۰ نفر

نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه؛

کنعانی: روند مذاکرات باید به نتایج عملی منتهی شود / آماده انجام تبادل زندانیان با آمریکا هستیم

۲۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۱۳
کد خبر: 706349
کنعانی: روند مذاکرات باید به نتایج عملی منتهی شود /  آماده انجام تبادل زندانیان با آمریکا هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: در مورد موضوع زندانیان وزیر امور خارجه دیروز به این موضوع اشاره کرد و من بعد از واکنش تعجب برانگیز طرف‌ آمریکایی در این خصوص توضیحات تکمیلی دادم. برای ما آنچه حائز اهمیت است این است که روند مذاکرات باید به نتایج عملی منتهی شود.

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی راد؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با حضور خبرنگاران حضور پیدا کرد.

کنعانی در این نشست در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا آمریکا توافق بر سر تبادل زندانیان را رد کرده است، گفت: در مورد موضوع زندانیان وزیر امور خارجه دیروز به این موضوع اشاره کرد و من بعد از واکنش تعجب برانگیز طرف‌ آمریکایی در این خصوص توضیحات تکمیلی دادم. برای ما آنچه حائز اهمیت است این است که روند مذاکرات باید به نتایج عملی منتهی شود. جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که به دیپلماسی برای رفع مشکلات اعتقاد راسخ دارد و بنابراین هم در ارتباط با زندانیان و نیز بقیه مسایل مرتبط با دولت آمریکا همانطور که بارها گفته شده، مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه داشته و دارد و در برخی موضوعات از جمله زندانیان ما قبلاً به توافق رسیدیم و آن اینکه در ماه مارس سال گذشته میلادی توافق مکتوبی شکل گرفت که از سوی نماینده آمریکا نیز امضا شد و طرف آمریکایی پذیرفت که این موضوع بدون مذاکرات رفع تحریم‌ها انجام شود، اما در زمان دیگری آن را به مذاکرات رفع تحریم ها گره زدند.

کنعانی تاکید کرد: ما آمادگی داریم این کار به عنوان یک موضوع انسانی صورت گیرد؛ مشکلات طرف آمریکایی به خودشان ربط دارد و در صورت برخورد واقع بینانه طرف آمریکایی، موضوع مبادله زندانیان قابل انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در ارتباط با مذاکرات هسته ای نیز با توجه به سابقه سوء عدم التزام و پایبندی دولت آمریکا به تعهداتش، ایران معتقد به ضرورت اخذ تضمین های قابل راستی آزمایی جهت کسب اطمینان پایبندی آمریکا به توافق جدید است.

کنعانی درباره توافق ایران و عربستان گفت: این توافق نتیجه یک سال و نیم تلاش و مذاکره بود. دوره‌های مختلفی از گفت‌وگوی دوجانبه بین ایران و عربستان با نقش آفرینی و میزبانی مثبت برخی کشورها انجام شد از جمله پنج دور نشست دوجانبه در بغداد و سه دور نشست دوجانبه به میزبانی عمان در مسقط بود. قبل از سفر چینی‌ها به ریاض و قبل از سفر آقای رئیسی به پکن در ضمن گفت‌وگوها و مشورت های دیپلماتیک ایران و عربستان ایده‌ها و پیشنهاداتی هم مطرح بوده است. ما در چارچوب ایده‌هایی که طرف چینی مطرح کرد و قبلاً گفت وگوهایی را داشتیم با این ایده از سوی چین مواجه شدیم که همزمان با سفر آقای رئیس جمهور به پکن نمایندگانی از دو کشور ایران و عربستان در پکن در حاشیه سفر رئیس جمهور نشست‌های دوجانبه‌ای داشته باشند و درباره روابط دوجانبه به تصمیم‌گیری برسند. طرف ایرانی با اصل موضوع بر مبنای حسن نیت برای اینکه روند دیپلماتیک برای بازگشت روابط دو کشور به ریل طبیعی محقق شود موافقت کرده بود. ولی معتقد بود با توجه به اهمیت سفر دوجانبه و موضوعات مختلف در قالب این سفر با دولت چین داریم گفت‌وگوهای ایران و عربستان به بازه زمانی مناسب دیگری موکول کنیم.

وی ادامه داد: در زمان سفر و حضور آقای رئیسی در پکن در دیدار خصوصی دو رئیس جمهور ایران و چین در خصوص این موضوع مجددا گفت‌وگو شد و شی پیام طرف سعودی را به رئیس جمهور منتقل کرد. در همین چارچوب علاوه بر گفت‌وگوهای دو رئیس جمهور گفت‌وگوهای وزرای خارجه ایران و چین به تفصیل انجام و ابعاد موضوع مورد توافق قرار گرفت. به دلیل اینکه بخش مهمی از موضوعات جاری در گفت‌وگوها بین ایران و عربستان مرتبط با مشکلات امنیتی بود توافق شد گفت‌وگوی جدید در سطحی بالاتر از گفت‌وگوهایی که قبلاً در بغداد و مسقط انجام شده بود صورت بگیرد و در همین چارچوب توافق شد گفت‌وگو در سطح دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و همتای عربستانی آن انجام شود. البته در ترکیب هیأت دیگر مسؤولان ذیربط دو کشور از حوزه‌های سیاسی، امنیتی و نظامی از جمله دو مدیرکل ذیربط وزارت خارجه حضور داشتند. در این گفت‌وگوها در خصوص موضوعات مختلف مورد اهتمام دو کشور که می‌توانست گره‌گشای ازسرگیری روابط دو کشور باشد انجام شد و با حسن نیتی که در دو طرف وجود داشت و نقش آفرینی بسیار مثبت دولت چین طرفین به از سرگیری روابط دو کشور رسیدند و توافق انجام شد که بلافاصله بعد از امضای توافق روابط دو کشور از سرگیری شود و حداکثر تا سقف دو ماه امضای بیانیه سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض و سرکنسولگری‌ها بازگشایی شوند.

وی بیان کرد: وزارت خارجه‌های دو کشور در حال فراهم کردن دیدار و تماس وزرای خارجه دو کشور هستند و امیدواریم این دیدار در آینده نزدیک شکل بگیرد. درباره مکان دیدار توافقات انجام شده و اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت. مانعی برای دیدار و گفت‌وگوی مستقیم دو وزیر خارجه در دو کشور وجود ندارد و در کانال‌های دیپلماتیک این روند انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: توافق ایران و عربستان می‌تواند آثار مثبت در زمینه‌های مختلفی داشته باشد هم در زمینه کمک به بازگشت طبیعی مناسبات ایران و عربستان سعودی به ریل طبیعی خودش و فعال سازی مجدد ظرفیت‌های بالای دو کشور در زمینه‌های مختلف. این موضوع تاثیرات  مطلوبی بر تقویت همکاری و همگرایی مشترک در منطقه برای کمک به تحکیم صلح و ثبات در منطقه به ویژه در حوزه راهبردی خلیج فارس دارد. چین از ایجاد ثبات در غرب آسیا و خلیج فارس منافع قابل توجهی را کسب می‌کند. نقش دولت چین به زمینه سازی برای تامین منافع همه طرف‌های ذیربط از جمله چین کمک می‌‌کند . این توافق پیامدهای مثبتی هم در حوزه مسائل و موضوعات مورد توجه بین‌المللی دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در مورد نقش چین در این توافق گفت: نقشی که دولت چین ایفا کرد حائز اهمیت است و نشان داد دولت چین با نگاه توأم با حسن نیت برای کمک به صلح و ثبات در منطقه و آسیا می‌تواند ایفا کند. این نقش‌ها از منظر ایران قابل تقدیر است. ایجاد صلح و ثبات در منطقه به امنیت جمعی منطقه کمک می‌کند. نقش دولت چین عام المنفعه‌ای بود که می‌تواند با برداشتن گام‌های تکمیلی در منطقه کمک کند.

وی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: در بحث مذاکرات از طریق واسطه‌هایی که در حال ایفای نقش هستند پیام‌های متعددی بین دو کشور رد و بدل می‌شود هم در بحث زندانیان پیش از این توافق مکتوب از طریق واسطه امضا کردیم. طرفی که تکذیب می‌کند دولت آمریکاست. به مواضع پرایس سخنگوی وزارت خارجه شما را ارجاع می‌دهم که مروری بر مواضع خود در نشست‌های خبری خود کند. سؤال من از طرف آمریکایی این است آیا آمریکا در خلأ روی این موضوع کار می‌کند یا از طریق واسطه‌ها. در مذاکرات رفع تحریم‌ها دیپلماسی فعال است و واسطه‌ها فعال هستند. آیا مشکلات آمریکا به موضوعات داخلی آمریکا و رقابت‌های درونی برمی‌گردد. دیپلمات‌ها همواره خوشبین هستند.

سخنگوی درباره از سرگیری روابط ایران و بحرین گفت: ازسرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان نشان دهنده موثر بودن و موفق بودن راهکار دیپلماتیک برای رفع سوء تفاهمات و گام گذاشتن در مسیر جدید برای توسعه مناسبات بر مبنای منافع و مصالح مشترک بازخوردهای مثبتی که این توافق در زمینه های مختلف نشان داد و استقال گسترده تعداد قابل توجه کشورها در منطقه نشان دادند. نشانگر این است که تحول مهم دیپلماتیک می‌تواند آثار و پیامدهای مثبتی در مناسبات منطقه‌ای ایران و کشورهای حاضر در این جغرافیایی بگذارد. روابط ایران و بحرین از این قاعده مستثنی نیست اراده سیاسی ایران با تاکید بر همسایه محوری و سیاست همسایگی و گسترش مناسبات با کشورهای همسایه و حوزه آیسا دلیل یبر وجود اراده سیاسی مثبت ایران برای دستیابی به نتایج عملی در این مسیر است خوشببخانه با فضای مثبتی که در منطقه شاهدیم این تحول مثبت می‌تواند در قبال دیگر کشورهای منطقه از جمله بحرین اتفاق بیفتد باید به مسیر دیپلماسی اعتماد بیشتری کنیم و در این مسیر گام برداریم.

وی اظهار کرد: آزادسازی دارایی‌های ایران یکی از موضوعات مورد توجه ماست. راجع به اصل بلوکه کردن این پول ها معترضیم و اقدام غیرقانونی است و دولت آمریکا چنین حقی را ندارد در ارتباط با مناسبات دوجانبه و قانونی و رسمی ایران و دیگر کشورها مداخله و از ابزارهای غیرقانونی برای ایجاد خلل در مناسبات پولی و مالی ایران و دیگر کشورها مانع ایجاد کند. ایران در مذاکراتی که در حال انجام است این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند و امیدوار است در روند گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها و گفت‌وگوهای دیپلماتیک شاهد آزادسازی این دارایی‌ها باشیم. روند را مثبت می‌دانیم و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره یمن بیان کرد: امیدواریم این توافق نتایج مثبتی در موضوع یمن داشته باشد. موضوع یمن و تصمیم گیری درباره مسائل این کشور در اختیار خود یمن است. از ابتدای جنگ در یمن معتقد بودیم جنگ راهکار نیست و خسارت برای یمن، عربستان و کل منطقه خواهد بود. در موضوع یمن معتقدیم در ارتباط با تحولات این کشور خود یمنی‌ها تصمیم می‌گیرند.

کنعانی درباره سفر رئیس جمهوری بلاروس بیان کرد: این سفر به دعوت آقای رئیسی انجام شده است و مجموعه‌ای از اسناد نیز برای امضا آماده شده از جمله در زمینه همکاری‌های تجاری و صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل و ترانزیت جاد‌ه‌ای که موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت برای ایران و بلاروس است به دلیل مزیت‌های ژئوپلتیکی ایران و در بحث همکاری‌های قضایی و فرهنگی و بحث استاندارد که کمک کننده همکاری‌های تجاری است. خوشبین هستیم این سفر پرباری باشد که زمینه تقویت بیش از پیش مناسبات دو کشور را فراهم کند.

در پاسخ به سؤالی درباره مناسبات ایران و اردن گفت: گفت‌وگوهای سیاسی ایران و اردن متوقف نبوده است. در نشست بغداد ۲ شاهد گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با پادشاه اردن بودیم. فضای مثبتی که بعد از احیای روابط سیاسی ایران و عربستان شکل گرفته می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روابط با دیگر کشورها از جمله اردن بگذارد و در این زمینه محدودیتی قائل نیستیم. هم رابطه سیاسی بین دو کشور برقرار است و تماس‌ها و گفت‌وگوها در سطوح مختلف برگزار شده است. ایران مبتنی بر رویکرد اصولی خود که تقویت مناسبات با همسایگان مرزی و منطقه‌ای است برای توسعه روابط با اردن آمادگی داریم و باید روند آتی را دنبال کند.

کنعانی درباره سفر علی باقری به مسقط اظهار داشت: سفر باقری به مسقط به منظور مشارکت و برگزاری نهمین دور مشورت‌های سیاسی بین ایران و عمان انجام شده و در این ارتباط علاوه بر برگزاری این نشست با همتای عمانی با وزیر خارجه عمان دیدار خوبی داشت و موضوعات دوجانبه و مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت‌وگو قرار گرفت. از جمله در ارتباط با تحول مثبت در مناسبات ایران و عربستان گفت‌وگو شده است. با توجه به جایگاه عمان در ارتباط با موضوعات مهم مورد توجه ایران، کاملا طبیعی است در این نشست‌ها در ارتباط با موضوعاتی که عمان نقش آفرینی کرده گفت‌وگو می‌کنیم. مسیر دیپلماسی باز است و هم به آن اعتقاد داریم.

کنعانی درباره خبر منتشر شده مبنی بر تلاش چین برای انجام گفت‌وگوی ایران با شورای همکاری خلیج فارس اظهار داشت: موضع ایران استقبال از هرگونه تحرک دیپلماتیکی است که می‌تواند به همگرایی سیاسی در منطقه کمک کند.

خبرنگار تلویزیون فرانسه از کنعانی درباره زندانیان فرانسوی در ایران و اینکه آیا ایران قصد آزاد کردن آنها را دارد؟ که وی پاسخ داد: بارها در این زمینه مواضع ایران اعلام شد. افرادی که بازداشت شده‌اند در داخل ایران در ارتباط با اغتشاشات اخیر دارای نقش آفرینی‌هایی بودند و اقدامات آنها منطبق با قوانین ملی ایران اقدامات مجرمانه‌ای بود و در این ارتباط بازداشت شدند و روند قضایی در خصوص آنها در حال اجرا و انجام است. در ارتباط با اینگونه بازداشت شدگان گفت‌وگوها و ارتباطات سیاسی و کنسولی بین طرف‌‌های ذیربط ایران و کشورهای متبوع این شهروندان در حال انجام است. موضع کلی ایران برخورد توأم با رأفت اسلامی است اما این مرتبط به سیاست کلی ایران است. عفو حق هیچ مجرمی نیست و نمی تواند مورد مطالبه یکجانبه دولت متبوع آن شهروند قرار بگیرد. اما ایران نگاهش به اینگونه موضوعات توأم با ابعاد انسانی است. در مورد شهروندان فرانسوی و گفت‌وگوهای دیپلماتیک و قضایی و کنسولی برقرار است. به عنوان سخنگوی وزارت خارجه می‌توانم ابراز امیدواری کنم که شاهد رخدادهای خوبی در این زمینه باشیم البته مواضع و اقدامات کشورها در این زمنه می‌تواند نقش مثبت و تسهیل کننده ایفا کند.

وی درباره یمن نیز اظهار داشت: موضوع مذاکرات ایران و عربستان دوجانبه است و ایران به نیابت از کشور دیگری مذاکره نمی‌کند. مگر اینکه از ایران خواسته شود نقش مثبت خود را ایفا کند و موضوع یمن هم مستثنی نیست. ایران در خصوص یمن نقش مثبت ایفا می‌‌کند ولی ملت یمن هستند که در ارتباط با سرنوشت خود تصمیم گیری می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت که ایران در نشست آتی درباره سوریه در مسکو حضور خواهد داشت و درباره مناسبات ترکیه و سوریه اظهار داشت: بهبود روابط سوریه با همسایگان از اولویت‌های مهم مورد توجه ایران است. معتقدیم حسن همجواری بین سوریه با کشورهای مهم منطقه از جمله ترکیه به صلح و ثبات در منطقه و سوریه کمک خواهد کرد. از چند سال پیش تلاش‌هایی را به منظور بهبود مناسبات دو کشور انجام داده بودیم و ایران قبلا میزبان اولین نشست مقامات امنیتی دو کشور در تهران بود. ایران در قالب روند آستانه به همراه روسیه و ترکیه حضور داریم که مهمترین و موثرترین روند برای کمک به حل و فصل بحران سیاسی سوریه بود و نقش تعیین کننده‌ای ایفا کرد. در این مسیر به نقش موثر خود ادامه خواهیم داد.می‌توانیم در مناسبات دو کشور در آینده شاهد تحولات مثبتی باشیم. ایران نقش مکمل و موثر خود را ایفا خواهد کرد.

وی درباره احضار سفیر ایران به وزارت خارجه آذربایجان گفت: این موضوع مربوط به پرواز یک هواپیما در محدوده مرزی دو کشور است. پروازی که انجام شد یک پرواز عادی و متعارف بود که به صورت دوره‌ای در چارچوب پایش مناطق مرزی ایران و در فضای داخلی ایران انجام شد و در گذشته‌ هم این پروازها انجام می‌شد. پرواز هواپیما به موازات مرز مشترک در فضای داخلی ایران و با فاصله مناسب از مرز آذربایجان انجام شد. اگر اتفاقاتی به سهو و اشتباه رخ دهد معمولا رادارها و شبکه‌های پدافندی در ارتباطات رادیویی هشدارهای لازم را می‌دهند. در ارتباط با این پرواز هیچ هشدار راداری و رادیویی داده نشد. ما با آذربایجان در حوزه دفاعی رابطه داریم سفارت ما فعال است و وابسته نظامی ما حضور دارد. اگر بنا به حسن نیت بود موضوع می‌توانست در ارتباط با سفارت ایران و وابسته نظامی ما طرح شود و تبادل نظر و رفع سوءتفاهم شود. نمی‌توانیم این اقدام دولت آذربایجان در احضار سفیر و رسانه‌ای کردن موضوع توأم با حسن نیت و در قالب روابط بین کشورهای همسایه تلقی کنیم. در موضوعات اختلافی طرح مسائل در فضای رسانه‌ای و از پشت تریبون‌ها کمکی به حل و فصل نمی‌کند و نشانه حسن نیت نیست.

وی در خصوص توافق ایران و عربستان اظهار داشت: توافق بین دو کشور در چارچوب گفت‌وگوهای محرمانه و در سطح عالی انجام شده است. حق را به سخنگو بدهید در مورد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای اظهارنظر نکند. در ارتباط بین کشورها وجود اختلاف نظرها و مشکلات یک امر طبیعی است و مهم این است که در ارتباط با موضوعات اختلافی طرف‌ها به روند گفت‌وگوها برای حل و فصل اختلافات پایبند باشند.