۰ نفر

مصر از توافق ایران و عربستان استقبال کرد

۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۰۱
کد خبر: 706002
مصر از توافق ایران و عربستان استقبال کرد

مصر دستیابی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به توافقی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور را ستود و از دستیابی به چنین توافقی استقبال کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، احمد فهمی سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای گفت: مصر این گام مهم و جهت گیری عربستان سعودی برای رفع تنش در روابط منطقه ای را می‌ستاید.

وی افزود: این اقدام عربستان و ایران تاییدی بر اتکای آنها به اصول و اهداف منشور سازمان ملل در زمینه احترام به حاکمیت کشورها، پرهیز از مداخله در امور داخلی، تحکیم مفاهیم حسن همجواری و ارتقای امنیت و ثبات در منطقه است.

در همین راستا، "محمد مخلوف" روزنامه‌نگار و کارشناس مصری، از سرگیری روابط عربستان و ایران را "پیروزی صلح" ارزیابی کرد.

این کارشناس مصری با بیان اینکه توافق عربستان و ایران برای بازسازی موازنه‌ها و ائتلاف‌ها در منطقه خاورمیانه و گشودن صفحه جدیدی از روابط دیپلماتیک میان دو کشور بسیار مهم است، گفت: همبستگی و همکاری در چارچوب پایبندی به اصول مندرج در منشور ملل متحد و تلاش برای حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو، به تقویت صلح و امنیت در منطقه و جهان کمک می‌کند، چراکه ریاض و تهران دو قدرت بزرگ در منطقه خلیج فارس هستند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رییس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور بعد از هفت سال قطع رابطه اعلام شد.