۰ نفر

نشست خبری وزرای خارجه ایران و سوریه؛

مقداد: وزیرخارجه ایران در خصوص مسائل منطقه‌ای با بشار گفتگو کرد / امیرعبداللهیان: ایران و سوریه دوستان روزهای سخت هم هستند

۱۸ اسفند ۱۴۰۱، ۲۲:۵۰
کد خبر: 705693
مقداد: وزیرخارجه ایران در خصوص مسائل منطقه‌ای با بشار گفتگو کرد / امیرعبداللهیان: ایران و سوریه دوستان روزهای سخت هم هستند

نشست خبری وزرای خارجه ایران و سوریه برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه ایران‌ بعد از دیدار با فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه در نشست خبری با حضور خبرنگاران ایرانی و سوری شرکت کرد.

مقداد گفت: جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که در زلزله سوریه کمکرسانی کرد. هیئت مهمان دیداری با بشار اسد داشتند و یک دیدار صادقانه بود.

وی ادامه گفت: در این دیدار فقط به مسائل زلزله پرداخته نشد و در خصوص مسائل منطقه‌ای نیز گفتگو صورت گرفت. مواضع دو کشور نیز در قبال تحولات جهانی مشابه هم است.

مقداد بیان کرد: ما هر دو خوشبین به تحولات موجود و امیدواریم عادی شرایط در منطقه و خارج منطق هستیم.  همچنین فرصت کافی برای مقابله با سیاستهای اسراییل در منطقه داشته باشیم.

امیرعبداللهیان در این نشست گفت: به سوریه آمدیم تا درباره موضوعات دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی کفتگو کنیم.

وی در ادامه گفت: تهران و دمشق دوست روزهای سخت یکدیگر هستند. ما همچنان دوست روزهای سخت سوریه خواهیم ماند. از گشایش های اخیر در روابط سوریه با برخی کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم.

وزیر خارجه ایران بیان کرد: ما تردیدی نداریم که صهیونیست‌ها در آینده منطقه نقشی نخواهند داشت و

ما باور داریم گفتگوها رمز موفقیت کشورهای منطقه و همبستگی آنها است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از توسعه روابط منطقه ای استقبال می‌کند. در این چارچوب از نشست چهار جانبه با هدف دستیابی به همکاری بیشتر و خارج شدن از سواستفاده ها استقبال میکند و معتقد هستیم زمان نیروهای خارجی از سرزمین سوریه و احترام به تمامیت ارضی این کشور برا رسیده است

امیرعبداللهیان گفت: تهران همه طرفدارها به ثبات سوریه و منطقه دعوت می‌کند. ما به حمایت های خود به زلزله‌زدگان سوریه ادامه خواهیم داد.

مقداد در مورد سوالی گفت: اولویت اصلی ما ترک اراضی سوریه توسط نیروهای خارجی است. روابط ایران و سوریه تنها در این دو چارچوب خلاصه نمی شود و بسیار گسترده‌تر است. ماموریت ما در منطقه این است که اوضاع را به شرایط عادی برگردانیم.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: گفتگوهای پایدار در مورد ثبات و امنیت سوریه است. در این خصوص گفتگوهای چهار جانبه را مورد توجه قرار دادیم.

مقداد بیان کرد: همانگونه که شنیدید ایران دعوت به امنیت و ثبات در منطقه میکند. این مهم محقق نمی‌شود در شرایطی که اشغالگری وجود دارد. ما از همان ابتدا از حضور جمهوری اسلامی در گفتگوهای چهار جانبه استقبال کردیم.

مقداد در ادامه بیان کرد: تحریم های اقتصادی که مردم سوریه با آن روبرو شدند  مجرمانه است. غربی‌ها متوجه هستند که این تحریم‌ها مورد توجه دولت‌ها نیست بلکه بر مردم تاثیر می‌گذارد. در زمان زلزله به خوبی شاهد این شرایط بودیم و این تحریم‌ها باید از بین برود. این تحریم‌ها که ایران و روسیه هم شاهد آن هستند یک تروریست اقتصادی محسوب می‌شود و باید از بین برود.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی گفت: در خصوص نشست چهار جانبه مشورت‌ها و گفتگو اولاً با مقامات سوریه جریان دارد. ایده‌های ایران با مقامات سوریه و ترکیه در جریان گذاشتیم و مشورت‌هایی با روسیه جریان دارد. اما مقامات سوریه محق هستند که تصمیم بگیرند ‌ باید کمک کنیم سوریه و ترکیه بهم نزدیک شوند.