۰ نفر

اکونومیست بررسی می‌کند؛

ده رویداد مهم سال ۲۰۲۳/ از جنگ اوکراین تا رمزنگاری پساکوانتوم

۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۳۷
کد خبر: 705313
ده رویداد مهم سال ۲۰۲۳/ از جنگ اوکراین تا رمزنگاری پساکوانتوم

پس از دو سال که همه‌گیری کرونا نیرویی بود که آینده نزدیک را شکل می‌داد، اکنون محرک اصلی، جنگ در اوکراین است. در ماه‌های آینده، جهان باید با غیرقابل پیش‌بینی بودن تاثیر این درگیری بر ژئوپلیتیک و امنیت دست و پنجه نرم کند؛ تاثیراتی مانند مبارزه برای کنترل تورم، آشفتگی در بازارهای انرژی و مسیر نامشخص چین پس از همه‌گیری ویروس کرونا.

اقتصادآنلاین- شیما احمدی؛ علاوه بر آن در شرایط پیچیده، همه این چیزها مانند یک سری چرخ دنده به هم پیوسته، به یکدیگر متصل شده‌اند. در اینجا ده موضوع و رویدادی که در سال پیش رو باید به آن نگاه کنیم آورده شده است:

۱.همه نگاه‌ها به اوکراین است

قیمت انرژی، تورم، نرخ بهره، رشد اقتصادی، کمبود مواد غذایی، همه به این بستگی دارند که درگیری بین روسیه و اوکراین در ماه‌های آینده چگونه اتفاق می‌افتد. پیشرفت سریع اوکراین می‌تواند ولادیمیر پوتین را تهدید کند، اما به نظر می‌رسد که یک بن‌بست سخت، محتمل‌ترین نتیجه باشد. روسیه تلاش خواهد کرد تا درگیری را خنثی کند به این امید که کمبود انرژی و تغییرات سیاسی آمریکا، حمایت غرب از اوکراین را تضعیف کند.

۲. رکود در راه است

اقتصادهای بزرگ وارد رکود خواهند شد، زیرا بانک‌های مرکزی نرخ‌های بهره را برای جلوگیری از تورم افزایش می‌دهند که این عواقب پس از همه‌گیری کرونا از زمانی است که به دلیل قیمت‌‌های بالای انرژی ملتهب شده است. رکود اقتصادی آمریکا باید نسبتا ملایم باشد و در اروپا ناخوشایندتر خواهد بود. این درد، جهانی خواهد بود، زیرا دلار قوی به کشورهای فقیری که قبلا از افزایش قیمت مواد غذایی آسیب دیده‌اند، ضربه می‌زند.

۳.آینده نویدبخش آب و هوا

از آنجایی‌که کشورها برای تامین منابع انرژی خود عجله دارند، به سمت سوخت‌های فسیلی کثیف روی می‌آورند. اما در میان مدت، جنگ، تغییر مسیر به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر را به عنوان جایگزین ایمن‌تر برای هیدروکربن‌های عرضه شده توسط افراد سلطه‌گر تسریع خواهد کرد. علاوه بر انرژی بادی و خورشیدی، انرژی هسته‌ای و هیدروژن نیز از این مساله سود خواهند برد.

۴.چین به اوج رسیده است؟

مدتی در ماه آوریل، هند با جمعیتی در حدود ۱.۴۳ میلیارد نفر از چین پیشی خواهد گرفت. در شرایطی که جمعیت چین رو به کاهش است و اقتصاد آن با مشکلاتی روبرو است، انتظار می‌رود بحث‌های زیادی در مورد اینکه آیا چین به دوره اوج خود رسیده است یا خیر شکل بگیرد. رشد آهسته‌تر به این معنی است که اقتصاد آن هرگز از نظر بزرگی از آمریکا پیشی نخواهد گرفت.

۵.شکاف آمریکا

اگرچه جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای بدتر از حد انتظار عمل کردند، اما شکاف‌های اجتماعی و فرهنگی در مورد سقط جنین، اسلحه و دیگر مسائل حساس پس از یک رشته احکام جنجالی دیوان عالی همچنان افزایش می‌یابد. ورود رسمی دونالد ترامپ به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، این شکاف‌ها را افزایش خواهد داد.

۶.نقاط عطفی برای تماشا

تمرکز شدید بر جنگ در اوکراین خطر درگیری در کشورهای دیگر را افزایش می‌دهد. با منحرف شدن روسیه، درگیری‌ها در حوزه استحفاظی آن در حال وقوع است. چین ممکن است تصمیم بگیرد که هرگز زمان بهتری برای حرکت در مورد تایوان وجود نخواهد داشت. تنش‌های چین و هند ممکن است در هیمالیا شعله‌ور شود و آیا ممکن است ترکیه سعی کند یک جزیره یونانی در دریای اژه را تصرف کند؟

۷.تغییر اتحادها

در بحبوحه تغییرات ژئوپلیتیکی، اتحادها پاسخ می‌دهند. ناتو که با جنگ در اوکراین احیا شده، پذیرای دو عضو جدید خواهد بود. آیا عربستان سعودی به پیمان‌های ابراهیم، یک بلوک در حال ظهور، خواهد پیوست؟ دیگر گروه‌هایی که اهمیت فزاینده دارند عبارتند از QUAD و AUKUS (دو باشگاه تحت رهبری آمریکا که قصد مقابله با ظهور چین را دارند) و I۲U۲ که نه یک گروه راک بلکه یک انجمن پایداری است که هند، اسرائیل، امارات متحده عربی و ایالات متحده را به هم پیوند می‌دهد.

۸.انتقام گردشگری

ویروس کرونا را جدی بگیرید. از آنجایی که مسافران در گردشگری «انتقام جویانه» پس از قرنطینه شرکت می‌کنند، هزینه‌های مسافران تنها به این دلیل که تورم، قیمت‌ها را افزایش داده تقریبا به سطح قیمتی ۱.۴ تریلیون دلاری سال ۲۰۱۹ خواهدرسید. تعداد واقعی سفرهای توریستی بین‌المللی، با ۱.۶ میلیارد، همچنان کمتر از سطح قبل از همه‌گیری کرونا یعنی ۱.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ خواهد بود. سفرهای کسب و کاری با کاهش هزینه‌ها، توسط شرکت‌ها، ضعیف باقی خواهند ماند.

۹.بررسی واقعیت متاورس

آیا ایده کار و بازی در دنیای مجازی بیشتر از بازی‌های ویدیویی متداول خواهد شد؟ در حالی‌که اپل اولین هدست خود را عرضه می‌کند و متا با کاهش قیمت سهام، تصمیم می‌گیرد استراتژی خود را تغییر دهد، سال ۲۰۲۳ پاسخ‌هایی را ارائه خواهد داد. در همین حال، یک تغییر کمتر پیچیده و فوراً مفیدتر ممکن است ظهور «کلید عبور» برای جایگزینی رمزهای عبور باشد.

۱۰.سال نو، اصطلاحات تخصصی جدید

هرگز در مورد کلید عبور چیزی نشنیده اید؟ نترسید! ما واژگان حیاتی را جمع آوری کرده ایم که دانستن آن در سال ۲۰۲۳ مفید خواهد بود. ارزهای دیجیتال شده جالب نیستند و رمزنگاری پساکوانتوم بحث روز  است. اما آیا می‌توانید یک ناسازگاری منجمد یا سوخت آزمایشی را تعریف کنید؟ ما به شما کمک کرده‌ایم.

با نگاهی به گذشته، همه‌گیری کرونا پایان دوره ثبات نسبی و قابل پیش‌بینی در ژئوپلیتیک و اقتصاد را نشان می‌دهد. دنیای امروز بسیار ناپایدارتر است و در اثر فراز و نشیب رقابت قدرت‌های بزرگ، پس لرزه‌های همه‌گیری کرونا، تحولات اقتصادی، شرایط آب و هوایی نامتعادل و تغییرات سریع اجتماعی و فناوری، دچار آشفتگی شده است. غیرقابل پیش بینی بودن یک امر عادی جدید است. هیچ راه فراری از آن وجود ندارد. اما ما امیدواریم که خواندن این مطلب به شما کمک کند با اطمینان با این واقعیت جدید روبرو شوید.