۰ نفر

نگرانی واشنگتن از روابط ایران و روسیه / وزیر دفاع آمریکا: در خاورمیانه می مانیم

۱۵ اسفند ۱۴۰۱، ۲۲:۳۶
کد خبر: 705157
نگرانی واشنگتن از روابط ایران و روسیه / وزیر دفاع آمریکا: در خاورمیانه می مانیم

وزیر دفاع آمریکا امروز سه‌شنبه درباره روابط نظامی «غیرقابل‌تصور» بین ایران و روسیه هشدار داد و گفت که واشنگتن برای مدت طولانی در خاورمیانه خواهد ماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا امروز سه‌شنبه درباره روابط نظامی «غیرقابل‌تصور» بین ایران و روسیه هشدار داده و تلاش کرده به متحدان کشورش در خاورمیانه اطمینان خاطر دهد که واشنگتن، برای مدت طولانی به منطقه خاورمیانه متعهد خواهد ماند.

طبق نوشته روزنامه فایننشال‌تایمز اظهارات وزیر دفاع آمریکا در آغاز سفر او به منطقه صورت می‌گیرد. هدف از این سفر دادن اطمینان خاطر از سوی آمریکا به متحدانش در خصوص پایبندی آمریکا به منطقه غرب آسیا در بحبوحه رقابت آمریکا با چین است.

آستین روز دوشنبه در پایتخت اردن در جمع خبرنگاران گفت: «کاری که ایران انجام می‌دهد واقعاً غیرقابل تصور است. آنها دارند همزمان با استفاده از پهپاد در اوکراین تجارب بیشتری کسب می‌کنند و این مسئله برای منطقه خوب نیست.»

مقام‌های غربی پیش از این از گسترش روابط دفاعی میان ایران و روسیه ابراز نگرانی کرده‌اند. اوکراین و کشورهای غربی مدعی هستند ایران، پهپادهایی را برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است. تهران این ادعاها را رد کرده است.

آستین گفت آمریکا انتظار دارد روسیه در ازای دریافت فناوری‌های پهپادی، فناوری‌های دیگری را در اختیار ایران قرار دهد. او اشاره‌ای به اینکه این فناوری‌های ادعایی چه هستند نکرد.

لوید آستین قرار است بعد از اردن به مصر و فلسطین اشغالی سفر کند. این دو کشور به علاوه رژیم صهیونیستی متحدان نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا محسوب می‌شوند و طبق نوشته فایننشال‌تایمز با تبعات اقتصادی جنگ اوکراین دست و پنجه نرم می‌کنند.

منابع خبری گفته‌اند مقابله با ایران از جمله موضوعات محوری در سفر روز پنجشنبه آستین به فلسطین اشغالی خواهد بود. پیش از آستین، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و بیل برنز، رئیس سیا و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به منطقه غرب آسیا سفر کرده بودند.

آمریکا در حال حاضر ۳۴۰۰۰ نیروی مستقر در سراسر غرب آسیا دارد. مصر، اردن و رژیم صهیونیستی بیشترین کمک‌های نظامی را از آمریکا دریافت می‌کنند.

آستین گفت: «ما بارها و بارها گفته‌‌ایم و به متحدانمان اطمینان خاطر داده‌ایم که ما قرار است در دراز مدت در اینجا باشیم. اینجا منطقه مهمی است، نه فقط برای ما بلکه برای کل دنیا.»

یک مقام ارشد پنتاگون که اشاره‌ای به نام او نشده گفت: «هدف از این سفر تأکید بر این است که ما قابل‌ترین و رزم‌آزموده‌ترین ارتش در دنیا هستیم و می‌توانیم همزمان [با پیکار] راه برویم و آدامس بجویم.»

اظهارات مقام‌های آمریکایی در حالی مطرح شده که بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های داخلی در آمریکا می‌گویند واشنگتن در سال‌های گذشته در نتیجه رقابت با چین توجهش را از دیگر مناطق دنیا برگردانده است.

«آرائون دیوید میلر» که دوره‌های ریاست‌جمهوری رئیس‌جمهوران جمهوری‌خواه و دموکرات مشاور بوده گفت: «اتفاقی که در دوران ترامپ و به ویژه در دولت بایدن افتاد از اهمیت افتادن چندین موضوع اعم از سوریه، عراق، اسرائیل و فلسطین بود.»

علاوه بر این، نفوذ منطقه‌ای مصر و اردن بعد از آشکارسازی روابط رژیم صهیونیستی با امارات، بحرین و مراکش رو به کاهش گذاشته است.

انتظار می‌رود در سفر هفته جاری، مقام‌های آمریکا به نگرانی‌های عمیق واشنگتن از افزایش خشونت در کرانه باختری نیز اشاره کنند.