۰ نفر

ادعای بی اساس مقام پنتاگون؛

ایران تا ساخت بمب هسته ای ۱۲ روز فاصله دارد!

۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۱۹
کد خبر: 703976
ایران تا ساخت بمب هسته ای ۱۲ روز فاصله دارد!

یک مقام ارشد پنتاگون در جلسه‌ای در کنگره آمریکا برای توجیه حمایتش از برجام به تکرار ادعاهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه برای توجیه حمایتش از برجام به تکرار ادعاهای اثبات‌نشده درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

کالین کال، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی در جلسه‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد که ایران با ساخت مواد هسته‌ای لازم جهت تولید سلاح هسته‌ای ۱۲ روز فاصله دارد.

«کال» این ادعا را در پاسخ به سوال یک قانونگذار جمهوری‌خواه مطرح کرد که او را برای توضیح درباره دلیل حمایت دولت آمریکا از برجام تحت فشار قرار داد.

او گفت: «چون پیشروی برنامه هسته‌ای ایران از زمان خروج ما از برجام قابل توجه بوده است. در سال ۲۰۱۸ که دولت قبل تصمیم گرفت از برجام خارج شود ایران با تولید مواد هسته‌ای لازم برای یک بمب ۱۲ ماه فاصله داشت. الان [ایران] به ۱۲ روز نیاز دارد.»

وی اضافه کرد: «ضمن اینکه فکر می‌کنم هنوز این دیدگاه مطرح است که اگر بتوان این مسئله را به صورت دیپلماتیک حل کرد و محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران را برگرداند، بهتر از گزینه‌های دیگر است. با این حال، برجام الان در وقفه است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرده که میزان ذخائر اورانیوم‌غنی‌شده ایران ۱۸ برابر سقف مشخص‌شده در توافق هسته‌ای برجام است.

آژانس اتمی در گزارش جدید خود برآورد کرده میزان ذخائر اورانیوم  غنی‌شده تا ۲۰ درصد ایران ۴۳۴.۷ کیلوگرم در قالب هگزافلوراید اورانیوم و ۳۷.۷ کیلوگرم در قالب اشکال دیگر است.

این گزارش همچنین ادعا می‌کند که میزان ذخائر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران به ۸۷.۵ کیلوگرم رسیده که ۲۵.۲ کیلوگرم بیشتر از زمان صدور گزارش قبلی در سه ماه پیش است.

جمهوری اسلامی ایران یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام روند کاهش تعهداتش در این توافق هسته‌ای را آغاز کرد. دولت فعلی آمریکا به ریاست جو بایدن وعده داده بود به برجام بازخواهد گشت اما بعد از ورود به کاخ سفید سیاست موسوم به «فشار حداکثری» که از دوران ریاست‌جمهوری قبلی به ریاست «دونالد ترامپ» آغاز شده بود را در دستور کار قرار داد.

دولت جو بایدن بعد از ورود به کاخ سفید چندین دور مذاکره غیرمستقیم با ایران به ویژه در شهر وین، پایتخت اتریش برای بازگشت به برجام برگزار کرده اما این گفت‌وگوها تا کنون ثمری نداشته‌اند.

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه سال جاری در وین برگزار شد اما بعد از آن دچار وقفه شده است تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

کشورهای غربی از طریق به راه انداختن جنگ رسانه‌ای-تبلیغاتی طی ماه‌های گذشته در تلاش بوده‌اند مقاومت ایران برای پافشاری در خصوص منافع این کشور را بشکنند.

 جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.