۰ نفر

گفت و گوی برجامی رابرت مالی و وزیر خارجه قطر

۲۱ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۱۳
کد خبر: 700613
گفت و گوی برجامی رابرت مالی و وزیر خارجه قطر

منابع قطری پنجشنبه شب گزارش دادند که محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امورخارجه این کشور که به آمریکا سفر کرد، پنجشنبه با "رابرت مالی" نماینده آمریکا در امور ایران در خصوص برنامه هسته‌ای دیدار کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،  تارنمای روزنامه "شرق" قطر نوشت: این دیدار در واشنگتن برگزار شده است.

براساس این گزارش، مالی و آل ثانی در این دیدار درباره روابط دوجانبه و همچنین آخرین تحولات در مذاکرات هسته‌ای ایران و همچنین مسائل دیگر مورد علاقه دو طرف گفت‌وگو کردند.

این دیدار در حالی رخ می دهد که کارشناسان این سفر را تحرک جدید قطر برای به جریان انداختن مذاکرات برای احیای برجام اعلام می کنند.

در همین راستا، ماجد الانصاری" سخنگوی وزارت امور خارجه قطر ۱۳ بهمن ماه بر تداوم نقش دوحه برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان ایران و کشورهای غربی در مذاکرات هسته‌ای تأکید کرد.

وی افزود: میانجی‌گری قطر برای ارائه پیشنهادات در تسهیل بازگشت طرف‌ها به مذاکره ادامه دارد و ایفای این نقش دوحه نیز تا امضای توافق هسته‌ای که ضامن امنیت و صلح در منطقه است، متوقف نخواهد شد.

بن عبدالرحمن پیش از سفر به آمریکا، نهم بهمن ماه به تهران سفر کرد و در نشست خبری با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت: روابط ایران و قطر برای استقرار و ثبات منطقه‌ای حائز اهمیت است؛ چه در زمینه رایزنی‌های سیاسی و اقتصادی و زمینه‌های مختلفی که درباره روابط میان دو ملت است.

وزیر امور خارجه قطر افزود: کشور و رهبری قطر همواره به دنبال افزایش هر چه بیشتر روابط میان کشورهای منطقه با ایران است. با توجه به روابط همسایگی و تاریخی که میان این کشورها وجود دارد کار ما همیشه بر اساس خوش‌بینی و عدم ناامیدی صورت می‌گیرد

آل ثانی افزود: تا جای ممکن تلاش می‌کنیم که ترس‌ها و دغدغه‌های طرفین توافق از بین برود تا محیط مناسبی برای انجام این گفت‌وگوها صورت بگیرد؛ فارغ از اینکه این گفت‌وگوها در کجا صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: قطر درپی ثبات منطقه و به دنبال این است که این توافق هسته‌ای صورت بگیرد زیرا عامل مهم ثبات منطقه است.

آل ثانی به همتای ایرانی خود گفت: پیام‌هایی که به آن اشاره کردید از سوی طرف‌های مختلف و درباره موضوعات متعدد بود. از دیدگاه ما اکنون فرصت مناسبی است برای اینکه مشکلات بر سر توافق هسته‌ای را حل و شرایط مناسب برای بازگشت به توافق حاصل شود. آمریکا هم پیام‌هایی را به ما داده تا آن را به ایران منتقل کنیم. تلاش می کنیم تا سوءتفاهمات برای بازگشت به توافق از بین برود.