۰ نفر

اتحادیه اروپا: برای وضع تحریم های بیشتر علیه ایران آمادگی داریم

۲۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۷:۴۸
کد خبر: 688497
 اتحادیه اروپا: برای وضع تحریم های بیشتر علیه ایران آمادگی داریم

سخنگوی اتحادیه اروپا با تکرار ادعاهای سیاسی و بی‌اساس درباره مشارکت ایران در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است، مدعی شد که درصورت ادامه حمایت ادعایی تسلیحاتی ایران از روسیه، تحریم‌های بیشتری علیه تهران وضع خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، پیتر استانو سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها گفت: ما هر نوع حمله وحشیانه و غیرانسانی روسیه به اهداف غیرنظامی در اوکراین را به شدت محکوم کردیم. بدیهی است که این حملات تنها با هدف افزایش رنج مردم غیرنظامی صورت می‌گیرد. از اهدافی که انتخاب می کنند می بینید، آنها می خواهند رنج مردم را در این سرمای یخبندان افزایش دهند؛ خواه در کی یف و خواه در سایر نقاط اوکراین.

وی درحالی که مقامات کشورمان درباره توقف جنگ در اوکراین و بازگشت طرفین به مذاکره تاکید دارند، ادعا کرد: این واقعیت که روسیه از پهپادهای ایرانی استفاده می کند در آخرین تصمیم اتحادیه اروپا نیز منعکس شد. زمانی که تصمیم گرفتیم در دور دوم، تحریم هایی را علیه افراد و نهادهای ایرانی برای فروش پهپاد به روسیه اعمال کنیم.

سخنگوی جوسپ بورل، درحالی که هیچ مدرکی دال بر مشارکت تسلیحاتی ایران در جنگ اوکراین، جز ادعای سیاسی مقام های غربی وجود ندارد، گفت: اتحادیه اروپا این موضوع را به شدت محکوم می کند، ما گفتیم که ارسال پهپادها به روسیه غیرقابل قبول است. هر گونه کمک خارجی به روسیه در مورد تدارکات نظامی و حمایت از این تجاوز غیرقانونی، غیرقابل قبول است. به همین دلیل است که ما بلاروس را به دلیل حمایت از این تهاجم، تحریم کردیم، ما نهادها و افراد ایرانی را در دو مرحله در ارتباط با تامین پهپادها تحریم کردیم و اتحادیه اروپا آماده است تا در صورت ادامه حمایت نظامی ایران از روسیه، به این مسیر ادامه دهد.

این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مشارکت در جنگ اوکراین را رد و برای شفاف‌سازی این موضوع از طریق برگزاری جلسه مشترک با اوکراین اعلام آمادگی کرده است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در این رابطه تصریح کرده است: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

وی پیشتر در جمع خبرنگاران گفت: این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه‌انداخته‌اند که جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده، آنچه درباره بخش موشکی مطرح کرده‌اند کاملاً غلط و مسائل مربوط به پهپاد درست است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما مقدار محدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده‌ایم و با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار ما قرار بدهد.

امیرعبداللهیان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در این مسیر تلاش‌های زیادی را از ابتدای جنگ اوکراین داشته و این تلاش‌ها هم در سطح رئیس‌جمهور و وزیر خارجه بوده است و همچنان به این تلاش‌ها تا توقف جنگ در اوکراین ادامه می‌دهیم.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در سخنانی بار دیگر به ادعای بی اساس غربی ها و مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین واکنش نشان داده و تصریح کرده است که ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی را درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند.