۰ نفر

توصیه طالبان به اتباع افغانستان درباره ناآرامی های ایران

۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۰۰
کد خبر: 683647
توصیه طالبان به اتباع افغانستان درباره ناآرامی های ایران

یک مقام دولت طالبان از اتباع این کشور در ایران و پاکستان خواست تا از شرکت در تجمعات اعتراضی در این دو کشور اجتناب کرده و زندگی خود را به دردسر نیندازند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ایران، عبدالرحمن رشید، معاون وزیر طالبان در امور پناهندگان و بازگشت به میهن، از پناهجویان افغان خواسته تا در تظاهرات اعتراضی در دو کشور پاکستان و ایران شرکت نکنند، زیرا این اعتراضات مربوط به امور داخلی این دو کشور است و ارتباطی به اتباع افغان ندارد.

مقام طالبان در یک پیام ویدئویی که دیروز ( چهارشنبه) منتشر شده، گفت: "تظاهرات امور داخلی آنها (ایران و پاکستان) است، مردم آنها تظاهرات می کنند، شما زندگی خودتان را خراب نکنید."

بر اساس آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR)، پیش از به دست گرفتن کنترل افغانستان توسط طالبان، 3.4 میلیون مهاجر افغان - نزدیک به دو میلیون نفر از آنها بدون مدرک - در ایران زندگی می کردند.

با این حال، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد گفته است که از تابستان سال گذشته که طالبان کنترل افغانستان را به دست گرفتند، صدها هزار  پناهجوی افغان دیگر به ایران گریختند.

همچنین پس از برکناری عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، اعتراضاتی از سوی هواداران وی به موازات اعتراضات در ایران رخ داد.

در حالی که نخست‌وزیر مخلوع پاکستان در روز 15 آبان در تظاهراتی از ناحیه پای خود گلوله خورد، اظهار داشت که راهپیمایی‌های اعتراضی به سمت اسلام‌آباد از سر گرفته می‌شود.

اگرچه سازمان بین المللی مهاجرت سازمان ملل (IOM) تخمین می زند که در حال حاضر 1.3 میلیون مهاجر افغان به طور قانونی در پاکستان زندگی می کنند، اما برآوردها حاکی است که صدها هزار مهاجر افغان نیز به طور غیرقانونی در  پاکستان اقامت دارند.