۰ نفر

واکنش اولیانوف به نگرانی غربی ها از پیشرفت برنامه هسته ای ایران

۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۶:۱۰
کد خبر: 683499
واکنش اولیانوف به نگرانی غربی ها از پیشرفت برنامه هسته ای ایران

نماینده روسیه در وین در واکنش به ابراز نگرانی طرف‌های اروپایی برجام از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در توییتی نوشت آن‌ها مسئولیت خود را در قبال این تحولات فراموش کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توییتی تصمیم تهران برای افزایش فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را پاسخی قابل پیش‌بینی در واکنش به تلاش تروئیکای اروپایی و آمریکا برای تشدید در نشست هفته گذشته شورای حکام آژانس خواند.

وی در توییتی در واکنش به ابراز نگرانی طرف‌های اروپایی برجام از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نوشت: تروئیکای اروپایی، ایران را به دلیل تصمیمش برای افزایش فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم مقصر شناخت. آن‌ها مسئولیت خود را در قبال این تحولات فراموش کردند. تصمیم تهران پاسخ قابل پیش‌بینی به تلاش سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) و ایالات متحده برای تشدید در نشست هفته گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. 

 سه کشور اروپایی انگلیس،‌ فرانسه و آلمان سه‌شنبه شب در بیانیه مشترکی تصمیم ایران برای پیشرفت برنامه هسته‌ای خود را محکوم کردند. در این بیانیه مشترک آمده است: ما همچنان به رایزنی در کنار شرکای بین‌المللی درباره بهترین شیوه رسیدگی به تشدید برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهیم داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه در گزارشی تأیید کرد که ایران برای نخستین بار در حال غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد در فردو است. آژانس اتمی افزود ایران قصد دارد فعالیت‌های غنی‌سازی خود در فردو و نطنز را توسعه دهد. در این گزارش آمده است: رافائل گروسی، مدیر کل آژانس اتمی گفته ایران با استفاده از دو آبشار سانتریفیوژهای نسل ششم تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا- هگزافلوراید اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد- در فردو را آغاز کرده است. این علاوه بر تولید اورانیومی است که از آوریل ۲۰۲۱ در نطنز انجام شده است.

پیش‌تر گزارش شده بود در پی قطعنامه اخیر در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران و در واکنش به این اقدام سیاسی و غیرسازنده، سازمان انرژی اتمی چندین اقدام را در گام نخست در دستورکار قرار داد و یکشنبه ۲۹ آبان اجرای آن‌ها با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی‌سازی نطنز و فردو انجام شد.

«محمد» اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی هم سه‌شنبه اول آذر در تایید انجام غنی‌سازی ۶۰ درصدی در فردو گفت: در روزهای اخیر شاهد صدور قطعنامه علیه ایران بودیم که این کار با عکس‌العمل متقابل ما مواجه شد و در روزهای اخیر تولید اورانیوم UF۶ با غنای ۶۰ درصد در فردو آغاز شد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی که در آن ایران به عدم همکاری کافی با دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متهم شده را به تصویب رساند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه ۲۹ آبان در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی عنوان کرد: ارائه قطعنامه به نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدامی بود که با اهداف سیاسی و به منظور افزایش فشار به جمهوری اسلامی ایران در دستورکار آمریکا و سه کشور اروپایی قرار گرفت. 

محسن نذیری اصل نماینده ایران در آژانس هم قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام را مردود خواند و گفت: اهداف سیاسی بانیان این قطعنامه محقق نخواهد شد، اما تصویب آن می‌تواند بر روند همکاری و تعاملات سازنده ایران با آژانس اثرگذار باشد. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شنبه ۲۸ آبان ماه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه عمان گفت ایران در عین آنکه به حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی خود پایبند خواهد بود، در پاسخ به اقدام غیرسازنده آژانس اقدام متقابل و موثر انجام خواهد داد.