۰ نفر

استرالیا کاردار ایران را احضار کرد

۱ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۲۰
کد خبر: 683125
استرالیا کاردار ایران را احضار کرد

وزیر امور خارجه استرالیا در ادامه مداخله‌جویی این کشور در امور داخلی ایران با هدف حمایت از اغتشاشات اخیر گفت دولت این کشور بار دیگر کاردار ایران را احضار کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، پنی وانگ وزیر امور خارجه استرالیا در ادامه مداخله کانبرا در امور داخلی ایران با هدف حمایت از اغتشاشات اخیر، در سنای این کشور گفت دولت استرالیا بار دیگر کاردار ایران را به دلیل آنچه «سرکوب وحشتناک اعتراضات» خواند، احضار کرده است. 

وی در ادامه موضع ضد ایرانی خود، گفت: ما به همکاری با شرکای بین‌المللی خود و در داخل دولت برای افزایش فشار بر ایران به دلیل نقض فاحش حقوق بشر ادامه خواهیم داد. 

پیش‌تر، آنتونی آلبانیزی نخست‌وزیر استرالیا در اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره اوضاع داخلی ایران نظر داد و از اغتشاشگران حمایت کرد. وی همچنین نسبت به تحولات داخلی ایران ابراز نگرانی کرد.

 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۲۵ آبان به اظهارات مداخله‌جویانه نخست‌وزیر استرالیا درباره تحولات داخلی ایران واکنش نشان داد و گفت: به نظر می‌رسد نخست‌وزیر استرالیا بر اساس اطلاعات نادرست، رویکرد نادرستی را در پیش گرفته که کمکی به روابط دو کشور نمی‌کند. ما آمادگی داریم در تهران و کانبرا روایت درست و به دور از جنجال رسانه‌ای در خصوص تحولات ایران را در اختیار دولت استرالیا قرار دهیم.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اتهامات حقوق بشری استرالیا علیه ایران هم با تأکید بر اینکه احترام متقابل و اتکاء به واقعیات بهترین راه پیشگیری از آشفتگی در دیپلماسی است، تصریح کرد: استرالیا با پرونده پر چالش حقوق بشری از قتل پناهجویان تا قتل ۵۰۰ بومی در زندان‌های این کشور و منع تحقیق حرفه‌ای در این موارد، فاقد کمترین مشروعیت اخلاقی برای موعظه در باب حقوق بشر است. 

کنعانی همچنین پناه دادن به گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب و سکوت در قبال حمله وحشیانه تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ توسط دولت استرالیا را نشانه‌ای از استاندارد دوگانه در قبال حقوق بشر خواند و افزود: در این ارتباط سفیر استرالیا به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران فراخوانده و هشدارهای لازم از طریق وی منتقل شد.

گفتنی است وزارت امور خارجه ایران پیش از این در هشداری از هموطنان ایرانی خواست که از سفر غیرضروری به استرالیا بپرهیزند. این وزارتخانه با اشاره به احتمال بازداشت خودسرانه و استرداد به دولت‌های متخاصم، به هموطنان ایرانی توصیه کرد که درباره سفرهای غیرضروری به استرالیا تجدیدنظر کنند.