۰ نفر

آمریکا: ایران امید بازگشت قریب الوقوع به برجام را از بین برد

۲۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۴۴
کد خبر: 681866
آمریکا: ایران امید بازگشت قریب الوقوع به برجام را از بین برد

سفیر ایالات متحده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون اشاره به اینکه کدام طرف ناقض برجام است و در مذاکرات رفع تحریم‌ها اراده سیاسی لازم برای بازگشت به برجام را نشان نداد، ادعا کرد که ایران در شهریور ماه گذشته با طرح خواسته‌های غیر ممکن امید بازگشت به برجام را از بین برد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، لورا هول‌گیت سفیر ایالات متحده نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین مدعی شد: در سپتامبر گذشته ایران امید جمعی درباره بازگشت قریب‌الوقوع به برجام را با طرح خواسته‌هایی که می‌دانست غیر ممکن است از بین برد.

وی با بیان این ادعا که ایران خواستار سیاسی‌کاری در ماموریت آژانس است مدعی شد: کاملا واضح است که وضعیت از سپتامبر پیچیده تر شده است. ایران باید اقدامات تحریک آمیز هسته ای خود و فعالیت‌هایی را که خطرات جدی اشاعه را به همراه دارد، متوقف کند.

این درحالیست که نتیجه ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته در وین برای رفع تحریم ها و از سرگیری اجرای کامل برجام نشان داد دولت ضعیف جو بایدن به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد و به همین خاطر به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی متوسل و باعث طولانی شدن روند مذاکرات شده است.

گفت‌وگوها اینک به نقطه‌ای رسیده که اگر ایالات متحده آمریکا الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکا را بپذیرد، توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان حاصل خواهد شد. ایران تاکید دارد که شرط رسیدن به توافق رفع موثر و پایدار تحریم‌ها به نحوی است که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران نماند.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه آمریکایی‌ها ریاکارانه برخورد می‌کنند، اظهار داشت:برای عبور از تحریم‌ها قوی به کار خود ادامه خواهیم داد،ما برای مذاکره، مذاکره نکردیم برای دریافت نتیجه مذاکره کردیم.

وی ساعتی پیش در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به طور مستمر با طرف آمریکایی پیام تبادل می‌کنیم، آخرین پیام‌مان در کمتر از ۷۲ ساعت گذشته بود، آمریکایی‌ها پیغام می‌دهند برای برجام شتاب دارند اما مصاحبه می‌کنند و می‌گویند اولویت‌مان نیست.

وزیر امور خارجه همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با جوسپ بورل نماینده عالی سیاست خارجی بر آمادگی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار تاکید کرده است.

سفیر ایالات متحده در بخش دیگری از اظهاراتش به تدابیر جبرانی ایران در برجام اشاره کرد و با چشم‌پوشی از زرادخانه‌های مجهز به کلاهک‌های هسته ای کشورش ادعا کرد: تولید اورانیوم بسیار غنی شده با خلوص ۶۰ درصد هیچ هدف صلح آمیز معتبری ندارد. هیچ کشور دیگری در جهان امروز از اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد برای اهدافی که ایران ادعا می کند استفاده نمی کند. ایران باید این فعالیت نگران‌کننده را متوقف کند و از اقداماتی که بر خلاف رفتار همه کشورهای دیگر در سراسر جهان است دست بردارد. ایران استدلال می کند که به طور ناعادلانه توسط دیگران هدف قرار گرفته است. اما در واقع، این ایران است که با اقدامات هشدار دهنده، خود را متمایز می کند.

وی مدعی شد: ایران باید اقداماتی را انجام دهد که اعتماد بین‌المللی را نسبت به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش افزایش دهد و از تشدید تنش‌ها که ما را به ابهام عمیق‌تر می‌برد، خودداری کند.

این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای و تعلل طرف های اروپایی در اجرای تعهدات برجامی، تصمیماتی را در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کرد.

در واقع پس از اینکه سایر اعضای باقیمانده در توافق یاد شده نتوانستند انتظارات مشروع ایران برای بازگرداندن توازن به توافق را برقرار کنند، به خودیاری متوسل شود اما از واکنش متقابل دربرابر رفتار غیرقانونی آمریکا خودداری و بر رویکرد اصولی خود برای حفظ توافق پافشاری کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.