۰ نفر

آمریکا باز هم ایران را تحریم کرد

۲۴ آبان ۱۴۰۱، ۲۲:۱۳
کد خبر: 681606
آمریکا باز هم ایران را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه سیاست‌های ضدایرانی خود شرکت تحقیقات صنایع هوایی شاهد را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز سه‌شنبه چندین شرکت و فرد ایرانی و روسیه‌ای از جمله شرکت تحقیقات صنایع هوایی شاهد را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد افراد و «شرکت‌های دخیل در تولید یا انتقال پهپادهای ایران به روسیه» را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

شرکت تحقیقات صنایع هوایی شاهد، شرکت‌های اماراتی «ساکسس ایویشن» و «آی‌جت گلوبال» با ادعای تولید و تسهیل انتقال پهپادهای ایران در این فهرست قرار گرفته‌اند.

خزانه‌داری آمریکا می‌گوید همزمان شرکت روسیه‌ای «واگنر»، نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و صنایع هوایی قدس نیز به موجب فرمان اجرایی شماره ۱۴۰۲۴ تحریم شده‌اند.

مطابق این بیانیه، اسامی دو شهروند روسیه‌ای که ادعا می‌شود در تحویل پهپادهای ایران به شرکت واگنر نقش داشته‌اند نیز در فهرست سیاه قرار گرفته است.

تکرار ادعای ارسال پهپاد ایران به روسیه در شرایطی صورت گرفته که مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی بارها در رد این ادعای تکراری اوکراین و متحدان غربی این کشور اعلام کرده‌اند که تهران پهپاد و موشکی به مسکو برای استفاده در جنگ اوکراین تحویل نداده و در تلاش برای توقف این جنگ از مجاری دیپلماتیک است.

«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشتر تصریح کرده است که «ایران هیچ سلاحی را برای هیچکدام از طرفین جنگ صادر نکرده است».

او حدود چند هفته پیش هم درباره ادعاهای مقام‌های اوکراینی مبنی بر استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران گفت: «جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن را تأیید نمی‌کند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز ۱۱ مهرماه همچنین تصریح کرد: «ما از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بی‌طرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف، به دور از خشونت، اعلام کرده‌ایم.»

کنعانی خاطرنشان کرد: «در این راستا، در ماه‌های گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس‌ها و دیدارهای متعدد خود با همتایان روس و اوکراینی، همواره بر لزوم حل اختلافات به صورت مسالمت آمیز و از طریق گفت‌وگو، تصریح و آمادگی کشورمان را برای مساعدت به این روند، اعلام کرده است.»

قبل‌تر از آن، حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت‌وگویی با روزنامه نیویورک تایمز و در پاسخ به سؤال این خبرنگار مبنی بر این‌که ایران خودش را متعهد می داند که به هیچ یک از طرف‌های جنگ سلاح ندهد، آیا این درست است؟ اظهار داشت: ما مقید هستیم ارسال سلاح صورت نگیرد. ارسال سلاح به هریک از طرفین، شانس راهکار سیاسی را به تعویق می‌اندازد.