۰ نفر

اکونومیست بررسی کرد؛

ظهور ران دیسانتیس، افول ترامپ/ فرماندار فلوریدا محتمل ترین گزینه جمهوری خواهان در ۲۰۲۴؛ چرا؟

۲۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۲۳
کد خبر: 680824
ظهور ران دیسانتیس، افول ترامپ/ فرماندار فلوریدا محتمل ترین گزینه جمهوری خواهان در ۲۰۲۴؛ چرا؟

دونالد ترامپ از زمانی که در انتخابات ۲۰۲۰ شکست خورد، منتظر بود تا بار این شکست را بر ران دیسانتیس خالی کند. آقای ترامپ می خواهد نامزدی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را پس بگیرد. فرماندار محبوب جمهوری خواه فلوریدا تاکنون بزرگترین رقیب او بوده و آقای ترامپ نمی تواند هیچ رقیبی را تحمل کند. با این حال، رییس جمهوری سابق، به امید اینکه فرد مورد حمایت سابقش از موضع خود عقب نشینی کند – درست تا آستانه انتخابات میان دوره ای، دست نگه داشت. او به فاکس نیوز گفت: «اگر دیسانتیس نامزد شود، می تواند به شدت به خودش آسیب بزند.» من چیزهایی در مورد او به شما می گویم که چندان چاپلوسی به نظر نخواهد رسید.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش اکونومیست، درست مانند اغلب اوقات، به نظر می‌رسد شهود سیاسی آقای ترامپ کاملا مشخص بوده است. اگر این شهروند فلوریدایی ۴۴ ساله پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای برای او آزاردهنده بود، اکنون مانند یک رقیب دلهره‌آور به نظر می‌رسد. کاندیداهای جمهوری‌خواه تقریبا در همه جا بدتر از انتظارات عمل کرده و حتی با توجه به نتایج اولیه، آقای ترامپ به عنوان یک دلیل بزرگ این نتیجه نام برده شد. رای دهندگان مستقل، که تا حدی غیرمعمول به حزب رییس‌جمهوری وابسته‌اند، دروغ‌های عقده‌ای او در مورد شکست انتخاباتی ۲۰۲۰ یا بسیاری از نامزدهای افراطی که او از آنها حمایت کرد را دوست ندارند. با این حال یک استثنای آشکار برای این الگو وجود داشت. در فلوریدا، ایالتی که ترامپ با ۳ واحد درصد در سال ۲۰۲۰ برنده شد، آقای دیسانتیس با اختلاف خردکننده ۱۹ امتیازی بار دیگر انتخاب شد.

در این فرایند، او اولین جمهوری‌خواهی بود که در دو دهه گذشته در ایالت پرجمعیت میامی‌داد پیروز شد. او همچنین دو سنگر سابق دموکرات‌ها یعنی پالم بیچ و اوسئولا را بدست آورد. به نظر می‌رسد محبوبیت او به پیروزی ده‌ها جمهوری‌خواه دیگر کمک کرده است. نقشه سیاسی فلوریدا که زمانی به عنوان یک ایالت «بنفش» در نظر گرفته می‌شد، اکنون چند جزیره آبی پراکنده دموکرات را در دریایی از رنگ قرمز جمهوری‌خواهان نشان می‌دهد. جمهوری‌خواهان در ۲۰ ایالت از ۲۸ رقابت مجلس نمایندگان پیروز شدند که در ۴ مورد، آرای آنها بیشتر از سال ۲۰۲۰ بود که بخشی از آن به لطف تلاش برای تقسیم بندی مجدد مناطق است که آقای دیسانتیس آن را طراحی کرد. او در سخنرانی پیروزی خود عنوان کرد: ما نه تنها در انتخابات پیروز شدیم، بلکه نقشه سیاسی را بازنویسی کردیم.

طرفداران او در پاسخ شعار می‌دادند: «دو سال بعد». منظور آنها این بود که آقای دیسانتیس باید تنها نیمی از دوره بعدی فرمانداری خود را قبل از نقل مکان به کاخ سفید بگذراند. فرماندار که قبلا از گفتن اینکه برای چهار سال دیگر در تالاهاسی خواهد ماند، خودداری کرده بود، پاسخ طرفداران را با لبخند داد.

مهمانی تماشای نتایج انتخابات آقای ترامپ که قرار بود در اقامتگاه مار عه لاگو در پالم بیچ برگزار شود، به دلیل طوفان استوایی در حال پیشروی، ناچار به یک منطقه امن اجباری منتقل شد. آقای ترامپ پیروزی را به چند نفر از حامیانش تبریک گفت، چند نامزد جمهوری‌خواه بازنده را که جرات کرده بودند دروغ انتخاباتی دزدیده شدن آرای او را زیر سوال ببرند (از جمله نامزدهای سنا در کلرادو و نیوهمپشایر) به سخره گرفت و به غیر از این عملکردی ضعیف نشان داد. او با حالتی مرموز گفت: برخی رقابت‌ها داغ و سنگین هستند.

رقبای جمهوری‌خواه از چند جهت به یکدیگر شبیه هستند. هر دو فلوریدایی هستند، آقای ترامپ پس از شکست رسما از نیویورک نقل مکان کرده است. هر دو تحصیلات سطح بالا داشته‌اند – آقای ترامپ در دانشگاه پنسیلوانیا و آقای دیسانتیس در دانشگاه‌های ییل و هاروارد. هر دوی آنها در شلوغ‌کاری موفق هستند. آنها محبوبیت خود در جناح راست را بیشتر مدیون مهارتشان در تقبیح دشمنان واقعی و خیالی هستند تا ایده‌ها یا سوابق حکمرانی.

آقای دیسانتیس ایده‌هایی دارد و در اوایل دوره فرمانداری‌اش از تعدادی از آنها به خوبی استفاده کرد. حقوق معلمان را افزایش داد، طرحی را برای محافظت از پارک ملی اورگلیدز راه‌اندازی و بی سر و صدا از استفاده از ماریجوانای پزشکی حمایت کرد. با این حال، او به لطف ایستادگی قابل توجه در برابر راهنمایی‌های بهداشت عمومی در طول همه‌گیری کووید – ۱۹ در جناح راست به شهرت رسید. اینکه این طرح چقدر آسیب‌زا بوده، همچنان مورد بحث است. فلوریدا موج‌های مرگبار بیماری قابل اجتنابی داشت اما در میانه گروه ایالت‌های آسیب دیده قرار گرفت. در هر صورت، به نظر می‌رسید که بسیاری از جمهوری‌خواهان به استدلال او برای از بین بردن کووید – ۱۹ کمتر علاقمند بودند تا به لحن تمسخر آمیزی که او آن را ارائه کرد.

این با مبارزه طلبی شدید مطابقت داشت که از قبل از اینکه آقای ترامپ رهبری آن را به دست بگیرد، به پایگاه حزب انرژی بخشیده است. فرماندار از آن زمان آن را در کمپین‌های پی در پی علیه تبعیض ادعایی در همه اشکال آن حفظ کرده است – از جمله نظریه نژادی انتقادی، سرمایه‌گذاری محیط زیستی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی، بحث در مورد گرایشات جنسی در کلاس درس و پس از آن جرات کرد علیه آن کمپین آخر، شرکت والت دیزنی، صحبت کند. آقای دیسانتیس که یک سخنران عمومی کم حرف است، در شعار پیروزی خود گفت: «ما در مجلس با تبعیض می‌جنگیم، در مدارس با تبعیض می‌جنگیم و در شرکت‌ها با تبعیض می‌جنگیم.»

علیرغم هوش و ذکاوت بی تردیدش، او نشانگر گونه‌ محافظه‌کاری متفاوت با آقای ترامپ نیست. او همان فشار آزاردهنده و پوپولیستی را ارائه می‌دهد که از رییس‌جمهوری سابق به دست آورده بود، اما عجیب و غریب و افراطی نیست. برای مثال، آقای دیسانتیس برای حامیان متعصب دروغ انتخاباتی ترامپ، مانند داگ ماستریانو نامزد بازنده فرمانداری جمهوری‌خواه در پنسیلوانیا مبارزه انتخاباتی کرد. اما از بیان دیدگاه خود درباره این دروغ خودداری کرده است.

موفقیت او در فلوریدا به این نکته اشاره می‌کند که پوپولیسم منظم‌تر او با چه فرمولی می‌تواند برنده باشد. این مساله نباید تعجب آور باشد. آقای ترامپ به طرز وحشتناکی به پیروزی مجدد در انتخابات نزدیک شده بود – فارغ از اینکه به آمریکایی‌ها پیشنهاد کرده بود باید به عنوان دفاعی در برابر کووید – ۱۹ به خود مواد ضدعفونی کننده تزریق کنند.

برای بسیاری از دلالان قدرت محافظه‌کار که از تکرار شکست ترامپ می‌ترسند، آقای دیسانتیس جذابیت‌های دیگری نیز ارائه می‌دهد. فرصت طلبی او حاکی از عمل‌گرایی است. اکثریت محافظه‌کاری که او در فلوریدا ایجاد کرده، شامل تعداد زیادی از اسپانیایی زبان‌های طبقه متوسط به ویژه در میامی‌داد و اوسئولا است، گروهی که حزب او به ویژه به آن علاقه دارد. برای اینکه از قبل هیچ شکی وجود نداشته باشد، حملات آقای ترامپ به او، آقای دیسانتیس را به عنوان محتمل‌ترین گزینه جناح راست تایید کرده است. رییس‌جمهوری سابق پیشنهاد کرده که هفته آینده قصد خود را برای نامزدی مجدد برای ریاست جمهوری اعلام خواهد کرد. اگر او در این بین به آقای دیسانتیمونیوس (همانطور که اخیرا او را نامیده است) حمله می‌کند، به این دلیل است که از جایگاه او می‌ترسد.