۰ نفر

رویترز: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران می روند

۱۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۲۵
کد خبر: 680380
 رویترز: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران می روند

یک خبرگزاری انگلیسی نوشت، در گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است بازرسانی را به ایران می فرستد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، خبرگزاری «رویترز» روز پنجشنبه نوشت، جمهوری اسلامی ایران با سفر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرده است.

این خبرگزاری به نقل از یکی از دو گزارش محرمانه آژانس که در آستانه برگزاری نشست آتی شورای حکام تهیه شده نوشت: «آژانس به ایران تأکید کرد که انتظار دارد در این بازدید، توضیحات فنی معتبری درباره این مسئله دریافت کند، از جمله دسترسی به موقعیت‌های مکانی و مواد مورد نظر و همچنین انجام نمونه‌برداری در صورت نیاز».

در این گزارش با اشاره به ادعای وجود آثار اورانیوم در سه مکان اعلام نشده آمده است: «رافائل گروسی مدیرکل آژانس این نگرانی جدی را دارد که همچنان پیشرفتی در شفاف‌سازی و حل مسائل برجسته پادمانی حاصل نشده است».

گزارش آژانس می‌افزاید: «او (گروسی) در این زمینه، پیشنهاد ایران برای برگزاری نشست فنی متعاقب در تهران با مقامات ارشد آژانس، پیش از پایان ماه (میلادی) را متذکر شده اما تأکید دارد که این دیدار باید با هدف شفاف‌سازی موثر و حل این مسائل انجام شود».

در گزارش محرمانه دوم آژانس نیز که به‌دست رویترز رسیده، آمده است ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با کاهش ۲۶۷ کیلوگرمی، به ۳۶۷۳.۷ کیلوگرم رسیده که همچنان بسیار فراتر از ۲۰۲.۸ کیلوگرم مندرج در برجام است. طبق این گزارش، ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران به میزان ۶.۷ کیلوگرم افزایش یافته و به ۶۲.۳ کیلوگرم رسیده است.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) در ادامه ادعاهای خود علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی با اتهام‌زنی‌های کشورهای غربی، مدعی شده که به نتایج ملموسی با تهران نرسیده است.

گروسی در گفتگوی کوتاهی با رویترز در حاشیه کنفرانس آب‌وهوایی در مصر، ادعا کرد که هیأت ایرانی در نشست اخیری که با او در وین داشت، هیچ چیز جدیدی برای ارائه نداشتند.

او همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد اعلام ایران مبنی بر ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای این کشور را تشدید می‌کند. گروسی با اذعان به این که کار نهاد بین‌المللی تحت هدایت او مسائل هسته‌ای است، مدعی شد: اما طبیعتاً هیچ چیز را نمی‌توان مجزا کرد. ما شاهد همه این اعلام‌ها هستیم که نگرانی‌ها و توجه عمومی درباره برنامه هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران صبح امروز (پنجشنبه ۱۹ آبان‌ماه)‌ در حاشیه یازدهمین سالگرد شهادت سردار شهید حسن طهرانی مقدم گفت: سال‌های سال است که در سایه تحریم‌های ظالمانه و سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ بشریت فعالیت‌های خود در حوزه هوافضا را به پیش می‌بریم. به لطف الهی موفق شدیم به موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته دست پیدا کنیم که قادر است در فضایی که مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین سامانه‌های سپر دفاع موشکی وجود دارد، از آن‌ها عبور کرده و همان سامانه‌های سپر موشکی که می‌تواند جزو مهم‌ترین ارکان دفاعی دشمن باشد را هدف قرار بدهد.  

گروسی پیش از این نیز با تکرار ادعای به بن‌بست رسیدن مذاکرات وین، مدعی شد به دلیل محدودیت دسترسی بازرسان خود به تأسیسات هسته‌ای ایران در ماه‌های اخیر، اطلاعات مهمی را در اختیار ندارند.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این‌باره اعلام کرد، تهران به سوالات مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خردادماه سال جاری قطعنامه‌ای به تصویب رساند که تهران را به عدم همکاری با این نهاد بین‌المللی در خصوص یافت شدن «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده» در «چندین مکان اعلام‌نشده در ایران» متهم می‌کند. آژانس ادعا کرده که ایران بر خلاف تعهداتش در «توافقنامه پادمان‌های ان‌پی‌تی» مواد هسته‌ای خودش را اعلام نکرده است.