۰ نفر

واکنش امیرعبداللهیان به اظهارات مداخله جویانه وزیر خارجه آلمان

۱۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۴۲
کد خبر: 680293
واکنش امیرعبداللهیان به اظهارات مداخله جویانه وزیر خارجه آلمان

وزیر امور خارجه خطاب به همتای آلمانی با بیان اینکه مواضع تحریک آمیز و مداخله جویانه نشانگر پختگی و تدبیر نیست، گفت: آلمان می‌تواند تعامل را برای مقابله با چالش‌های مشترک انتخاب کند و یا راه تقابل در پیش بگیرد. پاسخ ما متناسب و قاطع خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) ۱۹ آبان ماه در پیامی توئیتری خطاب به وزیر خارجه آلمان که این مدت به کرات اظهارات مداخله جویانه‌ای علیه ایران مطرح کرده، نوشت: خانم وزیر خارجه آلمان: مواضع تحریک آمیز، مداخله جویانه و غیردیپلماتیک نشان دهنده پختگی و تدبیر نیست.

به گفته امیرعبداللهیان تخریب پیوندهای قدیمی پیامدهای بلندمدت دارد.

وزیر خارجه یادآور شد: آلمان می‌تواند تعامل را برای مقابله با چالش‌های مشترک انتخاب کند و یا راه تقابل در پیش بگیرد.

وی تصریح کرد: پاسخ ما متناسب و قاطع خواهد بود.

«آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان از ابتدای اغتشاشات اخیر در ایران به بهانه فوت مهسا امینی نه تنها اظهارات مداخله جویانه‌ای را درباره اوضاع داخلی ایران مطرح کرد، بلکه کشورش یکی از بانیان تحریم‌ها علیه ایران نیز بود. وی به این موارد هم بسنده نکرد و روز چهارشنبه چهارم آبان ماه از تشدید محدودیت‌های ورود به این کشور برای ایران فراتر از بسته تحریمی اتحادیه اروپا خبر داد.  «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان ۳۰ شهریور ماه در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل از مقامات ایران خواسته بود به اعتراضات به مرگ «مهسا امینی» گوش دهند و گفته بود که زنان در ایران برای حقوق انسانی اولیه خود اعتراض می‌کنند. وی ۱۷ مهر ماه در مصاحبه‌ای با روزنامه بیلد، عنوان کرد که آلمان در تدارک تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران است. وزیر خارجه آلمان همچنین خطاب به مردم ایران گفت: «به مردم ایران می‌گویم که ما در کنارتان هستیم و در کنار شما خواهیم ماند». 

علاوه بر مواضع مداخله جویانه وزیر خارجه آلمان و تلاش این کشور برای تحریم اشخاص و نهادهای ایرانی توسط اتحادیه اروپا، دولت آلمان روز دوشنبه ۱۶ آبان اعلام کرد در پی اعمال بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی دولت آلمان در این زمینه گفت: «در حال کار بر روی اعمال بسته جدید تحریم‌ها علیه ایران هستیم. اتحادیه اروپا باید درباره اینکه سپاه پاسداران را تحریم می‌کند یا خیر تصمیم‌گیری کند».