۰ نفر

سگ های اهدایی رهبر کره شمالی به کره جنوبی جنجال آفرین شد

۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۵۰
کد خبر: 679756
سگ های اهدایی رهبر کره شمالی به کره جنوبی جنجال آفرین شد

رئیس‌جمهور سابق کره جنوبی اعلام کرد، قصد دارد دو قلاده سگی را که رهبر کره شمالی پس از نشست سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان هدیه فرستاده بود، به دلیل عدم حمایت از سوی جانشینش، تحویل دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ون جائه-این، رئیس جمهور سابق کره جنوبی دو قلاده سگ سفید رنگ نژاد پونگسان با نام‌های "گومی" و "سونگ‌گانگ" را از زمان ورودشان به سئول، بزرگ کرده است و پس از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش در مه سال جاری میلادی آنها را به محل سکونت شخصی‌اش برد.

این سگ‌ها قانونا به عنوان اموال دولتی محسوب می‌شوند و متعلق به آرشیوهای ریاست جمهوری هستند اما دفتر مون جائه-این گفت، سرپرستی این دو سگ به دنبال رایزنی‌ها با آرشیو ریاست جمهوری و وزارت کشور به مون جائه-این سپرده شده بود که تصمیمی بی‌سابقه بود.  

آرشیو ریاست جمهوری و وزارت کشور کره جنوبی به دنبال یک متمم قانون اساسی برای تسهیل این اقدام از جمله تخصیص حمایت مالی بودند.

دفتر مون جائه-این اعلام کرد، اما این تلاش به خاطر مخالفت نامعلوم دولت یون سوک-یول، رئیس جمهور کنونی کره جنوبی ناکام ماند.

دفتر مون جائه-این در پستی در فیس‌بوک اعلام کرد: ظاهرا دفتر ریاست جمهوری با سپردن مدیریت و سرپرستی این سگ‌های پونگسان به رئیس جمهور سابق مخالف است. اگر این طور است، مشکلی نیست چرا که چنین واگذاری براساس حسن نیت هر دو طرف است اگرچه با توجه به اینکه اینها حیواناتی هستند که همدم و همراه انسان می‌شوند و مون جائه-این نیز به آنها وابسته شده است، این تصمیم مایه تاسف است.  

این در حالی است که دفتر یون سوک-یول مخالفت قطعی شدن با این تلاش را رد کرده و تاکید دارد که این آژانس‌ها همچنان در حال مذاکره هستند و دفتر ریاست جمهوری هیچ نقشی در این بین ندارد.

روزنامه چوسان ایلبو اوایل روز دوشنبه به نقل از مقامات دولتی و پارلمانی ناشناس گزارش داد، صحبت‌هایی درباره تخصیص کمک مالی ماهیانه ۲.۵ میلیون وون (۱۸۰۰ دلار) به مون جائه-این در بین است.

وزارت کشور کره جنوبی که بر آرشیوهای ریاست جمهوری نظارت دارد، هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده است.

یکی از مقامات در وزارت قانون‌گذاری دولت کره جنوبی نیز تاکید کرد، با این ایده مخالف نیست و مذاکرات همچنان در جریان است.