۰ نفر

رابرت مالی: ایران باید از کمیسیون مقام زن سازمان ملل حذف شود

۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۲۰:۱۵
کد خبر: 678671
رابرت مالی: ایران باید از کمیسیون مقام زن سازمان ملل حذف شود

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد دولت جو بایدن بار دیگر در حمایت از ناآرامی ها و آشوب ها در ایران حمایت کرد و گفت که ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد حذف شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، روز گذشته (دوم نوامبر /۱۱ آبان ماه جاری) همزمان با شروع نشست غیررسمی آمریکا علیه ایران در سازمان ملل درباره ناآرامی های اخیر ، کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که واشنگتن برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل تلاش می‌کند.

 کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا که پیش از با یکی از فعالان حقوق بشر مخالف جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار کرده بود، در بیانیه ای در تدام حمایت دولت جو بایدن از آشوب ها و ناآرامی ها در ایران اعلام کرد: امروز ایالات متحده قصد خود را برای همکاری با شرکا برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد اعلام می‌ کند.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در نشست غیررسمی ضد ایرانی در سازمان ملل در این باره گفت که درباره اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل با شرکای خود در شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل همکاری خواهیم کرد.

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید نیز روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری گفت: ایالات متحده از درخواست جوامع مدنی برای اخراج فوری جمهوری اسلامی از کمیسیون سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان، استقبال می‌کند.

پیش از این، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار نامه ای سرگشاده از سوی برخی زنان شناخته شده در آمریکا همچون هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین آمریکا و میشل اوباما همسر باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین این کشور، خواستار اخراج فوری جمهوری اسلامی ایران ازد کمیسیون مقام زن سازمان ملل شده‌ بودند.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که در نشست ضد ایرانی کشورش علیه جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل حضور یافته بود، روز پنجشنبه به وقت محلی در گفتگو با رسانه های منطقه ای  با ادعای اینکه ایران حقوق زنان را نقض می کند، اعلام کرد ایالات متحده و شرکایش به دنبال اخراج ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل هستند.

دولت جو بایدن از زمان آغاز ناآرامی ها در ایران در پی درگذشت مهسا امینی دختر ۲۲ ساله ایرانی در شهریور ماه، به رغم ادعای رویکرد دیپلماسی درقبال تهران، در تلاش برای تداوم آشوب ها تحت عنوان حقوق بشر و دموکراسی است.

مذاکره کننده ارشد آمریکا با بیان این ادعا که مقام های ایرانی نمی توانند رفتارهای خشونت آمیز خود را با شهروندان ایرانی پنهان کنند، مدعی شد: ایران را نسبت به نقض حقوق بشر پاسخگو خواهیم کرد.

رابرت مالی همچنین ادعاهای پهپادی علیه ایران را به رغم تکذیب تهران تکرار کرد و گفت که آمریکا، هر طرفی را که اقدام به صادرات پهپادهای ایران به روسیه بکند، هدف تحریم قرار خواهد داد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در واکنش به فضاسازی های ضد ایرانی وال استریت ژورنال نیز  اظهار کرد در تلاش هستیم از حمله ایران به نیروهای خود  جلوگیری کنیم. گزینه‌های نظامی را به  بایدن ارائه کرده ایم.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز سه‌شنبه به وقت محلی در گزارشی همزمان با تیره بودن روابط میان ریاض – واشنگتن و در تداوم فضاسازی های ضد ایرانی مدعی شد که عربستان سعودی اطلاعاتی را با آمریکا درباره حمله قریب الوقوع به اهدافی در خاک خود را به اشتراک گذاشته است.

 این رسانه تندروی آمریکایی در تداوم فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شده است ارتش آمریکا و دیگر نیروها در خاورمیانه، سطح آماده باش را افزایش داده‌اند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه‌شنبه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره این ادعای وال استریت ژورنال سوال کرد و گفت آیا به شهروندان آمریکایی درباره این تهدید قریب الوقوع در عربستان سعودی اطلاع داده شده است، گفت: اگر تهدیدی واقعی وجود داشته باشد، به شهروندان آمریکایی هشدار لازم داده خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال تصریح کرد: من از هیچ هشدار کنسولی اطلاعی ندارم.

خشم آمریکا از تصمیم عربستان برای کاهش تولید دو میلیون بشکه ای نفت در نشست اوپک پلاس موجب شده است، دولت بایدن گزینه های مختلف را بررسی کند؛ گزینه هایی که به گفته مقامات آمریکایی از عدم ارسال سامانه های موشکی پاتریوت تا کنار گذاشتن از هرگونه رزمایش و تعامل نظامی را شامل می شود.

مقامات آمریکایی اعلام کرده اند دولت جو بایدن گفتگوهایی را برای کند کردن روند کمک ‌های نظامی به عربستان از جمله عدم ارسال سامانه‌های پیشرفته پاتریوت به عنوان تنبیه انجام داده است.

یک رسانه آمریکایی روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد چند مقام آگاه آمریکایی گفته اند دولت بایدن، گفتگوهایی درباره کند کردن ارسال کمک‌های نظامی به عربستان سعودی از جمله عدم ارسال سامانه‌های موشکی پیشرفته پاتریوت به عنوان تنبیه عربستان به خاطر تصمیم اوپک در کاهش تولید نفت، انجام داده است.

 شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا به نقل از این مقامات آمریکایی افزود: برخی مقامات نظامی از این ایده حمایت می‌کنند اما برخی دیگر می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که روابط نظامی میان ایالات متحده و عربستان سعودی از هرگونه انتقام گیری دور نگه داشته شود.