۰ نفر

کارشناس مسائل بین‌ الملل در گفتگو با اقتصادآنلاین؛

ابوالفتح: ممکن است مذاکرات ۱۰سال هم طول بکشد اما مرگ برجام بعید است/ بایدن تحت فشار ایرانیان خارج از کشور است

۱۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰
کد خبر: 678669
ابوالفتح: ممکن است مذاکرات ۱۰سال هم طول بکشد اما مرگ برجام بعید است/ بایدن تحت فشار ایرانیان خارج از کشور است

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایالات متحده از روزی که آقای بایدن رییس جمهوری آمریکا شده، سیاست بلاتکلیفی را مقابل ایران در پیش گرفته است. تا امروز هم راه همین بوده و ربطی هم به انتخابات ایران و آمریکا، اعتراضات، فوت مهسا امینی، تجمعات، فروش پهپاد به روسیه و ... ندارد. آمریکایی‌ها روند بلاتکلیفی را به امید گذر زمان و افزایش فشار بر ایران برای تن دادن به برجام‌های دیگر در پیش گرفته‌اند.

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی راد؛ حسین امیرعبداللهیان چند وقت پیش اعلام کرد که آمریکایی‌ها برای رسیدن به توافق پیام داده‌اند، اما این خبر توسط مقامات آمریکایی تکذیب شد. این در حالی است که هفته‌ها می‎گذرد و هنوز خبر دقیقی در خصوص روند مذاکرات برجامی وجود ندارد.

امیر علی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با اقتصادآنلاین بیان کرد: البته ممکن است در نوع تماس اختلافات نظر باشد، مثلاً فرض کنید برداشت آمریکایی‌ها این است که ما نامه نداده‌ایم و پیام شفاهی بوده است. با این حال نمی‎توانیم با قطعیت بگوییم چه اتفاقی روی داده است.

وی در ادامه گفت: دولت بایدن در حال حاضر از طرف ایرانیان خارج از کشور که طیف گسترده‌ای (معاند، برانداز و حتی معترض) هستند، زیر فشار شدیدی قرار دارد. این گروه حتی خواستار برکناری رابرت مالی، یک مقام آمریکایی شده‌اند. همچنین خواستار این هستند که آمریکا هیچ تماسی با ایران نداشته باشد و تمام مذاکرات با ایران قطع شود و دیپلمات‌های ایرانی اخراج بشوند. حتی حذف تیم ایران از جام جهانی را از فیفا درخواست کردند. 

ابوالفتح توضیح داد: بر همین اساس دولت بایدن زیر فشار می‌گوید من با ایران هیچ ارتباطی ندارم. اما مذاکرات در جریان است و تا امروز اتمام مذاکرات اعلام نشده است. این روزها ممکن است آقای جوزف بورل یا آقای انریکه مورا پیغام‌هایی رد و بدل کرده باشند، ولی فشار سنگینی از سوی رسانه‌ها، شخصیت‌های سیاسی اجتماعی و برانداز بر دولت بایدن وارد می‎شود. به همین دلیل آنها نمی‌خواهند روند مذاکرات رسانه‌ای شود. اما ایران خواهان رسانه‌ای شدن موضوع است. زیرا این پیام را به معاندین می‌دهد که با توجه به همه جنجال‌ها، آمریکا با ایران در حال تعامل است. برهمین اساس ایران اصرار دارد که روند مذاکرات را علنی کند.

این کارشناس در ادامه مطرح کرد که ایران و آمریکا هر کدام برای مصرف خاص خودشان پیامی را به مخاطبین خود مخابره می‎کنند و در ادامه بیان کرد: حال روایت کدام کشور درست است را من نمی‌دانم. شاید هر کدام بخشی از یک واقعیت را می‌گویند، یعنی ممکن است بخشی از واقعیت را ایران اعلام نمی‌کند و آمریکا هم بخشی دیگری از واقعیت را اعلام نمی‌کند. 

در مورد احتمال توافق و احیای برجام ابوالفتح گفت: چشم انداز رسیدن به توافق در آینده قابل پیش‌بینی را متصور نیستم. آینده قابل پیش‌بینی که من می‌توانم بگویم حداکثر دو ماه است و تا دوماه آینده توافقی حاصل نمی‌شود. با این حال مرگ مذاکرات نیز اعلام نمی‌شود. ایالات متحده از روزی که آقای بایدن رییس جمهوری آمریکا شده، سیاست بلاتکلیفی را مقابل ایران در پیش گرفته و تا امروز هم راه همین بوده است و ربطی هم به انتخابات ایران و آمریکا، اعتراضات، فوت مهسا امینی، تجمعات، فروش پهباد به روسیه و ... ندارد. آمریکایی‌ها روند بلاتکلیفی را به امید گذشت زمان و افزایش فشار بر ایران برای تن دادن به برجام‌های دیگر در پیش گرفته‌‌اند. در واقع آمریکا برجام ۲۰۱۵ را به شرطی می‌پذیرد که ایران برجام پلاس و برجام ۲ و ۳ را بپذیرد. در غیر این صورت آمریکا به برجام ۲۰۱۵ برنمی‌گردد. 

این کارشناس مطرح کرد: این روند تا زمانی که ایران خواسته آمریکا را نپذیرد، ادامه خواهد داشت. همچنین به نفع ایران نیست که از مذاکرات خارج شود. ایران تا امروز مسائل هسته‌ای خود را به صورت کمی و کیفی پیش برده است و با برجام یا بی‌برجام کار خود را انجام می‌دهد. از سوی دیگر آمریکایی ها هم با برجام یا بی‌برجام تحریم‌های خودشان را انجام می‌دهند. برهمین اساس دو طرف اصلاً دلیلی نمی‌بینند که وارد دوران بدون برجام بشوند.

در پایان ابوالفتح گفت: دوران بدون برجام یعنی ایران بمب اتم بسازد و بعد آمریکا به ایران حمله بکند. ولی ایران نمی‌خواهد بمب بسازد، پس دلیلی ندارد بگوید برجام مرده است. آمریکایی‌ها هم نمی‌خواهند بگذارند ایران بمب بسازد پس دلیلی ندارد بگویند برجام مرده است. ممکن است ۱۰ سال مذاکرات برجامی طول بکشد، یعنی به طور شکلی وجود داشته باشد اما به صورت محتوایی هیچ دستاوردی نداشته باشد. اما بعید می دانم مرگ برجام یا مذاکرات برجامی اعلام شود.