۰ نفر

دولت جدید انگلیس: دست یابی به توافق نهایی با ایران همچنان امکان پذیر است

۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۳۲
کد خبر: 678579
 دولت جدید انگلیس: دست یابی به توافق نهایی با ایران همچنان امکان پذیر است

سخنگوی نخست وزیر انگلیس تصریح کرد که موضع دولت ریشی سوناک در قبال توافق هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها تغییری نکرده و دست‌یابی به توافق نهایی همچنان امکان پذیر است. وی درباره کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در روند گفت‌ وگوها خاطر نشان کرد که موضع آشکار لندن در خصوص برجام به تل‌آویو اعلام شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سخنگوی ریشی سوناک که طبق رویه‌های مرسوم دفتر نخست‌وزیری خواست نامش فاش نشود، این مطلب را در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های خارجی در لندن مطرح کرد که پرسید آیا ریشی سوناک حاضر است به رژیم صهیونیستی تفهیم کند که از اخلال در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها دست بکشد تا گفت‌ وگوها روال طبیعی خود را طی کند؟

وی ابتدا از ارائه پاسخ روشن به این پرسش طفره رفت و ادعا کرد: «ایران از فرصت دیپلماتیک برای امضاء توافق استنکاف و درخواست‌های فرابرجامی مطرح می‌کند. ما معتقدیم که یک توافق پایدار روی میز است و در این زمینه به بررسی گام‌های بعدی با شرکای خود ادامه می‌دهیم. »

هنگامی که خبرنگار به تحرکات ضد برجامی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و پرسید آیا نخست وزیر انگلیس حاضر است به تل‌آویو تفهیم کند که لندن حامی از سرگیری اجرای برجام است، گفت: «موضع ما درباره برجام آشکار و روشن است و نخست وزیر این را برای شرکای بین‌المللی صراحتا بیان خواهد کرد.»

در این میان برخی رسانه‌ها پرسش‌هایی را در خصوص اظهارات مقام‌های آمریکایی نسبت به روند مذاکرات وین و تشدید تحریم‌ها مطرح کردند که با توجه به پاسخ‌های ارائه شده به نظر می‌رسد که دولت لندن به عنوان یکی از اعضای برجام تمایلی ندارد که موضعی غیر از دیپلماسی و گفت‌ وگو را برای از سرگیری اجرای برجام اعلام کند.

مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده در وین به مرحله‌ای رسیده است که چنانچه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده برجام مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

تجربه ماه‌ها مذاکرات در وین ثابت کرد کاخ سفید به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد و از این منظر، به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی علیه ایران متوسل شده است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته (چهارشنبه) در گفت وگوی تلفنی با جوسپ بورل نماینده عالی سیاست خارجی ضمن تاکید بر آمادگی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار تصریح کرد: نظرات خود را با رویکردی سازنده و رو به جلو به طرف آمریکایی ارائه کردیم.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

استدلال انگلیس برای سکوت در قبال حادثه تروریستی در حرم شاهچراغ

سخنگوی نخست وزیر انگلیس در پاسخ به پرسشی درباره علت سکوت لندن در قبال حادثه مرگبار حمله مسلحانه به حرم مطهر حضرت احمد ابن موسی (ع) در شیراز، این طور پاسخ داد: «سابقه ما در مقابله با داعش واضح و نیازی به توضیح ندارد.»

وی بر همین اساس حاضر نشد از فرصت این نشست برای محکومیت مستقیم این رویداد تروریستی که به شهادت ۱۵ نفر از جمله ۲ کودک و زخمی شدن ۱۹ نفر از زائران آن منجر شد، استفاده کند.

این درحالیست که اقدام تروریستی داعش در شیراز با موجی از واکنش‌های جهانی مواجه شده و سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورها و نهادهای بین‌المللی این حادثه را محکوم کرده‌اند.