۰ نفر

اکونومیست بررسی کرد؛

شی در گزارش بیستمین کنگره حزب کمونیست بر چه مسائلی تاکید داشت؟

۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۳۰
کد خبر: 676510
شی در گزارش بیستمین کنگره حزب کمونیست بر چه مسائلی تاکید داشت؟

کنگره های حزب کمونیست چین به ندرت فرصتی برای اعلام سیاست های نمایشی است. برای نشان دادن ثبات در خط حزب، رهبران گزارش هایی ارائه می کنند که عمدتا دستاوردهای حزب را ستایش و اهداف کلی را با استفاده از عبارات آشنا بازگو می کنند. در آغاز بیستمین کنگره حزب در ۱۶ اکتبر، شی جین پینگ به کنوانسیون پایبند ماند. او تغییر کوچکی در قالب ایجاد کرد و با خواندن یک نسخه کوتاه، به نزدیک به ۲۳۰۰ نماینده در تالار بزرگ خلق پکن تسکین داد. با این حال، ارائه پرسرعت او، نزدیک به دو ساعت طول کشید.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش اکونومیست، از آنجایی که ۹۷ میلیون عضو حزب طی جلسات مطالعاتی بی پایان در هفته‌های آینده به یاد خواهند آورد، این گزارش‌ها مهم هستند. آقای شی محصول نزدیک به یک سال کار، شامل تحقیقات بیش از ۵۰ موسسه و بازخورد هزاران نفر را ارائه کرد. کادرها در معرض خطر هر گونه ترفندهای زبانی، تغییر تاکیدات، اصطلاحات جدید یا حذفیات را نادیده می‌گیرند. نسخه کامل این آخرین گزارش حاوی حدود ۳۰ هزار کاراکتر (حدود ۲۵ هزار کلمه در ترجمه رسمی انگلیسی) بود که با دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خوانندگان ممکن است متوجه شوند که چگونه کلمات خاصی از کنگره‌ای به کنگره دیگر استفاده می‌شود (بین هر کنگره پنج سال فاصله است). برخی از اینها دیدگاه آقای شی را درباره جهانی ناآرام منعکس می‌کنند: «تغییرات شدید در چشم‌انداز بین‌المللی، به ویژه تلاش‌های خارجی برای باج‌گیری، مهار، محاصره و اعمال فشار حداکثری بر چین.»

یکی از این واژه‌ها ان چوان 安全 به معنای امنیت است. این کلمه در سند ۹۱ بار تکرار شده است که در مقایسه با ۳۵ بار در گزارش خداحافظی که توسط هو جین تائو سلف آقای شی در سال ۲۰۱۲ ارائه شده بود افزایش قابل توجهی دارد. افزایش دیگر در استفاده از کلمه جون شی 军事 به معنای نظامی است که ۲۱ بار تکرار شده است. در سال ۱۹۸۲ در اولین کنگره در دوران دنگ شیائو پینگ این کلمه تنها چهار مرتبه تکرار شده بود. کلمه دو جنگ 斗争 به معنای (جنگنده یا مبارزه) ۲۲ بار در آخرین گزارش تکرار شده است. در تلنگری آشکار به غرب می‌گوید: «ما یک روحیه جنگنده و عزم راسخ نشان داده‌ایم که هرگز تسلیم قدرت اجباری نشویم.» آقای هو در سال ۲۰۱۲ تنها دو بار از این کلمه استفاده کرده بود.

آقای شی هیچ اشاره‌ای به آرامش سیاسی نداشته است. اصطلاح جنگ جی تیجی گایگه 政治体知改革 (اصلاح ساختاری سیاسی) اولین بار در کنگره ۱۹۸۷ در گزارش قرائت شده ۱۲ بار تکرار شد. این بار آقای شی از آن استفاده نکرد و این نخستین باری است که این اصطلاح از گزارش حذف می‌شود. او در مورد ایدئولوژی سنتی حرف‌های زیادی برای گفتن داشت: مثلا «مارکسیسم کار می‌کند» (اگرچه نباید به عنوان «دگم سفت و سخت» تلقی شود.) او با بازگشت به آرمان‌های کمونیستی، هشت بار به نیاز به «شکوفایی مشترک» اشاره کرد.

اما گزارش آقای شی نشان دهنده برخی نگرانی‌هاست. در این بیانیه آمده است: «نااطمینانی‌ها و عوامل پیش‌بینی نشده در حال افزایش هستند. ما باید آماده مقاومت در برابر بادهای تند، آب‌های متلاطم و حتی طوفان‌های خطرناک باشیم.» این به یکی از دغدغه‌های آقای شی اشاره دارد: فرار از «چرخه تاریخی ظهور و سقوط.» راه حل او «اصلاح درونی» است که شامل از بین بردن فساد، تزلزل ایدئولوژیک و بی‌وفایی به خود است. پس از ده سال مبارزه با فساد که بسیاری از مقامات بلندپایه سابق و خدمتگزار از جمله رقبای سیاسی را سرنگون کرده است، او نشان داد که هیچ رهایی وجود نخواهد داشت. در این گزارش ۲۹ بار به کلمه فو 腐 (فساد) اشاره شده که یک رکورد برای کنگره‌های پس از مائو تسه دونگ است.

مبادا کسی شروع به تزلزل در ایمان خود به توانایی حزب – و آقای شی – برای مقابله با خطرات پیش‌رو کند، این گزارش مدام یکی دیگر از اصطلاحات ارزشمند او را تکرار می‌کرد: زی‌شین 自信心 (اعتماد به نفس). اما همه این پیام را دریافت نکرده‌اند. پس از یک اعتراض نادر در ۱۳ اکتبر، که شامل بنری روی پل بود که آقای شی را دیکتاتور می‌خواند، امنیت در پکن باز هم تشدید شده است.

شی در گزارش بیستمین کنگره حزب کمونیست بر چه مسائلی تاکید داشت؟1

شی در گزارش بیستمین کنگره حزب کمونیست بر چه مسائلی تاکید داشت؟

شی در گزارش بیستمین کنگره حزب کمونیست بر چه مسائلی تاکید داشت؟3

(نمودارهای تکرار کلمات کلیدی در گزارش‌های حزب از دوازدهمین تا بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین)