۰ نفر

در نشست خبری هفتگی عنوان شد؛

کنعانی: آمریکایی ها رسما دروغ می گویند/ نمی توانند ما را وادار به دادن امتیازات یکجانبه کنند

۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۱۴
کد خبر: 676037
کنعانی: آمریکایی ها رسما دروغ می گویند/ نمی توانند ما را وادار به دادن امتیازات یکجانبه کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص توافق برای احیای برجام و اظهارات مقامات آمریکایی در مورد اتفاقات اخیر ایران گفت: رفتار آمریکایی‌ها بسیار ریاکارانه است و هم رسماً دروغ می‌گویند. آمریکایی‌ها بارها پیام‌های مختلف دادند و از آمادگی برای بازگشت به توافق سخن می‌گویند. مذاکرات انجام شده و صورت مسئله روشن و پاسخ ایران مشخص است.

اقتصادآنلاین – پرستو بهرامی‌راد؛ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری هفتگی در جمع خبرنگاران درباره رویکرد ایران در مذاکرات احیای برجام تاکید کرد: دیدگاه‌ها و مطالبات ایران کاملا قانونی، روشن و منطقی است. اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند مذاکرات متوقف شده، پس چرا از طریق واسطه‌ها پیغام می‌دهند و چرا برای آمادگی ازسرگیری مذاکرات پیام می‌دهند. 

وی افزود: قصد آمریکا هم بازگشت به توافق است و هم نمی‌خواهند هزینه‌های توافق را پرداخت کنند. اقدام آمریکایی ها در حمایت مستقیم از اغتشاشات اخیر در داخل ایران تکرار سیاست اشتباهی است که سال‌هاست در قبال ایران انجام داده و نتیجه‌ای از آن نگرفتند. آمریکا یک سوی اغتشاش و حمایت از اغتشاشگران در ایران است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آمریکایی‌ها باید راجع به دوگانگی به افکار عمومی پاسخ دهند، تصریح کرد: اگر آنها به توافق علاقه‌مند هستند، زمینه‌های بازگشت به توافق کاملاً روشن است. به نظر می‌آید آمریکایی‌ها دچار دوگانگی هستند و احیانا به مسائل داخلی خود نگاه می‌کنند و هم نگاهی به تحولات داخلی ایران دارند. آمریکایی‌ها نمی‌توانند ایران را وادار به دادن امتیازات یکجانبه کنند. مسیر توافق دوجانبه است. 

وی ادامه داد: پیام ما واضح است و آن چیزی جز تعهد در مقابل تعهد نیست. آنها به خوبی می‌دانند ایران از شرایط جاری عبور کرده چون مسائل را رصد می‌کنند و اگر بر روی تحولات داخلی ایران شرط بندی کرده‌اند، این اشتباه آنهاست.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد تحریم‌های اروپا در پی اتفاقات اخیر در ایران و امکان اخراج سفرای غربی از ایران بیان کرد: دولت بریتانیا در مورد تحولات داخلی ایران رفتار غیرسازنده‌ای داشته است. ایران در واکنش به اقدامات غیرسازنده اقدام متناسب و متقابل انجام خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص تحریم‌های اتحادیه اروپا به طور قطع طی روزهای آینده اقدام متقابل و متناسب انجام خواهیم داد، توضیح داد: ایران دولت مسئول و پایبند به تعهدات بین‌المللی است. رفتارهای برخی کشورهای غربی علیه ایران غیرقانونی و غیرمشروع است. حمایت از اغتشاش و آشوب و ناامنی و بی ثباتی در کشورها رفتار غیرقانونی است. حمایت از اغتشاشگران و ایجاد فضای رسانه‌ای و تبلیغی و میدان دادن به جریان‌هایی که سابقه فعالیت تروریستی دارند اقدام غیرمسئولانه است. ایران مبتنی بر عرف بین‌الملل و قوانین ملی و سرزمینی خود و با استفاده از چارچوب‌های حقوق بین‌الملل اقدام متناسب و متقابل علیه هر طرفی انجام خواهد داد که رفتار غیرمسئولانه علیه ایران انجام دادند.

کنعانی در خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران و اتهامات علیه ایران در مورد فروش پهباد به روسیه اظهار کرد: ایران بر مبنای توافقی که از طریق واسطه‌ها با دولت آمریکا انجام داد، اعلام کرد که آمادگی داریم بر مبنای نگاه انسانی موضوع تبادل زندانی را انجام دهیم. بارها اعلام کردیم موضوع تبادل زندانیان ارتباطی با موضوع مذاکرات و برجام ندارد. دولت آمریکا توافق را پذیرفت و ایران در اقدام توام با حسن نیت یکی از زندانیان دو تابعیتی را که جرم جاسوسی ایشان محرز بود آزاد کردیم و برای تکمیل روند تبادل زندانیان اعلام آمادگی کرده منتظر پاسخ آمریکایی‌ها هستیم. 

وی افزود: در بحث دارایی‌ها مذاکرات در طرق مختلف در حال انجام است و پیشرفت‌هایی حاصل شده و بحث آزادسازی دارایی‌های ایران یک موضوع فنی است که امیدواریم در بازه زمانی نزدیک و معقولی صورت بگیرد. این درخواست قانونی ایران است.  

وی در ادامه با بیان اینکه ما تاخیری نداشتیم ایران بارها دیدگاه خود را در ارتباط با جنگ جاری در اوکراین اعلام کرده و مواضع ما صریح و روشن است، عنوان کرد: آمریکا و اروپا خودشان با اقدامات تحریک آمیز مشخصا دول آمریکا آغاز کننده شرایطی شدند که منجر به آغاز جنگ در اوکراین شد و اکنون با گسترش اطلاعات غلط ایران را متهم به حمایت از یک طرف درگیری و  جنگ می‌کنند. ایران گفته است ما یک طرف جنگ در ارتباط با موضوع اوکراین نیستیم. صادر کننده تسلیحات به یکی از طرف‌ها در جنگ نیستیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه رابطه ما با دو کشور دوستانه بوده و با اوکراین که با جوسازی طرف‌های دیگر وارد تقلیل رابطه شده روابطمان برقرار است، بیان کرد: طرف‌هایی که ایران را متهم می‌کنند به طرفداری از یک طرف جنگ، این یک فضاسازی رسانه‌ای و اتهام زنی بی حاصل است صدور میلیاردها دلار تسلیحات به یک طرف جنگ آیا پایان دادن به جنگ است. این رفتار یک طرف جنگ و قرار گرفتن در یک طرف منازعه است. اتهامات بی حاصل علیه ایران را مردود می‌شماریم و نمی‌پذیریم و بارها مواضع و دیدگاه‌های خود را اعلام کردیم.

کنعانی در پاسخ به این سوال که خبرهایی در رابطه با استقرار دفتر اتحادیه اروپا در مرز ایران و ارمنستان منتشر شده است، موضع ایران در قبال این اقدام چیست، گفت: ما معتقدیم مرزهای ایران با کشورهای همسایه باید مرزهای دوستی، همکاری و تبادل متناسب با منافع دو کشور باشد. مرزها، دروازه‌های تجاری و اقتصادی و زمینه‌ای برای همکاری مشترک برای ایجاد صلح است. بارها اعلام کردیم استقرار نیروهای خارجی کمکی به استقرار صلح و ثبات در منطقه نمی‌کند و با حضور نیروهای خارجی مخالف هستیم و در مرزهای مشترک بر نمی‌تابیم و این را خط قرمز خود می‌دانیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در مورد عدم حضور شرکت‌های نفتی ایران در نمایشگاهی در آلمان و برخورد نامناسب آلمانی‌ها با ایران بیان کرد: رابطه با ایران برای اروپا یک فرصت است به ویژه اروپایی‌ها که در شرایط بحران انرژی و مطالبات اقتصادی مردم خود قرار دارد. می‌توانند رفتار سازنده کنند و از فرصت‌های همکاری‌های تجاری و صنعتی با ایران استفاده کنند می‌توانند منافع و مصالح مردم خود را با مسائل سیاسی بی حاصل گره بزنند. ایران را سال ها تحریم کردند نتیجه آن برای اروپا چیست. چه منافعی از تحریم متوجه دولت‌های اروپایی شده‌ است. این رفتارهای سیاسی استمرار رفتارهای بی حاصل و غلط گذشته است. توصیه ما به آنها اتخاذ رفتار سازنده و مناسبات با ملت و دولت ایران است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سفارت آلمان در جریان اغتشاشات اخیر نقش هماهنگ کننده داشته و جلساتی را با نمایندگان دیگر سفارتخانه‌های خارجی داشته است بیان کرد: برخی از سفارتخانه‌های خارجی مقیم در تهران در طول اغتشاشات اخیر در ایران رفتارهای غیردیپلماتیک داشتند که تذکرات لازم داده شده و توجه لازم به سفارتخانه‌ها برای التزام به شروط دیپلماتیک داده شده است. برخی سفرا احضار و در این ارتباط اعتراض جدی انجام شد. ایران هم دقت و اشراف لازم را دارد و دستگاه دیپلماسی به وظیفه خود عمل کرده است.

کنعانی همچنین در مورد روابط ایران و عربستان بیان کرد: مذاکرات در فضای مثبتی  بین دو کشور صورت گرفته و خوشبختانه زمینه برای ورود به مرحله دیگری که گفتگوهای سیاسی بین مقامات دو کشور باشد، مهیا و فراهم است و با اجرای توافقات در نتیجه ۵ دور مذاکرات گذشته به عنوان ایران معتقدیم امکان ورود به یک مرحله بهتر و سازنده‌تر وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد روند مذاکرات و انتظار ایران برای زمستان سرد اروپا گفت: با پیش‌نویس‌ها و مذاکراتی که صورت گرفته زمینه برای جمع بندی توافقات و بازگشت طرف‌ها به توافق فراهم است. اگر در طرف مقابل اراده سیاسی وجود داشته باشد زمینه برای احیای توافق مهیاست. اسناد رد و بدل شده و جزییات فنی و گام‌های طرفین واضح است ولی به نظر می‌آید اراده سیاسی آمریکا همچنان محل تردید است. 

وی ادامه داد: اگر این اراده شکل بگیرد ما نه منتظر زمستان هستیم و در اولین روزی که آمریکا اراده خود را نشان دهد ایران برای از سرگیری توافق نیاز به بازه زمانی و فرصت ندارد اثبات کردیم پایبند به میز مذاکره هستیم و بازگشت به توافق یک انتخاب است و مذاکره می‌کنیم که به اجرای توافق برگردیم در عین حال ایران کشوری است که نشان داده اگر توافق کند به روند اجرای توافق پایبند است و به تعهداتش عمل کرده است. با طرفی مواجه‌ هستیم که از توافق خارج شد و به آن عمل نکرد. برای توافق نیازمند تضمین هستیم.

کنعانی در پاسخ به این سوال که روز گذشته کنگره چین تشکیل و رهبر حزب حاکم انتخاب شد، پیام ایران به این انتخاب چیست، گفت: ما به آنچه در ارتباط با منافع و انتخاب ملت چین است احترام می‌گذاریم. چین از مهمترین شرکای ایران است و رابطه با چین برای مهم و نقش منطقه‌ای چین هم حائز اهمیت است. از هر آنچه باعث کسب منافع و انتخاب ملت چین است استقبال می‌کنیم. روند مناسبات اقتصادی و تجاری رو به رشد و اراده دو طرف هم متناسب با افزایش سطح ارتباطات است. آینده روشنی پیش روی روابط دوجانبه تهران و پکن است.

سخنگوی وزارت خارجه در سوالی درباره همکاری‌ نظامی ایران و روسیه نیز تصریح کرد: رابطه ایران و روسیه یک رابطه همه جانبه و در زمینه‌های مختلف و رو به رشد و مبتنی بر منافع و مصالح دو کشور و چارچوب‌‌های قانونی است و متعارض با هیچ روند بین‌المللی نیست. کشورها آزاد هستند روابط خود را مبتنی بر مصالح و منافع دو کشور پیش ببرند. 

وی ادامه داد: رابطه ایران و روسیه علیه هیچ جهت و طرفی و ناقض هیچ چارچوب بین‌المللی نیست. ایران مغلوب جوسازی‌ها نخواهد شد. کارزار رسانه‌ای غربی و آمریکایی درباره مناسبات ایران و روسیه یک کارزار رسانه‌های ناظر به دستیابی به اهداف سیاسی خاص و فرافکنی و انحراف افکار عمومی از نقش سازنده خود در موضوع جنگ اوکراین است. رفتار ایران سازنده و مسئولانه است و در چارچوب منافع و مصالح روابط خود را با کشورهای مختلف ادامه می‌دهد.

کنعانی درباره قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF گفت: مقامات بانک مرکزی در این زمینه توضیحات لازم را تاکنون داده و این روند را ادامه خواهند داد.