۰ نفر

پاکستان از فهرست خاکستری اف‌ای‌تی‌اف خارج شد

۳۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۴۵
کد خبر: 675504
پاکستان از فهرست خاکستری اف‌ای‌تی‌اف خارج شد

دیده‌بان بین‌المللی مبارزه با پولشویی (اف‌ای‌تی‌اف) اعلام کرد، پاکستان را از لیست خود موسوم به "لیست خاکستری" کشورهایی که اقدامات کامل را برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم انجام نمی‌دهند، خارج می‌کند؛ اقدامی که به سرعت مورد استقبال نخست وزیر و دیگر مقامات اسلام‌آباد قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این اطلاعیه توسط راجا کومار، رئیس "نیروی ضربت اقدام مالی" (FATF) در یک کنفرانس خبری در پاریس اعلام شد. اف‌ای‌تی‌اف "از پیشرفت قابل توجه پاکستان در ارتقا سیاست‌هایش در مورد مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم" استقبال کرد.

پاکستان از سال ۲۰۱۸ میلادی در لیست خاکستری اف ای تی اف بوده است. قرار داشتن در لیست خاکستری این دیده‌بان بین‌المللی مستقر در پاریس می‌تواند سرمایه‌گذاران و اعتباردهندگان را فراری بدهد و به صادرت، تولید و مصرف لطمه بزند. این امر همچنین ممکن است بانک‌های جهانی را نسبت به همکاری با یک کشور محتاط کند.

این اطلاعیه بدان معناست که پاکستان دیگر هدف نظارت‌های شدید اف ای تی اف قرار نخواهد گرفت.

این اطلاعیه پس از آن منتشر شد که هیات اف‌ای‌تی‌اف در پاکستان ماه گذشته یعنی چند ماه پس از اقدام این دیده‌بان بین‌المللی اعلام کرد که معتقد است پاکستان تقریبا با اقدام در زمینه‌های مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم، از درخواست‌های این سازمان پیروی می‌کند.  

شهباز شریف، نخست وزیر اسلام‌آباد در توییتی از این تصمیم استقبال کرد و گفت: حذف پاکستان از این لیست اثبات تلاش‌های پایدار و راسخ ما طی سال‌های اخیر است. می‌خواهم به رهبری نظامی و مدنی و همچنین تمامی نهادهایی که در راستای دستیابی به موفقیت امروز سخت تلاش کردند، تبریک بگویم.

در همین حال آریندام باغچی، سخنگوی وزارت امور خارجه هند در واکنش به این تصمیم، گفت: اسلام‌آباد تحت فشار این دیده‌بان جهانی اقداماتی را علیه تروریست‌های شناخته شده انجام داده است، از جمله آنهایی که در حملات تروریستی ۲۰۰۸ بمبئی که در آن بیش از ۱۶۰ تن کشته شدند، متهم شده بودند.   

این "لیست خاکستری" شامل کشورهایی با خطر بالای پولشویی و تامین مالی تروریسم است اما آنهایی که رسما متعهد شده‌اند تا با نیروی ضربت برای به وجود آوردن یک سری تغییرات همکاری کنند.

اف ای تی اف شامل ۳۷ کشور از جمله آمریکا و دو گروه منطقه‌ای یعنی شورای همکاری خلیج فارس و کمیسیون اروپاست.