۰ نفر

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران: مذاکرات متوقف شده است

۲۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۳۸
کد خبر: 674760
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران: مذاکرات متوقف شده است

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگویی با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران به سوالاتی درباره آخرین تحولات مذاکرات احیای برجام و جنگ روسیه و اوکراین پاسخ داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، روزنامه اورشلیم پست نوشت، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت که دولت آمریکا بر این باور است که باید مانع دستیابی ایران به یک سلاح اتمی شود.

مالی گفت: دیپلماسی راه این است؛ ما باید ببینیم که آیا این دولت[ایران] دولتی است که می‌خواهد به یک توافق دست پیدا کند یا نه، اما در حال حاضر، تمرکز روی اتفاقاتی است که می‌افتد، چون مذاکرات متوقف شده است.

او در ادامه گفت که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا از ابتدای ورود به کاخ سفید تاکید کرده که یکی از اولویت‌های اصلی او، ممانعت از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی است و « او عقیده دارد و ما هم با او هم‌نظریم که دیپلماسی بهترین راه رسیدن به این هدف است.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، درباره وضعیت مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین مدعی شد: دلیل این که مذاکرات در یک بن‌بست قرار دارد و دلیل این که پیش نمی‌رود، این است که ایران در دو ماه گذشته،  موضعی در این مذاکرات اتخاذ کرده که واقعا مغایر با بازگشت به توافق است. آن‌ها درخواست‌هایی مطرح می‌کنند که هیچ ارتباطی به برجام[توافق هسته‌ای] ندارند. تا زمانی که این طور باشد، مذاکرات در وقفه خواهد بود.

او گفت: مذاکرات در حال حاضر حتی در دستور کار قرار ندارد و تمرکزی روی آن نیست.

این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اخیرش، در پاسخ به سوالی در مورد آخرین تحولات روند مذاکرات برجام و اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه مذاکرات احیای برجام در حال حاضر در اولویت آنها قرار ندارد، اظهار کرد: موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها از دستور کار ایران خارج نشده و تمام تحولات دیپلماتیک که هماهنگ کننده عالی اتحادیه اروپا آقای بورل دارد و نقشی که ایشان به عنوان واسطه در نقل و انتقال پیام بین ایران و آمریکا ایفا می‌کند نشان می‌دهد که طرف مقابل نیز به ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها پایبند است و آمریکایی‌ها نیز علی رغم برخی از مواضع چیزی از اینکه از احیای برجام منصرف شده‌اند بیان نکرده‌اند. البته شاهد تناقض آمریکایی‌ها در رفتار و گفتار هستیم. از یک سو پیام‌هایی را برای احیای توافق می‌دهند و از سوی دیگر بعضا مواضعی را اتخاذ و بیان می‌کنند که این مواضع تکمیل کننده روند مذاکرات نیست.

کنعانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال گفت: تمام زمینه‌های فنی و تکنیکی برای احیای توافق و بازگشت تمام طرف‌ها به توافق وجود دارد. مسیر مذاکرات در روند خوبی قرار گرفته و تحقق این موضوع در حال حاضر وابسته به تصمیم سیاسی آمریکاست و هر موقع که این کشور اراده لازم را داشته باشد می‌توانیم به توافق برگردیم. البته معطل توافق نخواهیم بود و مناسبات دیپلماتیک خود را در سطوح مختلف با کشورهای مختلف از جمله منطقه و همسایه ادامه می‌دهیم و برای گسترش آن تلاش می‌کنیم.

اورشلیم پست همچنین گزارش داد، رابرت مالی در بخش دیگری از گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان، درباره این که آیا ارزیابی اوکراین مبنی بر این که روسیه از پهپادهای ساخت ایران برای حمله به شهرهای اوکراین استفاده کرده است، صحت دارد یا نه، گفت، آمریکا از ماه ژوئیه مطلع بود که ایران برای فروش صدها پهپاد به روسیه آماده می‌شد و «حالا ما همین امروز صبح[دوشنبه] شاهد  خرابی‌هایی هستیم که این پهپادها به بار می‌آورند. ما هر کاری بتوانیم برای متوقف کردن آن انجام می‌دهیم.»

او مدعی شد: ایرانی‌ها آن را انکار می‌کنند اما همه، اول و بیشتر از همه اوکراینی‌ها فریب این دروغ‌ها را نمی‌خورند. ما هر کاری بتوانیم برای متوقف کردن آن انجام می‌دهیم، تحریم روسیه، ایران یا هر کس دیگری که در انتقال این تسلیحات نقش داشته باشد.

مالی همچنین درباره تکذیب انتقال این پهپادها به روسیه از سوی ایران، گفت: به شواهد و مدارک نگاه کنید. من مطمئنم اتحادیه اروپا نیز به همین نتیجه خواهد رسید و انتقال این پهپادها را تحریم خواهد کرد.

ادعاهای مالی در این باره، در حالی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اخیرش در پاسخ به سوالی درباره ادعای مقامات اوکراین مبنی بر فروش پهپادهای ایرانی از سوی تهران به روسیه، بیان کرد: متاسفانه اخباری منتشر می‌شود که مبتنی بر اهداف سیاسی است و عمدتا از سوی منابع رسانه غربی نیز به آنها دامن زده می‌شود. ایران بارها اعلام کرده که یک طرف جنگ بین روسیه و اوکراین نیست. ایران هیچ سلاحی را برای هیچ کدام از طرفین جنگ صادر نکرده است. همانطور که بارها گفته‌ایم سیاست خارجی ایران مبتنی بر مخالفت با جنگ است و در خصوص جنگ در اوکراین نیز ما مخالف جنگ هستیم و متناسب با ظرفیت‌های خود تلاش کرده و می‌کنیم که رویکرد نظامی در این زمینه خاتمه پیدا کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: این طنز تلخ سیاسی است که کشورهایی که خودشان صادر کننده میلیاردها دلار اسلحه و تجهیزات نظامی به یک طرف جنگ هستند کشور دیگری را به ارسال اسلحه به یک طرف جنگ متهم می‌کند و جنگ تبلیغاتی و روانی علیه ایران راه می‌اندازند. آنها اگر طرفدار صلح و ایجاد راهکار سیاسی در جنگ اوکراین هستند این میزان ارسال اسلحه برای یک طرف جنگ از سوی آنها چه معنایی دارد؟ این یک رفتار متناقض است. ما برای حل این بحران به دنبال راهکار سیاسی هستیم و از راهکارهای سیاسی استقبال می‌کنیم.

به نوشته اورشلیم پست، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا از «تغییر رژیم» در ایران حمایت خواهد کرد یا نه، با تکرار اظهارات مداخله‌جویانه مقامات این کشور در پی اتفاقات اخیر در ایران، گفت: سیاست ما تغییر رژیم به تحریک واشنگتن نیست. سیاست ما دفاع و حمایت از حقوق اولیه شهروندان ایرانی است، همان طور که از حقوق اولیه تمام شهروندان در سراسر جهان دفاع می‌کنیم.