۰ نفر

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

اهمیت برجام کاسته شده است / آمریکایی ها گفتند با تحریم ها ایران را فلج می کنند، اما امروز آنها در تصمیم گیری سیاسی خود فلج شده اند

۲۵ مهر ۱۴۰۱، ۱۵:۴۵
کد خبر: 674602
اهمیت برجام کاسته شده است / آمریکایی ها گفتند با تحریم ها ایران را فلج می کنند، اما امروز آنها در تصمیم گیری سیاسی خود فلج شده اند

نایب رییس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان کرد: ما همیشه تلاش کردیم که باب گفتگو را نبندیم و با همه کشورهای دنیا گفتگو و مذاکره می‌کنیم ولی واقعیت این است که برجام از اهمیت سابق خود تنزل پیدا کرده است.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ عباس مقتدایی خوراسگانی، نایب رییس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با اقتصادآنلاین در خصوص تحریم ‎های جدید اروپا و آمریکا گفت: واقعیت این است که این تحریم‌ها امر جدیدی نیست. از ابتدای انقلاب اسلامی حربه تحریم، تهدید و ابزارهایی مثل بلوکه کردن اموال ایران و موضوعات حقوقی بشری و بحث‌هایی مربوط به قلمرو و تمامیت ارضی و خیلی از موضوعات دیگر همیشه مطرح و در عمل توسط غربی‌ها دنبال شده است؛ اما آنها به نتیجه دلخواه خودشان نرسیدند.

وی در ادامه توضیح داد: آمریکایی‌ها اعلام کردند تحریم‌های فلج کننده‌ای برای ایران درنظر گرفته‌اند، اما امروز آنها در تصمیم‌گیری سیاسی خود فلج شده‌اند. همچنین ما در حوزه اقتصاد دچار دردسر شده‌ایم اما فلج نشده‌ایم. امروز ما روابط جدیدی با آسیا و کشورهای همسایه ایجاد کرده‌ایم که در طول دهه‌های گذشته بی سابقه بوده است. برای نمونه نیز ورود ما به عنوان عضو اصلی شانگهای بوده است و در آینده به دنبال عضویت در سازمان بریکس هستیم. بدون شک اگر در این سازمان‌ها عضویت پیدا کنیم، راه‌های جدیدی برای خودمان باز کرده‌ایم. 

مقتدایی در خصوص تحریم‌های اروپایی گفت: اروپایی‌ها امروز همان کاری را انجام می‌دهند که آمریکایی‌ها چندین ماه با هیاهوی زیاد گفتند و در عمل نتوانستند اجرا کنند. بخش قابل توجه اغتشاشاتی که در هفته‌های گذشته در داخل کشور صورت گرفت، برنامه‌ریزی شده بود که از آن سوی مرزها با یک بهانه در داخل پیش رفت. همه ما از این رخدادها در داخل کشور متاسف هستیم، اما واقعیت این است که از بیرون مرزها اهدافی را دنبال می‌کردند که محقق کنند. 

نایب رییس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار کرد: برجام یک جریان فکری، اجرایی و عملیاتی بود و اروپایی‌ها نتوانستند به تعهدات خودشان عمل بکنند و آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که به اروپایی‎‌ها تفهیم کنند که بدون حضور آمریکایی‌ها نمی‌توانند کاری را انجام دهند. این مسائل دست به دست هم داده که اروپایی‌ها از آخرین حربه (تحریم) که واقعاً اثرگذاری ویژه‌ای هم ندارد، استفاده کنند. ولی ما مسیر خودمان را با قاطعیت و جدیت پیش می‌بریم. امروز اقتصاد ایران براساس معیارها و استانداردهای بین‌المللی از اقتصاد هجدهم دنیا به اقتصاد چهاردهم تبدیل شده است. یعنی وضعیت ما با تمام بحران‌هایی ایجاد کردند، بهتر شده است. 

در ادامه مقتدایی اشاره کرد: این شرایط به این معنا نیست که ما مشکل نداریم، ولی نشان از این دارد که آنها به اهداف خود نرسیدند و اقتصاد، مردم و منابع ایران بسیار بزرگتر از آن چیزی است که آنها بتوانند ایران را زمین‌گیر کنند. 

این نماینده در مورد روند احیای برجام و مذاکرات گفت: ما همیشه تلاش کردیم که باب گفتگو را نبندیم و با همه کشورهای دنیا گفتگو و مذاکره می‌کنیم. ولی واقعیت این است که برجام از اهمیت سابق خود تنزل پیدا کرده است. امروز چند جانبه‌گرایی در جهان افزایش پیدا کرده است. نگاه ما به سمت آسیا یک نگاه جدی‌تر شده است. ما در شانگهای توانستیم به عنوان عضو اصلی قلمداد بشویم. ارتباط ما با چین، روسیه، هند و قدرت‌های منطقه‌ای در آسیا افزایش پیدا کرده است. 

در انتها مقتدایی بیان کرد: ما در مذاکرات برجامی هیچ وقت پیش قدم نشدیم که خاتمه بدهیم. این طرف‌های مقابل ما بودند که یا بدعهدی کردند مثل اروپایی‎‌ها یا پیمان شکنی کردند مثل آمریکایی‌ها. با این حال این مذاکرات بسیار کند در حال پیشرفت است.