۰ نفر

در نشست خبری هفتگی مطرح شد؛

کنعانی: گفت‌ و گوها از طریق کانال های ارتباطی ادامه دارد

۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۱۵
کد خبر: 655793
کنعانی: گفت‌ و گوها از طریق کانال های ارتباطی ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: در زمینه مذاکرات برجامی هدف ما این است که ملت را قربانی روند شتاب زدگی نکنیم. روند گفتگوها از طریق کانال های ارتباطی در جریان است و هم در سطح مذاکره کننده ارشد ایران با مورا و هم در سطح وزیر خارجه با بورل گفتگو و تبادل پیام وجود دارد.

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی راد؛ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره احیای شتاب زده برجام گفت: سیاست اصولی دولت آقای رییسی مبنی بر این است که اقتصاد را به روند مذاکرات رفع تحریم گره نزند. رویکرد دیگر هم این است که ایران به روند مذاکره به عنوان یک انتخاب جدی ملتزم و پایبند است و این مسیر را تا زمان دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار ادامه خواهد داد.  

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران میز مذاکرات را ترک نکرده است، تصریح کرد: روند مذاکرات در وین چند ماه ادامه یافت و بعد از یک دوره وقفه در دوحه انجام شد. فارغ از مواضع رسانه‌ای که بعضاً به ویژه مقامات آمریکا درباره روند مذاکرات اتخاذ می‌کنند، هدف اعمال فشارهای روانی و مطالبه انتظارات و توقعات یک جانبه از ایران برای تصمیم گیری در زمان محدود است. 

وی افزود: ایران در این زمینه نه احساسی عمل می‌کند و نه شتاب زده و نه منافع کشور و ملت را قربانی روند شتاب زدگی می‌کند. روند گفت‌وگوها از طریق کانال‌های ارتباطی ادامه دارد. هم در سطح مذاکره کننده ارشد ایران با مورا و هم در سطح وزیر خارجه با بورل گفت‌وگو و تبادل پیام وجود دارد. 

کنعانی با اشاره به اینکه تاکنون هم پیشنهادات مختلفی تا الان رد و بدل شده و برخی کشورهای دیگر از جمله وزرای خارجه کشورها با نگاه دوستانه و برای حل مساله ورود کرده‌اند، ادامه داد: در این میان پیشنهاداتی هم برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به هم مطرح شده است. در منطقه ما وزرای خارجه کشورهای دوست از جمله عمان، قطر و عراق تلاش‌هایی انجام داده و برخی کشورهای دیگر هم در حوزه اروپا ورود کرده‌اند که در این میان ایتالیا و فرانسه هم تلاش‌هایی را مبتنی بر حسن نیت برای ایجاد نزدیکی دیدگاه‌ها را مطرح کرده‌اند و ما هم در رسیدن به یک توافق جدی هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: ما تاکنون هم انعطاف زیادی داشتیم. ایران ابتکارات سازنده مختلفی ارائه کرده و معتقدیم اگر آمریکا به عنوان طرف اصلی در تعیین روند مذاکرات به اندازه ایران سازنده و با حسن نیت عمل کند و به ابتکارات مثبت ایران واکنش مثبت نشان دهد به توافق نزدیک هستیم. 

سخنگوی وزارت خارجه ایران توضیح داد: نزدیکی یا دور بودن از توافق مرتبط با تصمیم سیاسی دولت آمریکاست. ایران حتما به توافق فکر می‌کند و علاقه‌مند است توافق در آینده نزدیک شکل بگیرد ولی قطعا احساسی عمل نخواهد کرد و منافع  ملت و کشور را در نظر می‌گیرد.

این دیپلمات در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات وزیر خارجه عراق درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی اظهار کرد: پنج دور مذاکرات ایران با عربستان و با میزبانی دولت عراق در بغداد برگزار شد و نتایج خوب و دلگرم کننده‌ای داشته است. 

وی افزود: پس از اجلاس جده، فؤاد حسین با امیرعبداللهیان تماس تلفنی داشت و ایشان را در جریان برخی مسائل مرتبط با اجلاس جده قرار داد. در این گفت‌وگو فؤاد حسین به این نکته اشاره کرد که محمد بن سلمان در حاشیه گفت‌وگو در جده اظهار تمایل و آمادگی کرده که گفت‌وگوی رسمی و علنی سیاسی ایران و عربستان در نشست بعدی برقرار شود. 

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه این یک نشانه مثبت است، تصریح کرد: گمان می‌کنیم با توجه به اراده مثبت طرفین برای گام عملی به سمت جلو این زمینه فراهم است که نشست بعدی را در سطح رسمی و سیاسی در بغداد داشته باشیم و گام ملموس و بزرگ در جهت ارتقا و از سرگیری مناسبات دو کشور داشته باشیم و از اقدامات دولت عراق در این زمینه قدردانی می‌کنیم.

کنعانی درباره تعیین نماینده جدید ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز بیان کرد: انتخاب‌ها و انتصاب‌ها و تعیین سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران یک روند منطقی و حرفه‌ای در وزارت خارجه است و انتصاب‌های جدید هم بخشی از تغییر و تحول دوره‌ای است که بر همین اساس انتخاب‌های جدید صورت گرفته است. 

وی عنوان کرد: خوشبختانه موافقت‌ها حاصل و دیدار با رئیس جمهوری انجام شده و سفرای تعیین شده طبق برنامه‌ریزی در محل ماموریت حضور می‌یابند. در وین هم رئیس نمایندگی انتخاب شده و شروع به کار خواهد کرد. آقای غائبی دیپلمات خوب ماست و از ظرفیت‌های ایشان استفاده خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص روابط ایران با روسیه و چین گفت: ایران بر مبنای سیاست منطقه‌گرایی و شرق محور و آسیا محور گسترش همه جانبه مناسبات را با کشورهای منطقه از جمله مرزی و همسایه مدنظر دارد و در این مسیر عمل می‌کند. تاکید ایران بر سیاست خارجی متوازن است و ما به سمت بلوک بندی‌های جدید که ایجاد رقابت کند حرکت نمی‌کنیم. 

وی ادامه داد: مناسبات ایران و روسیه متنوع و متکثر است. ما پیشتر هم موافقتنامه همکاری‌های بلندمدت با روسیه داشتیم و بر مبنای نیازهای جدید پیش نویس همکاری‌های بلندمدت را تبادل کرده و بر روی پیش نویس در حال مذاکره هستیم و به محض نهایی شدن آن را به امضا می‌رسانیم. 

دیپلمات ایرانی همچنین تاکید کرد: ما با چین سند جامع همکاری ۲۵ ساله را امضا کردیم و با ترکیه هم برنامه بلندمدت همکاری به امضا رسانده‌ایم. مبنای حرکت ما روابط سازنده، متوازن و پویاست و با هر کشوری که آمادگی برقراری روابط در چارچوب منافع و مصالح مشترک را داشته باشد، همکاری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد نتیجه اجلاس روند آستانه بیان کرد: اجلاس تهران بسیار موفق بود. الگوی موفقی که همکاری‌های چندجانبه می‌تواند الگوی موثر برای حل و فصل اختلافات منطقه باشد. مشکلات در مرز مشترک سوریه و ترکیه کمی پیچیده است و بخشی از این امر ناشی از سیاست‌های دولت آمریکا و حمایت پیدا و پنهان از برخی گروه‌ها در آنجاست. هم در نشست تهران و هم در گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات ترکیه تاکید شد اختلاف نظر در شمال سوریه ضروری است در سایه همکاری مشترک دولت سوریه و ترکیه حل و فصل شود. مبتنی بر توافقاتی که در گذشته بین دو کشور وجود داشت.

کنعانی در مورد گفت‌وگوی رییس جمهوری ایران و  مکرون گفت: گفت‌وگوی دو ساعته‌ای که میان روسای جمهور دو کشور انجام شد، تحول دیپلماتیک قابل توجهی بود و اخیراً گفت‌وگوی تلفنی بین وزیر خارجه ایران را هم با همتای فرانسوی داشتیم که در این گفت‌وگو همتای فرانسوی این نکته را به امیرعبداللهیان منتقل کرده بود که مکرون دیدگاه‌هایی در خصوص روند مذاکرات دارد که می‌تواند برای نزدیک کردن دو طرف اصلی در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها کمک کننده باشد. 

وی ادامه داد: به همراه این پیام وزیر خارجه فرانسه نکات تکمیلی خود را ارائه کرد. گفت‌وگوی تلفنی دو رئیس جمهور مکمل گفت‌وگوی تلفنی دو وزیر خارجه بود.  کشورهای مختلفی چه در منطقه و چه خارج از منطقه علاقه‌مند هستند با ارائه ابتکاراتی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین کمک کنند که مذاکرات به نتیجه عملی و مطلوب برسد. در کنار گفت‌وگوها از طریق مذاکره کننده اروپایی با مذاکره کننده ارشد ایران و در کنار تماس‌ها و تبادل پیام‌ها بین وزیر خارجه ایران و بورل این گونه اقدامات و ابتکارات توام با حسن نیت می‌تواند به نزدیک کردن دیدگاه‌ها کمک کند. 

کنعانی تصریح کرد: دولت فرانسه در شرایط کنونی مایل است در کنار سایر تلاش‌هایی که از حوزه‌های مختلف و طرف‌های مختلف صورت می‌گیرد دولت فرانسه مایل است نقش کمک کننده و مثبتی ایفا کند، ایران هم از هر طرفی که مایل باشد نقش سازنده ایفا کند استقبال می‌کند و این گفت‌وگوها در همین چارچوب صورت گرفته و امیدواریم کمک کننده باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال اقتصادآنلاین درباره اختلافات در مذاکرات رفع تحریم‌ها و اینکه این اختلافات فقط از سوی غربی‌ها در برخی موارد اعلام می‌شود، گفت: مذاکرات روند خاص خود را طی می‌کند و البته در این میان، موضوعات اختلافی موضوعاتی نیست که قابل اعلام کردن باشد تا من آنها را بیان کنم.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره همکاری‌های ایران و طالبان گفت: موضوع افغانستان جزو موضوعات مهم ما است. نسبت به تحولات افغانستان و امنیت و ثبات در این کشور حساس هستیم. آنچه در افغانستان رخ داد خروج غیر مسئولانه آمریکا بود که به نسبت سال‌های اشغال افغانستان، برای این کشور خسارت‌بار بود.

تلاش ایران برای افغانستان این است که در چارچوب تعامل سازنده با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان و همکاری با همسایگان به بازگشت ثبات و آرامش به این کشور کمک کند. تا به امروز هم موفقیت‌های خوبی در این زمینه به دست آورده‌ایم. مهمترین چارچوب برای کمک به ثبات در این کشور شکل گرفته که اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان است و سه نشست در این زمینه برگزار شد. نشست دیگری هم فردا سه شنبه در تاشکند برگزار خواهد شد ولی ایران به عنوان مهمترین کشور همسایه در حال کمک به ثبات در این کشور است. تلاش داریم مباحث دوجانبه با افغانستان را سازماندهی و مدیریت کنیم.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر فروش پهپاد از ایران به روسیه توضیح داد: دولت آمریکا با طرح موضوعات انحرافی و ایجاد نوعی دوگانه سازی‌های جعلی به دنبال استفاده سیاسی از فضای ایجاد شده است. این فضاسازی‌ها کمکی به صلح و ثبات و امنیت در منطقه نمی‌کند و از شگردهای دائمی دولت آمریکا است. دامن زدن به بی ثباتی و ایجاد تنش و بحران در منطقه و تلاش برای ایجاد بلوک بندی‌ها در منطقه از سوی آمریکا دنبال می‌شود. ایران با همسایگان حوزه خلیج فارس با حسن نیت به دنبال رفع سوء تفاهمات است و دولت آمریکا باید دست از دوگانه‌سازی‌های جعلی بردارد.