۰ نفر

ترامپ: اگر اکنون رییس جمهور آمریکا بودم ...

۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۲۳
کد خبر: 655669
ترامپ: اگر اکنون رییس جمهور آمریکا بودم ...

رئیس جمهور سابق آمریکا ضمن مخالفت با ارسال پول کشورش به اوکراین گفت اروپایی‌ها بیشتر از آمریکایی‌ها تحت تأثیر این جنگ هستند و باید پول بیشتری بدهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا روز شنبه کمک‌های دولت این کشور به اوکراین را به باد انتقاد گرفت.

به نوشته وبگاه شبکه «راشا تودی»، ترامپ گفت، آمریکا بیشتر از آن دچار گرفتاری‌های است که بخواهد برای اوکراینی‌ها در جنگ با روسیه کمک‌های مالی و تسلیحاتی بفرستد.

رئیس جمهور سابق آمریکا حین سخنرانی در فلوریدا یادآور شد که از کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا درخواست کرده بود بودجه نظامی خود را به ۲ درصد تولید ناخالص ملی خود برسانند.

ترامپ گفت، در آن زمان اروپا از آمریکا سوءاستفاده و بهره‌کشی می‌کرد و حالا اوکراین نیز همین کار را با کشورش می‌کند.

او در ادامه گفت: «تا این لحظه بیش از ۶۰ میلیارد دلار به اوکراین داده‌ایم. خب، کشورهای اروپایی مشخصاً بیشتر از ما تحت تأثیر این جنگ قرار دارند اما بخش ناچیزی از این مبالغ را پرداخت کرده‌اند».

ترامپ افزود: «اگر اکنون رئیس جمهور آمریکا بودم ممکن بود به اروپا بروم و بگویم گوش کنید، باید به اندازه ما پول بدهید یا حتی بیشتر از ما و آن‌ها هم با رضایت این کار را می‌کردند».

رئیس جمهور سابق آمریکا گفت: «ولی ما پولمان را دادیم رفت و حالا ۳۵ تریلیون دلار بدهی داریم. ما با همه این مشکلات مواجه هستیم». اشاره ترامپ به تورم، بحران انرژی و دیگر مشکلاتی است که آمریکا با آن‌ها مواجه است. 

او همچنین گفت، در مورد تأثیر کمک‌های عظیم آمریکا به اوکراین بر تغییر اوضاع میدانی در این کشور تشکیک کرده و گفت: «حالا حل این مشکل سخت‌تر شده است».

ترامپ گفت: «قدرت آتش روسیه 35 برابر بیشتر از اوکراین است و آن‌ها (روس‌ها) به دنبال این هستند که به محض اینکه سلاح‌ها را وارد می‌کنیم آن‌ها را دود کنند و از بین ببرند. اتفاقات بدی در حال رخ دادن است».

رئیس جمهور سابق آمریکا که جرقه جنگ تجاری با چین را زده و سه دیدار بی‌نتیجه با رهبر کره شمالی داشته افزود: «در زمان دولت من، هیچ مشکلی با روسیه و چین نداشتیم و هیچکس حتی راجع به اوکراین حرفی هم نمی‌زد».

این در حالی است که فشار ترامپ به «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین برای دست یافتن به اسناد فساد پسر «جو بایدن» در شرکت گازی بوریسما در اوکراین و تهدید کی‌یف به قطع کمک‌های آمریکا، استیضاح اول رئیس جمهور سابق آمریکا را رقم زده بود.

ترامپ در این سخنرانی افزود: «فقط دو سال از ریاست جمهوری بایدن می‌گذرد و آمریکا از قوی‌ترین حالت خود به ضعیف‌ترین رسیده است، به‌خصوص از نظر احترام و به رسمیت شناختن ما در سرتاسر جهان. دیگر هیچکس به ما احترام نمی‌گذارد».

رئیس جمهور سابق آمریکا در ادامه گفت: «دو سال پیش، ما از نظر انرژی مستقل بودیم و حالا ملتی گدا شده‌ایم. بایدن در تمام دنیا از ونزوئلا تا عربستان سعودی می‌رود و زانو می‌زند و درخواست انرژی می‌کند. به کشورهای مختلف سرتاسر جهان می‌رود و تقاضای کمک می‌کند».

ترامپ خرداد امسال نیز درباره جنگ در اوکراین گفته بود: «ما میلیون‌ها آدم را از دست خواهیم داد اما احتمالاً یک جنگ جهانی سوم خواهیم داشت. به واسطه اظهارات و اقدامات مزخرف ما، احتمالاً جنگ جهانی سوم را رقم می‌زنیم. ما می‌خواهیم به واسطه آن چه در حال رخ دادن است، به این افراد کمک کنیم. آن‌ها در حال نابودی هستند اما با این حال ما به واسطه رفتارهای خود می‌توانیم واقعا جنگ جهانی سوم را رقم بزنیم».