۰ نفر

بالاترین بودجه تاریخ آمریکا برای پنتاگون!

۲۴ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۲۴
کد خبر: 653422
بالاترین بودجه تاریخ آمریکا برای پنتاگون!

مجلس نمایندگان آمریکا بودجه نظامی بی‌سابقه سال آینده وزارت دفاع این کشور را تصویب کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، مجلس نمایندگان آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) بالاترین بودجه تاریخ آمریکا به مبلغ بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار را تصویب کرد.

بودجه نظامی درخواستی دولت آمریکا در سال گذشته میلادی، ۷۰۵.۴ میلیارد دلار بود و در نهایت مخارج نظامی این کشور در این سال به ۸۰۱ میلیارد دلار رسید که تقریباً سه برابر بودجه نظامی چین بود. 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بودجه نظامی پیشنهادی برای وزارت دفاع آمریکا موسوم به «قانون اختیارات دفاع ملی» که هر ساله به کنگره ارائه می‌شود برای سال آینده به ۷۷۳ میلیارد دلار رسیده و مجلس نمایندگان علاوه بر این مبلغ، مجوز استفاده از یک هزینه ۳۷ میلیون دلار دیگر را نیز صادر کرده که بودجه نهایی را به ۸۱۰ میلیارد دلار می‌رساند.

در جلسه امروز مجلس نمایندگان آمریکا، این بودجه نظامی بی‌سابقه، با حمایت هردو حزب اصلی این کشور و با دریافت ۳۲۹ رأی موافق در برابر ۱۰۱ رأی مخالف تصویب شد.

اکنون این بودجه باید برای تصویب نهایی توسط مجلس سنای آمریکا نیز مورد تأیید قرار گیرد. به نوشته رویترز، سناتورهای آمریکایی نه‌تنها با تصویب این بودجه هنگفت موافق هستند بلکه حتی از افزایش ۳۷ میلیون دلاری آن به ۴۵ میلیون دلار نیز اعلام حمایت کرده‌اند.

این بودجه در حالی توسط مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده که بررسی ریزبینانه‌ای بر روی آن انجام شده و هزینه‌های جزئی خرید تجهیزات و تسلیحات تا افزایش حقوق سربازان و رسیدگی به تهدیدات ژئوپولتیک را در بر می‌گیرد.

هنگام تصویب بودجه سال آینده پنتاگون، سیاست دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در قبال ترکیه با واکنش منفی قانون‌گذاران همراه شده و در نهایت متممی را به آن اضافه کردند که توانایی دولت در فروش جنگنده‌های «اف-۱۶» به این کشور را محدود می‌کند.

رویترز نوشت، قانون‌گذاران همچنین تمهیداتی که برای پایان دادن به مجوز جنگ عراق که سال ۲۰۰۲ صادر شده بود را تصویب و همچنین افزایش حداقل دستمزد پیمانکاران فدرال را از دستور اجرایی بایدن به قانون تبدیل کردند.

با وجود حمایت اکثریت اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از تصویب این بودجه، «اندی لوین» یکی از رهبران مجمع دموکرات‌های ترقی‌خواه کنگره و مخالف این بودجه هنگفت اعلام کرده: «به طور کلی، قانون اختیارات دفاع ملی مثالی از این واقعیت است که ما هزینه بسیار زیادی بر روی اولویت قرار دادن راه‌حل  نظامی برای مشکلات اختصاص داده و توجه بسیار کمتر به دیپلماسی و نیازهای بشری در داخل و خارج آمریکا داریم».

بودجه نظامی
کشورهای دارای بیشترین بودجه نظامی در سال ۲۰۲۱

ارائه این بودجه بی‌سابقه نظامی به کنگره در حالی انجام گرفته که دولت آمریکا از زمان شروع جنگ در اوکراین بیش از ۷ میلیارد دلار به کی‌یف کمک کرده است که ۲.۲ میلیارد دلار آن فقط ظرف چند هفته گذشته صورت گرفته است.

آمریکا از یک سو با خروج بخش زیادی از نیروها از افغانستان و عراق از ایجاد «ناتوی خاورمیانه» اعلام حمایت کرده و از سوی دیگر در حوزه آسیا-اقیانوسیه نیز طرح «ناتوی آسیایی» را دنبال می‌کند.

به نوشته وبگاه پنتاگون پیش‌تر «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در جلسه استماع بررسی این بودجه گفته است: «ما این بودجه را بر اساس راهبرد دفاع ملی خود تنظیم کرده‌ایم». در این جلسه، «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا گفت: «ما اکنون با دو قدرت جهانی رو در رو هستیم، روسیه و چین که هر کدام توانایی‌های نظامی چشمگیری دارند و هردو به‌دنبال تغییر اساسی در نظم جهانی فعلی هستند».

در متن بودجه سال آینده پنتاگون ادعا شده: «این بودجه، موضع آمادگی و بازدارندگی ما علیه تهدیداتی که امروز با آن‌ها مواجه هستیم را حفظ می‌کند: تهدیدات شدید روسیه مهاجم و تهدیدات متداومی که از سوی کره شمالی، ایران و سازمان‌های تندرو متوجه ما هستند».

پنتاگون می‌نویسد، از این بودجه، حدود ۵۶ میلیارد دلار به نیروی هوایی، ۴۰ میلیارد دلار به نیروی دریایی، ۱۲ میلیارد دلار به مدرن سازی خودروهای جنگی ارتش و تفنگداران دریایی، ۱۳۰ میلیارد دلار به تحقیق و توسعه و ۳ میلیارد دلار به مقابله با تغییرات اقلیمی اختصاص می‌یابد.

در این میان، ۳۴.۴ میلیارد دلار از بودجه سال آینده نظامی آمریکا به نوسازی و سرمایه‌گذاری مجدد بر روی بمب‌های اتمی این کشور اختصاص می‌یابد که یک میلیارد دلار آن مربوط به موشک‌های اتمی دوربرد است. نزدیک به نیم میلیارد دلار نیز به تحقیق درباره تعرضات جنسی در میان نیروهای آمریکایی تعلق گرفته است.