۰ نفر

پشت پرده اظهارات اردن در مورد روابط با ایران

۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۳۵
کد خبر: 652683
پشت پرده اظهارات اردن در مورد روابط با ایران

نخست‌وزیر اردن اخیرا در مصاحبه‌ای به روابط کشورش با ایران پرداخت و گفت که امان ایران را تهدیدی برای امنیت ملی خود نمی‌داند، روزنامه رای الیوم در تحلیلی اهداف نخست‌وزیر اردن از این اظهارت را بررسی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، روزنامه رای الیوم در تحلیلی درخصوص اظهارات اخیر بشر الخصاونه، نخست وزیر اردن در مورد روابط با ایران نوشت: چرا شبکه بی بی سی و چرا اکنون؟ این سوالی است که ناظران سیاسی اردنی آن را مطرح می کنند و تلاش دارند که حرکت رسانه ای هوشمندانه نخست وزیر این کشور بعد از داستان تانکر العقبه و گاز سمی و در حاشیه تعطیلات عید قربان از طریق یک مصاحبه که ابعاد سیاسی زیاد و تحلیلات عمیق و پاسخ به برخی سوالات دارد را درک کنند.

در این تحلیل آمده است: الخصاونه در این جا تصمیم گرفت که درخصوص برخی پرونده های سیاسی صحبت کند و به وضوح به بسیاری از سوالات پاسخ دهد، وی نشان داد که دولتش از پرونده های منطقه مطلع است و برای تمام سوالات پاسخ هایی دارد. این در حالی است که الخصاونه از جمله شخصیت هایی است که رسانه ها را خیلی دوست ندارد و در یک سال و نیم گذشته تنها چند بار در رسانه ها ظاهر شد. اما وی در گفت‌وگو با بی بی سی به طور کامل درمورد تفکرات دولتش در خصوص مسائل موجود از جمله روابط سیاسی با ایران و مساله فلسطین صحبت کرد، مهم ترین بخش این مصاحبه توضیحات مستقیم در خصوص حساسیت روابط اردن با ایران به ویژه که تصورات امنیتی منطقه ای زیادی با توجه به سفر قریب الوقوع جو بایدن به منطقه و دیدار با سران مطرح می شود.

نویسنده آورده است: درخصوص مساله ایران به نظر می رسد که روابط اردن با این کشور بسیار پیچیده شده بود و دلیل این امر اتهاماتی است که اردن از طریق بیانیه های رسمی در خصوص نقش مجموعه های مسلح مورد حمایت ایران در سوریه مطرح می کند و ارتش اردن آن را "جنگ مواد مخدر" توصیف می کند. الخصاونه در اظهارات خود بار دیگر به این مساله اشاره کرد و تاکید کرد که کشورش با این امر مقابله می کند اما مساله مهم‌تر این است که وی اتهامات مستقیمی علیه تهران مطرح نکرد و به وضوح به نمایندگی از کشورش یک پیام نرم به ایرانی ها ارسال کرد، مفاد پیام نخست وزیر اردن این بود که کشورش و تصمیم گیرندگان آن بر این باورند که ایران امنیت ملی اردن را تهدید نمی کند و این یک رویکرد جدید از دولت اردن است.

نویسنده می گوید: این اولین بار است که یک مسئول عالی رتبه در امان برای باز کردن صفحه حسن همجواری با ایران ابراز تمایل می کند زیرا وی تاکید کرد که کشورش منتظر تحولات مثبت در روابط با ایران است و روابط امان با تهران معقول و تا حدی خوب است.

در ادامه این تحلیل آمده است: بنابر این الخصاونه و دولتش منتظر تحولات مثبت در روابط با ایران هستند، وی همچنین ابراز امیدواری کرد که تهران دخالت هایش در برخی کشورهای عربی همجوار را کاهش دهد. اظهارات نخست وزیر اردن در گفت وگو با شبکه بی بی سی عربی بود و یکی از پیام های مهم این امر نشان دادن تصویر متعادل و متوازن در خصوص اختلافات سیاسی با ایران بود که در اصل از زبان دولت این کشور است. الخصاونه گفت که کشورش در خصوص تعامل ایران با برخی پرونده های منطقه ملاحظاتی دارد.

در پایان این تحلیل آمده است که با توجه به این اظهارات اردن نه در عراق و نه در سوریه با ایران درگیری ندارد بلکه تنها اختلافات سیاسی است اما مساله ای که نخست وزیر اردن به آن نپرداخت این است که چرا کشورش در تهران سفیر تعیین نمی کند و چرا گردشگران ایرانی نمی توانند به زیارت برخی اماکن مقدس در جنوب اردن بروند.