۰ نفر

مکرون پیروز انتخابات ۲۰۲۲ فرانسه؛

میانه روها الیزه را تصرف کردند

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۲۶
کد خبر: 630931
میانه روها الیزه را تصرف کردند

روز گذشته دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برگزار شد و امانوئل مکرون در این رقابت تنگاتنگ مارین لوپن، نماینده راست افراطی را پشت سر گذاشت. قاره سبز بعد از اعلام نتیجه انتخابات نفسی تازه کرد.

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی‌راد؛ پیروزی مکرون در شرایط سخت پیش روی اروپا اتفاق مهمی برای طرفداران اتحادیه اروپا و لیبرال دموکراسی است. این در شرایطی است که به دلیل سرخوردگی سیاسی برخی احتمال روی کار آمدن جریان‌های راست افراطی را در اروپا زیاد می‎دانستند.

امانوئل مکرون اولین کسی است که در بیست سال گذشته دو دوره پشت سر هم در فرانسه به ریاست‌جمهوری می‌رسد. او در این انتخابات حدود ۵۸ درصد آرا را به دست آورد. فضای انتخاباتی امسال در فرانسه پرتنش بود و مخالفان امانوئل مکرون او را متکبر و رئیس‌جمهور ثروتمندان خواندند و مارین لوپن هم به روابط نزدیک با مسکو متهم شد.

لوپن ضعیف‌تر از دور اول ظاهر شد و کمپین منفی علیه او و نسبت دادنش به روسیه باعث شد فاصله او با مکرون بیشتر از حد انتظار باشد. در عین حال کمپین مکرون در دور دوم تهاجمی‌تر عمل کرد و‌کمپین لوپن ابتکار عمل خاصی نداشت مجموع این شرایط راه سختی را پیش روی پیروزی مکرون قرار نمی‌داد.

در دور دوم رقابت‌ها، لوپن نتوانست به حملات مکرون پاسخ مناسبی بدهد و اتهام وابستگی به روسیه را دفع کند. این انتخابات احتمالاً آخرین رقابت او در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و او دیگر نخواهد توانست رهبر جریان راست افراطی باشد.

مکرون در شرایط اجتماعی و سیاسی موجود فرانسه نمی‌توانست کمپینی قوی‌تر از آنچه که اتفاق افتاد، اجرا کند؛ او علیرغم نارضایتی‌ها توانست با فاصله نسبتا زیادی برنده انتخابات شود آن هم در حالی که به نظر می‎رسید لوپن قدرت و انرژی لازم را برای پیروزی در انتخابات ندارد.

در دور دوم انتخابات فرانسه که روز یکشنبه چهارم اردیبهشت ماه برگزار شد، یک نفر از هر سه فرانسوی به هیچ‌یک از کاندیداها رای نداده است. میزان مشارکت در انتخابات حدود ۷۲ درصد بود، که این کمترین رقم در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از سال ۱۹۶۹ میلادی بوده است.

رهبران سیاسی فرانسه، حالا باید برای سازماندهی مجدد و مبارزه در انتخابات پارلمانی در ماه ژوئن آماده شوند. نظرسنجی‌ها نشان‌‌ می‌دهد ۶۳ درصد از رأی دهندگان می‌خواهند مکرون اکثریت خود را در پارلمان از دست بدهد. اگر این اتفاق بیفتد او دولتی خواهد داشت که ناچار به ائتلاف با احزاب دیگر خواهد بود.

در هر حال داستان برای مکرون ادامه دارد و 5 سال آتی در فرانسه با انتخابات پارلمان عجین شده است و باید دید آیا ائتلافی میان دولت دوم مکرون و نمایندگان مجلس آتی ایجاد خواهد شد یا خیر؟