۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مذاکرات وین اردیبهشت ۱۴۰۱

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۱:۴۸
کد خبر: 630068
مذاکرات وین اردیبهشت ۱۴۰۱

دور جدید مذاکرات وین از سر گرفته شده است. طبق اظهارات مقامات مذاکره‌کننده احتمالاً این دور تکلیف پرونده برجام را برای همیشه مشخص می‌کند.

اقتصاد آنلاین ـ پرستو بهرامی راد؛ مذاکرات به نقطه‌ای رسیده است که احتمالاً به احیا یا مرگ کامل برجام می‌‌انجامد. با این حال میز مذاکره پایان ماجرا را مشخص می‌‌کند.

روز صدم مذاکرات وین

ساعت ۲۴:۰۰

امیرعبداللهیان و همتای قطری گفت و گو کردند

در تماس شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی معاون‌ نخست وزیر و  وزیر امور خارجه قطر با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، آخرین توافقات سران دو کشور که در جریان سفر اخیر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر دولت قطر به تهران انجام شد، مورد پیگیری طرفین قرار گرفت.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قطر در این گفتگوی تلفنی، همچنین آخرین مباحث مربوط به مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر، توسعه و گسترش همه جانبه مناسبات دوجانبه بین تهران و دوحه و همچنین مذاکرات برای رفع تحریم ها را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

امیرعبداللهیان و شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی بر تداوم رایزنی مستمر برای پیگیری موضوعات در دستورکار روابط دوجانبه و مسائل مورد اهتمام‌ مشترک در عرصه منطقه ای و بین المللی تاکید کردند.

ساعت ۱۹:۴۵

باقری درباره سفر مورا به نمایندگان مجلس پاسخ داد

محمود عباس زاده در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این جلسه با حضور آقای باقری معاون وزیر خارجه و رییس تیم مذاکره کننده هسته ای تشکیل شد که به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

وی توضیح داد: طبق برداشت اعضای کمیسیون از صحبت های مطرح شده در این جلسه، گفت و گو تا مرحله ای خوب پیش رفته و بیش از ۸۰ درصد موارد اختلافی با گروه ۱+۴ به توافق شفاهی رسیده است. در مواردی هم تاکید مذاکره کننده این بوده که باید تکلیف آن مشخص شود چون به اعتقاد ما نباید توافق به گونه ای باشد که ساختار تحریم ها حفظ شود به ویژه در بحث تضمین ها، نگرانی هایی داریم که این هم به دلیل عهدشکنی آمریکایی ها و خارج شدن یک طرفه آن ها از توافق است.

عباس زاده اضافه کرد: در آخرین مراحل مذاکرات، غربی‌ها با تحریک آمریکایی ها پوزیشن بازی بهم زنی می گیرند تا امتیاز بیشتری از جمهوری اسلامی بگیرند. البته طبق  داده‌ها، غربی‌ها به ویژه آمریکا بیشتر از ما به توافق نیاز دارند و طرف مقابل از این تاکتیک نتیجه ای نمی گیرند لذا احتمالا مذاکرات به مسیر عادی خود بر می گردد منوط به اینکه طرف مقابل حسن نیت و جدیت داشته باشد که در این صورت موارد باقی مانده حل شده و توافق صورت می گیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: به هر حال ما برای مذاکره و توافق در مذاکرات حضور پیدا کرده و حسن نیت و جدیت داریم، اکنون توپ در میدان غربی ها به ویژه آمریکایی هاست. البته ما دنبال نتیجه خوب چه با توافق و چه بی توافق هستم؛ ما حاضر به توافق بد نیستم که برخلاف منافع ملی است.

وی گفت که جمع بندی این جلسه آن است که روند کار در مسیر منافع کشور پیش می رود.

ساعت ۱۵:۴۵

کمال خرازی: با سفر «مورا» راه ادامه مذاکرات هموار شد​

«سید کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در نشست ایران و جهان عرب در دوحه حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست که به ابتکار موسسه الدراسات الجزیره قطر برگزار شد، اظهار داشت: دین اسلام همواره پایه و اساس رابطه بین ایرانیان و اعراب بوده  است، به طوری که تاریخ اسلام مشحون از خدمات و روابط متقابل بین ایران و اعراب است. به گواهی تاریخ، ایران واسطه و دروازه‌ ورود اسلام به بخش قابل توجهی از جهان اسلام کنونی، از آسیای مرکزی، آسیای صغیر و منطقه قفقاز گرفته تا شبه­ قاره هند و شرق آسیا بوده است. برآیند تلفیق دو فرهنگ ایرانی و عربی، ظهور تمدن شکوهمند اسلامی را رقم زد، تمدنی که به درجه‌ای از عظمت و گسترش رسید که در تاریخ بی نظیر بود.

به گفته خرازی اساس تمدن اروپایی تا آنجا که به علوم و فنون مربوط است، مدیون ترجمه کتب علمی از زبان‌های عربی و فارسی به زبان‌های اروپایی است.

 

 امنیت خلیج فارس و هر یک از کشورهای آن امنیت ایران و ناامنی در هر نقطه‌ آن ناامنی ایران

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با ذکر این نکته که تمدن بزرگ اسلامی موجب غرور و افتخار ایرانیان و اعراب است، خاطرنشان کرد: هر چند نمی‌توان نقش سایر ملت‌­های مسلمان را در حفظ و توسعه آن نادیده گرفت، اما عمدتا بروز و ظهور آن حاصل همکاری و تعامل دانشمندان، ادیبان، فیلسوفان، بازرگانان، صنعتگران و از همه مهم‌تر سیاستمداران ایرانی و عرب بوده است. آنچه امروز حائز اهمیت است، درسی است که باید از نحوه شکل‌­گیری این تمدن بزرگ آموخت و الگوی آن را مجددا به کار بست.

خرازی ادامه داد:جمهوری اسلامی ایران قبل از هر چیز نگاه تمدنی به جهان اسلام دارد و هیچ­گاه خود را از دیگر ملل مسلمان و خصوصاً همسایگان عرب‌ ­زبان خود جدا نمی‌داند، بلکه تلاش دارد در راستای پیشرفت منطقه غرب آسیا و در یک سطح بزرگتر، جهان اسلام، با سایر کشورهای منطقه همکاری کند. این نه یک سیاست مقطعی، بلکه یک سیاست اصولی مبتنی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. اصل یازدهم قانون اساسی «سیاست­‌های کلی» نظام جمهوری اسلامی ایران را «اتحاد و ائتلاف ملل اسلامی» تعریف می‌کند.

وی با بیان این‌که یکی از مهمترین اهداف جمهوری اسلامی ایران در منطقه پیرامونی خود، در کنار توسعه اقتصادی و افزایش مبادلات تجاری، ارتقای امنیت و بازدارندگی دفاعی است، گفت: سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا بر این استوار است که «امنیت» و «توسعه» مفاهیمی پیوسته به هم و غیرقابل تفکیک هستند. این سیاست بر سه رویکرد اساسی استوار است: اول این‌که، امنیت امری پیوسته است و ارتباط مستقیمی با امنیت سایر کشورهای منطقه دارد؛ دوم این‌که، امنیت کالایی نیست که قابل خریداری باشد، بلکه در فرآیند تعامل و همکاری جمعی به دست می‌آید و بالاخره سوم این‌که، روابط اقتصادی با کشورهای منطقه عامل مهمی در تأمین امنیت منطقه‌­ای است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: با این باور، جمهوری اسلامی ایران امنیت و توسعه کشورهای همسایه خود را لازمه امنیت، ثبات و توسعه خود می‌­داند. به طوری که از نظر ایران، امنیت خلیج فارس و هر یک از کشورهای آن امنیت ایران و ناامنی در هر نقطه‌ آن ناامنی ایران تلقی می‌شود. مخالفت جمهوری اسلامی ایران با حضور نیروهای بیگانه در منطقه و به طور خاص مخالفت با حضور آمریکا و رژیم صهیونیستی دقیقا در راستای صیانت از امنیت کل منطقه است.

وی عنوان کرد: تاریخ نشان داده است که حضور نیروهای بیگانه در منطقه همواره منجر به بروز تنش‌های پی در پی و حتی جنگ شده است.

 عوامل تنش‌­زای بسیاری در منطقه غرب آسیا و محیط جغرافیایی ایران و اعراب وجود دارد

وزیر خارجه اسبق اضافه کرد: به عنوان یک واقعیت تاسف برانگیز، باید اذعان کرد که عوامل تنش‌­زای بسیاری در منطقه غرب آسیا و محیط جغرافیایی ایران و اعراب وجود دارد و تنها راه حل رسیدن به همگرایی منطقه‌­ای تغییر نحوه برخورد با مشکلات و منازعات منطقه‌ای است. جمهوری اسلامی ایران همواره بر گفت‌وگو به عنوان روشی کارآمد برای رفع سوء تفاهمات، حل منازعات و تقویت اشتراکات تأکید دارد و به همین جهت بهترین راه‌حل مشکلات امنیتی در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس را افزایش گفت‌وگوهای برادرانه، اما صریح و بی پرده بین کشورهای منطقه، بدون حضور و دخالت بیگانگان می‌داند. ظرفیت‌­های بالقوه‌ای که در کشورهای منطقه وجود دارند،  باید بالفعل شوند و این تنها از طریق گفت‌وگو و افزایش ارتباطات سیاسی و مراودات تجاری امکانپذیر است. این مهم خود نیازمند تغییر نگرش نخبگان و سیاستگذاران کشورهای منطقه است.

به گزارش فارس، خرازی گفت: اعلام ابتکاراتی چون طرح صلح هرمز از سوی ایران و یا اولویت ­بخشی به سیاست همسایگی، نشانه‌­هایی از عزم، اراده و جدیت جمهوری اسلامی ایران در تقویت و گسترش روابط خود با همسایگان جنوبی ‌و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است و نشانه‌­هایی از چنین علاقه متقابلی در کشورهای منطقه نیز وجود دارد که از جمله می‌توان به تلاش‌های صلح‌­جویانه دولت‌های قطر، عمان و عراق اشاره کرد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی بیان کرد: ما اعتقاد راسخ داریم که باید از تمامی ظرفیت­‌ها برای تقویت روابط دو‌جانبه و چندجانبه منطقه‌ای استفاده شود. بی تردید، برقراری حسن همجواری و تشکیل سازوکارهای همکاری منطقه‌­ای، نقش مجموعه کشورهای منطقه را در سطح بین­‌المللی نیز افزایش خواهد داد.

  ایران و عربستان نمی‌­توانند نگاه حذفی نسبت به یکدیگر داشته باشند

وی در ادامه به چهار مسئله محوری در روابط جمهوری اسلامی ایران و جهان عرب اشاره‌­ کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران اهمیت بالایی برای کشور عربستان سعودی، کشوری که قبله مسلمانان و حرمین شریفین در آن قرار دارد و به عنوان یک کشور بزرگ منطقه، قائل است. ایران و عربستان نمی‌­توانند نگاه حذفی نسبت به یکدیگر داشته باشند و به عنوان دو قدرت اصلی منطقه می­‌توانند مکمل ظرفیت‌های یکدیگر جهت تامین صلح و ثبات و توسعه منطقه باشند. به هر صورت، اخیراً دو کشور با شرکت در پنج دور مذاکره که با مساعی جمیله دولت عراق میسر شده است، راه گفت‌وگو را برای رفع اختلافات خود انتخاب کرده اند.

یمن راه‌حل نظامی ندارد

خرازی با بیان این‌که بحران یمن یکی از مهم­ترین دغدغه­‌های این منطقه است، عنوان کرد: این بحران صرفاً ناشی از تنازعات داخلی یمن نیست و جمهوری اسلامی ایران همواره بر این اعتقاد بوده است که یمن راه‌حل نظامی ندارد، حقیقتی که اکنون پس از هفت سال جنگ و ویرانی، همگی به آن اذعان دارند. ما تلاش­ وافری داشته‌ایم تا از کشتار مردم بیگناه یمن جلوگیری و راه‌حل‌های مسالمت‌­آمیز را جایگزین این نزاع خونبار کنیم. برقراری آتش‌­بس، رفع محاصره، فراهم ساختن فضای گفت‌وگوهای یمنی - یمنی و نهایتاً تشکیل دولتی برخاسته از خواست و اراده مردم آن، موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بروز جنگ در یمن بوده است و همچنان برای تحقق آن تلاش می‌­کند.

تشویق همه جریانات سیاسی عراق به تشکیل دولت در آن کشور

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از تشکیل یک دولت قوی مردمی در عراق حمایت می‌­کند، چرا که امنیت عراق و ایران به یکدیگر وابسته است. ما وجود یک عراق امن و قوی را به نفع امنیت ایران و امنیت کل منطقه می‌­دانیم و معتقدیم که نقش مثبت عراق در تحولات منطقه‌­ای به شکل‌گیری یک نظام امنیت جمعی در منطقه کمک خواهد کرد. لهذا ما همه جریانات سیاسی عراق را به توافق با هم جهت تشکیل دولت آن کشور تشویق می­‌کنیم.

 بار دیگر صهیونیست‌ها نشان دادند که هیچ حد و مرزی در جنایات خود ندارند

وی به قضیه فلسطین نیز اشاره کرد و گفت: همچنان تجاوزات رژیم اسرائیل به حقوق فلسطینی‌ها به شدت ادامه دارد، به طوری که در روزهای اخیر شاهد ترور هدفمند خبرنگار شجاع شبکه الجزیره شهیده شیرین ابوعاقله توسط نیروهای اسرائیلی بودیم و  یک بار دیگر صهیونیست‌ها نشان دادند که هیچ حد و مرزی در جنایات خود ندارند و حتی خبرنگاران نیز از کشتار آنها در امان نیستند. متاسفانه، در حالی که از کشورهای عربی انتظار می‌­رود در دفاع از ملت مظلوم فلسطین به مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی بپردازند، بعضی عادی سازی روابط با این رژیم را در دستورکار خود قرار داده‌اند.

 جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد رژیم اشغالگر قدس در این منطقه لانه کند

خرازی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد که باز کردن پای رژیم صهیونیستی به منطقه خلیج فارس، موجب ثبات و امنیت نخواهد شد، زیرا رژیم صهیونیستی هدفی جز ایجاد تنش در منطقه خلیج فارس و دور ساختن اعضای این منطقه از یکدیگر ندارد. به هر صورت، جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد رژیم اشغالگر قدس در این منطقه لانه کند.

وی در پایان گفت: اقدامات مثبت دولت قطر برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین قطر و جمهوری اسلامی ایران را به فال نیک می‌گیرم. قطر کنشگری فعال در تعاملات منطقه‌ای و جهانی است و ما در هفته گذشته شاهد سفر امیر قطر به تهران بودیم که امیدواریم شاهد آثار مثبت آن برای دو کشور و منطقه باشیم.

 مورا به ایران آمد و راه ادامه مذاکرات هموار شد

خرازی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره برجام تصریح کرد: ما بدون وابستگی به بیگانه به فناوری هسته‌ای دست یافته­‌ایم و توسعه فناوری هسته‌ای صلح­‌آمیز بومی را جزو منافع ملی‌مان می‌دانیم. دیگران مجاز نیستند تعیین کنند ایران حق دستیابی به فناوری هسته‌ای دارد یا خیر. ایران بارها اعلام کرده که فقط قصد بهره‌برداری صلح آمیز از انرژی هسته‌ای دارد. در مذاکرات فعلی بین ایران و کشورهای غربی موضوعات کمی باقیمانده است که باید حل شود. مورا، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا اخیرا به ایران آمد و راه ادامه مذاکرات هموار شد.

به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۶ اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران مذاکرات انریکه مورا در تهران را بسیار جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران عنوان کرد و گفت: برخی راه‌حل‌ها پیشنهاد شد و اگر آمریکا پاسخ دهد می‌توانیم به وین برگردیم.

«یوسف بن علوی» وزیر سابق امور خارجه عمان هم به عنوان دیگر سخنران ویژه افتتاحیه این نشست با بیان اینکه همه ما سؤالات زیادی درباره مسائل منطقه داریم که هنوز برایش پاسخی نیافته‌ایم، بر تلاش‌های متعدد در دوران فعالیت حرفه‌ای‌اش در سمت وزیر امور خارجه تاکید کرد و گفت: مشکلات و موانعی هست که ممکن است دیگر طرف‌ها پیش روی ما بگذارند، چرا که نمی‌خواهند مسیر پیش رو هموار باشد.

وی همچنین توجه به منافع کشورها در روابط با یکدیگر را عاملی برای استحکام روابط بین آن‌ها دانست و درباره نقش اعراب در به نتیجه رساندن برجام گفت: این پرونده بسیار مهم است. ایران با بومی‌سازی فناوری هسته‌ای و بر مبنای حقوق ملی به دستاوردی رسیده که غرب نمی‌تواند ایران یا دیگرانی را که مانند ایران باشند، مجبور کند از چنین حقی دست بکشند.

ساعت ۱۵:۳۰

چین از ایران برای شرکت در نشست مجازی «بریکس پلاس» دعوت نکرد

این نخستین جلسه «بریکس پلاس» با کشورهای غیرعضو و‌ برخوردار از پتانسیل عضویت بود که تحت عنوان «تقویت نقش کشورهای در حال توسعه، آزادسازی بازارهای نوظهور و توسعه اصلاحات بین المللی»برگزار شد. برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای بریکس هستند.

ظاهرا ریسک بالای کار اقتصادی با ایران، ابهام در سرانجام مذاکرات، اوضاع نابسامان اقتصادی در داخل عملا دوستان ایران از جمله روسیه و چین را هم از به بازی گرفتن ایران در پیمان‌های چندجانبه مهم ناامید کرده است.

ساعت ۱۲:۴۴

باقری کنی به مجلس فراخوانده شد

یعقوب رضازاده، دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به سوالی در مورد علت حضور علی باقری‌کنی گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تا به حال دو بار با آقای باقری‌کنی، مذاکره کننده ارشد ایران دیدار داشته است. یک بار در وزارت امور خارجه و یکبار در کمیسیون امنیت این دیدار انجام شده است.

او در ادامه بیان کرد: امروز هم بار دیگر آقای باقری به کمیسیون امنیت ملی در مجلس دعوت شده تا درباره آخرین تحولات بین‌المللی، سیاسی و آخرین تحولات در روند مذاکرات برجامی در کمیسیون امنیت ملی توضیح دهد.

در مورد سوال هایی که قرار است باقری کنی در این جلسه توضیح دهد، عنوان کرد: این روزها بسیاری پیگیر خبرهای مربوط به توافق و برجام هستند و به نوعی مشکلات معیشتی و اقتصادی در جامعه را ناشی از عدم توافق در وین می‌دانند. در حالی که ما به این اعتقاد نداریم یعنی ممکن است تا حدودی تاثیرگذار باشد ولی تاثیر آن کم است. اما قرار است توضیح داده شود که دستگاه دیپلماسی چه اقدامات اساسی در این نه ماه انجام داده و با چه مشکلاتی مواجه است و مجلس چه می‌تواند انجام دهد.

روز نود و نهم مذاکرات وین

ساعت ۲۱:۵۰

توافق هسته ای دوباره زنده می شود

به گزارش المانیتور به نوشته علی هاشم، چندمنبع در تهران گفتند که آنچه به انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات عرضه شده، چیزی بیش از "رایزنی" بوده است.

یک منبع رسمی در تهران به المانیتور گفت که ایران پیشنهاد مشخصی با ایده‌های بازنگری شده را در اختیار این مقام اروپایی گذاشته است.

این منبع رسمی می‌گوید که "مسئله سپاه، دیگر در کانون پیشنهاد تازه قرار ندارد. این مسئله هم هست، اما مسائل دیگری هستند که اولویت بیشتری دارند."

ساعت ۲۱:۴۴

طولانی شدن مذاکرات جمع‌بندی را دشوارتر می‌ کند

جوسپ بورل عصر شنبه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که با حسین امیرعبداللهیان درباره مسائل فوری دوجانبه و گام‌های بعدی برای ازسرگیری اجرای برجام گفت‌وگو کرده است.

وی ادامه تلاش‌ها برای ازسرگیری اجرای توافق سال ۹۴ را مهم خواند و افزود: هر چه بیشتر منتظر بمانیم، نتیجه گیری مذاکرات دشوارتر می شود.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.

آمریکا مدعی است: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند.

 دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

حسین امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با جوسپ بورل، به جدی بودن جمهوری اسلامی ایران در توافق قوی و پایدار اشاره و تصریح کرد که تهران برای رسیدن به توافق نهایی در وین حسن نیت و اراده لازم را دارد.

ساعت ۱۱:۰۰

قطر آماده کمک به حل‌وفصل اختلافات در وین است

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز جمعه در کنفرانس خبری مشترک با شیخ تمیم بن حمد آلثانی، امیر قطر گفت: ما امیدوارم که توافقی میان طرفین مذاکرات هسته‌ای حاصل شود. قطر نیز آماده شراکت در حل‌وفصل اختلافات می‌باشد.

امیر قطر نیز در این کنفرانس خبری خوشبینی خود نسبت حصول توافق میان ایران و ایالات متحده را ابراز کرد و از آمادگی خویش برای کمک‌رسانی جهت حصول توافق خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، اخیرا در گفت‌وگویی درباره مذاکرات وین گفت: هدف ما در این مذاکرات رسیدن به توافقی قوی و بادوام است و از طرف آمریکایی خواسته‌ایم واقع بین باشد، تاکید کرده‌ایم لغو تحریم‌ها در تمامی بخش‌ها و ارائه ضمانت‌های اقتصادی یکی از مهم‌ترین نکات در دستور کار مذاکراتی ماست.

ساعت ۱۱:۴۵

مذاکرات برجامی در نیمه دوم خرداد از سر گرفته می شود

 عضو فراکسیون اکثریت مجلس یادآور شد: دموکرات ها امیدوارند در سایه توافق نسبی با ایران بتوانند دوباره کرسی ریاست جمهوری را به دست بگیرند. در مجموع اگر آقای بایدن با همین رویکرد جلو برود می تواند نتیجه بخشی مذاکرات را پیش بینی کرد اما اگر او بخواهد در مسیر صهیونیست ها گام بردارد، خیلی نمی توان به نتیجه کار مذاکرات امیدوار بود.

آصفری با بیان اینکه حداقل امکان یک توافق موقت پیش‌بینی می‌شود، ادامه داد: احتمال می دهم نیمه دوم خردادماه امکان شروع دوباره ایران با آمریکایی ها و اروپایی ها فراهم می شود.

 

 

روز نود و هشتم مذاکرات وین

ساعت ۲۲:۴۰

امیرعبداللهیان: تهران حسن نیت و اراده لازم برای رسیدن به توافق را دارد

 وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو، با اشاره به سفر اخیر انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، اظهار داشت، در سفر ایشان ابتکاراتی مورد بررسی قرار گرفته است. 

امیرعبداللهیان با اشاره به جدی بودن جمهوری اسلامی ایران در توافق قوی و پایدار گفت، تهران حسن نیت و اراده لازم را برای رسیدن به یک توافق داراست.

وزیر امور خارجه کشورمان در همین راستا از تلاش های سازنده جوزب بورل و انریکه مورا تشکر کرد.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به بحران اوکراین اظهار داشت، جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده است که مخالف کاربرد جنگ از جمله در اوکراین است. 

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این که ایران هیچگاه استاندارد دوگانه در قبال بحران یمن، افغانستان ، اوکراین و مانند اینها اتخاذ نکرده است ، بیان داشت، جمهوری اسلامی ایران هر دو طرف درگیری را در کیف و مسکو به گفتگو و پایان دادن به جنگ دعوت می کند و راه حل برون رفت از این بحران را تمرکز بر دیپلماسی و گفتگو می داند. 

امیر عبداللهیان با اشاره به گفتگوهای خود با وزرای خارجه روسیه و اوکراین در ماههای اخیر ، از آمادگی کشورمان برای حمایت از صلح و امنیت و میانجیگیری خبر داد. 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفتگو ضمن تاکید بر ابتکارات مطرح شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکرات وین ، گفت: ما اکنون در مسیر جدید تداوم گفتگو و تمرکز بر راه حل ها قرار داریم. 

بورل افزود: ما مصمم هستیم در تماس مستمر بین تهران و واشنگتن بمنظور نزدیک ساختن دیدگاه ها به تلاش خود ادامه دهیم.

جوزب بورل گفت: در رسیدن به نتیجه خوب امیدوار هستم.

بورل همچنین از تلاشهای جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل بحران اوکراین تقدیر کرد و تلاشهای ایران برای دعوت طرفین به گفتگو و پیشنهاد آتش بس را ناشی از حسن نیت جمهوری اسلامی ایران دانست.

وی تأکید کرد، متاسفانه طرفین یکدیگر را به نداشتن اراده برای گفتگو متهم می کنند و در چنین شرایطی رسیدن به صلح دشوار خواهد بود.

ساعت ۲۰:۰۵

تماس ها بین طرف‌ های مذاکرات قطع نشده است

 «ماریا زخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌های ایران و احیای توافق هسته‌ای گفت که تماس‌ها بین طرف‌های مذاکرات وین قطع نشده است.

زخارووا شامگاه چهارشنبه طی نشست خبری در وزارت خارجه روسیه گفت: «با وجود وقفه خاصی که در مذاکرات وین رخ داده، کشورها و طرف‌های توافق هسته‌ای و همچنین نمایندگان ایالات متحده همچنان به تلاش‌های شدید خود ادامه می‌دهند و در عین حال به دنبال مؤثرترین و قابل قبول‌ترین راه برای ازسرگیری اجرای کامل توافق تحت مؤلفه‌های اولیه آن هستند».

به نوشته وبگاه این وزارتخانه، وی تاکید کرد: «همه طرف‌های ذی‌نفع متوجه هستند که هیچ جایگزینی برای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وجود ندارد».

این دیپلمات روس توضیح داد: «طرفین در روند مذاکرات همچنان تماس‌های خود را حفظ می‌کنند. انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام هفته گذشته به تهران سفر کرد. همکاران اروپایی و ایرانی دیدارهایی را که در این سفر برگزار شد، مثبت ارزیابی می‌کنند و به پیشرفت‌های اولیه اشاره دارند».

زخارووا اضافه کرد: «این مسئله، امید خاصی را القا می‌کند که ما یک گام دیگر به سمت هدف اصلی خود یعنی اطمینان از فعال‌سازی مجدد کامل برجام برداشته‌ایم».

بر اساس این بیانیه، وی تصریح کرد: «به نوبه خود، ما قصد داریم به انجام هر کاری که ممکن است برای اطمینان از نتیجه مثبت مذاکرات در وین ادامه دهیم، که مستلزم تلاش‌های صمیمانه همه شرکت‌کنندگان از جمله ایران، ایالات متحده و کشورهای اروپایی است».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین افزود: «این موضع محکم و عینی ماست. ما از همه نیروهای سالم می‌خواهیم که از انرژی خود برای حفظ برجام و بازگرداندن تعادل مدنظر منافعی که به آن وابسته است، استفاده کنند».

پیش از این نیز «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با مثبت توصیف کردن سفر معاونش به تهران، گفت این سفر اجازه از سرگیری مذاکرات با ایران را داد. 

مذاکرات در وین بین هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس و فرانسه و روسیه و چین و آلمان) به همراه آمریکا برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران و احیای برجام، ۱۱ مارس (۲۱ اسفند ماه) دچار وقفه شد و هنوز بسیاری از مسائل و موضوعات به صورت حل نشده باقی مانده است و مقام‌های ایرانی گفته‌اند که تا زمانیکه این موضوعات رفع نشود، عجله‌ای برای توافق با غرب ندارند.

ساعت ۱۹:۳۰

دوحه: آماده مشارکت برای حل مسائل مذاکرات وین هستیم

« شیخ تیم بن حمد آل ثانی » امروز ( جمعه ) در کنفرانس خبری مشترک با « اولاف شولتس » صدر اعظم آلمان که در برلین برگزار شد، اظهار داشت: ما درباره راه حل صلح آمیز پرونده هسته ای ایران گفتگو کردیم و امیدوارم طرف ها در این پرونده به توافق برسند.

وی افزود: من و صدر اعظم آلمان درباره اهمیت توافق ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا گفت‌ و گو کردیم.

امیر قطر اظهار داشت: در این دیدار همچنین ما به تلاش های دولت قطر در افغانستان تاکید و توافق کردیم که چالش هایی وجود دارد که نیازمند تلاش های مشترک بین المللی است.

صدر اعظم آلمان نیز در این نشست خبری، از ایران و دیگر طرف های مذاکرات وین خواست تا فرصت توافق را از دست ندهند.

بخشی قابل توجهی از سخنان مقامات عالی دوکشور در این نشست خبری به مسئله انرژی اختصاص یافت. امیر قطر با بیان این کشورش نقش کلیدی در انرژی جهان ایفا می کند و بدنبال بازارهای جدید در حوزه انرژی است، گفت که اروپا یکی از بازارهای قابل توجه درحوزه انرژی برای قطر است.

 آلمان و قطر در بحبوهه تلاش های برلین برای یافتن گزینه های جایگزین واردات گاز روسیه که ۴۵ درصد از نیازهای این کشور اروپایی را تشکیل می دهد، قرارداد همکاری در زمینه انرژی با تمرکز بر گاز مایع امضا کردند.

به گزارش سانه‌های قطر، وزارت اقتصاد آلمان در بیانیه‌ای که خبرگزاری «د پ آ» آلمان آن را منتشر کرد، افزود: این توافق نامه همکاری امروز (جمعه) با امضای «شیخ تمیم بن حمد» امیر قطر که هم اکنون در برلین بسر می‌برد و «رابرت هابک» وزیر اقتصاد آلمان امضا شد.  

بر اساس این بیانیه، این توافق نامه انرژی به آلمان کمک می‌کند تا عرضه گاز خود را با واردات گاز طبیعی مایع از قطر، متنوع کند و در عین حال انگیزه‌ای برای همکاری در زمینه «هیدروژن سبز» ایجاد خواهد کرد. 

ساعت ۱۹:۳۰

توافقی منصفانه روی میز وین قرار دارد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در کنفرانسی خبری در پاسخ به سوالی نسبت به مذاکره احتمالی روسای‌ جمهوری آمریکا و کره جنوبی درخصوص آزادسازی ۷ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران گفت: ما عموما در سطوح فنی و تخصصی با کره جنوبی درخصوص این مسائل گفت‌وگو داریم. این مسئله به تحریم‌های اعمالی علیه برنامه هسته‌ای ایران وابسته است. نمی‌دانم که آیا این مسئله محور گفت‌وگوهای دو رئیس‌جمهور خواهد بود یا نه.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضع آمریکا در رابطه با آزادسازی پول‌های ایران گفت: دیدگاه ما این این است که تحریم‌ها باید اعمال شوند و تا زمانی که ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد، ما باید به همکاری با متحدان و شرکایمان ادامه دهیم تا از حفظ فشار اقتصادی علیه ایران اطمینان حاصل کنیم و آن‌ها مجبور کنیم که در نهایت توافق کاملا منصفانه و منطقی که اکنون روی میز در وین وجود دارد را بپذیرند.

مذاکرات وین که در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران آغاز شد، در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین و کشمکش‌های تهران - واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی‌مانده در مذاکرات، فعلا متوقف شده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، اخیرا در گفت‌وگویی درباره مذاکرات وین گفت: هدف ما در این مذاکرات رسیدن به توافقی قوی و بادوام است و از طرف آمریکایی خواسته‌ایم واقع بین باشد، تاکید کرده‌ایم لغو تحریم‌ها در تمامی بخش‌ها و ارائه ضمانت‌های اقتصادی یکی از مهم‌ترین نکات در دستور کار مذاکراتی ماست.

او همچنین مطرح کرد: من فکر می‌کنم طرف آمریکایی به خوبی به خطوط قرمز ایران واقف است و ما به مذاکرات ادامه می‌دهیم و به محض این که به نقطه توافق برسیم، نماینده ما در مذاکرات در وین آخرین مراحل توافق را انجام خواهد داد.

ساعت ۱۴:۰۰

گروسی: نشانه‌ای از عدم جدیت ایران در مذاکرات هسته‌ای نمی‌بینم

صفحه توییتر شبکه الجزیره نوشت: مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد، هیچ گونه نشانه‌ای مبنی بر این که ایران در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای خود جدیت لازم را ندارد، در اختیار نداریم.

رافائل گروسی که در کنفرانسی مطبوعاتی در ژاپن سخن می‌گفت، در عین حال، تصریح کرد: همچنان منتظر توضیحات قانع‌کننده از جانب ایران در ارتباط با برخی فعالیت‌های هسته‌ای آن‌ها هستیم.

مذاکرات وین که در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران در آوریل ۲۰۲۱، مدتی پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، آغاز شد در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین و کشمکش‌های  تهران - واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی‌مانده در مذاکرات، تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیرا در یکی کنفرانس خبری در این باره گفت: ما همچنان منتظر پاسخ واشنگتن به خواسته‌های منطقی و اصولی ایران و متنی هستیم که ایران و ۱+۴ در مورد آن توافق کرده‌اند. فکر می‌کنیم واشنگتن می‌داند که باید چه کاری کند که توافق در دسترس‌تر از آن چیزی که امروز است قرار گیرد. در مسیر درستی حرکت شده و ابتکارات خوبی هم بر روی میز است. فکر می‌کنیم یک تصمیم سیاسی در واشنگتن گرفته شود می‌توانیم پرونده این مذاکرات را ببندیم.

گروسی در ارتباط با بحران اوکراین نیز گفت: روسیه، اوکراین از جمله تاسیسات هسته‌ای این کشور را اشغال کرده است. در سفری که به اوکرانی داشتم از تاسیسات اتمی این کشور بازدید کردم.

روز نود و هفتم مذاکرات وین

ساعت ۱۸:۴۰

آمریکا به توافق تن خواهد داد

سرلشکر صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در آیین رونمایی و جشن امضای تاریخ شفاهی وی و کتاب یحیی گفت: آمریکا و اسرائیل در مقابل اراده ملت ایران شکست خورده‌اند. پیش‌بینی من این است که آمریکا به قبول برجام تن خواهد داد؛ امروز ما تصمیم می‌گیریم و آمریکایی‌ها باید گوش دهند. به برکت رهبری و دولت و ملت از این شرایط عبور خواهیم کرد تا قدرت اول غرب آسیا و کشور‌های اسلامی را به وجود آوریم.

پس از گذشت هفت دور از مذاکرات لغو تحریم‌ها، دور هشتم گفتگو‌ها از بیست اسفند تاکنون نزدیک به سه ماهی می‌شود که مذاکرات لغو تحریم‌ها به میزبانی اتریش بر سر برخی مسائل باقی مانده تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

 طرف‌های مذاکرات عنوان می‌کنند متن توافق آماده شده و امضای آن منتظر تصمیم سیاسی طرف ایرانی و آمریکایی است.

اخیرا وزارت امور خارجه فرانسه از آماده بودن پیش‌نویس توافق وین از دو ماه قبل خبر داد و ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرده مسائل اندکی در مذاکرات باقی مانده اما به گفته مقامات کشورمان، اعلام توافق تنها منوط به اخذ تضمین‌های لازم از آمریکا در جهت انتفاع اقتصادی مردم ایران است.

ساعت ۱۸:۰۰

امیرعبداللهیان و وزیرخارجه روسیه درباره برجام رایزنی کردند

وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای  اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با سرگئی لاوروف، همتای روس خود تماسی تلفنی داشته و در خصوص تحولات اخیر اوکراین و برجام گفتگو کرده است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه روسیه وزیر خارجه کشورمان و همتای روسی‌اش در مورد تعدادی از موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله حل و فصل مسئله سوریه و وضعیت اوکراین نیز تبادل نظر شد.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است که در این تماس تلفنی طرفین درباره تحولات اخیر منطقه‌ای و بین المللی از جمله جنگ اوکراین تبادل نظر کردند. همچنین آن‌ها درباره موضوعات کلیدی و مهم در روابط دو جانبه و تقویت روابط بین دو کشور گفتگو کردند.

مذاکرات وین مدت هاست که متوقف شده است. هفته گذشته جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران در حاشیه اجلاس سران گروه ۷، به موضوع مذاکرات وین پرداخت و از آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر داد. طبق اعلام فایننشال تایمز، جوزپ بورل در حال بررسی سناریویی است که به وسیله آن، نام سپاه از تحریم‌ها حذف شود؛ اما سایر بخش‌های سپاه و شاخه‌های آن همچنان تحت تحریم باقی بمانند.

هفته گذشته نیز انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجه اروپا به تهران سفر کرده و با علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین دیدار کرد. او در این خصوص اعلام کرد کار در زمینه حل کردن اختلافات باقی مانده در این مذاکرات ادامه دارد.

 

روز نود و ششم مذاکرات وین

ساعت ۲۲:۰۰

ایران و آمریکا در حال بررسی جزییات مذاکرات وین هستند

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه برای نخستین بار از راهبردی جامع رونمایی کرد که در آن روابط آتی این اتحادیه با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در زمینه‌های مختلف از مسائل امنیتی تا تجارت و مسائل جوی تشریح شده است.

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم رونمایی از این طرح روز چهارشنبه (۱۸ مه/ ۲۸ اردیبهشت) گفت: «در زمانی که نظم بین‌المللی قانون‌محور با چالش‌های قابل‌توجه و ناامنی روبرو شده، اتحادیه اروپا و کشورهای خلیج [فارس] ایستاده‌اند تا از شراکت قوی‌تر و راهبردی‌تر خود دستاورد اکتساب کنند.»

وی اضافه کرد: «لازم است ما با یکدیگر همکاری نزدیک‌ترین برای ایجاد ثبات در خلیج [فارس] و خاورمیانه و تهدیدهای امنیتی در جهان، امنیت انرژی، تغییرات آب و هوایی، تجارت و سرمایه‌گذاری داشته باشیم.»

«آندره ماتئو فونتانا»، سفیر اتحادیه اروپا در امارات عربی متحده در گفت‌وگو با پایگاه نشنال گفت که این طرح از اهمیتی محوری در روابط میان اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای همکاری برخوردار خواهد بود.

این مقام اتحادیه اروپا اضافه کرد: «راهبرد جدید، شراکت راهبردی با خلیج [فارس] نامگذاری شده است. این راهبردی درازمدت است و اجرای کامل آن چندین سال طول خواهد کشید. بنابراین، شبیه نقشه‌راه است.»

فونتانا تصریح کرد که سند مذکور اولین راهبرد جامع در نوع خود میان اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس است و طبق آن، اتحادیه اروپا حضور دیپلماتیک خود در منطقه را افزایش خواهد داد. این افزایش حضور ابتدا در سال جاری میلادی در قطر اتفاق خواهد افتاد و بعد از آن به امارات، عربستان سعودی و کویت گسترش خواهد یافت.

سفیر اتحادیه اروپا در امارات گفت که احیای روابط میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس در نشست ALULA در ژانویه ۲۰۲۱ مسیر را برای تدوین این رویکرد جامع در منطقه هموار کرده است.

او تصریح کرد: «ما اکنون، بعد از حل شدن شکاف میان اعضای شورای همکاری آماده‌ایم تا این سند را اجرا کنیم. این شکاف، برای سال‌های متمادی باعث ایجاد موانعی در مسیر روابط ما با شورای همکاری شده بود.»

برجام از محورهای طرح بروکسل

فونتانا در بخش دیگری از اظهاراتش گفته که یکی از پایه‌های اصلی راهبرد اتحادیه اروپا برای افزایش امنیت در خلیج فارس، احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران است که با اسم «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام شناخته می‌شود.

او گفت: «برای ما یکی از مهم‌ترین مشارکت‌ها در امنیت منطقه و خلیج [فارس] برجام است. بنابراین، ما از همان ابتدا از این توافق حمایت کرده‌ایم. تصور می‌کنیم برای منطقه بسیار مهم است که اطمینان حاصل کند که ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نمی‌رود.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات وین زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند، اما تا کنون از انجام اقدامات لازم برای عمل به تعهداتش خودداری کرده است.

فونتانا گفت: «ما هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در مذاکرات هستیم. الان، توافقی بر روی میز قرار دارد و مذاکرات به خاتمه رسیده‌اند، اما ایران و آمریکا هنوز در حال بررسی جزئیات هستند.»

ساعت: ۱۰:۱۴

این تهران است که باید از خود جدیت نشان دهد​

ند پرایس در نشست خبری خود افزود: «خیلی روشن به آنها گفته‌ایم که آزادی آنها اولویت ماست و به مذاکره در این زمینه جدای از برجام ادامه خواهیم داد».

وی با با طرح ادعایی در خصوص «سابقه طولانی ایران در زندانی کردن خارجیان برای استفاده به عنوان اهرم فشار» گفت: «ما با متحدین در این خصوص صحبت کرده ایم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص دستگیری و زندانی شدن دو تبعه فرانسوی در ایران گفت: «مانند همتایان فرانسوی آن را محکوم میکنیم و از ایران می‌خواهیم این دو تبعه فرانسه را آزاد کند».

ند پرایس در مورد نتیجه گفتگوی انریکه مورا با مقامات ایران در تهران گفت: «ما و شرکایمان، آماده‌ایم، مدتی ‌است که آماده بوده‌ایم.»

پرایس گفت: «این ایران است که باید از خود جدیت نشان دهد». او تأیید کرد که «چند موضوع باقی مانده که اگر ایران تصمیم بگیرد، می‌توان سریع در مورد آنها به توافق رسید.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد اظهارات همتای ایرانی خود که گفته بود ایران چند پیشنهاد از طریق مورا ارسال کرده، اظهارنظر نکرد و گفت: «در انتطار گفتگوهای بیشتر با مورا هستیم.»

او مجدداً ادعا کرد که اگر ایران اصرار داشته باشد، مسائل خارج از چارچوب برجام را مطرح کند تضمینی نیست که توافق صورت بگیرد.

روز نود و پنجم مذاکرات وین

ساعت ۱۲:۵۹

گروهک منافقین، مانع خروج سپاه از فهرست تروریستی است

سعودی لیکس به نقل از موسسه مطالعات بین المللی کوئینسی، رسوایی جدیدی را از همکاری عربستان، امارات و بحرین و منافقین فاش کرد که با لابی و ایجاد کمپین هایی در آمریکا، مانع از خروج سپاه پاسدران از فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی می‌شود.

بر اساس این فایل‌های منتشر شده، حداقل از سال ۲۰۱۵ شرکت‌های حقوقی و لابی‌گرانی که برای دولت‌های خارجی به ویژه کشور‌های عربستان، امارات و بحرین کار می‌کنند، جریان ثابتی از توئیت‌ها، بیانیه‌های مطبوعاتی و کمپین‌ها را علیه ایران راه انداخته‌اند و با نفوذ در بین مقامات آمریکا مانع خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی می‌شوند.

سارا لی ویتسون، مدیر اجرایی دموکراسی در جهان عرب، در این باره توضیح داد: «امارات و عربستان خود فجیع‌ترین جنایات را علیه غیرنظامیان در یمن انجام می‌دهند، اما اکنون چماق سیاسی شده‌اند و مانع از خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی می‌شود. نباید اجازه دهیم لابی دولت‌های خارجی بر روی سیاست‌های مهم امنیت ملی تاثیر بگذارد.»

از طرفی دیگر نیز گلوبال لیکس ایمیل‌هایی از یوسف العتیبه، سفیر امارات در واشنگتن در سال ۲۰۱۷ فاش کرد که  حاکی از این است که امارات به مقامات آمریکایی پیشنهاد داده تا سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی قرار دهند.

سعودی لیکس در گزارش خود به نقش گروهک تروریستی منافقین اشاره کرد و نوشت که ارتشی متشکل از مزدوران منافقین، امارات، عربستان و بحرین به همراه اعضای کنگره و اتاق فکر‌های آمریکا برای مقابله و فشار سیاسی علیه  سپاه پاسداران سازماندهی شده‌اند و خبرگزاری‌ها و شرکت‌های مخابراتی را تحت فشار قرار داده تا گزارش‌ها و اسنادی دروغین را در محکومیت سپاه پاسداران ایران منتشر کنند.

 دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۹ در اقدامی بحث برانگیز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شاخه ایدئولوژیک ارتش را در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی قرار داد. به نظر می‌رسد که هدف از این اقدام بایدن جلوگیری از روند دیپلماسی با ایران و مانع تراشی در مذاکرات توافق هسته‌ای با ایران بوده است.

ساعت ۱۲:۵۷

ایران سانتریفیوژ‌های پیشرفته تولید می کند

بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه اتهام زنی‌ها و فضاسازی‌ها علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، ادعا کرد که ایران تنها چند هفته برای رسیدن به شکافت هسته‌ای مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‌ای فاصله دارد.

به گزارش رویترز، او در سخنرانی خود در دانشگاه رایمن تل آویو،   مدعی شد که  ایران در تاسیسات هسته‌ای خود در حال تولید و نصب ۱۰۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته IR ۶ از جمله در تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی خود در نزدیکی  نطنز است.  

این مقام صهیونیستی در انتها تهدید‌های تکراری و پوسیده خود در خصوص حمله نظامی به ایران را مطرح کرد و گفت که میتوان با انجام مذاکرات بین المللی، از وقوع این جنگ خودداری کرد.

چندی پیش، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد ایران تأسیسات زیرزمینی جدیدی را برای تولید قطعات سانتریفیوژ‌های غنی‌سازی اورانیوم در سایت هسته‌ای نطنز راه‌اندازی کرده است.

ایران مدت هاست که بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده است. جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ از توافق برجام و شکت توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، تلاش کرده‌اند تا یک سری مسائل را از جمله دسترسی مجدد به فیلم‌های دوربین‌های نظارتی در سایت‌های اتمی در ایران، بین خود حل کنند.

بحث‌ها در مورد سکون یا ادامه مذاکرات وین همچنان ادامه دارند. برخی معتقدند عدم توجه آمریکا به درخواست‌ها برای خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست به اصطلاح گروه‌های تروریستی یکی از موانع جدی بر سر راه مذاکرات است. چندی پیش نیز بیش از ۴۰ تن از مقامات اروپایی در نامه سرگشاده‌ای خواستار نشان دادن انعطاف برای حصول توافق هسته‌ای شدند.

ساعت ۱۰:۵۰ 

پیام انریکه مورا برای تهران

به گزارش ایسنا، نشریه پولیتیکو در گزارشی درباره سفر اخیر انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین و معاون مسئول سیاست خارجی آن به تهران و رایزنی درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات با بیان این که ایران طی این دیدارهای دو روزه برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای متوقف شده از خود آمادگی نشان داده، مدعی شد: اما هنوز از درخواستش، منصرف نشده است.

پولیتیکو ادامه داد: انریکه مورا، مقام ارشد اتحادیه اروپا که هماهنگ‌کننده مذاکرات وین است، با هدف تلاش برای برطرف کردن وقفه چند هفته‌ای در مذاکرات[غیرمستقیم] میان آمریکا، ایران و قدرت‌های غربی به تهران سفر کرده بود. مقامات ارشد غربی به پولیتیکو گفته‌اند، مذاکرات در تهران که از چهارشنبه تا پنج‌شنبه طول کشید، پیش‍‌رفت جدیدی حاصل کرد اما توافق هنوز با قطعی شدن فاصله دارد.

در گزارش این نشریه آمده است که مذاکره‌کنندگان در تلاشند راهی برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پیدا کنند که در ازای لغو تحریم‌ها موجب محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران می‌شد. آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد. درخواست ایران است که آمریکا نام سپاه پاسداران ایران را که شاخه‌ای قدرتمند از نیروهای نظامی ایران است، از «فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی» حذف کند. مورا سعی داشته است در این زمینه میانجی‌گری کند، چون ایران از مذاکره مستقیم با آمریکا خودداری می‌کند.

همچنین در این گزارش مطرح شد: طبق ادعای مقامات غربی، مورا این پیام را [به ایران] منتقل کرده است که آمریکا ممکن است درباره موضوع سپاه پاسداران مذاکره کند اما تنها زمانی که مذاکرات هسته‌ای به سرانجام برسد.

در ادامه این گزارش ادعا شده که ایران از این موضوع صرف‌‎نظر نکرده اما نشان داده است در این اثنا، آماده از سرگیری مذاکرات درباره موضوعات دیگر است و ممکن است درخواست‌های بالقوه جایگزینی برای آن ارائه دهد.

پولیتیکو علاوه بر این مطرح کرد: با به پایان رسیدن دیدارها در هفته گذشته، مقامات به طور علنی اشاره کردند که پیش‍‌رفت‌های اندکی ایجاد شده است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اخیرا در طی نشست وزرای امور خارجه کشورهای G۷ گفت، سفر مورا به تهران «بهتر از آن‌چه انتظار داشتیم، پیش رفت». او مدعی شد مذاکرات «متوقف شده از سر گرفته شده است».

در این گزارش آمده است: مسئله قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرستی موسوم به فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی از مسائل اصلی مورد بحث در مذاکرات است. متن توافق عملا نهایی شده است، جز دو نکته جزیی که مقامات غربی آن را «مسائل فنی مربوط به لغو تحریم‌ها» تلقی کرده و باید به زودی حل شوند.

پولیتیکو همچنین نوشت: آمریکا در دوران دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین این کشور، در راستای سیاست او در قبال ایران موسوم به «فشار حداکثری» که پس از خروج از توافق اتخاذ کرده بود، نام سپاه پاسداران را در این فهرست قرار داد. در حالی که واشنگتن از همان ابتدا پیشنهاد کرد اگر ایران تعهد کند که در منطقه به آمریکایی‌ها حمله نکند و از طرح ترور مقامات پیشین آمریکایی صرف نظر کند، نام سپاه پاسداران را از این فهرست خارج می‌کند، مخالفت روزافزونی با این اقدام میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در واشنگتن وجود دارد. مخالفان استدلالشان این است که سپاه پاسداران سازمانی تروریستی می‌باشد که چندین نفر از آمریکایی‌ها را کشته است و باید با آن این طور رفتار شود.

در گزارش این نشریه ادعا شده است: مورا این پیام را به علی باقری کنی، مذاکره‌کننده اصلی ایران در مذاکرات وین منتقل کرد که آمریکا به عنوان بخشی از توافق، نام سپاه را از این فهرست خارج نخواهد کرد اما ممکن است در آینده درباره آن مذاکره کند. مورا هیچ پیشنهاد جدیدی را از سوی آمریکا مطرح نکرد. در حال حاضر، دیپلمات‌های غربی منتظر تهران هستند تا درخواست‌های بالقوه جایگزینی مطرح کرده و به واشنگتن فرصت بدهد تا درباره امتیازهای دیگری که می‌تواند بدهد، فکر کند.

در این گزارش هدف، پیدا کردن راهی برای دو طرف عنوان شده که به هر دو اجازه بدهد برای توافق در داخل کشور مقبولیت ایجاد کنند و آمده است: مقامات غربی می‌گویند، اگر این پیشنهادها واقع‌بینانه باشند، طرفین مذاکرات دوباره طی هفته‌های آتی برای مذاکرات حضوری دیدار می‌کنند، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

ساعت ۸:۰۰

 وزرای قطر و آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفت و گو کردند

وزیر خارجه قطر با همتای آمریکایی خود به صورت تلفنی گفتگو کرد.

این گفتگوی تلفنی دوشنبه شب صورت گرفته و به گزارش خبرگزاری رسمی قطر «قنا»، درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات توافق هسته‌ای ایران بوده است.

همچنین گفته شده در تماس تلفنی شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیرخارجه قطر با همتای آمریکایی اش، «آنتونی بلینکن»، علاوه بر تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران، دو طرف درباره روابط دوجانبه و راه‌های گسترش آن و تحولات بحران اوکراین و روسیه و نیز اوضاع افغانستان بحث و تبادل نظر انجام داده‌اند.

هنوز جزئیات بیشتری از این تماس تلفنی و نتایج آن اعلام نشده است.

امیر قطر و هیئت همراهش هفته گذشته هم به ایران سفر داشته و هم پس از ایران اکنون در اروپا مشغول دیدار با مقامات اروپایی است. رئیس جمهور ایران پنجشنبه گذشته در دیدار با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر با اشاره به سفر خود در اسفند سال گذشته به دوحه، روابط دو کشور را برادرانه توصیف کرده و گفته بود: ایران دوستی خود را در روزهای سخت به دوستان و برادران خود از جمله کشور دوست و برادر قطر، اثبات کرده است.

لازم به ذکر است زمانی که قطر از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مورد تحریم قرار گرفت، ایران مرز هوایی خود را بر روی پروازهای شرکت‌های هوایی قطر بازگذاشت و با ارسال ۵ فروند هواپیمای حامل مواد غذایی به این کشور، اقتصاد قطر را از فروپاشی نجات داد.

روز نود و چهارم مذاکرات وین

ساعت ۱۰:۰۰

بلینکن و تروئیکای اروپا درباره برجام گفتگو کردند

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در حاشیه نشست وزرای خارجه ناتو، روز گذشته (یکشنبه) با همتایان خود از تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) در برلین درباره اوضاع اوکراین و مذاکرات وین درباره لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی رایزنی کرد.

بنا بر گزارش وبگاه «بیزنس استاندارد»، بلینکن تصریح کرد که در دیدار با «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان، «الیزابت تراس» وزیر امور خارجه انگلیس و «فیلیپه اره را» مدیرکل امور سیاسی و امنیتی فرانسه در خصوص طرح‌هایی برای تداوم حمایت از اوکراین و مسئول شناختن «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای حمله به اوکراین بحث و گفت‌وگو کرده است.

وزارت خارجه ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای در خصوص این دیدار چهار جانبه اعلام کرد: «آن‌ها درباره پاسخ مستمر متحدان و شرکا به جنگ تجاوزکارانه و وحشیانه روسیه به اوکراین بحث کردند. رهبران این کشورها همچنین درباره مذاکرات جاری با ایران و تلاش‌ها برای رسیدن به توافق درباره  بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت‌وگو کردند.

بلینکن نیز روز گذشته (یکشنبه) در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، درباره این دیدار نوشت: «امروز با همتایان خود از آلمان، انگلیس و فرانسه، درباره طرح‌ها خود برای تداوم حمایت از اوکراین در عین حال که پوتین (رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین) و حامیان وی را مسئول می‌شناسیم، بحث کردیم. ما همچنین درباره تلاش‌ها برای دستیابی به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام با ایران بحث کردیم».

روز نود و سوم مذاکرات وین

ساعت ۲۳:۰۰

هنوز راه حل دیپلماتیک بهترین راه برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران است

 وزرای خارجه گروه هفت کشور صنعتی جهان موسوم به جی ۷ پس از پایان نشست سه روزه خود در آلمان طی بیانیه‌ای اعلام کردند: ما بر حمایت خود از احیا و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مجددا تاکید می‌کنیم. راه حل دیپلماتیک بهترین راه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است.

بیانیه گروه هفت بدون اشاره به عهدشکنی طرف غربی در اجرای برجام و دلیل اصلی عدم ادامه اجرای آن از ایران خواستند تا از تقویت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای خود اجتناب کند.

ساعت ۱۸:۴۵

غربی‌ها به توافق با ایران نیاز مبرم دارند

محمد مرندی، مشاور هیات مذاکره کننده ایران در وین در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک به توضیح دلایل توقف مذاکرات پرداخت و اعلام کرد که دلایل زیادی تاکنون منجر به عدم امضای توافق هسته‌ای شده است و فهرست تحریم‌های آمریکا موضوع اصلی ما نیست.

مرندی همچنین با اشاره به سفر انریکه مورا، هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات وین گفت: «پس از سفر مورا به تهران، منتظریم ببینیم آمریکایی‌ها آمادگی و انعطاف لازم برای امضای توافق هسته‌ای را دارند یا خیر. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها با بحران اقتصادی و بحران انرژی مواجه هستند و به توافق هسته‌ای با ایران نیاز مبرم دارند.»

او در ادامه به بحران اوکراین پرداخت و خاطر نشان کرد که کشور‌های غرب می‌خواهد در منطقه غرب آسیا به آرامش دست یابد و خیالشان راحت شوند تا بتواند بر اوکراین و روسیه تمرکز کند. ایران در بازار جهانی نفت و گاز اصلا رقیب روسیه نیست و اکنون نفت خود را که با تمام ظرفیت تولید و صادر می‌کند.

خبرگزاری المیادین به نقل از یک منبع ایرانی در وین و نزدیک به هیئت مذاکره کننده ایرانی اعلام کرد اروپایی‌ها به دلیل جنگ در اوکراین و نیازشان به نفت و گاز ایران، برای توافق در مذاکرات وین به تکاپو افتاده و عجله پیدا کردند.

بحث‌ها در مورد سکون یا ادامه مذاکرات وین همچنان ادامه دارند. برخی معتقدند عدم توجه آمریکا به درخواست‌ها برای خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی یکی از موانع جدی بر سر راه مذاکرات است. چندی پیش نیز بیش از ۴۰ تن از مقامات اروپایی در نامه سرگشاده‌ای خواستار نشان دادن انعطاف برای حصول توافق هسته‌ای شدند.

ساعت ۱۱:۲۳

رایزنی وزیر خارجه قطر با جوزپ بورل درباره مذاکرات وین

در ادامه رایزنی های طرف قطری با کشورهای غربی درباره مسائل مختلف از جمله مساله هسته‌ای ایران، منابع قطری از رایزنی تلفنی «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه این کشور با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داده‌اند.

براساس گزارش رسانه‌های قطری، محور این مذاکرات روابط دوجانبه میان دوحه و بروکسل و همچنین آخرین تحولات مربوط به توافق هسته‌ای ایران و برخی مسائل دوجانبه مشترک بوده است.

وزارت امور خارجه قطر، بامداد امروز (شنبه)، همچنین اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور با «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران تلفنی گفت‌وگو کرده است.

به دنبال سفر امیر قطر به ایران برخی منابع خبری از رایزنی وی با سران کشورمان درباره روند فعلی مذاکرات وین خبر داده بودند. 

ساعت ۱۰:۴۵

وزیر خارجه قطر با انریکه مورا گفتگو کرد

 وزارت امور خارجه قطر، بامداد امروز (شنبه)، اعلام کرد که «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه این کشور با «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران تلفنی گفت‌وگو کرده است.

وزارت امور خارجه قطر بدون ذکر جزئیات بیشتر خبر داد که دو طرف در این تماس تلفنی درباره روابط دوجانبه، جدیدترین تحولات مربوط به توافق هسته‌ای و پاره‌ای از مسائل مورد اهتمام مشترک رایزنی کرده‌اند.

این تماس تلفنی در حالی برقرار شده است که وزیر امور خارجه قطر اخیرا به در قالب هیأتی بلندپایه وارد تهران شد و با همتای ایرانی خود گفت‌و‌گو کرد.

در همین ارتباط، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته با مثبت توصیف کردن سفر معاونش به تهران، گفت این سفر اجازه از سرگیری مذاکرات با ایران را داد. او که پیش از ورود به جلسه سران گروه ۷ با جمعی از خبرنگاران گفت‌و‌گو می‌کرد، گفت سفر «انریکه مورا» به تهران مثبت بود و مذاکرات با ایران به‌زودی از سر گرفته می‌شود.

روز نود و دوم مذاکرات وین

ساعت ۲۳:۳۰

کاخ سفید: توافق با ایران، منافع همه را تامین می کند

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید عصر جمعه به وقت محلی در آخرین نشست خبری خود در این سمت در خصوص مذاکرات وین و اینکه آیا روسیه مانعی در مذاکرات است، در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، در گفتگو با خبرنگاران ادعا کرد: نظر ما این است که ایران باید تصمیم بگیرد که می خواهد به شرایط بیرون از برجام خود ادامه دهد یا آماده امضای یک توافق است.  وی در عین حال اظهار دشات: ما معتقدیم که امضای یک توافق منافع همه طرف ها را تامین می کند.

ساعت ۱۹:۲۵

 رکورد تعداد بازرسی ها آژانس اتمی از ایران زده شد

شبکه آمریکایی «بلومبرگ» در گزارشی مدعی شد برنامه هسته‌ای ایران در سال گذشته با تعداد بی‌سابقه بازرسی‌های بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت و بازرسان آژانس دسترسی گسترده‌ای به داده‌ها و تاسیسات هسته‌ای ایران داشتند.

آژانس اتمی در این ماه در گزارش محدودی که بلومبرگ مدعی است آن را مشاهده کرده، اعلام کرد «تعداد بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال گذشته از ۲۱ تأسیسات هسته‌ای اعلام‌شده ایران، بیش از یک بازرسی در هر روز بوده است». 

به ادعای این گزارش، بازرسی‌ها حتی پس از تصمیم ایران برای ممانعت از ارائه داده‌ها و جلوگیری از بازدیدهای سرزده از فوریه ۲۰۲۱ رکورد زد.

اخیراً، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنرانی خود در پارلمان اروپا با اشاره به مساله ایران ابراز امیدواری کرد که آژانس بتواند بر اساس یک جدول زمانی متناسب با ایران به توافق دست یابد. وی همچنین مدعی شد، ایران اخیرا اطلاعاتی درباره فعالیت‌های خود به آژانس ارائه نکرده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۱۴ اسفند ماه در تهران با محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی برای سومین بار در دولت سیزدهم دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

پس از آن دیدار، ایران و آژانس در بیانیه‌ای اعلام کردند میان دو طرف توافق حاصل شده تا همکاری‌ها و گفت‌وگوهای میان خود را سرعت بخشیده و توافق کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران هم در کنفرانس خبری با مدیرکل آژانس، اعلام کرد: توافق کردیم مدارکی که باید بین ایران و آژانس مبادله شود، حداکثر تا خرداد انجام شود.

ساعت ۱۹:۲۰

توافق با ایران همچنان قطعی نیست

 یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اظهارات مقام اتحادیه اروپا درباره مذاکرات وین گفته که آمریکا همچنان توافق هسته‌ای با ایران را قطعی نمی‌داند.

ساعت ۱۸:۵۰

انتظار می رود مذاکرات سریع به نتیجه برسد

 خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از این سخنگوی وزارت خارجه آلمان نوشت: انتظار دارم مذاکرات هسته ای ایران سریع به نتیجه برسد، یک پیشنهاد منصفانه روی میز است.

همچنین بورل امروز در حاشیه نشست سران گروه ۷ در آلمان، اظهار داشت: مذاکرات هسته ای متوقف شده بود و به زودی از سرگرفته می شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ارزیابی مثبت از سفر انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا افزود که یک چشم انداز برای رسیدن به توافق وجود دارد.

مورا دیروز (پنجشنبه) پس از رایزنی با علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین، به بروکسل بازگشت.

ساعت ۱۸:۳۰

موانع دشواری بر سر راه توافق با ایران وجود دارد

«لورنس نورمن» خبرنگار نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال» ارزیابی یک دیپلمات ارشد اروپایی از احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و توافق با ایران را منتشر کرد.

نورمن در پیامی توئیتری به نقل از یک «دیپلمات ارشد اروپایی با دیدگاهی واقع‌بینانه‌تر» از وضعیت توافق با ایران نوشت:‌ «ما همچنان موانع دشواری بر سر راه رسیدن به توافق داریم».

این خبرنگار آمریکایی به نقل از دیپلمات ارشد اروپایی افزود: «اما گفت‌وگوی طولانی و صریح با طرف ایرانی نشان داد که آن‌ها متعهد هستند».

 او در ادامه نوشت: «البته آمریکایی‌ها نیز متعهد هستند. بنابراین هنوز راه برای غلبه بر این مشکلات باز است و این همان چیزی است که در حال کار بر روی آن هستیم».

ارزیابی این دیپلمات ارشد اروپایی پس از آن صورت گرفته که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (جمعه) از ادامه پیدا کردن مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در آینده نزدیک خبر داد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، وی در این‌باره توضیح داد: «مذاکرات هسته‌ای با ایران تعلیق شده بود، اما سفر هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به ایران اجازه از سرگیری مذاکرات را داد».

این مقام ارشد اروپایی با ابراز امیدواری نسبت به در دسترس بودن حصول توافق بین ایران و طرف‌های غربی در وین، اظهار داشت: «چشم‌انداز رسیدن به یک توافق نهایی وجود دارد».

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) ۲۳ اردیبهشت در توئیتی با اشاره به سفر«انریکه مورا» هماهنگ کننده گفتگوهای وین به کشورمان نوشت: «در توافق با آقای بورل، سفر آقای مورا به تهران و گفتگوهایش با همکارم آقای باقری، فرصت مجددی بود تا بر ابتکارات برای حل موضوعات باقیمانده مذاکرات وین متمرکز شویم».

‌وی افزود: «توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است، اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد».

ساعت ۱۷:۳۰

تحریم‌ های حقوق بشری علیه اشخاص ایرانی

وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در گزارشی به کنگره فهرستی از اشخاص تحت تحریم به دلیل آنچه که "نقض حقوق بشر" خوانده شده را منتشر کرده که در آن نام بسیاری از مقامات کنونی و سابق کشورمان مشاهده می‌شود.

در این لیست نام اشخاصی همچون غلامحسین محسنی اژه‌ای، محمود علوی، عبدالرضا رحمانی فضلی، غلامرضا سلیمانی و حسن فیروزآبادی آورده شده است.

همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی قدس سپاه پاسداران، نیروی مقاومت بسیج، زندان اوین و بانک قوامین ازجمله نهاد تحت تحریمی هستند که نام‌ آن‌ها در این لیست ذکر شده است.

لیست مذکور در اینجا قابل مشاهده است.

ساعت ۱۵:۰۰

امیرعبداللهیان: توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است

حسین امیر عبداللهیان روز جمعه در توییتی با اشاره به سفر اخیر انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوهای وین به تهران  و رایزنی‌هایش  با علی باقری مذاکره کننده ارشد ایرانی در صفحه توییتر خود نوشت : «‌در توافق با آقای بورل، سفر آقای مورا به تهران و گفت‌وگوهایش با همکارم آقای باقری، فرصت مجددی بود تا بر ابتکارات برای حل موضوعات باقی‌مانده مذاکرات وین متمرکز شویم.

توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.

تماس‌ها ادامه دارد.»

ساعت ۱۲:۵۵

مذاکرات به مراحل نهایی خود رسیده است

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اروپا به همراه دو نفر از همکارانش، صبح جمعه به هنگام بازگشت از سفر تهران در فرودگاه فرانکفورت توسط پلیس آلمان به طور موقت در حالتی شبیه به بازداشت، نگه داشته شدند. 

مورا و همکارانش از فرانکفورت قصد عزیمت به بروکسل، مقر اتحادیه اروپا را داشتند.

پلیس یا مقامات آلمان هنوز هیچ توضیحی درباره این اتفاق نداده‌اند. 

مورا نیز امروز صبح در توییتی نوشت که هیچ توضیح روشنی به او درباره این ماجرا نداده‌اند. او همچنین نوشت که این اقدام نقض کنوانسیون وین مبنی بر مصونیت دیپلمات‌ها هست. چرا که او یک مقام اتحادیه اروپا و در چارچوب یک ماموریت رسمی در حال سفر بوده است. مضاف بر اینکه او گذرنامه دیپلماتیک از اسپانیا دارد.

در همین حال، این مقام اتحادیه اروپا سه شنبه شب راهی تهران شد و طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه چندین ساعت با علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان گفتگو کرد. یک منبع مطلع از گفتگوها گفت که بحث‌های مورا و باقری در فضایی مثبت برگزار شده و روند و پیشرفت خوبی را داشته است. وی افزود که گفتگوها تقریبا به مراحل نهایی خود رسیده است.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد رژیم و لابی صهیونیستی مثل سابق با هر گونه پیشرفت در گفتگوها مخالف و از آن نگران بوده است، قصد مانع تراشی در روند گفتگوها را دارد و در این مسیر از هیچ تلاش و اقدامی فروگذار نیست.

لابی صهیونیستی در بخشی از دستگاههای امنیتی آلمان نفوذ خوبی را دارد و برخی از گزارش‌های سرویس‌های امنیتی این کشور که به طور اختصاصی در رسانه‌های اسرائیلی و درباره موضوع ایران منتشر شده‌اند، در کنار سایر شواهد، چنین گزاره‌ای را تایید می‌کنند.

از طرف دیگر، یکی از موضوعاتی که مورا در توییت دوم خود به آن اشاره کرده، موضوع حکم اعدام احمدرضا جلالی است که به اتهام جاسوسی برای موساد و کمک به ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان در حال حاضر در زندان است. فشار بر مقام اروپایی در خصوص جلالی، به عبارتی دم خروسی است که مبدا فشارهای این اقدامات مخرب را افشا می‌کند. 

در ماجرای فرانکفورت زمینه مخالفت با پیشرفت در گفتگوهای هسته ای دیده می شود که از طریق فشار بر فردی که به دنبال تحقق توافق است، اتفاق می‌افتد. و دیگری حمایت از جلالی است که عامل رژیم صهیونیستی است. مخرج مشترک این دو موضوع، منافع رژیم صهیونیستی و دوستان آن است.

اما از همه مهمتر، اقدامات فوق که ناشی از دستپاچگی و آشفتگی لابی صهیونیستی و جبهه مخالف با توافق در وین است، یک نشانه مهم و جدی مبنی بر این است که با پیشرفت های اخیر در گفتگوهای تهران، مذاکرات وین به مراحل نهایی خود رسیده است.

ساعت ۱۲:۵۰

مذاکرات متوقف شده احیای برجام از سر گرفته می شود

بورل در گفتگوی کوتاهی با خبرنگاران پیش از ورود به جلسه سران گروه ۷، گفت:  مذاکرات متوقف شده احیای برجام از سر گرفته می شود.

بورل با بیان اینکه مسیر گفتگوها باز شده، اظهار داشت که باور دارد دورنمایی درمورد دستیابی به توافق نهایی وجود دارد. پاسخ ایران به اندازه کافی مثبت بوده است.

وی در ادامه افزود: این چیزها یک شبه حل نمی شود، بیایید بگوییم مذاکرات به بن بست خورده بود و الان بن بست باز شده است.

گفتنی است که انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌وگوهای احیای برجام در وین برای دومین بار در سال جدید شمسی به تهران سفر کرد. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در گفت‌وگویی با روزنامه فایننشال تایمز مطرح کرده بود که  به دنبال «یک راه حل میانه» برای شکستن بن‌بست مذاکرات وین است که خطر بی‌نتیجه گذاشتن تلاش‌های بیش از یک ساله اتحادیه اروپا را برای انجام دادن یک توافق در بر دارد.

ساعت ۱۱:۰۰

مورا در فرودگاه فرانکفورت نگه داشته شد

این مقام بلندپایه اتحادیه اروپا که برای رایزنی درباره مذاکرات هسته ای وین به تهران آمده بود، در صفحه توئیتر خود نوشت: پلیس آلمان در راه بازگشت به بروکسل از تهران، من را در فرودگاه فرانکفورت بدون هیچ توضیحی نگه داشته است.

این هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین با ابراز تعجب از اینکه چرا یک مقام ارشد اروپایی باید با چنین وضعیتی روبرو شود، افزود: یک مقام اتحادیه اروپا در حال ماموریت رسمی با داشتن گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی، تلفن های همراه و گذرنامه خود را درآورده (تحویل داده ) است.

مورا به عنوان هماهنگ‌ کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها از سه‌شنبه گذشته به تهران سفر کرده بود تا اختلافات باقی‌مانده در مذاکرات وین را کاهش دهد.

او طی دو روز گذشته با معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران دیدار کرده و دیشب راهی بروکسل شد.  

مذاکرات احیای برجام در وضعیت بن بست قرار دارد​

ساعت ۹:۱۵

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی که خواست نامش فاش نشود، با تکرار برخی ادعاهای ضدایرانی، گفت که نمی‌توان نسبت به دستیابی به توافق در مذاکرات برجامی وین، خوش‌بین بود.

وی چشم‌انداز مذاکرات را تیره خواند و گفت که مذاکرات در حال حاضر در وضعیت بن‌بست قرار دارد.

به گزارش  خبرگزاری فرانسه، این منبع دیپلماتیک فرانسوی که نخواست نامش فاش نشود، گفت که بن‌بست فعلی ایجاد شده در مذاکرات، عمدتا به دلیل اختلاف‌نظرهای تهران و واشنگتن بر سر خروج نام سپاه از فهرست سیاه آمریکا است.

وی در ادامه ادعاهای خود، از دستگیری دو شهروند فرانسوی در ایران انتقاد کرده و آن را «تحریک‌آمیز» خواند.

روز نود و یکم مذاکرات وین

ساعت ۱۹:۱۵

تمامی اقدامات ممکن را برای نجات برجام انجام خواهیم داد

یک مقام اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه (۱۲ می/ ۲۲ اردیبهشت) مدعی شده «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه «همه کارهای ممکن» را برای نجات دادن برجام ادامه خواهد داد.

«پیتر استانو»، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری کمیسیون اروپا گفت: «نقش و منفعت هماهنگ‌کننده (مذاکرات وین) است تا هر کاری که می‌تواند را برای نجات این توافق انجام دهد.

پیتر استانو همچنین خاطرنشان کرد جوزپ بورل متهد است «هر آنچه امکان دارد را برای به خاتمه رساندن مذاکرات مربوط به پایبندی به برجام انجام دهد.» او همچنین تأکید کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا، طرف‌های برجام و کل جامعه بین‌المللی خواستار انجام این اقدامات از سوی بورل هستند زیرا این توافق «بخش مهمی از معماری منع اشاعه است.»

«انریکه مورا»، مذاکره‌کننده اصلی اتحادیه اروپا و معاون دبیرکل سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حال حاضر برای گفت‌وگو با مقام‌های ایران درباره مذاکرات وین به تهران سفر کرده است.

او قبل از عزیمت به ایران در یک پیام توییتری نوشته بود هدفش از این سفر کار بر روی اختلافات باقی‌مانده و کسب اطمینان از تداوم مذاکرات است.  یک مقام دولت آمریکا چهارشنبه شب گفته بود «انریکه مورا» حامل پیام جدیدی از سوی ایالات متحده برای ایران نیست.

در حالی که شواهد متعددی نشان می‌دهند که عامل اختلاف در مذاکرات وین تنها به مسئله خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی آمریکا محدود نیست، «اکسیوس» به نقل از این مقام ارشد دولت آمریکا که اشاره‌ای به نام او نشده بود مدعی شد که دولت بایدن امیدوار است ایرانی‌ها از خواسته خود در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صرف نظر کنند و پیش‌نویس توافقی را که در وین به دست آمد، امضا کنند.

این دومین سفر مورا به تهران در سال جدید شمسی و با گذشت دو ماه از وقفه در مذاکرات وین در ۲۰ اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۰) است.سفری که در پی پیشنهاد «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان و استقبال وزیر خارجه ایران انجام شده است. مورا هفتم فرودین ماه سالجاری نیز به تهران سفر و ضمن دیدار با علی باقری با حسین امیرعبداللهیان هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد دیدار مورا با علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکنون قطعی شده است. البته وی یادآور شد که مورا درخواست‌هایی را برای ملاقات با مقامات ایرانی در داخل و خارج وزارت امور خارجه نیز مطرح کرده است.

روز سه‌شنبه نیز «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نوشته بود: پیشبرد همزمان مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های ظالمانه که ادامه آن با سفر انریکه مورا به ایران دنبال می‌شود، با اجرای شجاعانه طرح تحول اقتصادی، ضمن آنکه نشان‌دهنده ظرفیت بالای مردمی برای اقدامات بزرگ است، از تسلط دولت بر مهمترین پرونده‌های سیاسی و اقتصادی کشور خبر می‌دهد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. یکی از انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.

این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است. بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است. 

ساعت ۱۹:۰۰

وزیر خارجه قطر: از توافق هسته ای با ایران حمایت می کنیم

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره گفت که محور مذاکرات هیأت قطری در تهران، برقراری ثبات در منطقه و ورود به گفت‌وگوهای منطقه‌ای است.

وزیر خارجه قطر گفت که مذاکرات وین مرحله حساسی را پشت سر می گذارد و ما بر مواضعمان در حمایت از این توافق تاکید کردیم.

وی اظهار داشت: توافق هسته‌ای عادلانه برای همه طرف‌ها تاثیر مثبتی بر منطقه خواهد گذاشت و این توافق به تحقق ثبات در منطقه کمک خواهد کرد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر امروز وارد تهران شد و با سید ابراهیم رییسی رییس جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیر قطر را در این سفر، هیئتی سیاسی-اقتصادی همراهی می‌کنند و دیدار با مقامات عالی کشورمان و هم‌چنین گفت‌وگو درباره مسائل دوجانبه و بین‌المللی، ارتقای روابط و هم‌چنین همکاری دو کشور به‌ویژه برای جام جهانی 2022 از جمله برنامه‌های این سفر است.

ساعت ۱۷:۰۰

امیر قطر: نگاه ما به مذاکرات وین مثبت است

سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور در نشست خبری پس از دیدار و گفت‌وگو با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر که ظهر امروز وارد تهران شده است، طی سخنانی اظهار داشت: خوشحالیم از این‌که امیر قطر و هیئت همراه دعوت جمهوری اسلامی ایران را اجابت کردند و به ایران سفر کرده و امروز میزبان‌شان هستیم.

 

وی افزود: در مذاکرات امروز علاوه بر تأکید بر گسترش روابط بین دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گردشگری و انرژی بیان شد باید سرمایه‌گذاری‌های مشترکی بین دو کشور انجام بگیرد.

رییس‌جمهور گفت: طی سفری که اسفندماه به کشور دوست، برادر و همسایه قطر داشتم مذاکراتی انجام و اقدامات مقدماتی نیز برای توسعه روابط‌مان انجام گرفت و به نتیجه رسیدن آن مباحث و موارد مطروحه در نشست امروز نیازمند اقداماتی از ناحیه دو کشور و کمیسیون مشترک است. امیر قطر در این‌باره تأکید داشتند که روابط بین دو کشور می‌تواند در حوزه‌های مختلف گسترش یابد.

 

رییسی خاطر نشان کرد: از نکات مشترک‌مان این بود که حل مسائل منطقه‌ای باید به‌دست مسئولان دولت‌های منطقه انجام بگیرد و دخالت کشورهای خارجی و غربی‌ها نه‌تنها امنیت‌ساز نیست بلکه برای امنیت منطقه مضر است.

 
 

وی ادامه داد: در جلسه امروز بر حل مسائل منطقه پرداختیم و به‌ویژه درباره مسئله یمن هرچه زودتر باید محاصره شکسته شود و مردم یمن برای کشور خود تصمیم بگیرند. مردم افغانستان باید برای کشور خود دولت فراگیر داشته باشند تا بتواند همه گروه‌های سیاسی و قومیت‌ها را در بر بگیرد و امنیت پایدار را برپا کند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: نسبت به آزادی فلسطین و قدس شریف تأکید داریم که باید محاصره غزه شکسته شده و جنایات هولناک رژیم صهیونیستی پایان بپذیرد. من شهادت خانم شیرین ابوعاقله را به خانواده و هم‌چنین امیر قطر که او از اعضای خبرگزاری الجزیره بود، تسلیت می‌گویم و این‌گونه جنایات نمی‌تواند برای رژیم صهیونیستی امنیت‌ساز باشد و نفرت عمومی به جنایات رژیم صهیونیستی را بیش از پیش خواهد کرد.

رییسی افزود: البته نه‌فقط به شبکه الجزیره بلکه باید به همه خبرنگاران در سراسر دنیا تسلیت بگوییم چراکه یک خبرنگار آزاده با ظلم رژیم صهیونیستی به شهادت رسید و جامعه خبرنگاران باید به خود ببالند که صدای مظلومیت مردم فلسطین را به جهانیان مخابره کردند و این جنایات پایدار نخواهد ماند.

وی اظهار داشت: بدون تردید سفر امیر قطر به جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی در ارتقای روابط دو کشور و دو ملت است و می‌تواند نقش بسزایی در جهت گسترش روابط فی‌مابین و همکاری‌های‌مان در سطح منطقه‌ای و جهانی داشته باشد. 

** امیر قطر: به‌دنبال تقویت روابط با ایران هستیم/ مشکلات منطقه باید با گفت‌وگو حل شود

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در این نشست خبری طی سخنانی بیان کرد: از رییس‌جمهور ایران تشکر کرده و  خوشحالم که در ایران هستم و روابط دو کشور مستحکم و استوار و مبتنی بر حسن همجواری است.

وی افزود: سفر اخیر رییس‌جمهور ایران به قطر با اهمیت بود چراکه عامل تقویت روابط دو کشور است. امروز اینجا هستم تأکید کنم که هرچه بیشتر به‌دنبال تقویت روابط هستیم. امروز درباره مسائل دوجانبه صحبت شد و تأکید کردیم که حل اختلافات در منطقه راهی جر گفت‌وگو ندارد و با رییس‌جمهور ایران اتفاق نظر داشتیم.

امیر قطر گفت: طرفین تأکید کردند درگیری‌هایی که در منطقه وجود دارد باید از طریق گفت‌وگوی سازنده حل شود. درباره منطقه و چند پرونده صحبت کردیم و پرونده اصلی فلسطین است و درخصوص سوریه، یمن و عراق گفت‌وگو داشتیم. معتقدیم مشکلاتی در این کشورها وجود دارد که باید از طریق راه‌حل‌های عادلانه و جامع حل بشود.

وی بیان کرد: درباره فلسطین نیز جا دارد که مراتب تسلیت را  به خانواده خانم شیرین ابوعاقله که توسط نیروهای رژیم اشغالگر قدس به شهادت رسید تقدیم کنم. مرتکبان این جنایت باید مجازات بشوند و جهان نباید با این ماجرا براساس معیارهای دوگانه برخورد کند.

امیر قطر عنوان کرد: در باب مذاکرات وین نیز قطر همواره نگاه مثبتی به گفت‌وگوها داشته و باور داریم که گفت‌وگو راه‌حل این مشکلات است.

وی با اشاره به جام جهانی ۲۰۲۲ نیز اظهار داشت: این مسابقات در نوامبر و دسامبر سال ۲۰۲ میلادی برگزار می‌شود و از همه ایرانیان علاقه‌مند دعوت می‌کنیم تا بیایند و شاهد مسابقات باشند. تأکید می‌کنم که این رویداد حتما استثنایی خواهد بود و به‌خاطر کمک‌های جمهوری اسلامی برای موفق برگزار شدن جام جهانی نیز تشکرمی‌کنیم.

ساعت ۱۶:۳۰

شانس احیای برجام همچنان وجود دارد​

«لوان جاگاریان» سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با شبکه «روسیه ۲۴» تصریح کرد که همچنان شانس احیای برجام وجود دارد. وی در این خصوص گفت: «همیشه شانس وجود دارد اما ایران اصرار دارد و کاملاً درست هم می‌گوید که باید به خطوط قرمز آن‌ها احترام گذاشته شود»

سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران ادامه داد که تبادلات بین واشنگتن و تهران با میانجیگری بروکسل ادامه دارد و «تبادلات بین واشنگتن و تهران با میانجیگری بروکسل ادامه دارد. یکی از موانع اصلی بحث اصرار ایران بر خروج سپاه از لیست تحریم هاست، نه فقط خود سپاه بلکه برخی از یگان‌های آن تا همه چیز به صورت جامع در نظر گرفته شود».

جاگاریان سپس افزود: «وقتی هیچ نشستی هنوز در قالب وین وجود ندارد. تبادلات پیام‌ها بین واشنگتن و تهران ادامه دارد و آنطور که فهمیدیم دولت بایدن تاحد زیادی تحت فشار است و این نه تنها از سوی مخالفان جمهوری‌خواه است بلکه بیشتر و بیشتر دموکرات‌ها شروع به مخالفت با احیای برجام کرده‌اند».

مذاکرات در وین بین هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس و فرانسه و روسیه و چین و آلمان) به همراه آمریکا برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران و احیای برجام، ۱۱ مارس (۲۱ اسفند ماه) دچار وقفه شد و هنوز بسیاری از مسائل و موضوعات به صورت حل نشده باقی مانده است و مقام‌های ایرانی گفته‌اند که تا زمانیکه این موضوعات رفع نشود، عجله‌ای برای توافق با غرب ندارند.

ساعت ۱۳:۰۰

هیچ طرفی را به خاطر اخلال در مذاکرات وین سرزنش نمی‌کنیم

وزیر خارجه عمان گفت که کشورش از تلاش‌های بین المللی برای موفقیت آمیز بودن مذاکرات هسته‌ای حمایت خواهد کرد.

«بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان در نشست خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت که عمان از همه تلاش‌های بین المللی برای موفقیت مذاکرات هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

وی افزود: ما هیچ طرفی را به خاطر اخلال در مذاکرات سرزنش نمی‌کنیم، اما از گفتگو و مذاکره مستقیم حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه عمان اظهار داشت: ما با طرف روسی درباره موضوعات مورد علاقه مشترک و همچنین تعدادی از مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفتگو کردیم.

وی گفت: عمان اوضاع اوکراین را دنبال می‌کند و از همه طرف‌ها می‌خواهد که برای جلوگیری از تشدید تنش خویشتنداری کرده و اختلافات را به صورت مسالمت‌آمیز حل کنند.

لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در این نشست خبری گفت: موقع آن رسیده که سوریه به اتحادیه عرب بازگردد.

وی با بیان اینکه مسکو از مواضع واقع‌بینانه و متوازن عمان در قبال بحران سوریه قدردانی می‌کند، گفت: عمان می‌تواند در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نقش داشته باشد.

وزیر خارجه سوریه با تاکید بر ضرروت یافتن راه حل فراگیر برای بحران سوریه، افزود: روسیه و عمان در بسیاری از مسائل بین‌المللی دیدگاه‌های مشترکی دارند.

لاوروف ابراز اطمینان کرد که عمان می‌تواند نقش مهم و سازنده در اوضاع کنونی سوریه داشته باشد، به‌خصوص که سفارت خود را در دمشق تعطیل نکرده است.

اتحادیه عرب پس از ناآرامی‌های سوریه در سال ۲۰۱۱ عضویت این کشور را به تعلیق درآورد و هنوز توافقی درباره بازگشت سوریه به اتحادیه حاصل نشده است.

ساعت ۱۲:۳۰

دیدار مورا و باقری در روز پنجشنبه​

مذاکرات انریکه مورا معاون رییس سیاست خارجی اتخادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین با علی باقری که از روز چهارشنبه در وزارت امور خارجه در جریان است، امروز نیز ادامه دارد.

معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از سفر به تهران در توییتی گفته بود: دوباره به تهران می‌روم تا با علی باقری‌کنی و دیگر مقامات درباره مذاکرات وین و دیگر مسائل دیدار کنم. کار در زمینه حل کردن اختلافات باقی مانده در این مذاکرات ادامه دارد.

مذاکرات وین که از اذر ماه ۱۴۰۰ از سر گرفته شد و تا اواخر اسفند ادامه داشت. طرف های مذاکرات پس از چهار ماه کفایت گفتگوها در سطح کارشناسی، فنی و حقوقی را علام کردند و به پایتخت ها برای تصمیم گیری نهایی بازگشتند.

ساعت: ۱۲:۱۷

پرایس: ارتباط مستقیم با ایران نداریم

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعات جدیدی از مذاکرات وین موجود است یا نه، گفت: هیچ‌ اطلاعات جدیدی برای ارائه وجود ندارد. هنوز در همان نقطه‌ای هستیم که آخرین بار راجع به آن صحبت کردیم. ارزیابی ما هنوز این است که اگر قادر باشیم به بازگشت دوجانبه به پایبندی دست بیابیم، به وضوح این اتفاق در راستای منافع امنیت ملی ما خواهد بود چون دوباره موجب اعمال محدودیت‌های دائمی و قابل راستی‌آزمایی بر برنامه هسته‌ای ایران می‌شود که از بسیاری جهات از سال ۲۰۱۸ محدودنشده بوده و گام‌های بلندی رو به جلو برداشته است، به نحوی که برایمان قابل قبول نیست. ما بعد از بحثی که بار قبل کردیم، چیز بیشتری برای به اشتراک گذاشتن با شما نداریم.

پرایس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا اظهارات او به معنای این است که هیچ اطلاعاتی از اولین روز سفر انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرت وین به تهران در اختیار ندارد، گفت: من اطمینان دارم که تیم ما با انریکه مورا و تیم او در تماس خواهد بود.  انریکه مورا پیام‌ها را انتقال می‌داده است. این نقشی است که مدتی‌ست بر عهده داشته. من مطمئنم تیم ما فرصت صحبت کردن با او را درباره مدتی که در آن‌جا[ایران] گذرانده، خواهد داشت. همچنین مطمئنم نمی‌توانیم چیز زیادی از آن صحبت‌ها را به اشتراک بگذاریم.

او در ادامه در پاسخ به این که آیا آخرین پیامی که رد و بدل شده است، از سوی واشنگتن بوده یا تهران، گفت: ما گزارش لحظه‌ به لحظه‌ای از این دیپلماسی ارائه نداده‌ایم. دوباره می‌گویم که ما ارتباط مستقیمی با ایران نداریم. البته به وضوح گفته‌ایم که اگر در موقعیتی بودیم که می‌توانستیم با تهران مذاکرات مستقیم داشته باشیم تا نیازی به یک میانجی نباشد که در این مورد انریکه مورا است، کار دیپلماسی به گونه‌ای تسهیل می‌شد. اما فارغ از این، قرار نیست [از این دیپلماسی] جزئیات کامل و لحظه به لحظه ارائه دهیم.

روز نود مذاکرات وین

ساعت ۲۲:۴۵

مورا حامل پیام جدید از سوی آمریکا برای ایران نیست

 یک مقام دولت آمریکا چهارشنبه شب به وقت تهران گفت که «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای با ایران حامل پیام جدیدی از سوی ایالات متحده نیست.

در حالی که شواهد متعددی نشان می‌دهند که عامل اختلاف در مذاکرات وین تنها به مسئله خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی آمریکا محدود نیست، «اکسیوس» به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا مدعی شد که دولت بایدن امیدوار است ایرانی‌ها از خواسته خود در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صرف نظر کنند و پیش‌نویس توافقی را که در وین به دست آمد، امضا کنند.

«انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین که روز چهارشنبه برای دومین بار در سال جدید شمسی در تهران حضور دارد   با «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد و به گفت‌وگو نشست.

مورا شب گذشته قبل از عزیمت به تهران در توئیتی با بیان این‌که دوباره برای دیدار با علی باقری و دیگر مقامات درباره مذاکرات وین و دیگر موضوعات راهی تهران هستم، نوشت: کار بر روی بستن شکاف‌های باقیمانده در مذاکرات ادامه دارد.

این دومین سفر مورا به تهران در سال جدید شمسی و با گذشت دو ماه از وقفه در مذاکرات وین در ۲۰ اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۰) است.سفری که در پی پیشنهاد «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان و استقبال وزیر خارجه ایران انجام شده است. مورا هفتم فرودین ماه سالجاری نیز به تهران سفر و ضمن دیدار با علی باقری با حسین امیرعبداللهیان هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه در این مدت به جای اینکه پاسخگوی بدعهدی‌های‌شان در قبال تعهدات برجامی باشند، گاه و بیگاه اقدام به صدور بیانیه‌هایی مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران و یا طرح ادعاها و اظهاراتی نا به جا کردند و از سوی دیگر شاهد معیارهای دوگانه آنها در برخورد با موضوعات حقوق بشری و تعاریفی چون تروریسم بودیم.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد دیدار مورا با علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکنون قطعی شده است. البته وی یادآور شد که مورا درخواست‌هایی را برای ملاقات با مقامات ایرانی در داخل و خارج وزارت امور خارجه نیز مطرح کرده است.

روز سه‌شنبه نیز «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نوشته بود: پیشبرد همزمان مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های ظالمانه که ادامه آن با سفر انریکه مورا به ایران دنبال می‌شود، با اجرای شجاعانه طرح تحول اقتصادی، ضمن آنکه نشان‌دهنده ظرفیت بالای مردمی برای اقدامات بزرگ است، از تسلط دولت بر مهمترین پرونده‌های سیاسی و اقتصادی کشور خبر می‌دهد.

ساعت ۲۲:۲۲

ایران می خواهد انتقام ترور سردار سلیمانی را بگیرد

 «اسکات دیوید بری‌یر»، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در جلسه‌ای در کمیته امور اطلاعاتی مجلس سنا با موضوع «ارزیابی سالانه تهدیدها» که روز سه‌شنبه (۱۰ می/ ۲۰ اردیبهشت) برگزار شد گفت: «ایران به دلیل توانمندی‌های نظامی پیشرفته‌، شبکه‌های گسترده نائبان و شرکایش و تمایلش برای توسل به ور علیه آمریکا، اصلی‌ترین چالش علیه منافع آمریکا در خاورمیانه به شمار می‌رود.»
بری‌یر تصریح کرد: «راهبرد امنیت ملی ایران بر تلاش برای تضمین تداوم حکومت مذهبی، حفظ ثبات داخلی، مستحکم کردن جایگاهش به عنوان قدرت مسلط منطقه‌ای و دستیابی به رفاه اقتصادی استوار است. تهران از مجموعه پیچیده‌ای از توانمندی‌های نظامی، دیپلماتیک و امنیتی استفاده می‌کند.»

این مقام اطلاعاتی آمریکا همچنین تصریح کرده که برداشت مقام‌های ایران این است که ایران بابت ترور سردار قاسم سلیمانی هنوز به نحو مناسب انتقام نگرفته و به همین سبب، ایران احتمالاً در حال برنامه‌ریزی برای انجام اقداماتی مخفیانه علیه برخی از مقام‌های آمریکایی برای انتقام گرفتن است.»

دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی و شماری از همراهان ایشان را در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساند. «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل این قتل را غیرقانونی دانسته و بهانه‌های آمریکا در توجیه آن را رد کرده است.
بری‌یر در بخش دیرگی از اظهاراتش به توضیح درباره توانمندی‌های نظامی ایران پرداخت و گفت: «راهبرد نظامی متعارف ایران بر بازدارندگی و انتقام استوار است. چنانچه بازدارندگی ناکام شود، ایران احتمالاً به دنبال قدرت‌نمایی علیه طرف‌های متخاصم از طریق حمله به آنها خواهد بود.»

او همچنین تصریح کرده است: «ایران به طور منظم از نیروی دریایی خود برای نظارت بر عملیات‌های دریایی آمریکا و متحدانش در ساحل خود-از جمله در نزدیکی تنگه هرمز- استفاده می‌کند که این موضوع گاهاً به رویارویی‌های خطرناک و غیرحرفه‌ای از سوی آنها منجر می‌شود.»

وی اضافه کرد: «از سال ۲۰۱۹، نیروهای دریایی ایران بی‌پرواتر شده‌اند و اقدام به توقیف، حمله و عملیات خرابکارانه علیه کشتی‌های تجاری در منطقه کرده‌اند که این اقدامات در پاره‌ای موارد برای انتقام‌جویی علیه فعالیت‌های اسرائیل و متحدانش بوده است.»

مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا همچنین با اذعان به قدرت موشک‌های ایران تصریح کرد برخی از این موشک‌ها قادرند به اهدافی تا ۲۰۰۰ کیلومتر دورتر از مرزهای ایران حمله کنند. ایران نشان داده مایل است از موشک‌های خود استفاده کند.

او همچنین گفت: «ایران کماکان به افزایش دقت و کشندگی نیروی موشک‌های بالیستیک خود، از جمله موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد ادامه می‌دهد.»

مقام آمریکایی در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد جمهوری اسلامی ایران به منظور کسب اهرم فشار در مذاکرات وین، پایبندی خود به توافق هسته‌ای برجام را کاهش داده است. او گفت: «تهران همچنین به منظور به دست آوردن اهرم فشار در گفت‌وگوها و احیای توافق به نفع خود پایبندی خود به برجام را کاهش داده است.»

ساعت ۲۲:۰۰

آمریکا پیشنهادهای روشنی به ایران ارائه داده است

یک مقام وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به امتناع کشورش از انجام اقدامات لازم جهت بازگشت به برجام تلاش کرد توپ مذاکرات وین را به زمین ایران بیندازد.

«درک شوله» از مشاوران وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در مصاحبه با نشریه «نشنال» مدعی شد که  ایالات متحده پیشنهادهای روشنی به ایران ارائه داده است. شوله گفت: « اینک توپ در زمین ایران است.»

به گزارش نشنال، این دیپلمات آمریکایی با تاکید بر جدا بودن موضوع سپاه پاسداران ایران از مذاکرات احیای برجام گفت: «ما همانطور که به طور واضح گفته‌ایم این  موضوع را جداگانه می‌دانیم.»

در حالیکه ایران بارها اعلام کرده که در پی ساخت سلاح اتمی نیست و هیچ تخلفی نیز در این زمینه از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش نشده است، این مقام آمریکایی گفت، به ایران این امکان داده نخواهد شد که  قابلیت ساخت سلاح اتمی داشته باشد.

شوله در بخش دیگری از ادعاهای خود مدعی شد: «چیزی که ما به آن معتقدیم وجود مسیری خوب برای بازگشت به برجام است... اما ایران هنوز به آن پاسخی نداده است.»

چندی قبل «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در توییتی نوشت: «رفع واقعی تحریم‌ها یعنی بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی قابل اتکا و پایدار.  بدعهدی اثبات شده آمریکا، مهمترین عامل تهدید کننده هرگونه توافق است و راستی‌آزمایی و ارائه تضمین بخش لاینفک ⁧ توافق خوب⁩ است.»

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا  اردیبهشت سال ۱۳۹۷ علی‌رغم مخالفت جامعه جهانی و پایبندی ایران به مفاد برجام، به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد و به امید وادار کردن ایران به موافقت با توافق مورد پذیرش واشنگتن، سیاست «فشار حداکثری» را علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت.

سیاست ترامپ نه تنها نتیجه‌ای در بر نداشت بلکه ایران پس از یکسال پایبندی به تعهدات برجامی خود و بعد از بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام در قبال تعهداتشان به این توافق هسته‌ای، گام‌هایی را در جهت کاهش تعهدات هسته‌ای برداشت. با این حال ایران بارها تأکید کرده که برنامه هسته‌ای کاملاً صلح آمیز دارد و به دنبال تسلیحات اتمی نیست.

حتی مقام‌های ارشد آمریکایی نیز منتقد خروج ترامپ از برجام هستند و اخیراً «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که تصمیم برای خروج از برجام و تلاش برای اعمال فشار حداکثری علیه ایران، هر هدفی که داشت به نتایج مدنظر ختم نشده بود و بر عکس، باعث ایجاد یک برنامه هسته‌ای خطرناک‌تر شده بود.

هم‌اکنون، مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از دو ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند. 

ساعت ۱۳:۴۵

امیرعبداللهیان: هر دو مسیر خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها پیگیری می‌شود

حسین امیرعبداللهیان در حساب توئیتر خود نوشت: هر دو مسیر خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها پیگیری میشود. مصون‌سازی کشور از مسیر تحول اقتصادی و توزیع عادلانه نظام پرداخت یارانه یک راهبرد اصلی است. مذاکره برای لغو تحریم ها، با رعایت خطوط قرمز ایران در رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار در مسیر درست خود پیگیری می شود.

ساعت ۱۳:۰۰

هماهنگ‌کننده برجام با علی باقری دیدار کرد

انریکه مورا که شب گذشته برای مذاکره پیرامون اختلافات باقیمانده در مذاکرات وین،‌ برای بار دوم در سال جاری وارد تهران شده است، با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران گفت‌وگو کرد.  

ساعت ۱۲:۰۰

امیر قطر فردا به تهران سفر می‌کند

شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی»، ‌ امیر قطر فردا در راس یک هیئت بلندپایه سیاسی-اقتصادی به دعوت رسمی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، ‌ به تهران سفر می‌کند.

استقبال رسمی، ‌ گفتگوی دوجانبه روسا و رایزنی هیئت های عالی دو کشور و مصاحبه مطبوعاتی رئیس جمهور و امیرقطر از برنامه های این سفر یک روزه است.

گفتنی است، رئیس‌جمهور دوم اسفند ۱۴۰۰ به دعوت رسمی امیر قطر و نیز به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز به دوحه سفر کرد که در جریان آن سفر ۱۴ سند همکاری بین ایران و قطر به امضا مقامات ۲ کشور رسید.

ساعت: ۱۰:۱۰

در وین روی ۹۰ درصد مسائل، توافق شفاهی شد اما مکتوب نشد

 یک مقام ایرانی به شبکه «الجزیره» گفت، بیش از ۹۰ درصد مسائل در مذاکرات وین به صورت شفاهی مورد توافق قرار گرفت اما به توافقی مکتوب تبدیل نشد.

الجزیره در ادامه به نقل از این مقام ایرانی که نامش ذکر نشده، اعلام کرد، شش موضوع، هسته اختلافات اصلی با آمریکا در مذاکرات هسته‌ای را تشکیل می‌دهد و «تضمین‌های اجرایی» بازرترین نقاط حل نشده با واشنگتن در این مذاکرات است.

مقام مذکور در پایان تأکید کرد، تحقق توافق هسته‌ای به جدیت و حسن نیت آمریکا بستگی دارد.

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین سه‌شنبه (دیروز) در توییتی با اشاره به سفرش به تهران، گفت که بار دیگر برای دیدار با علی باقری کنی و دیگر مقامات ایرانی در خصوص مذاکرات وین و سایر موضوعات راهی تهران است. وی افزود: کار بر روی حل اختلافات باقی‌مانده در مذاکرات ادامه دارد.

روز هشتاد و نهم مذاکرات وین

ساعت ۲۳:۰۰

حصول توافق در مذاکرات وین به حسن نیت آمریکا بستگی دارد

شبکه خبری الجزیره به نقل از یک مقام ایرانی گزارش داد: به صورت شفاهی در مورد بیش از ۹۰ درصد از موضوعات هسته ای توافق شده است اما این امر به توافق مکتوب منجر نشده است.

الجزیره به نقل از این مقام ایرانی که به نام وی اشاره ای نکرده است، افزود: تضمین های اجرایی از مهمترین اختلافات موجود با واشنگتن در مذاکرات هسته ای است.

طبق اعلام الجزیره، این مقام ایرانی در گفتگو با این شبکه ادامه داد: ۶ موضوع محور اختلافات اصلی با آمریکا در مذاکرات هسته ای را تشکیل می دهد.

این مقام ایرانی همچنین گفت: حصول توافق در مذاکرات وین مرهون جدیت و حسن نیت آمریکا است.

ترامپ با خروج از برجام ثبات منطقه را برهم زد

ساعت ۹:۰۰

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تأکید کرد که تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای خروج یکجانبه از برجام، معضلات فراوانی را برای دیپلماسی چندجانبه به وجود آورد.

وی در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، با انتقاد از خروج ترامپ از برجام نوشت: «تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، مشکلات زیادی را برای دیپلماسی چندجانبه، ثبات در منطقه، عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و اوضاع انسانی در ایران به وجود آورد. این‌ها نتایج منفی مهم اقدام وی بود. آیا از نظر جمهوری‌خواهان این اقدام نتایج مثبتی هم برجای گذاشته است؟»

دونالد ترامپ در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ علی‌رغم مخالفت جامعه جهانی و پایبندی ایران به مفاد برجام، به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد و به امید وادار کردن ایران به موافقت با توافق مورد پذیرش واشنگتن، سیاست «فشار حداکثری» را علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت.

سیاست ترامپ نه تنها نتیجه‌ای در بر نداشت بلکه ایران پس از یکسال پایبندی به تعهدات برجامی خود و بعد از بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام در قبال تعهداتشان به این توافق هسته‌ای، گام‌هایی را در جهت کاهش تعهدات هسته‌ای برداشت. با این حال ایران بارها تأکید کرده است که برنامه هسته‌ای کاملاً صلح آمیز دارد و به دنبال تسلیحات اتمی نیست.

حتی مقام‌های ارشد آمریکایی نیز منتقد خروج ترامپ از برجام هستند و اخیراً «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که تصمیم برای خروج از برجام و تلاش برای اعمال فشار حداکثری علیه ایران، هر هدفی که داشت به نتایج مدنظر ختم نشده بود و بر عکس، باعث ایجاد یک برنامه هسته‌ای خطرناک‌تر شده بود.

هم‌اکنون، مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از دو ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند. یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است.

یکی از انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

روز هشتاد و هشتم مذاکرات وین

ساعت ۲۱:۰۰

با غرب غیر از بحث سپاه، سر ۵ تا ۶ موضوع اختلاف داریم

 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره پیشنهاد جوزپ بورل مبنی بر خارج شدن سپاه از لیست FTO و باقی ماندن  سایر بخش‌های این سازمان در این فهرست می‌گوید که به طور کلی بحث سپاه یک جنگ روانی است که غربی‌ها ایجاد کردند برای اینکه ایران را مقصر جلوه دهند در حالی که سپاه یک بحث حاشیه‌ای است و بر سر 5، 6 مورد هنوز اختلاف باقی‌ است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام خبر سفر معاونش -انریکه مورا- به تهران به فایننشال تایمز گفت که او به دنبال یک «راه حل میانی» برای پایان دادن به بن‌بستی است که بیش از یک سال تلاش‌های دیپلماتیک برای امضای توافق احیای برجام را تهدید می‌کند.

فایننشال تایمز همچنین گزارش داد که بورل در حال بررسی سناریویی است که در آن تعیین نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در FTO برداشته می‌شود اما سایر بخش‌های این سازمان ذیل فهرست باقی می‌مانند.

محمود عباس‌زاده در گفتگو با «انتخاب» در خصوص اینکه آیا این پیشنهاد از سوی ایران پذیرفتنی‌ست یا خیر، گفت: «بحث بولد کردن سپاه در ارتباط با این مذاکرات و تحریم و توافق، به باور من یک جنگ روانی‌ است که غربی‌ها شروع کردند. با توجه به اینکه توپ در میدان حریف است بدین معنا که غربی‌ها و امریکا حسن نیت و جدیت نشان نمی‌دهند و فکر می‌کنند که اگر روند را فرسایشی کنند و پوزیشن بازی به هم زنی بگیرند، ایران امتیاز می‌دهد. آن‌ها از این فرصت استفاده می‌کنند و می‌خواهند بگویند که مقصر عدم امضای توافق ایران است و به نوعی القا کنند که اگر توافق نشد، مرتبط با بحث سپاه است.»

وی ضمن تاکید بر اینکه امریکا می‌خواهد دو قطبی سپاه _ مردم را ایجاد کند، عنوان کرد: «بحث سپاه، یک بحث حاشیه‌ای‌ است چرا که ما با غربی‌ها در 5، 6 مورد اختلاف نظر داریم. یعنی مواردی داریم که می‌خواهیم با مذاکره تکلیفش مشخص شود. تا زمانی که تکلیف این موارد روشن نشود، ما نمی‌توانیم زیربار توافق برد_باختی که بردش با طرف غربی‌ها و باختش با ما باشد، برویم.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی افزود: «علاقه‌مندیم که در مذاکره به نتیجه برسیم، نتیجه‌ای که ما‌به‌ازای عملی و ملموس آن در سفره مردم هم دیده شود. به همین دلیل است که به نظر من مسائل مربوطه به سپاه یک جنگ روانی است. ترجیح نمی‌دهم که در داخل کشور در قاعده‌ای بازی کنیم که حریف تعیین کرده است. ما با غربی‌ها تفاوت نظراتی در خیلی از حوزه‌ها در مذاکره داریم و علاقه‌مندیم که تمام آن را حل کنیم، سپاه هم یک موردش است. آن‌ها سپاه را بولد می‌کنند تا فردا روز ایران را مقصر جلوه دهند. بنابراین توصیه‌ام این است که در این مسئله ریز نشویم. ممکن است در مذاکره در مورد شخصیت‌ها و نهادها یکی یکی صحبت کنند و مسائلی مطرح شود، من هم منکرش نیستم ولی آنچه ما دنبالش هستیم، رفع تحریم تمام نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی است.»

عباس‌زاده درباره چند مورد باقی‌مانده که مورد اختلاف است، بیان کرد: «مهمترینش بحث ضمانت اجرایی است. به هر حال امریکا یکبار از زیر تعهدات خود زده و از برجام خارج شده است آن هم بدون آنکه کوچک‌ترین خسارتی پرداخت کند. همچنین ما دنبال این هستیم که ساختار تکنولوژی هسته‌ای‌مان را حفظ کنیم و مواردی که مربوط به این ساختار است باید تعیین تکلیف شود. از طرف دیگر می‌خواهیم ساختار تحریم هم شکسته شود. این موارد یک سری جزئیاتی به همراه دارد که قصد داریم با غربی‌ها حل و فصلش کنیم.»

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا طرف مقابل رفع تحریم سپاه را در متن پیش‌نویس پذیرفته است یا خیر، گفت: «هنوز متن آماده نشده است.درباره 80، 90 درصد موارد صحبت شده و توافقاتی شفاهی هم صورت گرفته است. اما این توافق شفاهی به پیش نویس رسمی و تدوین شده‌ای، تبدیل نشده است. نمی‌توان گفت اسم نهادی در متن هست یا نیست.»

ساعت ۲۰:۰۰

 

بزدلی دولت بایدن در قبال توافق هسته ای

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: رییس‌جمهور جو بایدن از زمان روی کار آمدن متعهد شده که به توافق هسته‌ای باراک اوباما با ایران بازگردد. این مسئله‌ حساسی است چراکه تهران بدون محدودیت‌های توافق در حال نزدیک شدن  به توانایی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای است. حال گزارش‌های متعدد حکایت از آن دارند که ایران و ایالات متحده عمدتا بر سر چگونگی احیای برجام به توافق رسیده‌اند اما یک مشکل بزرگ باقی مانده و آن تصمیم دولت ترامپ مبنی بر تروریستی گماشتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. تهران خواستار این است که سپاه پاسداران از لیست گروه‌های ترویستی خارجی آمریکا خارج شود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در اواخر ماه آوریل به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت ایالات متحده چنین کاری نخواهد کرد؛ حداقل نه بدون آنکه تهران شرایط خاصی را مهیا کند. وی همچنین به سناتورها هشدار داد که عدم حصول توافقی که به محدود کردن پیشرفت هسته‌ای ایران منجر شود پیامدهایی جدی دربرخواهد داشت. وی تخمین زد که جمهوری اسلامی ایران تنها در عرض "چند هفته" با توانایی ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

در ادامه گزارش نیویورک تایمز آمده است: با تمام این اوصاف، حرف دیگری که بلینکن به زبان آورده شوکه‌کننده‌تر بوده است. وی در میان سخنان خود گفت که اقدام واشنگتن برای تروریستی شماردن سپاه " به طور عملی" اهمیتی ندارد. وی عنوان کرد که "این اقدام باعث نمی‌شود چیز زیادی به دست بیاورید چراکه هزاران تحریم دیگر علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وجود دارد". پس خود دولت بایدن قبول دارد که توافق هسته‌ای با ایران را برای هیچ و پوچ به خطر انداخته است.

نیویورک تایمز افزود: مخالفان مدعی هستند که اعطای امتیاز به ایران – حتی بر سر مسائلی که عمدتا نمادین می‌باشد – باعث خواهد شد تا ستیزه‌جویی ایران افزایش یابد. با این حال نگرانی اصلی دولت بایدن سیاست است. ملایمت در برابر نیرویی که نظامیان آمریکایی را هدف قرار می‌دهد چندان برای انتخابات جالب به نظر نمی‌رسد؛ آن هم خصوصا در زمانی که به کمپین انتخابات میان‌دوره‌ای نزدیک می‌شویم که شانس دموکرات‌ها در آن چندان خوب نیست. کنگره نیز مسائل را آسان‌تر نمی‌کند. 62 سناتور – از جمله 16 دموکرات - در چهارم مه طرحی را در مخالفت با خروج سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی به تصویب رساندند. اخیرا یک مقام دولت بایدن به واشنگتن پست گفت " ما می‌دانیم که این مسئله از لحاظ سیاسی گامی سخت برای برداشتن است".

این نشریه آمریکایی افزود: این بزدلی در دولت بایدن تبدیل به یک الگو شده است. دولت بایدن در جبهه سیاست خارجی در مواجه با مخالفت‌های سیاسی از اتخاذ اقداماتی که باور دارند بهترین راه ممکن است عقب‌نشینی می‌کند. بایدن طی کمپین 2020 متعهد شده بود تا در صحن دیپلماتیک "فورا" از تمامی تحریم‌های دولت ترامپ که باعث فلاکت مردم کوبا شده اما تاثیری بر روی بهبود حقوق بشرشان نداشته، بازگردد. دولت بایدن به جای این کار در اقدامی معکوس تحریم‌ها را سخت‌تر کرده است. مطابق با گزارش تایمز این اقدام نشانگر "نفوذ فراگیر سناتور رابرت منندز است که به عنوان رییس کمیته روابط خارجی قدرت زیادی بر سر نامزدها و اولویت‌های دولت دارد". بایدن همچنین طی کمپین انتخاباتی‌اش وعده داده بود که "کنسولگری در شرق اورشلیم" را بازگشایی کند. این حامل پیامی برای فلسطینیان در این شهر بود که ایالات متحده که مخصمه‌ای در آن‌ها گرفتار هستند علاقه‌مند شده است اما جمهوری‌خواهان کنگره که پژواک دولت اسرائیل هستند از برنامه‌ها برای بازگشایی کنسولگری جلوگیری کردند.

نیویورک تایمز نوشت: دموکرات‌ها همچنین نتوانسته‌اند به وعده‌های خود در قبال چین عمل کنند. قطعا هیچ رییس‌جمهوری توانایی اجرای تمامی وعده‌های حزبش را ندارد اما بایدن حتی حاضر نیست که سیاست‌های رییس‌جمهوری که شکست داده (ترامپ) را لغو کند و به بازاعمال سیاست‌هایی که رییس‌جمهوری که به آن خدمت کرده (اوباما) بپردازد. این مسئله بی‌معنی است چراکه در وهله اول دلیل خوبی برای قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی خارجی وجود نداشت. تا پیش از اقدام ترامپ در سال 2019 تا به حال نیروهای هیچ کشوری در لیست گروه‌های تروریستی خارجی قرار نگرفته بود. در آن زمان نیز تحریم‌های متعددی علیه سپاه پاسداران اعمال شده بود. حامیان این اقدام ترامپ نیز صراحتا قبول کرده‌اند که هدف از این حرکت تنها رنج‌آور کردن روند سیاسی مورد نیاز برای احیای توافق هسته‌ای با ایران توسط رییس‌جمهور بعدی است.

نشریه آمریکایی ادامه داد: حتی برخی مفسران که مخالف خروج نام سپاه از این فهرست هستند – چراکه باور دارند این اقدام باعث ناراحتی متحدان آمریکایی از جمله اسرائیل و عربستان می‌شود – اذعان می‌کنند که این اقدام آمریکا کاری برای محدود کردن سپاه پاسداران انجام نمی‌دهد. ملموس‌ترین پیامد این اقدام ممانعت از ورود نیروهای اسبق سپاه به آمریکا بود اما بعید است که فرماندهان ایرانی – که پیش‌تر هدف تحریم‌های دیگر قرار گرفته بودند – آمریکا را برای تعطیلات مدنظر داشته باشند.

نیویورک تایمز در انتهای گزارشش نوشت: بحران با ایران باعث می‌شود که ائتلاف جهانی که به کمک بایدن برای دفاع از اوکراین تشکیل شده، تضعیف شود و این حاکی از یک سیاست فاجعه‌بار است. اگر بایدن هم‌اکنون به انتخابات میان‌دوره‌ای بدبین است، آن وقت تنها می‌شود پیامدهای زمانی را تصور کرد که ایران به قدرت هسته‌ای بدل گردد و پای آمریکا به یک جنگ خاورمیانه‌ای دیگر کشیده شود. آمریکا می‌خواهد موضع امن در برابر ایران داشته باشد اما چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. بهتر است که بایدن کاری که درست است را انجام بدهد.

ساعت ۱۹:۳۰

 مدیران کشورهای گروه ۷ احیای برجام را در خواست کردند

در بیانیه مدیران منع‌اشاعه هسته‌ای گروه ۷ آمده است: ما حمایت خودمان از احیا و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک را تکرار می‌کنیم. راه‌حل دیپلماتیک همچنان بهترین روش برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است. ما طرفین مذاکرات برجام و همچنین تلاش‌های خستگی‌ناپذیر هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا را می‌ستاییم. ما از ایران می‌خواهیم که از فرصت حال حاضر بر روی میز جهت به پایان رساندن موفقیت‌آمیز مذاکرات استفاده و از تشدید فعالیت‌های هسته‌ای‌اش خودداری کند.
بر اساس گزارش وزارت خارجه آلمان، در ادامه بیانیه آمده است: ما از ایران می‌خواهیم که تمامی تعهداتش ذیل توافق پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حفظ و اجرا کند. ما همچنین از ایران می‌خواهیم تا تمامی اطلاعات لازم فراهم کند تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند بدون تاخیر بیشتر درخصوص مشکلات پادمانی برجسته شفاف‌سازی و آن‌ها را حل‌وفصل کند. جی ۷ حمایت قوی خود نسبت به تعهد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال نظارت و راستی‌آزمایی حیاتی را ابراز و بر ماهیت فنی کار مستقل آژانس اتمی تاکید می‌کند. ما همچنین از تلاش‌های حرفه‌ای و بی‌طرفانه مدیرکل آژانس اتمی استقبال می‌کنیم. همکاری کامل و به جا توسط ایران ضروری است تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جامعه بین‌المللی اطمینان دهد که از تمامی مواد هسته‌ای در ایران استفاده صلح‌آمیز شود و در نهایت به فرجامی جامع‌تر برسند.
در انتهای بیانیه مدیران منع‌اشاعه هسته‌ای گروه جی ۷ آمده است: ما دوباره نگرانی جدی خود درخصوص فعالیت‌های ادامه دار ایران در ارتباط با موشک‌های بالستیک "که برای حمل تسلیحات هسته‌ای طراحی شده‌اند" را ابراز می‌کنیم.

آنها در این بیانیه مدعی شدند که ایران این فعالیت‌ها را در مغایرت با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دنبال می‌کند و افزودند:  برنامه فضایی ایران به این کشور توانایی آزمایش فناوری موردنیاز برای توسعه موشک‌های بالستیک ازجمله سیستم‌های پرتاب دوربرد را می‌دهد. ما از ایران می‌خواهیم تا به تمامی این فعالیت‌ها پایان دهد و به طور کامل از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پیروی کند.

در این بیانیه با بیان این که ما همچنین شدیدا نگران آن چه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در و خارج از خاورمیانه ازجمله انتقال موشک و فناوری‌های موشکی، پهپادی و تسلیحات متعارف به بازیکنان دولتی و غیردولتی خوانده شده، هستیم، چنین اشاعه‌ای را برای منطقه بی‌ثبات‌ی عنوان و باعث تشدید تنش‌ها خوانده اند.

در ادامه درخواست‌های زیاده خواهانه این گروه آمده است: ما از ایران می‌خواهیم تا تمامی فعالیت‌های مغایر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را متوقف کند و از طرفین دعوت می‌کنیم تا نقشی سازنده در تشکیل صلح و ثبات منطقه‌ای داشته باشند.

روز هشتاد و هفتم مذاکرات وین

ساعت ۲۰:۰۰

ادعای رویترز: مذاکرات هسته‌ای، محور اصلی سفر امیر قطر به ایران است

رویترز به نقل از "یک منبع مطلع" که نام او را فاش نکرده موشته است: شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر از ایران بازدید خواهد کرد و سپس سفری به انگلیس و اتحادیه اروپا خواهد داشت.

به گفته این منبع که "نمی‌خواست نامش فاش شود"، محور اصلی گفت‌وگوها "پر کردن حفره" مذاکرات هسته‌ای خواهد بود که از ماه مارس به حالت تعلیق درآمده است.

رویترز نوشته است: هدف این سفر این است که طرفین توافق هسته‌ای با ایران را "به حد وسط جدیدی" برسانند.

حمید رضا دهقانی، سفیر ایران در قطر پیشتر اخبار منتشر شده در مورد سفر امیر قطر به تهران در آینده نزدیک را تایید کرده و با انتشار عکسی از یک هواپیما قطری و استفاده از هشتگ سفر امیر قطر به تهران در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود : «و اینک دیدار در تهران»

ساعت ۱۵:۳۰

لهستان آماده گسترش همکاری با ایران است

زبیگنیو رائو، وزیر خارجه لهستان نیز در نشست خبری مشترک گفت: به مجردی که مذاکرات وین به پایان برسد تلاش می‌کنیم همکاری اقتصادی و تجاری ایران با لهستان بیشتر شود چون معتقدیم ایران پتانسیل خیلی زیادی دارد. البته آقای امیرعبداللهیان عنوان کرد که در چه زمینه‌هایی می‌توانیم با هم همکاری داشته باشیم. در لهستان درباره آن حوزه‌ها فکر می‌کنیم و معتقدیم سیاستمداران باید محیطی را برای تجار و شرکت‌های خصوصی و دولتی فراهم کنند.

روز هشتاد و ششم مذاکرات

ساعت ۱۹:۰۰

جزییات سفر انریکه مورا به تهران

استفانی لیختنشتاین، خبرنگار مستقل مستقر در وین در صفحه توییترش درباره سفر انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین به ایران در صفحه توییترش نوشت: مورا روز سه‌شنبه به تهران می‌رسد و تا روز جمعه با مقامات ایرانی مذاکره خواهد کرد.

پیش‌تر نور نیوز اعلام کرده بود، مورا سه‌شنبه هفته جاری برای ادامه گفت‌وگو با مسئولین جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر خواهد کرد.با توجه به نقش اتحادیه اروپا در زمینه مبادله دیدگاه‌های تهران و واشنگتن، سفر انریکه مورا به تهران می‌تواند گام جدیدی برای رایزنی‌های سازنده پیرامون موضوعات اندک ولی مهمِ باقی‌مانده تلقی شود.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در گفت‌وگویی با روزنامه فایننشال تایمز مطرح کرد به دنبال «یک راه حل میانه» برای شکستن بن‌بست مذاکرات وین است که خطر بی‌نتیجه گذاشتن تلاش‌های بیش از یک ساله اتحادیه اروپا را برای انجام دادن یک توافق در بر دارد.

مذاکرات وین که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران آغاز شده است، در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین و کشمکش‌های تهران-واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

در این راستا، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اخیرا در گفت‌وگو با شبکه المسیره گفت: مذاکرات متوقف نشده است اما به طرق دیگری و با تبادل پیام‌های مکتوب بین ایران و آمریکا از طریق نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در حال انجام است که این روند در راستای لغو تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: هدف ما در این مذاکرات رسیدن به توافقی قوی و بادوام است و از طرف آمریکایی خواسته‌ایم واقع بین باشد، تاکید کرده‌ایم لغو تحریم‌ها در تمامی بخش‌ها و ارائه ضمانت‌های اقتصادی یکی از مهم‌ترین نکات در دستور کار مذاکراتی ماست.

انریکه مورا برای احیای مذاکرات به تهران می‌آید

ساعت ۱۷:۳۰

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه هفته جاری برای ادامه گفت‌وگو با مسئولین ایران به تهران سفر خواهد کرد.

با توجه به نقش اتحادیه اروپا در زمینه مبادله دیدگاه‌های تهران و واشنگتن، سفر انریکه مورا به تهران می‌تواند گام جدیدی برای رایزنی‌های سازنده پیرامون موضوعات اندک ولی مهمِ باقی‌مانده تلقی شود.

در همین حال، جوزب بورل رییس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که در حال بررسی سناریویی است که به موجب آن نام سپاه از لیست تروریسم برداشته می‌شود، اما سایر بخش‌های سپاه، در لیست باقی می‌ماند.

بورل، سفر مورا به تهران را «آخرین تیر ترکش» برای نجات برجام توصیف کرده است.

روز هشتاد و پنجم مذاکرات وین

ساعت ۱۴:۰۰

بورل: دنبال پایان دادن به بن‌بست مذاکرات وین هستیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره وضعیت جاری مذاکرات وین درباره توافق هسته‌ای برجام اظهارنظر کرد و مدعی شد که بن بست کنونی نمی‌تواند برای همیشه ادامه یابد.

طبق گزارش «فایننشال تایمز»، این روزنامه انگلیسی مصاحبه‌ای با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام داده و از او درباره موضوعاتی از قبیل مشکلات موجود در روند حصول توافق نهایی به منظور احیای برجام سوال کرد.

بورل در این مصاحبه تاکید کرد که اتحادیه اروپا دارد آخرین تلاش خود را برای نجات دادن توافق هسته‌ای ایران (برجام) و شکستن بن بست موجود بر سر درخواست تهران به منظور برداشتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست ادعایی تروریسم انجام می‌دهد.

طبق گزارش این روزنامه غربی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد که او در تلاش به منظور حصول به یک «راه‌ میانه» برای پایان دادن به بن بست موجود در مذاکرات به منظور احیای توافق هسته‌ای برجام است.

جوزپ بورل درباره سفر  «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده ارشد اتحادیه در مذاکرات وین ادعایی مطرح کرد. بورل مدعی شد که او خواستار سفر مورا به تهران بود اما ایران «بسیار (به انجام این سفر) بی میل بود».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که تلاش اتحادیه برای شکستن بن بست کنونی در مذاکرات، «آخرین گلوله» باقی مانده برای نجات توافق برجام است.

به گزارش «فایننشال تایمز»، «بورل در حال بررسی سناریویی است که به موجب آن سپاه پاسداران (از فهرست ادعایی تروریسم) برداشته می‌شود اما سایر بخش‌های سازمان (سپاه پاسداران در فهرست ادعایی تروریسم) باقی می‌ماند».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با این روزنامه از وضعیت جاری مذاکرات گلایه کرده و مدعی شده که امکان تداوم وضعیت کنونی تا «ابد» وجود ندارد.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت: «به عنوان هماهنگ کننده (مذاکرات وین) در زمانی معین این پیشنهاد را به صورت رسمی روی میز ارائه می‌کنم. . . تنها نقطه تعادل ممکن همین نقطه خواهد بود».

جوزپ بورل ادامه داد: «ما نمی‌توانیم تا ابد به همین وضعیت ادامه دهیم برای اینکه در همین اثنی ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد». وی افزود: «پرونده روی میز خود رییس‌جمهور بایدن است، گفت‌و‌گوهای من با بلینکن (وزیر خارجه آمریکا) به حداکثر رسیده است.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا در بخشی از مصاحبه خود از اشتیاق مقام‌های کشورهای اروپایی برای حصول توافق بر سر احیای برجام خبر داد و و البته از تمایل آمریکا برای توافق در مذاکرات وین سخن گفت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ما اروپایی‌ها از این توافق بسیار منتفع خواهیم بود، وضعیت اکنون تغییر کرده است. برای ما (در ابتدا) این طور بود که "خوب ما به آن نیاز نداریم" (اما) اکنون برای ما بسیار جالب است که یک تامین کننده (نفت و گاز طبیعی) دیگر داشته باشیم و آمریکایی‌ها (هم) به موفقیت دیپلماتیک نیاز دارند».

اظهارات بورل در شرایطی مطرح شده که پیشتر روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته مقامات اروپایی در حال آماده‌شدن برای اعمال یک فشار جدید به منظور نجات توافق هسته‌ای با ایران هستند و پیشنهاد آن‌ها فرستادن «انریکه مورا» مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران در تلاش برای خروج از «بن‌بست کنونی» در مذاکرات است.

طبق گزارش ادعایی وال استریت ژورنال، توافق به ‌دلیل درخواست‌های ایران مبنی بر لغو نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان یک سازمان «تروریستی» با مشکل مواجه شده و بایدن شرایط لغو این نامگذاری را سهل یا حذف نمی‌کند.

رسانه آمریکایی نوشته ایران با پیشنهاد آمریکا مبنی بر اینکه عنوان تروریستی سپاه در صورتی می‌تواند برداشته شود که تهران قبول کند به آمریکایی‌ها در منطقه حمله نکند یا به‌دنبال ترور مقامات فعلی و سابق این کشور نباشد، موافقت نکرده است. مقامات آمریکایی می‌گویند حتی اگر این نامگذاری برداشته شود، سپاه همچنان با چند تحریم دیگر واشنگتن روبرو خواهد بود

روز هشتاد و چهارم مذاکرات وین

ساعت ۲۲:۰۰

گوترش:ابتکارات سیاسی در مذاکرات لازم است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص برخی تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله اوضاع یمن، افغانستان ،اوکراین و مذاکره برای لغو تحریم ها به صورت تلفنی تبادل نظر کردند.

گوترش با اشاره به اهمیت ابتکارات سیاسی در مذاکرات رفع تحریم ها، موسوم به مذاکرات وین ، نسبت به تداوم مذاکرات و رسیدن به توافقی مطلوب ابراز امیدواری کرد.

روز هشتاد و سوم مذاکرات وین

حفظ تحریم‌های بانکی ایران با هدف محدود کردن همکاری‌های پکن-تهران، تصویب شد​

ساعت ۱۰:۰۰

مجلس سنای آمریکا بامداد پنجشنبه طرحی را با هدف حفظ تحریم‌های «مرتبط با تروریسم» علیه جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد.

این طرح که با پیشنهاد «تد کروز» سناتور تندروی ضد ایرانی ارائه شده بود، با ۸۶ رأی مثبت و ۱۲ رأی منفی تصویب شد تا یکی دیگر از اهداف آن یعنی محدود کردن همکاری چین با ایران محدود شود.

کروز طی سخنرانی در جلسه امشب مجلس سنا برای مجاب کردن سناتورها به دادن رأی مثبت به این طرح ضد ایرانی، مدعی شد: «ایران اولین حامی تروریسم دولتی در جهان است... اگر شما از تحریم‌های تروریستی بر سپاه حمایت می‌کنید، باید رأی مثبت دهید».

رسانه‌های آمریکایی نیز در این‌باره نوشتند: «یکی از پیشنهادهایی که راب مالی، نماینده آمریکا در امور ایران و سرپرست تیم مذاکره‌کننده در وین، به طرف ایرانی برای بازگشت به توافق هسته‌ای داده بود، برداشتن تحریم‌های مرتبط با تروریسم بر بانک مرکزی ایران بود.»

روز هشتاد و دوم مذاکرات وین

ساعت ۲۳:۵۰

عدم دستیابی به توافق با ایران درباره برنامه هسته‌ای بعید نیست

نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد که عدم دستیابی به توافق با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای بعید نیست.

«لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت عدم دستیابی به توافق با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای بعید نیست. 

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند. یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. یکی از انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

این در حالی است که دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای اعمال یک فشار جدید به منظور نجات توافق هسته‌ای با ایران هستند و پیشنهادشان فرستادن مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران در تلاش برای خروج از «بن‌بست کنونی» در مذاکرات است.

این منابع خبر داده بودند «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، به همتایان ایرانی خود گفته که آماده است به تهران بازگردد تا راهی برای عبور از بن‌بست باز شود. طبق این گزارش، ایران تاکنون با دعوت از وی، به این پیشنهاد پاسخ نداده است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران امروز در مصاحبه‌ای گفت: «مذاکرات وین متوقف نشده، بلکه در روندی دیگر به منظور رفع تحریم‌های یک‌جانبه تحمیلی علیه ما و از طریق تبادل پیام‌های مکتوب با آمریکایی‌ها به‌واسطه نماینده اتحادیه اروپا ادامه دارد.»

امیرعبداللهیان همچنین اضافه کرد: «هدف ما از این گفت‌و‌گوها دستیابی به یک توافق قوی و دائم است. ما از طرف آمریکایی خواستیم که واقع‌نگر باشد. رفع تحریم‌ها در تمامی حوزه‌ها و گرفتن ضمانت اقتصادی جزء مهم‌ترین نکاتی است که در دستور کار مذاکراتی ما قرار دارد».

ساعت ۱۹:۳۰

امیرعبداللهیان: آمریکا در مسیر ابتکار سیاسی گام بردارد​

امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی با همتای ایرلندی گفت: دولت آمریکا ضمن اصلاح رفتار غیرقانونی ترامپ، در مسیر ابتکار سیاسی گام بردارد. ما ضمن توجه به خطوط قرمز خود، مسیر دیپلماسی را برای رسیدن به نقطه توافق نهایی ادامه می‌دهیم.

 وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایرلند امروز (سه شنبه) ضمن مروری بر موضوعات دوجانبه، بر ضرورت پیگیری روند توسعه و گسترش مناسبات دوجانبه، همچنین تداوم رایزنی و مشورت با یکدیگر تاکید کردند.

سایمون کاوونی وزیر امور خارجه ایرلند در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مسائل دوجانبه ، بین المللی و مذاکرات وین گفتگو و تبادل نظر کرد.

در این گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه ایرلند افزایش تنش های بین المللی را در نتیجه جنگ در اوکراین نگران کننده خواند.

کاوونی ابتکارات سیاسی جمهوری اسلامی ایران را در مسیر مذاکرات را قابل تحسین خواند و بر ضرورت دستیابی به یک توافق خوب که بتواند تامین کننده خواسته های ایران و همه طرف های مذاکره کننده در وین باشد، تاکید کرد.

سایمون کاونی افزود: کشورش برای کاهش تنش های بین المللی و به خصوص رسیدن به توافق هسته ای از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بحران اوکراین گفت: تاکنون دو بار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین به همتای روس خود بوده ام. ما مخالف جنگ و آوارگی انسان ها در اوکراین، یمن، فلسطین ، افغانستان و سایر مناطق جهان هستیم و معتقدیم برای تحقق صلح و امنیت پایدار باید در مسیر راه حل های سیاسی گام برداشت.

امیرعبداللهیان با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه ایرلند به تهران و ضمن تشکر از تلاش های سازنده او گفت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ابتکارات سیاسی ، وجود اراده لازم برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار را در مذاکرات لغو تحریم ها بارها در عمل نشان داده است .

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: اکنون این طرف آمریکایی است که باید با رویکردی واقع بینانه، به اصلاح رفتار غیرقانونی ترامپ مبادرت ورزد و در مسیر ابتکار سیاسی گام بردارد و ما ضمن توجه به خطوط قرمز خود، مسیر دیپلماسی را برای رسیدن به نقطه توافق نهایی ادامه می دهیم.

ساعت۱۶:۴۰ 

حل مسائل دیگری جز سپاه در مذاکرات باقی مانده است

موضوعات حل نشده در مذاکرات وین صرفا به عدم لغو تحریم‌های سپاه مرتبط نیست و مسائل باقی‌مانده دیگری نیز وجود دارد که آمریکا با لجاجت از حل‌و‌فصل آنها سر باز می‌زند.

توقف جلسات گفتگوی حضوری نمایندگان ۱+۴ و جمهوری اسلامی ایران که علت آن وارد شدن مذاکرات به مرحله تصمیم سیاسی از سوی آمریکا بوده، موجب افزایش گمانه‌زنی‌ها و البته توسعه جریان‌سازی‌های هدفمند رسانه‌ای به‌ویژه از سوی محافل غربی شده است.

نشریه وال‌استریت‌ژورنال که یکی از رسانه‌های اصلی جریان‌ساز در ضلع غربی مذاکرات وین است روز قبل با انتشار خبری مدعی شده که «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلاش خواهد کرد که ایران را برای امضای متن‌نهایی توافق وین، بدون خروج نام سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی، متقاعد کند.

انتشار این خبر که هنوز هیچ منبع مستقلی آن را تایید نکرده ضمن آنکه تلاشی است برای غیر قابل تغییر نشان دادن موضع قلدرمآبانه آمریکا، بر این گزاره غلط تاکید دارد که برای دستیابی به توافق، ایران باید از مواضع اصولی خود عدول کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها به صورت رسمی اعلام کرده که با توجه به سابقه بدعهدی غرب و به‌ویژه آمریکا در اجرای کامل برجام، طرفین باید به‌دنبال دست‌یابی به توافقی قوی، عادلانه و پایدار باشند تا از این طریق ضمن کاهش نگرانی غرب نسبت به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، شرایط لازم برای استفاده کامل کشورمان از منافع اقتصادی برجام فراهم شود.

بر این اساس نیز خطوط قرمزی برای تیم مذاکره‌کننده ایران تعیین شده و مجموعه تعاملات با طرف‌های دیگر مذاکرات در چارچوب خطوط قرمز انجام می‌شود.

روز گذشته خبرگزاری رویترز نیز با انتشار خبری که بر اساس رویه جاری این رسانه منبع آن مشخص نیست از نزدیک شدن مذاکرات وین به شکست قطعی خبر داده است.

اگرچه محتوای خبر این رسانه ظاهرا با گزارش فایننشال تایمز در تضاد است و القاءکننده این گزاره است که امیدواری‌ها برای دستیابی به توافق رو به پایان است اما اندکی تامل در رویکرد این دو رسانه نشان می‌دهد که هدف هر دو یکی است.

در شرایط کنونی، راهبرد رسانه‌ای غرب برای وادارسازی ایران به پذیرش درخواست‌های غیر حقوقی و زیاده‌خواهانه آمریکا بر دو پایه اصلی استوار شده است.

از سویی تلاش می‌شود که موضوع ضرورت لغو تحریم‌های سپاه که یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی است به عنوان گره اصلی در عدم دستیابی به توافق نشان داده شود و از سوی دیگر تهدید به بن بست رسیدن مذاکرات در صورت اصرار ایران بر تحقق این شرط مطرح می‌شود.

واقعیت این است که موضوعات حل نشده صرفا به عدم لغو تحریم‌های سپاه مرتبط نیست و مسائل باقی‌مانده دیگری نیز وجود دارد که آمریکا با لجاجت از حل‌وفصل آنها سر باز می‌زند.

علاوه بر این اگرچه به بن‌بست رسیدن مذاکرات نیز تاثیری بر شرایط فعلی ایران در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ندارد اما تاکنون هیچ یک از طرف‌های مذاکره‌کننده به این نتیجه نرسیده‌اند که مذاکرات در آستانه شکست است.

«ند پرایس» سخنگوی‌وزارت خارجه آمریکا روز گذشته با استقبال از تلاش‌های انریکه مورا هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین گفت: ما همچنان به تلاش‌ها از طریق گفتگو و مشورت با متحدان و شرکا در اتحادیه اروپا ادامه خواهیم داد.

او همچنین از پیشرفت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و گفته: اگر به این نتیجه برسیم که پیشرفت‌های هسته‌ای سه سال گذشته ایران مزایای عدم اشاعه برجام را از بین برده است، آنگاه ما مسیر دیگری را انتخاب خواهیم کرد.

اگرچه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چون همیشه تلاش نموده که توپ طولانی شدن مذاکرات را به زمین ایران منتقل کند لیکن تحلیل‌گران غربی نزدیک به مذاکرات وین بر این باورند که دولت بایدن که در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای ۸ نوامبر کنگره آمریکا مسیر مدارا با مخالفان خود را در پیش گرفته و قصد دارد هزینه آن را از جیب ایران پرداخت کند.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان  وزیر امورخارجه ایران اظهار داشته: مذاکرات وین متوقف نشده بلکه در روندی دیگر و از طریق تبادل پیام‌های مکتوب با آمریکایی‌ها به‌واسطه نماینده اتحادیه اروپا به‌منظور رفع تحریم‌های یک‌جانبه علیه ما ادامه ادامه دارد. هدف ما از این گفت‌و‌گوها دستیابی به یک توافق قوی و دائم است.

 افزایش پیچیدگی‌ها در تحولات بین‌المللی که محور اصلی آن بحران اوکراین است باید ایالات متحده آمریکا را به این درک رسانده باشد که تاکید بر ادامه این روند دستیابی به توافق را سخت‌تر خواهد کرد.

 ایران با توجه به عبور از مرحله سخت فشارهای اقتصادی پس از خروج ترامپ از برجام، هرگز حاضر نخواهد شد به توافقی بپیوندد که خالی از مزایای اقتصادی برجام باشد.

 راه‌حل‌های جایگزینی نیز که آمریکا و متحدین این کشور برای افزایش فشار به ایران از آن یاد می‌کنند بیش از آنکه جنبه اجرایی داشته باشد کارکرد تبلیغاتی دارد.

در حالی که با وجود تحریم‌های سخت‌گیرانه آمریکا، حضور ایران در بازارهای صادراتی به‌ویژه در بخش انرژی رو به توسعه است و شرایط جهانی و موقعیت آمریکا نیز چشم‌اندازی را برای جلوگیری از این روند نشان نمی‌دهد واشنگتن نمی‌تواند امیدوار باشد که هزینه عدم اتخاذ تصمیم سیاسی خود را با وارد کردن فشار به ایران پرداخت کند.

اگر واشنگتن اراده و شجاعت لازم برای پرداخت هزینه سیاسی برخورد با مخالفین توافق در آمریکا را داشته باشد، دستیابی طرفین مذاکرات به توافقی قوی و پایدار همچنان قابل حصول است.

ساعت ۱۵:۳۰

از تلاش‌ های دیپلماتیک برای رسیدن به توافق حمایت می‌کنیم

 جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع این کشور در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که با توجه به این که ایران اخیرا گفته است قرار نیست برنامه‌اش برای تلافی و انتقام ترور شهید سردار قاسم سلیمانی را کنار بگذارد و با توجه به اظهارات اخیر موساد و همچنین این که چین و ایران همکاری نظامی‌شان را تقویت کرده‌اند، این موضوعات چه تاثیری بر موضع آمریکا در حفاظت از نیروهایش در خارج از مرزها خواهد داشت، گفت: ما همیشه به فکر حفاظت از نیروهایمان در خارج از مرزها هستیم، به ویژه در خاورمیانه و بر اساس این که تهدید امنیتی موجود چه باشد، آن را مرتب تغییر می‌دهیم.

موساد اخیرا در راستای سیاست های ایران‌هراسی مدعی شد طرح ترور یک ژنرال آمریکایی در آلمان خنثی شده است و سعی کرد این موضوع را به ایران ربط دهد.

کربی با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه ادامه داد: این‌جا [پنتاگون] هیچ کسی غافل از این نیست که ایران همچنان یک بازیگر مخرب در منطقه است. آن‌ها به حمایت از گروه‌های تروریستی و توسعه برنامه موشک‌های بالستیکشان ادامه می‌دهند. واضح است که آن‌ها حتی وقتی در مذاکرات حاضرند، به ایجاد برخی توانمندی‌های هسته‌ای ادامه می‌دهند. آن‌ها به کشتیرانی صدمه می‌زنند و تهدید آشکاری در حوزه دریانوردی ایجاد می‌کنند.

این اظهارات کربی در حالی مطرح می شود که ایران نقش اصلی را در تامین امنیت خلیج فارس ایفا می کند؛ آمریکا مدتهاست که سیاست‌های کشورهایی که مخالف سیاست‌های واشنگتن هستند را مخرب و جبهه مقاومت را تروریستی می خواند. 

در حالی که کلیه فعالیت‌های هسته ای ایران تحت شدیدترین نظارت‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی است و این نهاد فنی همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تاکیده کرده است، سخنگوی پنتاگون افزود: به همین دلیل است حتی با وجود این که این وزارت‌خانه همچنان بر این باور است که حل کردن هیچ مشکلی در خاورمیانه با وجود در اختیار داشتن یک سلاح هسته‌ای توسط ایران آسان‌تر نخواهد بود. بنابراین، ما به حمایت از فعالیت دیپلمات‌هایمان در تلاش برای رسیدن به توافقی جدید در زمینه پیشرفت‌های هسته‌ای آن‌ها حمایت می‌کنیم. اما حتی با وجود تمام این حمایت‌ها، هنوز وظیفه‌ای اساسی داریم که از منافع امنیتی خود و شرکا و متحدانمان در خاورمیانه صیانت کنیم. به این خاطر است که ما همچنان حضور [نظامی] زمینی و دریایی پر قدرتی در خاورمیانه داریم. مدام هم درحال بررسی این هستیم که آیا بر اساس تهدید موجود درست است یا نه.

کربی ادامه داد: بنابراین، حفاظت از نیروها و راهمان یکی از نگرانی‌های اصلی وزیر دفاع است. مسلما او تجربیات زیادی در این بخش از جهان دارد. بنابراین، به دقت این موضوع را رصد می‌کند. اما نمی‌خواهیم و نباید درباره هیچ روز مقرری صحبت کنیم، چون به خاطر فعالیت‌های ثبات‌زدای متعدد ایران تغییر می‌کند، تهدید موجود هم هر روز تغییر می‌یابد.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به این که موساد مدعی شده است حمله‌ای علیه یک ژنرال آمریکایی درآلمان را خنثی کرده است، این ژنرال چه کسی بوده و این اتفاق چه زمانی رخ داده است، گفت: در این باره صحبتی نمی‌کنم.

آمریکا مدتی است با متوقف شدن مذاکرات وین سعی دارد که القاء کند ایران عامل این وقفه است، این در حالی است که ایران بارها تاکید کرده است که در چارچوب برجام مشکلی با ادامه مذاکرات ندارد اما زیر بار زیاده‌خواهی‌های آمریکا نخواهد رفت.

ساعت ۱۲:۵۰

امیرعبداللهیان: مذاکرات وین متوقف نشده، از طریق تبادل پیام‌های مکتوب ادامه دارد

 «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، امروز (سه‌شنبه)، در گفت‌و‌گو با خبرنگار شبکه یمنی «المسیره» بر حمایت دائم ایران از فلسطین تأکید کرد.

بنابر این گزارش، وزیر امور خارجه ایران در این خصوص اظهار داشت: «جمهوری اسلامی به منظور تشکیل کشوری  یکپارچه در تمام خاک تاریخی فلسطین به پایتختی قدس حامی این کشور باقی خواهد ماند. نماز خواندن در قدس وعده‌ای الهی است و خون‌های شهدای مقاومت و ملت فلسطین برای تحقق این وعده الهی نثار شده است.»

حسین امیرعبداللهیان در ادامه با تأکید بر اینکه «ما مطمئنیم که به زودی در قدس نماز خواهیم خواند.»، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «مذاکرات وین متوقف نشده، بلکه در روندی دیگر به منظور رفع تحریم‌های یک‌جانبه تحمیلی علیه ما و از طریق تبادل پیام‌های مکتوب با آمریکایی‌ها به‌واسطه نماینده اتحادیه اروپا ادامه دارد.»

امیرعبداللهیان همچنین اضافه کرد: «هدف ما از این گفت‌و‌گوها دستیابی به یک توافق قوی و دائم است. ما از طرف آمریکایی خواستیم که واقع‌نگر باشد. رفع تحریم‌ها در تمامی حوزه‌ها و گرفتن ضمانت اقتصادی جزء مهم‌ترین نکاتی است که در دستور کار مذاکراتی ما قرار دارد.»

وی در پایان بیان کرد: «من فکر می‌کنم که طرف آمریکایی به خوبی خطوط قرمز ایران را درک کرده است. ما به گفت‌و‌گوها ادامه می‌دهیم. به محض رسیدن به نقطه توافق، نماینده ما در مذاکرات تغییرات نهایی را در توافق اعمال خواهد کرد.»

این اظهارات در حالی مطرح شده است که سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز اخیرا تصریح کرد که توافق وین برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی امکانپذیر است.

«ولادیمیر یرماکوف» مدیر بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه هم روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» گفته بود: هیچ مانع غیرقابل عبوری در روند «تنظیم دقیق» توافق در خصوص احیای برجام دیده نمی‌شود.

 این دیپلمات روس تاکید کرده بود: «نکته اصلی این است که همه طرف‌های درگیر باید از صلاح قضیه پیش بروند، نه وضعیت زودگذر سیاسی داخلی که همانطور که می‌دانید یک متغیر است. در این مورد، قطعاً منظور ما در درجه اول، همتایان آمریکایی ماست. امیدواریم بیانیه‌ها و تضمین‌های بالاترین سطح آن‌ها در مورد تمایلشان برای بازگشت به برجام در شعارهای قبل از انتخابات باقی نماند.»

از طرف دیگر، دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای اعمال یک فشار جدید به منظور نجات توافق هسته‌ای با ایران هستند و پیشنهادشان فرستادن مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران در تلاش برای خروج از «بن‌بست کنونی» در مذاکرات است.

این منابع خبر داده بودند «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، به همتایان ایرانی خود گفته که آماده است به تهران بازگردد تا راهی برای عبور از بن‌بست باز شود. طبق این گزارش، ایران تاکنون با دعوت از وی، به این پیشنهاد پاسخ نداده است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند. یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. یکی از انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

ساعت ۱۱:۲۰

آمریکا مانع همکاری هسته‌ای ایران و روسیه نمی‌شود

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه واشنگتن فری بینکن، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اواخر هفته گذشته به قانون‌گذاران آمریکایی گفت که آمریکا مانع اجرای قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری ایران - روسیه برای ساختن بخش‌هایی از زیرساخت‌های ایران نخواهد شد.

بلینکن در یک جلسه استماع در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای اولین بار به طور علنی تایید کرد که دولت بایدن مانع همکاری هسته‌ای ایران و روسیه نخواهد شد. دارل عیسی، قانون‌گذار آمریکایی از بلینکن خواست تضمین بدهد که تحریم‌ها هم علیه ایران و هم علیه روسیه تا زمانی که مسکو به جنگ بی‌دلیلش در اوکراین ادامه می‌دهد، پابرجا باقی خواهد ماند.

وزیر امور خارجه گفت که هرگونه تحریمی که به دنبال دست‌یابی به یک توافق هسته‌ای جدید در مذاکرات وین لغو شود، جدا از کارزار فشار فعلی آمریکا علیه روسیه خواهد بود، این یعنی قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری میان تهران و مسکو مجوز اجرا خواهد داشت.

به گفته او «اقداماتی که روسیه پس از توافق [در مذاکرات وین] انجام خواهد داد، اگر بازگشتی به توافق در کار باشد، در تناقض با تحریم‌های اعمال شده بر روسیه به خاطر اقدامات آن در اوکراین نخواهد بود.»

دولت بایدن به عنوان بخشی از مذاکرات ادامه‌دار با ایران بر سر احیای توافق هسته‌ای که توسط روسیه به نیابت از آمریکا پیش برده می‌شود، متعهد شد برای تحریم‌هایی معافیت اعمال کند که مانع پرداخت حداقل ۱۰ میلیارد دلار مبلغ این قرارداد از سوی تهران به مسکو می‌شود. قانون‌گذاران جمهوری‌خواه می‌گویند، این امتیاز موجب کارشکنی در تلاش‌های بین‌المللی برای به انزوا کشیدن روسیه در قبال جنگ ادامه‌دار آن در اوکراین می‌شود.

عیسی به دنبال اظهارات بلینکن در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به واشنگتن فری بیکن در این باره گفته است، «دولت بایدن آنقدر از توافق با ایران ناامید شده است که واسطه پرداختی ۱۰ میلیارد دلاری ایران به روسیه می‌شود و روی تحریم‌های خودش معافیت اعمال می‌کند تا این اتفاق بیفتد.»

در ادامه این گزارش چنین عنوان شده است: اتکای دولت بایدن به روسیه برای برقراری دیپلماسی با ایران موجب آزرده خاطر شدن رهبران سیاست خارجی جمهوری‌خواه کنگره شده است که می‌خواهند به خاطر «جنایات جنگی» روسیه در اوکراین آن را تماما از جامعه جهانی کنار بگذارند.

شرکت دولتی روس اتم روسیه آماده ساخت پروژه‌های هسته‌ای متعددی برای ایران است که در زمان دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا تحریم‌ شده بودند. آمریکا اخیرا در سال جاری، به عنوان بخشی از یک سری امتیازات برای ترغیب ایران به بازگشت به توافق هسته‌ای، معافیت‌هایی برای تحریم‌های مرتبط با این پروژه‌ها اعمال کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ماه مارس در این باره گفته بود: ما مسلما مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای را به عنوان از سرگیری اجرای کامل برجام [توافق هسته‌ای] تحریم‌ نخواهیم کرد.

ساعت ۱۱:۰۰

پرایس: تا زمانی که منافع‌مان ایجاب کند دنبال احیای برجام خواهیم بود

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به این که خبرگزاری رویترز گزارش داده است مقامات غربی می‌گویند تا حد زیادی امید به احیای توافق هسته‌ای را از دست داده‌اند، آیا ارزیابی او نیز همین طور است؟ گفت: ما همچنان باور داریم که بازگشتی دوجانبه به برنامه جامع اقدام عمل مشترک، در راستای منافع ملی ماست. در درجه اول به این خاطر که موجب اعمال دوباره محدودیت‌های دائمی و قابل راستی‌آزمایی بر برنامه هسته‌ای ایران می‌شود. دوباره موجب داخل جعبه گذاشتن برنامه هسته‌ای ایران می‌شود، برنامه‌ای که به طرق مختلفی از سال ۲۰۱۸ از قید و بندها رها شده و گام‌های بلندی رو به جلو برداشته است که برای ما و شرکای‌مان در جهان غیرقابل قبول است و ما به دنبال تغییر آنیم.

پرایس افزود: ما با تلاش‌هایمان و با گفت‌وگو با شرکای مان از جمله اتحادیه اروپا کار را پیش خواهیم برد تا وقتی که بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام در راستای منافع ما باشد، به آن برسیم. اگر به نقطه‌ای برسیم که مزایای عدم اشاعه‌ای بازگشت به پایبندی به برجام نتواند بر پیشرفت ایران در برنامه هسته‌اش غلبه کند، آن وقت تجدیدنظر خواهیم کرد و به دنبال رویه‌ای جایگزین خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا توضیح بیشتری درباره برخی گزارش‌ها دارد که مدعی شده‌اند انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین پیشنهاد کرده برای رایزنی جهت شکستن بن بست مذاکرات به تهران سفر کند، بیان کرد: مجبورم شما را به دفتر آقای مورا ارجاع دهم، اما ما از نزدیک با او که هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرت است در تماسیم، او پیام‌ها[ی دو طرف] را منتقل می‌کند. ما از تلاش‌های او در راستای به نتیجه رساندن مذاکرات حمایت می‌کنیم.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آمریکا پیامی به ایران دارد که از طریق مورا منتقل کند، آیا آمریکا امتیازهای دیگری در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای به ایران خواهد داد و واشنگتن مایل است راجع به چه موضوعات دیگری در چارچوب برجام مذاکره کند؟ اظهار کرد: من فکر می‌کنم کمی سوء برداشت شده است، حداقل در نحوه انتقال این مطلب. اما چیزی که ما گفته‌ایم این است که قرار نیست به طور علنی مذاکره کنیم. در عین حال، به وضوح گفته‌ایم تمرکزمان روی برجام است، روی توافق هسته‌ای‌. اگر ایران می‌خواهد مسائلی را مطرح کند که خارج از چارچوب برجام‌اند، پس مسلما ایران باید حاضر به امتیازدهی درباره این مسائل باشد، ماهیت مذاکره همین است.

پرایس همچنین در این راستا گفت: اما چیزی که روی آن متمرکزیم، برجام و آزمودن این طرح است که ببینیم می‌توانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی برسیم یا نه. تا زمانی که منافع‌مان ایجاب کند، به این راه ادامه خواهیم داد.

به گزارش ایسنا، اظهارات پرایس در پی این مطرح می‌شود که مذاکرات وین که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران از طریق بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای آغاز شد، در پی برخی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی بین‌المللی در پی حمله روسیه به اوکراین، اعمال تحریم‌های متعدد واشنگتن علیه روسیه و کشمکش‌های تهران-واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، از جمله حذف نام سپاه پاسداران از این لیست که در دوران دولت دونالد ترامپ انجام شده بود، اخیرا تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری اخیرش درباره احیای توافق گفت: باید پایه های فشار حداکثری که ترامپ علیه ایران کار گذاشته از بین برود. چرخه انتفاع اقتصادی ایران از برجام به صورت کامل لحاظ شود.

خطیب‌زاده با انتقاد از رویه دولت آمریکا افزود: ما تاکید بر این داریم که قوانین داخلی و سیاست داخلی آمریکا و انتخابات پیش رو در آمریکا نمی تواند تعیین کننده نتیجه گفت و گوها در وین باشد. آنها حقوق بین الملل را نادیده می‌گیرند و سعی می کنند مسائل را به مسائل داخلی کشورشان گره بزنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی تاکید کرد: ایران مسیر فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود را با قدرت بدون توجه به شانتاژ های سیاسی و رسانه ای و خرابکاری ها ادامه می دهد.

روز هشتاد و یکم مذاکرات وین

ساعت ۱۹:۳۰

یک مقام آمریکایی از احتمال بن بست غیرقابل عبور در مذاکرات وین خبر داد

 منابع آگاه گفتند که مقامات غربی تا حد زیادی امید خود را برای احیای توافق هسته‌ای ایران از دست داده‌اند. این مسئله، آنها را مجبور به بررسی چگونگی محدود کردن برنامه اتمی ایران کرده، حتی در شرایطی که حمله روسیه به اوکراین قدرت‌های بزرگ را دچار اختلاف کرده است.

در ادامه این مطلب آمده است: در حالی که غرب به طور کامل دست از برجام نشسته، این باور وجود دارد که ممکن است دیگر امکان نجات توافق وجود نداشته باشد.

یکی از منابع، که مانند سایر منابع نقل قول شده به دلیل حساسیت موضوع، نخواست نامش فاش شود، گفت: «آنها سرم را از بازوی بیمار (برجام) بیرون نمی‌کشند... اما انتظار کمی دارم که راه مثبتی (برای برون رفت از شرایط موجود) وجود داشته باشد».

چهار دیپلمات غربی این عقیده را تکرار کردند که برجام در حال زوال است.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «اگر آنها آماده کنار گذاشتن خواسته‌های فرابرجامی نیستند، و همچنان به حذف سپاه از لیست تروریسم وزارت خارجه اصرار بورزند، و همچنین از رسیدگی به نگرانی‌های فرابرجامی ما خودداری می‌کنند، بله، ما به بن‌بستی می‌رسیم که احتمالاً نخواهد شکست.»

این مقام گفت: «آیا برجام مرده است؟ هنوز نمی دانیم و صادقانه بگویم که فکر نمی کنیم ایران هم بداند.»

 
ساعت ۱۵:۳۰

توافق در مذاکرات برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران امکانپذیر است

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان امروز (دوشنبه) اعلام کرده است که برلین همچنان بر این باور است که توافق در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران امکانپذیر است.

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در خصوص احتمال توافق در مذاکرات وین در حالی مطرح شده است که روز گذشته نیز، «ولادیمیر یرماکوف» مدیر بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» گفت: هیچ مانع غیرقابل عبوری در روند «تنظیم دقیق» توافق در خصوص احیای برجام دیده نمی‌شود.

 این دیپلمات روس تاکید کرد: نکته اصلی این است که همه طرف‌های درگیر باید از صلاح قضیه پیش بروند، نه وضعیت زودگذر سیاسی داخلی که همانطور که می‌دانید یک متغیر است. در این مورد، قطعاً منظور ما در درجه اول، همتایان آمریکایی ماست. امیدواریم بیانیه‌ها و تضمین‌های بالاترین سطح آن‌ها در مورد تمایلشان برای بازگشت به برجام در شعارهای قبل از انتخابات باقی نماند. 

از طرف دیگر، به گفته دیپلمات‌های غربی، مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای اعمال یک فشار جدید به منظور نجات توافق هسته‌ای با ایران هستند و پیشنهادشان فرستادن مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران در تلاش برای خروج از «بن‌بست کنونی» در مذاکرات است.

این منابع گفتند «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، به همتایان ایرانی خود گفته که آماده است به تهران بازگردد تا راهی برای عبور از بن‌بست باز شود. طبق این گزارش، ایران تاکنون با دعوت از وی، به این پیشنهاد پاسخ نداده است. 

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند. یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. یکی از انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

ساعت ۱۰:۴۵

پیشنهاد جدید اروپا به ایران برای حصول توافق

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش خود درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شد که مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای اعمال فشار جدید در مذاکرات وین به منظور حفظ توافق هسته‌ای با ایران هستند و قصد دارند یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد اتحادیه اروپا را در تلاش برای خروج از بن‌بست در مذاکرات وین به تهران بفرستند.

 

به ادعای وال استریت ژورنال، این دیپلمات‌ها همچنین می‌گویند: انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات وین به ایران گفته است که آماده است برای عبور از بن‌بست ایجاد شده در مذاکرات، به تهران برود و با مقامات ایران رایزنی کند اما تهران هنوز پاسخی نداده و از او دعوت نکرده است.

این روزنامه نوشت: مذاکرات وین با هدف رفع تحریم‌های ایران و بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای از ۱۱ مارس تاکنون متوقف شده است، این در حالی است که همان زمان مقامات ایرانی و غربی گفتند که متن توافق عملا کامل شده است.

 

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش ادعایی خود ‌آورده است: در هفته‌های اخیر به دلیل درخواست ایران مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران از فهرست آمریکایی سازمان‌های تروریستی، مشکلاتی پیش آمده است چراکه هر دوحزب دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا با چنین اقدامی مخالف هستند و به‌علاوه خشم متحدان سنتی واشنگتن را نیز برانگیخته است.

 
 

همچنین به گفته این دیپلمات‌ها، اروپا می‌خواهد بار مسئولیت را مجدداً بر دوش ایران بیندازد و مشخص کند که مذاکرات ممکن است به پایان برسد مگر اینکه تهران راهی برای خروج از این بن‌بست بیابد. به همین منظور، انریکه مورا قصد دارد ایران را متقاعد کند که متن توافق را بدون حذف نام سپاه از فهرست مذکور نهایی کند و این موضوع را به زمانی در آینده موکول کند.

به ادعای وال استریت ژورنال، این دیپلمات‌ها می‌گویند که اگر ایران پیشنهاد دیگری برای گرفتن امتیاز ارائه دهد واشنگتن آماده بررسی آن است و به‌علاوه هیچ مذاکرات گسترده دیگری درباره توافق هسته‌ای وجود نخواهد داشت.

ادعای تلاش کشورهای اروپایی برای نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در حالی مطرح می‌شود که تنها دلیل وضعیت کنونی پیرامون برجام خروج یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق و سپس کم‌کاری و قصور طرف‌های غربی برای تامین خواسته‌های ایران طبق مفاد برجام، پس از خروج آمریکا بوده است.

از زمان آغاز دور جدید مذاکرات وین با هدف رفع تحریم‌های ایران و بازگشت آمریکا به برجام مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌اند که دستیابی به منافع مردم ایران و بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی مورد انتظار از برجام خط قرمز جمهوری اسلامی در مذاکرات است و تهران تا هر زمان که لازم باشد به مذاکرات ادامه خواهد داد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اخیرا در پاسخ به سوالی در ارتباط با توقف مذاکرات وین تصریح کرد: آنچه که در هفته‌های گذشته بیش از پیش برای ما روشن شده، این است که بایدن و کاخ سفید هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند و متاسفانه کل یک توافق را گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا کرده اند و آنها همان رویکردی را در پیش گرفته اند که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین المللی شده است. یعنی منوط کردن یک توافق بین المللی به زد و بندهای داخلی خودشان .

خطیب زاده با بیان این‌که “توافق برجام و قطعنامه  ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل در مورد این توافق بین‌المللی چارچوب بحث است و در همین چارچوب دولت بایدن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد” تاکید کرد: آمریکا  مسئول توقف امروز مذاکرات و تطویل آن در روزهای آتی است. راه حل هم در کاخ سفید است. آنها باید به خواسته های معقول ایران که مورد تایید اعضای ۱+۴ است پاسخ منطقی بدهد که ما آماده شویم تا به وین برگردیم.

وی افزود: توافق بسیار در دسترس است و آمریکا بداند و یقین کند و یقین داشته باشد که ما از خطوط قرمز خود رد نمی‌شویم و از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد.

روز هشتادم مذاکرات وین

ساعت ۱۹:۳۰

معاون وزیر خارجه نروژ با علی باقری دیدار کرد

«هنریک تونه» معاون وزیر امور خارجه نروژ با علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد. همچنین «هنریک تونه» پیش از این با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز دیدار و گفتگو کرده است.

ساعت ۱۷:۰۰

خبر تازه‌ای در خصوص مذاکرات وین وجود ندارد

علی بهادری درباره مطالب عنوان شده از سوی آمریکا مبنی بر شکست مذاکرات وین افزود: مذاکرات یکی از مسائل روز میز جمهوری اسلامی در کنار سایر مسائل حوزه بین‌الملل است.

وی خاطرنشان کرد: ایران تا صیانت کامل و جامع از حقوق ملت، یعنی حفظ حقوق اقتصادی مردم در عین حال حفظ حقوق هسته ای خود هرگز از ساز و کارهای دیپلماتیک بین‌الملل عقب نشینی نخواهدکرد و با جدیت مساله را دنبال خواهد کرد.

بهادری جهرمی ادامه داد: فعلا خبر تازه‌ای در خصوص مذاکرات وین نداریم.

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت تغییر در ترکیب کمیسون‌های دولت را مسأله‌ای طبیعی خواند که در ادوار مختلف دولت‌ها به طور منظم و مستمر انجام می‌شود و در این دولت هم پیش از این انجام شده بود.

وی افزود: هر وزیری حق شرکت در همه کمیسیون‌ها را دارد اما کمیسیون‌ها وقتی عضو بندی می‌شود یعنی نشست‌ها بدون حضور آن اعضا رسمیت پیدا نمی کند و اعضا تکلیف حضور دارند.

به گفته سخنگوی دولت، اعضا علاقه‌مند هستند که حق حضور داشته باشند نه تکلیف به حضور. سوال بود که چرا در کمیسیون اقتصادی تعداد غایبان زیاد است چون دو معاون اقتصادی و اجرایی رییس‌جمهور در هیچ یک از نشست‌های کمیسیون اقتصادی شرکت نمی‌کردند و نماینده می‌فرستادند.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: بنابراین خودشان پیشنهاد دادند اسمشان از اعضای کمیسیون خارج شود تا تکلیف حضور نداشته باشند و این شایعات مطرح شده هم تحلیل‌هایی ناشی از عدم اشراف حقوقی به مفهوم کمیسیون‌های دولت، جایگاه و شرح وظایف شان است.

روز هفتاد و نهم مذاکرات وین

ساعت ۲۳:۰۰

هیچ مانعی برای توافق وجود ندارد

 ولادیمیر یرماکوف، مدیر بخش منع اشاعه و کنترل هسته‌ای وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه گفت: هیچ مانع غیر ممکنی در روند توافق برنامه‌ هسته‌ای ایران و احیای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به توافق هسته‌ای ایران) دیده نمی‌شود.

یرماکوف گفت: در دیپلماسی اغلب اوقات دیده می‌شود که خط پایان سخت‌ترین بخش جاده باشد ولی ما هیچ مانع دشواری برای رسیدن به توافق با ایران نمی‌بینیم.

این مقام ارشد در وزارت خارجه روسیه به طور ضمنی به طرف‌های آمریکایی اشاره کرد و افزود: نکته اصلی این است که همه طرف‌ها باید در مسیر درست پیش بروند و مسائل سیاسی داخلی خود را در این مسئله دخالت دهند.

وی گفت:‌ امیدواریم بیانیه‌ها و تضمین‌های آنها برای بازگشت به برجام به شعارهای قبل از انتخابات محدود نشود.

ساعت ۱۹:۰۰

کاخ سفید به مشاور سیاسی بنت گفته موضع اسرائیل درمورد سپاه را پذیرفته ایم

بن کاسپیت در المانیتور نوشت: نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، احتمال امضای توافق احیای برجام را تا چند روز پیش ۹۵ درصد می‌دانست. برخی از نزدیکان او حتی آن را ۱۰۰ درصد می‌می دانستند. یکی از نزدیکان بنت چند هفته پیش به شرط ناشناس ماندن به المانیتور گفت: «توافق آماده و در کنار یک خودکار روی میز است. فقط امضا ندارد.»

در ادامه این مطلب آمده است: با این حال، این ارزیابی در روز‌های اخیر تغییر کرده است. به گفته دستیاران او، بنت اکنون بر این باور است که چشم انداز امضای توافق احیای برجام اکنون ۵۰-۵۰ است. او به همکاران خود گفت که دولت ایالات متحده همچنان مشتاق امضای توافق است و افزود که اسرائیل منطق آمریکا را درک می‌کند، اما با آن مخالف است. وی سپس گفت که کل کار بر سر موضوع سپاه به بن بست رسیده است.

در ۲۰ آوریل، گزارش‌هایی منتشر شد که براساس آن، جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا اکنون مصمم به حفظ سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا است.

بنت و نزدیکانش این بن‌بست را یک دستاورد بزرگ، هرچند تاکتیکی و نه استراتژیک می‌دانند.

یک دستیار بنت به المانیتور گفت: «ایرانی‌ها قیمت جهانی انرژی را زیر نظر دارند. آن‌ها می‌دانند که هر روز چقدر پول از دست می‌دهند. تمایل اساسی آمریکا برای امضای توافق را به این موضوع اضافه کنید، و خواهید دید که هنوز مذاکرات شکست نخورده و خیلی با ناکامی فاصله دارد. در همین حال، ما از شرایط پیش آمده، راضی هستیم.»

این منبع با اشاره‌ای به کارزار تهاجمی اسرائیل علیه برجام توسط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسبق اسرائیل، افزود: «ما این کار را آشکارا، اما بدون دور زدن دولت بایدن انجام دادیم، بدون کمپین رسانه ای، به شیوه‌ای محترمانه. آمریکایی‌ها از این موضوع قدردانی می‌کنند.»

بنت به سرعت تقاضای سپاه را به عنوان نقطه‌ی اختلاف مذاکرات بین طرفین تشخیص داد. او با یایر لاپید وزیر امور خارجه تماس گرفت، او را با خود همراه کرد و هر دو روی موضوع شروع به فعالیت کردند. کارزار آن‌ها شامل استفاده از اهرم‌هایی در کنگره آمریکا، شناسایی مخالفان حذف سپاه از لیست تروریسم و گفتگو‌های طولانی با مقامات ارشد دولت بود.

بنت با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و چند تن دیگر از دستیاران نزدیک بایدن صحبت کرد. به گفته‌ی منابع، لاپید، مایک هرتزوگ سفیر تازه منصوب شده و بسیار مورد احترام اسرائیل در ایالات متحده، را بسیج کرد، که نهایت تلاش خود را کرد و این موضوع را به طور مفصل با شخصیت‌های مربوطه مورد بحث قرار داد.

بعلاوه، شیمریت میر، مشاور سیاسی بنت نیز در اوایل ماه جاری به واشنگتن پرواز کرد. پس از دو روز گفتگوی متوالی در کاخ سفید، یک مقام مسئول از دولت امریکا به هتل او اعزام شد تا به او اطلاع دهند که موضع اسرائیل پذیرفته شده و تصمیم گرفته شد فعلاً درخواست ایران برای حذف سپاه از فهرست تروریسم را رد کند. همزمان در اورشلیم، ادیت سیلمن، اعلام کرد که از ائتلاف بنت خارج می‌شود و ضربه‌ای احتمالاً مرگبار به دولت وارد می‌کند.

با وجود شکست سیاسی، بنت به اعمال فشار گسترده بر مشاوران بایدن ادامه داد. در نتیجه، بلینکن و رابرت مالی، نماینده ویژه در امور ایران، به نوبه خود عقب رانده شدند. این اختلاف، همانطور که پس از تماس تلفنی بایدن و بنت در ۲۴ آوریل گزارش شد، ظاهراً به نفع اسرائیل حل شد. مقامات اورشلیم این تماس را بهترین گفتگو بین نخست وزیر و رییس جمهور توصیف کردند.

یکی از نزدیکان نخست وزیر به المانیتور گفت: «آنچه کاخ سفید درباره بنت دوست دارد، صراحت اوست. او سعی نمی‌کند رییس‌جمهور را تحت فشار قرار دهد - او تمام حقیقت را به او می‌گوید، بنت با بایدن روراست است.»

در واقع، اسرائیل در مورد قصد خود برای مبارزه علیه حذف سپاه از فهرست تروریسم ایالات متحده پرده پوشی نکرد. به گفته‌ی یک منبع نزدیک به نخست وزیر اسرائیل، «همه این‌ها به صورت علنی انجام شد آن‌ها می‌دانند که ما با توافق هسته‌ای که از نظر ما یک خطر فوری برای امنیت ملی ماست، مخالفیم و اگر امضا نشود خوشحال می‌شویم.

خود بنت به دستیارانش گفته است که بایدن «می داند که من او را فریب نمی‌دهم. وقتی در موردی به توافق می‌رسیم، او آن را می‌داند و اگر ما آن مورد را قبول نداریم، او باز می‌داند. ما او را خجالت زده نمی‌کنیم، به او حمله نمی‌کنیم، اما حقیقت را به او می‌گوییم و آنچه را که بهترین راه رو به جلو می‌دانیم صادقانه با او در میان می‌گذاریم. بایدن از این موضوع قدردانی می‌کند.»

 

ساعت ۱۵:۳۰

مسکو مانعی برای احیای برجام نیست

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه در مقابل کمیته فرعی تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا از قانونگذاران آمریکایی خواست تا بودجه پیشنهادی دولت بایدن برای وزارت امور خارجه را به طور کامل تامین کنند و تاکید کرد که این بودجه برای موفقیت اوکراین در برابر حمله روسیه بسیار مهم است. وی همچنین در بخشی از صحبت‌هایش به نقش روسیه در مذاکرات وین هم پرداخت و تاکید کرد در حال حاضر مسکو مانعی برای احیای برجام نیست.

بلینکن گفت: در بحث توافق هسته‌ای ایران، این چیزی است که هنوز مشغول آن هستم، تا ببینیم آیا می‌توانیم بازگشت متقابل به تعهدات دشته باشیم. به شما می‌گویم که این دیگر یک تمرین فرضی نیست. برای این که دیده‌ایم که وضعیت با توافق وقتی اجرا شد و بدون آن به چه شکل است.

وی در ادامه با طرح اتهامات تکراری علیه ایران، گفت: به شما می‌گویم که از نقطه‌نظر منافع و  امنیت آمریکا، بودن آن (توافق) برای ما بهتر از نبودش بوده است. نه تنها از نظر برنامه هسته‌ای ایران، بلکه در واقع در ارتباط با اقدامات بی‌ثبات کننده و خطرناک آن. سوال این است که موثرترین راه برای ما در کنار هم برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران و همچنین اقدامات بی‌ثبات‌کننده آن و تهدیداتی که علیه ما و متحدانمان ایجاد می‌کند، چیست. 

بلینکن سپس در دفاع از مذاکرات و احیای توافق، مدعی شد: بهرحال ما باید این کار را بکنیم اگر توافقی باشد آن توافق هیچ یک از توانایی‌های ما برای رسیدگی به سایر اقدامات خطرناک ایران، موشک‌های بالستیک و حمایت از تروریسم و غیره را نخواهد گرفت. اگر توافقی نباشد هم به همان شکل باید اطمینان حاصل کنیم که هر کاری را می‌توانیم با متحدان و شرکا برای رسیدگی به این چالش‌ها انجام خواهیم داد. 

وزیر خارجه آمریکا در بخش بعدی اظهاراتش در خصوص ایران، به ادعاها درباره مانع بودن روسیه بر سر راه به سرانجام رسیدن مذاکرات وین گفت: در خصوص روسیه همانطور که می‌دانید عضو گروهی است که در کنار اتحادیه اروپا (شامل) فرانسه، آلمان و انگلیس و همچنین چین کمک کرد توافق اولیه (برجام) مذاکره شود، و همچنان بخشی از  آن گروه است. از ابتدای تهاجم (درگیری‌ها در اوکراین) گام‌هایی در مذاکرات برای پیچیده‌تر کردن اوضاع انجام داد اما سایر طرف‌های گروه با آن مخالفت کردند و دستکم همین حالا که حرف می‌زنیم آن‌ها (روس‌ها) مانعی بر سر را ه این مسئله که ببینیم آیا می‌توانیم با ایران بازگشت متقابل داشته باشیم، نیستند. 

بلینکن در جلسه استماع روز سه‌شنبه هم تأکید کرد که واشنگتن بازگشت به برجام را بهترین مسیر در خصوص برنامه هسته‌ای ایران می‌داند. وزیر خارجه آمریکا در این نشست که در کمیته روابط خارجی مجلس سنا برای بررسی بودجه وزارت خارجه آمریکا در سال مالی ۲۰۲۳ برگزار شد، تصریح کرد: بدون اینکه بخواهم نیش و کنایه بزنم باید بگویم ما موقعیت بسیار چالش‌انگیزی را به ارث بردیم: برنامه هسته‌ای ایران که در حال تاخت و تاز بود و فعالیت‌های مخربی که در سراسر منطقه تشدید شده بود.

او در ادامه گفت: تصمیم برای خروج از برجام و تلاش برای اعمال فشار حداکثری علیه ایران، هر هدفی که داشت به نتایج مدنظر ختم نشده بود و بر عکس، باعث ایجاد یک برنامه هسته‌ای خطرناک‌تر شده بود. زمان گریز هسته‌ای ایران از یک سال به حدود چند هفته رسید. این‌ها مسائلی هستند که باید به آنها رسیدگی کنیم. ما همچنان معتقدیم که بازگشت به پایبندی به برجام بهترین روش برای رسیدگی به چالش‌های هسته‌ای ایجادشده از سوی ایران خواهد بود.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند. یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. یکی از انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

ساعت ۱۴:۰۰

مذاکرات تمام شده است

محمد اسلامی در جریان راهپیمایی روز قدس در پاسخ به این سوال که آینده مذاکرات وین را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: مذاکراتی دیگر باقی نمانده است؛ مذاکرات تمام شده است. مذاکرات در چهارچوب توافق برجام بوده و مشکلاتی است که آمریکا ایجاد کرده و خودش باید این مشکلات را رفع کند چرا که تمامی رفتارهایشان خلاف توافق بوده؛ خودشان از برجام خارج شدند و خودشان امضایشان را پاره کردند، امروز هم اگر می‌خواهند به توافق بازگردند باید همه مواردی را که نقض کردند، اعاده کنند. 

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران به تمامی پرسش‌های آژانس در خصوص ۴ مکان ادعایی پاسخ نداده است، گفت: ما به تمامی سوالات در خصوص مکان‌های ادعایی پاسخ داده‌ایم؛ دو مرتبه هم جلسه داشتیم و جلسه سوم هم به زودی در تهران تشکیل خواهد شد و مذاکرات در حال پیشرفت است.  

ساعت ۹:۰۰

واشنگتن به همکاری با سئول درباره مذاکرات  ادامه می دهد

«رابرت مالی» نماینده دولت آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه گفت واشنگتن به همکاری با سئول درباره وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد

«جونگ چویسو» معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی روز پنجشنبه گفت با «رابرت مالی»  گفت‌وگو داشته است.

این مقام کره‌ای گفت، در تماس با مالی «بر وقف تلاش‌های کره برای بازگشت مشترک به پایبندی به برجام تأکید» کرده و رایزنی‌های تنگاتنگ در این زمینه حفظ خواهند شد.

چویسو افزود، وی همچنین با «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین نیز درباره طیفی از مسائل از جمله برجام گفت‌وگو داشته است.

این دیپلمات کره جنوبی گفت: «گرچه مذاکرات برجام در مرحله ثمربخش نهایی خود قرار ندارد اما حمایت دیپلماتیک ما ادامه خواهد داشت».

از سوی دیگر، رابرت مالی نیز در پیامی توئیتری نوشت:‌ «گفت‌وگوی سازنده‌ای با جونگ چویسو داشتم. به همکاری نزدیک با جمهوری کره درباره ایران ادامه داده و به حفظ هماهنگی تنگاتنگ متعهد هستیم».

بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است.

اواخر سال گذشته، «چوی جونگ کان» برای گفت‌وگو با اعضای برجام و ایالات متحده به وین، پایتخت اتریش سفر کرده و ابراز امیدواری کرد که «احیای برجام» به مسئله رسیدگی به موضوع پیچیده دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی به واسطه تحریم‌های ایالات متحده کمک کند.

روز هفتاد و هشتم مذاکرات

ساعت ۲۴:۰۰

مذاکرات احیای برجام به بن بست کامل خورد

انریکه مورا، مسئول اتحادیه اروپا که مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران را هماهنگ می کند، در هفت هفته گذشته پیشنهادات بین دو طرف را بدون نتیجه منتقل کرده است و حتی در ماه گذشته در تلاش برای دستیابی به یک توافق بین تهران و واشنگتن، به این دو کشور سفر کرد.

در ادامه ی این مطلب آمده است: با وجود داشتن یک توافق تقریباً ۲۷ صفحه‌ای تقریباً آماده اجرا، دیپلمات‌ها هنوز بر سر یک نقطه اختلاف نهایی بین ایالات متحده و ایران معطل هستند: حذف سپاه از لیست تروریسم وزارت خارجه.

ایالات متحده، سپاه را در سال ۲۰۱۹ در فهرست "سازمان تروریستی خارجی" خود قرار داد که بخشی از کمپین "فشار حداکثری" رییس جمهور دونالد ترامپ پس از خروج از توافق هسته ای بود.

اکنون این موضوع به مراحل نهایی مذاکرات طولانی مدت برای احیای توافق هسته ای در دوره ریاست جمهوری جو بایدن کشیده شده است. موضوع از چنان حساسیت سیاسی در واشنگتن و تهران برخوردار است که مصالحه غیرممکن بوده و اکنون بیش از پیش غیر واقعی به نظر می رسد.
یک مقام آمریکایی به پولیتیکو گفت: موضع ایالات متحده این بوده است که تا زمانی که ایران با برداشتن گام‌های خاصی برای کاهش نگرانی‌های امنیتی فراتر از برجام موافقت نکند، واشنگتن، سپاه را از لیست تروریسم که خود فراتر از برجام است، حذف نخواهد کرد.

این مقام افزود: «و این موضع تغییر نمی کند، به ویژه با توجه به تهدیدهای مداوم علیه [آمریکایی ها]».

به گفته ی این مقام آمریکایی، دولت بایدن در داخل با مقاومت سیاسی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه مواجه است تا سپاه را از لیست حذف نکند.به دلیل همه این عوامل، «دولت بایدن در این مرحله بسیار بعید است که سپاه را در چارچوب مذاکرات برجام از لیست حذف کند».

بن‌بست، احیای توافق هسته‌ای ایران را که تنها چند ماه پیش قریب‌الوقوع تلقی می‌شد، به چشم‌اندازی دور تبدیل کرده است. 

واشنگتن در ابتدا پیشنهاد کرد سپاه پاسداران را از فهرست خارج کند در ازای اینکه ایران متعهد شود از هدف قرار دادن آمریکایی‌ها در منطقه خودداری کند و از انتقام‌جویی علیه مقامات سابق آمریکایی که مسئول تصمیم‌هایی مانند ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس تلقی می‌شوند، اجتناب کند.

انریکه مورا، مسئول اتحادیه اروپا که مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران را هماهنگ می کند، در هفت هفته گذشته پیشنهادات بین دو طرف را بدون نتیجه منتقل کرده است و حتی در ماه گذشته در تلاش برای دستیابی به یک توافق بین تهران و واشنگتن، به این دو کشور سفر کرد.

با این حال، مذاکرات کاملا متوقف شده است.

در حالی که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک تماس تلفنی اخیر درباره احتمال دیداری دیگر گفت‌وگو کرده‌اند، هیچ جلسه ای برگزار نشده است.

یک مقام ارشد غربی گفت: می‌توانم به شما بگویم افرادی که سرمایه‌گذاری زیادی در این مذاکره کردند، کلافه شده‌اند، زیرا یک توافق بسیار خوب که به نفع همه طرف‌ها است و همچنین معماری منع اشاعه، منوط به مسائل دوجانبه شده است.»

ساعت ۲۱:۰۰

کاخ سفید در تلاش برای بازگشت به برجام است

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی افزود: ما هنوز در تلاش برای بررسی بازگشت متقابل به پایبندی به برجام هستیم. ما شاهد شرایط با وجود یک توافق و همچنین شرایط بدون توافق بوده ایم. از منظر منافع آمریکا، داشتن یک توافق به نفع ما است.

وی در تداوم ادعاهای آمریکا علیه نفوذ منطقه ای و پیشرفت های برنامه هسته ای ایران اظهار داشت: سوال این است که موثرترین راه برای ما برای رسیدگی به برنامه هسته ای ایران و همچنین اقدامات بی ثبات کننده این کشور چیست. اگر به توافق برسیم، این توافق توانایی ما برای رسیدگی به سایر اقدامات خطرناک ایران را محدود نمی کند. اگر توافقی وجود نداشته باشد نیز ما به همراه متحدان و شرکای خود همه اقدامات لازم برای رسیدگی به این چالش ها را انجام خواهیم داد.

بلینکن در حالیکه آمریکا خود از حامیان گروههای تروریستی است، مدعی شد: ما درحال همکاری نزدیک با متحدان و شرکای خود در منطقه برای مقابله با اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه از جمله حملات موشکی، حمایت از گروه های تروریستی  هستیم.

وی مدعی شد: به عنوان مثال ما توانایی های دفاعی لازم را در اختیار کشورهای منطقه قرار داده ایم تا از خود در مقابل حملات موشکی دفاع کنند. ما به دنبال مقابله با جابجایی سلاح در منطقه هستیم و نهادهای مختلف را که در این زمینه نقش دارند، تحریم می کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما این اقدامات را با همکاری متحدان و شرکای خود از جمله اسرائیل و کشورهای عربی انجام می دهیم. ما همچنین اقدامات لازم برای محافظت از نیروهای خود را انجام می دهیم.

بلینکن پیش از این نیز در کمیته روابط خارجی سنای کشورش همچنان بر اشتباه بودن سیاست کشورش برای خروج از برجام اذعان کرد و اظهار داشت: ما همچنان معتقدیم بازگشت به پایبندی به توافق (برجام) بهترین راه برای رسیدگی به چالش برنامه هسته ای ایران است.

وی با تکرار ادعاها درباره پیشرفت های برنامه هسته ای صلح آمیز ایران به رغم عدم تایید آن از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: همچنان معتقدیم بازگشت به پایبندی به توافق بهترین روش برای رسیدگی به چالش برنامه هسته ای ایران و اطمینان از عدم دستیابی این کشور به سلاح هسته ای در مدت زمان کم است.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

 قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

رایزنی سئول و واشنگتن درباره برجام​

ساعت ۱۱:۰۰

«جانگ چویسو» معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، از گفت‌وگوی تلفنی با «راب مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در خصوص برجام خبر داد.

وی در این پیام نوشت: «با نماینده آمریکا در امور ایران صحبت کردم و بر تلاش‌های دیپلماتیک کره (جنوبی) برای بازگشت متقابل به تعهدات ذیل برجام تأکید کردم».

معاون وزیر خارجه کره جنوبی با تأکید بر همکاری با آمریکا برای پیشرفت مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: «ما به رایزنی از نزدیک ادامه می‌دهیم. بهترین آرزوها‌ برای راب (مالی)»

«جو بایدن»، رییس‌جمهور فعلی آمریکا مدعی شده قصد دارد از طریق مذاکراتی که چندین دور آن در شهر وین برگزار شده زمینه‌های بازگشت آمریکا به برجام را فراهم کند اما تا به حال از انجام اقدامات لازم در این خصوص خودداری کرده است.

روز هفتاد و ششم مذاکرات وین

ساعت ۱۹:۲۵

مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی:

 ایران سانتریفیوژهای خود را به مکان امن‌تر منتقل می‌کند

مدیر کل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی چهارشنبه بعد از ظهر به وقت تهران گفت که آژانس هنوز در تلاش در روشن ساختن پاسخ‌های تهران درباره ابهامات باقی‌مانده در زمینه غنی سازی است و تهران نیز سانتریفیوژهای خود را به مکان امن‌تر انتقال می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی که به «کی‌یف»، پایتخت اوکراین سفر کرده در زمینه تاسیسات غنی سازی در ایران گفت، آژانس هنوز در تلاش برای روشن ساختن پاسخ‌های تهران درباره موضوعات برطرف نشده مربوط به آثار اورانیوم با منشا انسانی در سه سایت این کشور است.

گروسی همچنین به توانایی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم و استفاده تهران از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر اذعان کرد.

وی گفت: «آنها تجهیزات ساخت سانتریفیوژ‌های خود را به مکانی که احساس می‌کنند امن‌تر است، منتقل می‌کنند.»

«بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی چندی قبل در گفت‌وگویی با ذکر این نکته که برنامه کلی برای توسعه تولید ماشین‌های سانتریفیوژ و تامین و امنیت آن تو‌‌أمان برای ما مهم است، گفت: «متاسفانه به دلیل عملیات تروریستی صورت گرفته در (مجتمع) تسای کرج مجبور شدیم یک مقدار تدابیر امنیتی را تشدید کنیم. یعنی بخش مهمی از ماشین‌ها را جابه‌جا کنیم، باقیمانده‌ای هم داشت که این باقیمانده را به نطنز و قبل از آن هم به اصفهان منتقل کردیم.»

وی  یادآور شد: «به عبارت دیگر ماشین‌های تولید قطعات سانتریفیوژ به دلیل اهمیتی که دارد به جای امن‌تر جابه‌جا شدند و الان هم در حال کار هستند.» 

کمالوندی خاطرنشان کرد:‌ »آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو مرحله گزارش داده بود یکی در مرحله انتقال این ماشین‌ها و دیگر هم در مرحله نصب دوربین‌ها و شروع به کار آنها که با توجه به این‌که برخی ابهام‌ها هم مطرح شده بود توضیحاتی در این رابطه دادیم از جمله این‌که کاری که انجام می‌شود در چارچوب توافقاتی است که داریم و نظارت‌ها هم وجود دارد، بدون این‌که اطلاعات در اختیار آژانس قرار داده شود.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: «همچون سابق دوربین‌ها اطلاعات را ذخیره می‌کند و نهایتا اگر توافقی صورت بگیرد آژانس به اطلاعات دوربین‌ها دسترسی دارد و اگر هم توافقی حاصل نشود، اطلاعات نزد ما خواهد ماند و احتمالا حذف خواهد شد.» 

ساعت ۹:۵۲

سخنگوی کاخ سفید کنفرانس خبری؛

انتقاد جان ساکی به سیاست های ترامپ در قبال برجام

سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری با تکرار ادعایی درباره پیش‌رفت برنامه هسته‌ای ایران، باری دیگر از سیاست دولت قبلی آمریکا در قبال توافق هسته‌ای انتقاد کرد.

جن ساکی، سخنگوی‌ کاخ سفید در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که اخیرا مدعی شده است زمان گریز هسته‌ای ایران چند هفته است، آیا این موضوع باعث نگرانی کاخ سفید است، گفت: بله قطعا این موضوع ما را نگران می‌کند. می‌توانم بگویم اگر به عقب برگردیم، برنامه هسته‌ای ایران تحت توافق هسته‌ای به شدت محدود شده بود و توسط بازرسان بین‌المللی بر آن نظارت می‌شد. از زمانی که دولت دونالد ترامپ به مشارکت آمریکا در توافق پایان داد، ایران فورا به سرعت [پیش‌روی] برنامه هسته‌ای‌اش افزود و همکاری با بازرسان بین‌المللی را با عدم اجرای تعهدات  هسته‌ای‌اش، کاهش داد.

ساکی در ادامه گفت: همان طور که اشاره کردید، وزیر امور خارجه بلینکن در جلسه استماعش گفت که زمان گریز آن‌ها[ایران] از یک سال–چیزی که در زمان توافق بود–به چند هفته یا کمتر از آن رسیده است. مطمئنا این تاثیر مستقیم خارج شدن از توافق هسته‌ای است  که از امنیت ما کاست و دیدمان را کم کرد. یکی از دلایلی که ما مسیر دیپلماتیک را از موقع روی کار آمدن رییس جمهور در پیش گرفتیم، همین است.

صحه گذاشتن ساکی بر اظهارات اخیر بلینکن درباره پیش‌رفت برنامه هسته‌ای ایران در حالی است که مقامات ایران همواره تاکید داشته‌اند، تولید و به کار بستن تسلیحات هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد.

پیش‌روی از حدود برجامی تعیین شده برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران در پی خروج دولت ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای و یک سال پس از متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی شده واشنگتن علیه ایران انجام شد.

ایران یک سال پس از تحمل این تحریم‌ها و بدعهدی کشورهای اروپایی برجام در زمینه ارائه راهکاری عملی جهت خنثی‌سازی تاثیر تحریم‌ها اعلام کرد طبق مقررات توافق، در چند گام تعیین شده از اجرای تعهدات داوطلبانه‌اش فاصله می‌گیرد.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند، در صورت بازگشت تمامی طرفین به اجرای موثر برجام و لغو تحریم‌ها، این اقدامات را به حالت قبل باز می‌گرداند.

مذاکرات وین که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران از طریق بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای آغاز شد، 

در پی برخی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی بین‌المللی در پی حمله روسیه به اوکراین، اعمال تحریم‌های متعدد واشنگتن علیه روسیه و کشمکش‌های تهران-واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، از جمله حذف نام سپاه پاسداران از این لیست که در دوران دولت دونالد ترامپ انجام شده بود، اخیرا تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری این هفته‌اش درباره احیای توافق گفت: باید پایه های فشار حداکثری که ترامپ علیه ایران کار گذاشته از بین برود. چرخه انتفاع اقتصادی ایران از برجام به صورت کامل لحاظ شود.

خطیب‌زاده با انتقاد از رویه دولت آمریکا افزود: ما تاکید بر این داریم که قوانین داخلی و سیاست داخلی آمریکا و انتخابات پیش رو در آمریکا نمی تواند تعیین کننده نتیجه گفت و گوها در وین باشد. آنها حقوق بین الملل را نادیده می‌گیرند و سعی می کنند مسائل را به مسائل داخلی کشورشان گره بزنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی تاکید کرد: ایران مسیر فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود را با قدرت بدون توجه به شانتاژ های سیاسی و رسانه ای و خرابکاری ها ادامه می دهد

روز هفتاد و پنجم مذاکرات وین

ساعت ۲۳:۱۶

 

یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران:

خبر العربیه درباره مذاکرات وین دروغ است

 شبکه خبری العربیه در خبری مدعی شد که نشست وزرای امور خارجه‌ی کشورهای عضو توافق هسته‌ای در وین برگزار خواهد شد و اعلام نهایی توافق احیای برجام اعلام‌ می‌شود؛ خبری که کاملاً غیرواقعی است.

یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده گفت: "رفتن وزرا در صورت توافق به وین، از چند ماه پیش مطرح بوده ولی تاکنون زمان آن نامشخص است و تا زمانی که آمریکا خطوط قرمز ایران را نپذیرد، چنین اتفاقی‌ نمی‌افتد."

به نظر می‌رسد افزایش فشار کشورهای اروپایی به آمریکا برای پذیرش شروط ایران و انجام‌ تعهدات برجامی‌اش، باعث شده تا رسانه سعودی برای کاهش این فشار وارد عملیات روانی شود.

ساعت۲۲:۳۰ 

امید آمریکا  به توافق در وین 

پرایس: هنوز هیچ سفری به وین را پیش‌بینی نمی‌کنیم

 ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک‌ کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که وضعیت فعلی مذاکرات وین چگونه است و چه چیزی موجب تداوم وقفه پیش آمده در روند آن شده است، گفت: ما هنوز هیچ سفری به وین را پیش‌بینی نمی‌کنیم. با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا که پیام‌ها را انتقال می‌دهد، مستقیما در تماسیم. ما همچنان امید داریم توافق انجام شود اما تنها در صورتی می‌توان به آن دست یافت که  ایران آماده نهایی کردن توافق بدون مطرح کردن به طور مثال، مسائلی باشد که خارج از چارچوب برجامند. اگر این طور باشد، ما بر این باوریم که می‌توانیم در زمانی نسبتا کوتاه به بازگشتی دوجانبه به برجام دست بیابیم و به چند دلیل، هدف ما هنوز همین است. شما امروز اظهارات وزیر امور خارجه را شنیدید. در اصل این موضوع هدف ماست چون رییس جمهور تعهد دارد اطمینان بیابد که ایران در موقعیت دست‌یابی به یک سلاح هسته‌ای قرار نگیرد.

پرایس در ادامه گفت: واقعیت این است که وقتی برجام از اوایل ۲۰۱۶ تا مه ۲۰۱۸ به طور کامل اجرایی می‌شد، ایران به طور دائمی و قابل راستی آزمایی از دست‌یابی به یک سلاح هسته‌ای منع شده بود. وقتی برجام کاملا اجرا می‌شد، زمان گریز هسته‌ای، یعنی زمانی که ایران نیاز دارد مواد شکافت‌پذیر کافی برای یک سلاح اتمی را تولید کند، حدود ۱۲ ماه بود.  اما حالا، وزیر امور خارجه گفته است زمان گریز چندماهه نیست، بلکه متاسفانه چند هفته‌ای است. این به عنوان قضیه‌ای طولانی مدت برای ما غیرقابل قبول است. به همین دلیل است که همچنان سعی داریم ببینیم آیا می‌توانیم به نتیجه‌ای برسیم یا نه. اما همان طور که قبلا گفتیم، ما به یک اندازه برای هر دو مورد آماده‌ایم، هم برای جهانی که در آن برجام داریم و هم برای جهانی که مجبوریم در آن دنبال ابزارها و شیوه‌های دیگری باشیم که در راستای تعهد رییس جمهور باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: حالا چالش این است که ما هر دوی این جهان‌ها را دیده‌ایم. دیده‌ایم جهانِ با برجامی که کاملا اجرایی می‌شود چگونه است، جهانی که ایران به طور قابل راستی‌آزمایی و دائمی به واسطه زمان گریزی که طولانی‌تر شده، از دست‌یابی به یک سلاح هسته‌ای منع شده است، و جهان بدون برجام را هم دیده‌ایم. بنابراین این یک تجربه ذهنی نیست.

او با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه افزود: در جهانی که برجام به تعلیق درآمده است، نه تنها ما شاهد گام‌های بلند برنامه هسته‌ای ایران با نصب سانتریفیوژها، انباشت مواد هسته‌ای و پیش‌رفت‌های متعددی بوده‌ایم که ناقض تعهدات تحت برجامند، بلکه شاهد این بوده‌ایم ایران با مصونیت بیشتری عمل کرده است. شاهد ایرانی بوده‌ایم که نیروهای نیابتی‌اش را قدرت بخشیده و از گروه‌ها و بازیگران بدنهاد در منطقه حمایت کرده است. شاهد ایرانی بوده‌ایم که به برنامه هسته‌ای‌اش ادامه داده است. شاهد ایرانی بوده‌ایم که همچنان یک نیروی عمیقا ثبات‌زدا در منطقه بوده است.

پرایس در این باره اظهار کرد: ما بر این باوریم که اگر بتوانیم  دوباره برنامه هسته‌ای ایران را محدود کنیم، اگر بتوانیم مانع به دست آوردن آن چیزی از ایران شویم که دربرگیرنده بزرگ‌ترین چالش ممکن پیش رویمان و بزرگ‌ترین چالش ممکن پیش رویمان در منطقه است، می‌توانیم در این صورت در موقعیت موثرتر و بهتری برای مقابله با چالش‌های دیگری قرار بگیریم که در قبال ایران با آن‌ها مواجهیم. بنابراین، هنوز با آن نقطه فاصله داریم. مشخص نیست بتوانیم به آن‌جا برسیم یا نه اما ارزیابی‌مان این است که بازگشت دوجانبه به برجام می‌تواند تا حد زیادی به نفع ما باشد و تا زمانی که به نفعمان باشد، دنبال این بازگشت دوجانبه خواهیم بود.

او در پاسخ به این سوال که آمریکا حاضر است تا چه مدت دیگر برای رسیدن به این مقصود منتظر بماند، گفت: ما طرح بازگشت دوجانبه به برجام را تا زمانی که این کار به نفعمان باشد، ادامه خواهیم داد. واقعیت امر این است که زمان گریز ایران در حال حاضر، کوتاه‌تر از حدی است که مطابق میل ما باشد. اگر قرار باشد به برجام بازگردیم، دقیق‌تر این که اگر ایران دوباره قرار باشد تحت سخت‌ترین مقررات راستی‌آزمایی و نظارتی قرار بگیرد، این زمان گریز طولانی‌تر خواهد شد. بنابراین، مادامی که مزایایی که بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای ارائه می‌دهد، بهتر از چیزی باشد که در حال حاضر وجود دارد، این احتمالا نتیجه‌ای در راستای منافع ما خواهد بود. اما ممکن است نتوانیم به آن‌جا برسیم، چون مذاکره در این باره،‌ فارغ از این که به وجود دو طرف[ایران و آمریکا] نیاز دارد، چند کشور در آن وجود دارند  و مسائل پیچیده‌ای وجود دارد که برخی‌شان حل‌نشده باقی مانده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا طبق اظهارات جدید آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور مبنی بر این که وزارت امور خارجه و جامعه اطلاعاتی آمریکا اطمینان یافته‌اند تهدید ناشی از ایران علیه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه دولت پیشین آمریکا و برایان هوک، نماینده ویژه دولت پیشین آمریکا در امور ایران هنوز وجود دارد و دولت آمریکا همچنان مبالغی را برای حفاظت از آن‌ها می‌پردازد، آیا چنین چیزی صحت دارد، گفت: چیزهای زیادی می‌توان در این باره گفت اما ما تعهد داریم که بسیار جدی از مقامات پیشین این‌جا[ وزارت امور خارجه آمریکا] که ممکن است در معرض یک تهدید قرار داشته باشند، حفاظت کنیم. فکر می‌کنم می‌توانید درک کنید که چرا اگر کسی در معرض یک تهدید خارجی قرار داشته باشد، ما احتمالا مایل نباشیم درباره آن به طور علنی صحبت کنیم تا توجه‌ها به آن و اقداماتی معطوف نشود که ممکن است برای کاستن از شدت آن تهدید انجام دهیم.

او در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که اخیرا روزنامه تایمز اسراییل گزارش داده است، مقامات رژیم صهیونیستی می‌گویند مقامات آمریکا اساسا دیگر به شکست مذاکرات وین پی برده‌اند و قرار است این موضوع را به زودی اعلام کنند، آیا توضیحی در این باره برای ارائه دارد یا نه، گفت: ما به دنبال بازگشتی دوجانبه به پایبندی  به برجام خواهیم بود تا زمانی که در راستای منافع ملی ما باشد.

پرایس سپس در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او اسراییل دارد در این زمینه اغراق می‌کند، گفت: شما به نظر به گزارشی مطبوعاتی اشاره دارید که از مقامات ناشناس اسراییلی نقل قول کرده است، این اغلب موجب کسب اطلاعاتی می‌شود که ممکن است کاملا دقیق نباشند.

او درباره این که طبق اظهارات دولت آمریکا، چگونه ممکن است زمان گریز هسته‌ای ایران ماه‌ها چند هفته‌ای مانده باشد، آیا دلیل آن کاهش سرعت پیش‌رفت برنامه هسته‌ای ایران است، توضیح داد: زمان گریز یک ارزیابی است، ارزیابی مبتنی بر دانش فنی ما. این ارزیابی همچنین مبتنی بر منابع غیرعلنی است، بنابر این، مطالبی که می‌توان در این باره بیان کرد بسیار زیادند. اما فکر نمی‌کنم گفتن این که ایرانی‌ها در حال حاضر در زمینه برنامه هسته‌ای‌شان محدود هستند یا احساس می‌کنند که محدود شده‌اند، معقول نباشد. دقیقا به همین دلیل است که ما هنوز در حال آزمودن طرح بالقوه بازگشت دوجانبه به پایبندی هستیم تا آن‌ها توسط برجام محدود شوند، محدودیت‌هایی که برجام ایجاد می‌کند، درباره سانتریفیوژها، انباشت مواد هسته‌ای، انباشت آب سنگین و در زمینه معنایی که تمام این‌ها برای زمان گریز بالقوه خواهد داشت.

 اظهارات پرایس در پی این مطرح می‌شود که مذاکرات وین که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران از طریق بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای آغاز شد، در پی برخی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی بین‌المللی در پی حمله روسیه به اوکراین، اعمال تحریم‌های متعدد واشنگتن علیه روسیه و کشمکش‌های تهران-واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، از جمله حذف نام سپاه پاسداران از این لیست که در دوران دولت دونالد ترامپ انجام شده بود، اخیرا تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری این هفته‌اش درباره احیای توافق گفت: باید پایه های فشار حداکثری که ترامپ علیه ایران کار گذاشته از بین برود. چرخه انتفاع اقتصادی ایران از برجام به صورت کامل لحاظ شود.

خطیب‌زاده با انتقاد از رویه دولت آمریکا افزود: ما تاکید بر این داریم که قوانین داخلی و سیاست داخلی آمریکا و انتخابات پیش رو در آمریکا نمی تواند تعیین کننده نتیجه گفت و گوها در وین باشد. آنها حقوق بین الملل را نادیده می‌گیرند و سعی می کنند مسائل را به مسائل داخلی کشورشان گره بزنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی تاکید کرد: ایران مسیر فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود را با قدرت بدون توجه به شانتاژ های سیاسی و رسانه ای و خرابکاری ها ادامه می دهد.

ساعت ۲۲:۰۰

وزرا به وین می‌روند

 العربیه طبق گفته منابع آگاه در توییتر نوشته است که وزرا برای اعلام توافقی احتمالی به وین می روند.

بازگشت به وین برای نشستی در سطح وزرا

ساعت ۱۹:۳۰

تهران و واشنگتن در مذاکرات انعطاف بیشتری نشان دهند

اعضای نشریه "شبکه رهبری اروپا" که متشکل از اشخاص با سوابق دیپلماتیک و سیاسی است به همراه اعضای گروه بحران بین‌المللی و اعضای شورای روابط خارجی اروپا در نامه‌ای سرگشاده از روسای‌جمهور ایران و آمریکا درخواست کردند تا در مذاکرات پیش‌رو بر سر توافق هسته‌ای از خود انعطاف‌پذیری نشان دهند.

در این نامه آمده است: ما این نامه را می‌نویسیم تا نگرانی رو به رشد خود بر سر مذاکرات جهت احیای پایبندی‌ها به برجام و بازگشت آمریکا به برجام را نشان دهیم. این توافق وارد شرایطی شده است که در آن تهدید از دست رفتن پیشرفت واقعی که در چند ماه گذشته جهت بازاعمال دستاوردهای عدم اشاعه هسته‌ای به دست آمده بود، وجود دارد. در این زمان که همکاری فراآتلانتیکی بیش از همیشه برای پاسخ دادن به تهاجم روسیه به اوکراین حیاتی است، اشتباه بزرگی است که رهبران اروپایی و آمریکایی فرصت جلوگیری از وقوع بحران هسته‌ای در خاورمیانه را از دست بدهند.

در ادامه این نامه ذکر شده است: برجام موفق بود. دیپلماسی چندجانبه پیوسته که در آن امضاکنندگان به طور مستقیم در جریان مذاکرات دخیل بودند، باعث حصول توافقی شد که به پیشبرد اهداف عدم اشاعه هسته‌ای‌ کمک می‌کرد. حفظ منافع توافقی که تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران را محدود می‌کند، برای میزان غنی‌سازی این کشور سقف می‌گذارد و بازه زمانی برای انباشت مواد شکافت‌پذیر - که می‌تواند برای ساخت تسلیحات احتمالی از آن‌ها استفاده شود - را افزایش می‌دهد، دلیل آن است که دول اروپایی تصمیم بی‌پروای دولت ترامپ جهت خروج از توافق بدون ارائه جایگزین را رد و سخت تلاش کردند تا در پی خروج آمریکا از توافق در سال ۲۰۱۸، برجام را زنده نگه دارند.

این چهره‌های اروپایی در نامه خود نوشتند: راهبردی که ایالات متحده به مدت بیش از دو سال پس از خروج از توافق تنها بر پایه "فشار حداکثری" دنبال کرد نتیجه‌ای جز تشدید فعالیت هسته‌ای، نزاع منطقه‌ای خطرناک و  محرومیت‌های اقتصادی برای مردم ایران به دنبال نداشت. میراث این اشتباه راهبردی را می‌توان با ده‌ها تن اورانیوم غنی‌سازی شده‌ای که ایران از آن زمان انباشت کرده، هزاران سانتریفیوژ پیشرفته درحال چرخش و کاهش سریع زمان گریز هسته‌ای ایران اندازه‌گیری کرد. رییس‌جمهور بایدن به درستی متوجه شد که برای اصلاح مسیر نیاز به بازگشت دوجانبه به تعهدات ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از سوی ایران و ایالات متحده وجود دارد.

در ادامه نامه عنوان شده است: از آوریل ۲۰۲۱، مذاکرات وین به طور دردآور اما سازنده‌ای پیش‌نویس سندی را مهیا کرده که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را در ازای رفع تحریم‌های اعمالی آمریکا در زمان دولت ترامپ که مغایر با برجام هستند، معکوس می‌کند. همانطور که جوزپ بورل ماه گذشته گفت "متن نهایی دراصل آماده و بر روی میز آست".

این مقامات اروپایی نوشتند: تنها دو سناریو در پیشرو وجود دارد. در یکی از این سناریوها آمریکا فورا نشان می‌دهد که رهبری قاطع نیازمند انعطاف است تا اختلاف سیاسی ( و نه هسته‌ای) باقی‌مانده با تهران را حل‌وفصل کند. در سناریوی دیگر مشارکت‌کنندگان وارد حالت پات فرسایشی می‌شوند که نه تنها به نفع هیچ یک از طرفین نیست بلکه می‌تواند به چرخه‌ای از تشدید تنش‌های هسته‌ای منجر شود. ما می‌دانیم که سیاست بر سر برخی مسائل از جمله حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی خارجی - که مطابق با گزارشات آخرین مشکل باقی‌مانده می‌باشد - دشوار است. با اینکه به طور حتم این قانون‌گذاران آمریکایی هستند که جزئیات را تعیین می‌کنند، ما باور داریم که راه‌هایی برای بهره‌بری از منافع ضدتروریسم این تصمیم در حین موافقت با خواسته طرف ایرانی وجود دارد و پیگیری کامل این راه‌ها الزامی است. ایران نباید انتظار داشته باشد که توافق هسته‌ای به اختلافات گسترده‌تر تهران و واشنگتن پاسخ دهد. دو طرف باید با این فهم که عواقب راهبردی شکست در این گفت‌وگوها خطیر و ژرف خواهد بود، به مرحله نهایی مذاکرات وارد شوند.

در انتهای این نامه آمده است: ما این توافق را بر پایه تجارب قدیمی‌مان در دیپلماسی و سیاست‌مداری، کاملا میسر می‌دانیم. ما از رییس‌جمهور بایدن و سران ایران می‌خواهیم که از خود در حل مشکلات حیاتی مرتبط با رژیم عدم‌اشاعه هسته‌ای جهانی و ثبات منطقه‌ای انعطاف‌پذیری نشان دهند و به طور موفقیت‌آمیز مذاکرات را به پایان برسانند.

ساعت ۱۹:۰۰

کاخ سفید نزدیک به اعلام شکست مذاکرات احیای برجام است

بر اساس گزارش‌های روزنامه اسرائیل هیوم تلویزیون کان در روز سه‌شنبه، مقامات دولت آمریکا بیش از هر زمان دیگری به اعتراف به شکست در هدف اعلام‌شده جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا برای احیای برجام نزدیک شده است.

یکی از مقامات اسرائیلی به اسرائیل هیوم گفت: «احتمال امضای توافق احای برجام در آینده قابل پیش‌بینی با سرعتی تصاعدی در حال کاهش است».

بعلاوه، یک منبع به شبکه کان گفت که کاخ سفید "این روزها بسیار بیش از گذشته مایل است" اعتراف کند که مذاکرات احتمالا شکست خواهد خورد.

بر اساس گزارش روز دوشنبه آکسیوس، دولت بایدن «به تازگی بحث درباره سناریویی را آغاز کرده است» که در آن توافق احیا نخواهد شد.

ساعت ۱۰:۳۰ 

تنها مسئله باقی مانده در مذاکرات بحث سپاه است

 «آمیخای استاین» خبرنگار ارشد دیپلماتیک شبکه صهیونیستی «کان نیوز» در رشته توییتی به نقل از دیپلمات‌های غربی و مقامات اسرائیلی مدعی شد که «دولت بایدن این روزها در مقایسه با قبل بسیار تمایل بیشتری دارد که اعلام کند مذاکرات هسته‌ای-برجامی ایران در وین شکست خورده است».

او در ادامه، با اعلام این که تمام جزئیات فنی مربوط به خود توافق هسته‌ای توافق شده -که یکی از دلایل ترک وین از سوی طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات است- ادعا کرده آنچه در حال حاضر مشکل‌ساز است، بحث حذف سپاه پاسداران از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» است.

به ادعای این خبرنگار صهیونیست، ایرانی‌ها خواستند این اتفاق بیفتد، آمریکا گفته «شاید، اما...» و خواسته‌هایی را مطرح کرده، اما تهران قبول نمی‌کند. او در ادامه نوشت: با توجه به این وضعیت، منابع درگیر در گفت‌وگوها به من می‌گویند «شانس دستیابی به توافق بشدت کاهش یافته است».

وی در توییت آخر خود نوشته «در اسرائیل همانطور که می‌دانیم، عدم توافق را ترجیح می‌دهند و برای مدت طولانی مقامات اسرائیلی به مقامات دولت بایدن گفته‌اند که ایران باید از راه‌‌های دیگری تحت فشار قرار گیرد. با این حال، مشخص نیست، حتی اگر مذاکرات شکست بخورد، ایالات متحده چه زمانی به سراغ طرح ب [جایگزین] خواهد رفت».

ساعت ۱۰:۰۰

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ گفت‌وگوی جیک سالیوان با همتای اسراییلی‌اش درباره ایران

 وبگاه کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره دیدار جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و اِیال هولاتا، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که به تازگی به واشنگتن سفر کرده است، نوشت: به دنبال گفت‌وگوی ثمربخش رییس جمهور بایدن با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسراییل در ۲۴ آوریل، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی روز دوشنبه با همتایش ایال هولاتا، مشاور امنیت داخلی اسراییل دیدار کرد تا درباره طیفی از مسائل امنیتی منطقه‌ای و جهانی گفت‌وگو کنند.

بیانیه کاخ سفید می‌افزاید: آقای سالیوان تاکید کرد که آمریکا به نگرانی‌های اسراییل درباره امنیتش، از جمله اولین و مهم‌ترین آن‌ها، ایران و نیروهای نیابتی تحت حمایت ایران به خوبی آشناست. آن‌ها علاوه بر این توافق کردند هماهنگی فعلی را از طریق گروه مشورتی راهبردی آمریکا-اسراییل بالا ببرند و همکاری امنیتی و دیپلماتیک را با دیگر شرکای منطقه‌ای در هر جا که امکانش باشد، ارتقا دهند.

 در این بیانیه آمده است: آن‌ها همچنین درباره روابط اسراییل با کشورهای مهم منطقه هندو-پاسیفیک صحبت کردند. سالیوان و هولاتا مباحثاتشان را درباره جنگ روسیه در اوکراین و ضرورت تداوم حمایت از شرکای اوکراینی ادامه دادند. آن‌ها تعهد کردند به همکاری نزدیکشان در زمینه طیفی از مسائل امنیتی مهم برای آمریکا و اسراییل ادامه دهند.

کاخ سفید اخیرا در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن، رییس جمهور آمریکا و نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خبر داده و نوشت که رییس جمهور بایدن روز یک‌شنبه با نخست‌وزیر نفتالی بنت گفت‌وگو کرد تا درباره نگرانی‌های مشترک منطقه‌ای و چالش‌های امنیتی جهانی از جمله آن چه تهدید ناشی از ایران و نیروهای نیابتی‌اش عنوان شده، صحبت کنند.

خبرگزاری رویترز نیز بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی درباره این گفت‌وگو نوشت: آن‌ها به ویژه درباره  درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از «لیست سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا صحبت کردند.

رویترز نوشت، این بیانیه به نقل از بنت آورده است: من مطمئنم رییس جمهور بایدن اجازه نخواهد داد [نام] سپاه پاسداران [از این لیست] حذف شود.

نام سپاه پاسداران در دوران دولت دونالد ترامپ و پیرو سیاست‌های او تحت «کارزار فشار حداکثری»‌اش علیه ایران در این لیست قرار گرفته بود.

از این گذشته، بایدن دعوت بنت را قبول کرده و قرار است به زودی به قدس اشغالی سفر کند.

روز هفتاد و چهارم مذاکرات وین

ساعت ۱۲:۰۰

وین معطل پاسخ‌های آمریکاست

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات وین و گفت‌وگوی تلفنی اخیر امیرعبداللهیان و بورل هم خاطرنشان کرد: در مذاکرات آن‌چه مربوط به ایران، اتحادیه اروپا و روسیه و چین هست تمام شده و به همین خاطر مذاکره کننده (مورا) آنچه بین ایران و آمریکا باقیمانده را از طریق خودش پیش می‌برد. البته بورل و امیرعبداللهیان بر این باور بودند که طولانی شدن تنفس به نفع گفت‌وگوها نیست و مناسب است که هر چه زودتر این تنفس با یک دیدار حضوری تازه شود. هنوز تصمیمی درباره این که این دیدار (باقری و مورا) در کجا و در چه سطحی انجام شود، گرفته نشده است. آنچه مهم است این است که این گفت‌وگوها بعد از تنفس اخیر از طریق هماهنگ کننده گفت‌وگوهای وین در حال انجام است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار سی.ان.ان درباره غنی سازی در نطنز و این‌که ایران از ۶۰ درصد به سمت ۹۰ درصد پیش می‌رود؟ اظهار داشت: ایران عضو ان.پی.تی است و رژیم عدم اشاعه‌ای را پذیرفته و مقررات پادمان را طابق النعل بالنعل انجام داده است و انتقال سانتریفیوژها از کرج به نطنز با اطلاع آژانس صورت گرفته است و براساس اساسنامه آژانس این اجازه را داریم که براساس نیازهای صلح آمیز خود هر اقدامی را با اطلاع و زیر نظر آژانس انجام دهیم. اجازه دهید نیازهای صلح آمیز هسته‌ای ایران تعریف شود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال اقتصادآنلاین در خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده و امکان ورود آن به ایران گفت: بله امکان ورود پول‌ها وجود دارد. برخی کشورها موضوع تحریم‌های فرا سرزمینی یک جانبه و غیر قانونی ایالات متحده را دستاویز کرده‌اند تا بدهی‌های خود را به ملت ایران ندهند که این هیچ مبنای حقوقی و قانونی ندارد.  جمهوری اسلامی ایران هیچ تحریم بین‌المللی ندارد. تحریم‌های ایالات متحده یک جانبه است. پول‌هایی هم که وارد می‌شود در برخی از کشورهایی که ما قبلاً از آنها طلب داشتیم اکثر آنها وارد شده چه پول‌هایی که امروز با صادرات ما در حوزه های مختلف نشان  و موید این است که اگر طرفی نخواهد بهانه‌های بیجا بیاورد بتواند بدهی خود را به ملت ایران بپردازد.

وی در پاسخ به سؤال دیگر درباره اظهارات امیرعبداللهیان مبنی بر توافق اولیه در خصوص  آزادسازی مطالبات مالی ایران نزد یکی از بانک‌های خارجی خاطرنشان کرد: توافقی که آقای امیرعبداللهیان گفتند در تهران انجام شده و در یکی دو هفته گذشته ادامه پیگیری بندهای توافقات بوده است. اجازه دهید اگر جزییاتی باشد بانک مرکزی اعلام کند.

وی درباره تاریخ بعدی مذاکرات وین گفت: آقای مورا و باقری هر دو در گفت‌وگوهای منظم گاه روزانه هستند و با هم در ارتباطند و پیام‌هایشان رد و بدل می‌شود و این‌که ملاقاتی فرای این انجام شود توافقی بوده که بین امیرعبداللهیان و بورل انجام شده، ولی هنوز تاریخی برای این قضیه روشن نشده است اگر آمریکا پاسخ به موضوعات باقیمانده داده بود الان همه در وین بودند. وین معطل پاسخ‌های آمریکاست.این تطویل مذاکرات را به نفع هیچ طرفی نمی‌دانیم.

وی درباره چشم انداز از سرگیری روابط ایران و عربستان نیز اظهار داشت: گفت‌وگوها رو به جلو بوده و گفت‌وگوهای شش ماه معطل مانده بود. توافق شده دور بعدی انجام شود و تاریخ تقریبی بین دو طرف صورت گرفته ولی هنوز قطعی نشده است.

روز هفتاد و سوم مذاکرات وین

ساعت ۲۲:۰۰

تماس تلفنی نخست وزیر اسرائیل با جو بایدن؛

اسرائیل مطمئن است که آمریکا سپاه را از لیست تروریسم حذف نمی‌کند

دفتر نفتالی بنت نخست وزیر در گفت وگویی تلفنی چندی پیش اعلام کرد که جو بایدن اولین سفر خود را به عنوان رییس جمهور آمریکا در ماه های آینده از اسرائیل انجام خواهد داد.

در ادامه این مطلب آمده است: این دومین تماس تلفنی این زوج در کمتر از یک ماه گذشته بود.
 
دفتر او می‌گوید بنت از این فرصت استفاده کرد تا بایدن را در مورد تلاش‌های اسرائیل «برای توقف خشونت و تحریک در اورشلیم» به‌روزرسانی کند.

دو طرف همچنین مسئله هسته ای ایران را مورد بحث قرار دادند و نخست وزیر اسرائیل موضع اورشلیم علیه بررسی حذف سپاه از لیست تروریسم را تکرار کرد.

بنت به بایدن گفت: «من مطمئن هستم که رییس جمهور بایدن، که دوست واقعی اسرائیل است و به امنیت آن اهمیت می دهد، سپاه پاسداران را از فهرست سازمان های تروریستی [خارجی] [وزارت خارجه] حذف نخواهد کرد.»

ساعت ۱۷:۰۰

توصیه یک روزنامه آمریکایی به بایدن؛ توافق هسته‌ای را احیا کنید

روزنامه شیکاگو تریبون در یادداشتی درباره نتایج خروج یک‌جانبه دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نوشت که این اقدام ترامپ نه تنها موجب محدودیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نشد، بلکه سبب شد تا سرعت توسعه برنامه هسته‌ای این کشور در مقایسه با زمانی که تعهدات خود ذیل برجام را به‌طور کامل اجرا می‌کرد، افزایش قابل توجهی پیدا کند.

این نشریه در ادامه با اشاره به اینکه “ایران برخلاف پیش‌بینی منتقدان توافق هسته‌ای، همان‌طور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تائید کرده بود به تعهدات خود پایبند بود و دولت ترامپ نتوانست حتی یک‌ مورد نقض توافق از سوی ایران بیاید اما پس از خروج یک‌جانبه واشنگتن، تهران نیز به تدریج اجرای تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داد؛ غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داد، بازرسان بین‌المللی را از دسترسی به فیلم‌های نظارتی محروم و سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات خود نصب کرد.

شیکاگو تریبون با تاکید بر اینکه “این چیزی نبود که ترامپ وعده آن را داده بود” افزود: رییس‌جمهور ترامپ تنها سیاستی را اتخاذ نکرد که به شکست منجر می‌شود، بلکه او مانع هرگونه اصلاح توسط جانشین خود شد. در وهله اول، اقدام ترامپ باعث شد که ایران از دستیابی به هرگونه توافقی با واشنگتن شد دلسرد شود و آن‌ها از خود پرسیدند که “چرا باید با شرایط یک رییس‌جمهور موافقت کنیم، درحالی‌که این احتمال وجود دارد که رییس‌جمهور بعدی آن را پاره کند؟”.

در ادامه این یادداشت آمده است: ترامپ همچنین راه دیگری برای جلوگیری از احیای توافق ایجاد کرد. یک سال پس از خروج او، دولت وی تصمیم گرفت که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار دهد که موجب اعمال تحریم‌های خاصی می ‌شود که پیشتر برای گروه‌های غیردولتی طراحی شده بود.

این نشریه آمریکایی همچنین نوشت: در حال حاضر این، اصلی‌ترین مانع حصول توافق در وین است، چراکه تهران اصرار دارد نام سپاه پاسداران از این فهرست حذف شود. اما دولت بایدن تاکنون تمایلی به لغو این اقدام نشان نداده است. ظاهراً نمی‌خواهد به جمهوری‌خواهان این فرصت را بدهد که ادعا کنند او نسبت به تروریسم از خود نرمش نشان می‌دهد.

شیکاگو تریبون تصریح کرد: اما جورج دبلیو بوش (رییس جمهور اسبق آمریکا) که هرگز متهم به نرمش در قبال تروریسم نشده بود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عنوان یک گروه تروریستی اعلام نکرد زیرا دلیل قانع‌کننده‌ای برای این کار وجود نداشت.

همچنین در پایان این یادداشت آمده است: جو بایدن نباید اجازه دهد که این اختلاف مانع از احیای توافقی شود که از تبدیل شدن یک دشمن قدیمی به یک قدرت هسته‌ای جلوگیری می‌کند.

ساعت ۱۵:۰۰

بایدن راهی جز پذیرش خواسته ایران در مذاکرات وین ندارد

در حالی که اخبار در خصوص مذاکرات وین به شدت منفی است، اما همزمان پالس های مثبتی هم مشاهده می شود. این روزها در واقع مذاکرات دو جانبه تهران و واشنگتن از طریق انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات در حال انجام است. به نظر می‎رسد چیزی به پایان داستان طولانی و پرفراز و نشیب پرونده احیای برجام باقی نمانده است.

 پرونده احیای برجام فراز و نشیب های بسیاری را از ۱۳ فرودین ۱۴۰۰ تا به امروز طی کرده است. انتخابات ریاست جمهوری در ایران و تغییر تیم مذاکره کننده، تعویق‌های طولانی مدت، اخبار ضد و نقیض و اختلافات پشت درهای بسته روند پر چالش مذاکرات وین را به نمایش می‌گذارد.

با این حال هنوز مذاکرات برای احیای پرونده برجام ادامه دارد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران چندی پیش در نشست خبری اعلام کرد که مذاکرات میان تهران و واشنگتن از طریق انریکه مورا ادامه دارد. ساعاتی پس از سخنان خطیب‌زاده، همتای آمریکایی او ند پرایس هم تایید کرد که انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنان به انتقال پیام‌ها بین واشنگتن و تهران ادامه می‌دهد.

با این حال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه شنبه در تماس تلفنی با وزیرخارجه ایران گفته است: طولانی شدن وقفه در مذاکرات سازنده نیست‌. همچنین در ادامه گفته است: گفتگوها مجدداً میان انریکه مورا و علی باقری کنی  از نزدیک پیگیری شود. این احتمال وجود دارد که این اظهار نظر تیم‎های مذاکره کننده را بار دیگر به هتل کوبورگ بکشاند تا تصمیم نهایی گرفته شود.

اخبار ضد و نقیض از حل اختلافات

این روزها اخبار ضد و نقیضی از سمت رسانه‌ها در مورد پیشنهاد آمریکا و حتی حل مسائل اختلافی میان تهران و واشنگتن مطرح می‌شود. واشنگتن فری بیکن در گزارشی نوشته است که آخرین پیشنهاد دولت بایدن در مذاکرات هسته‌ای با ایران تحریم‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رفع خواهد کرد و مطابق این پیشنهاد سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی خارج خواهد شد. اما قصد دارد که پس از خارج کردن نام سپاه از لیست به اصطلاح تروریستی، نیروی قدس سپاه پاسداران را به این لیست اضافه کند.

با این حال ند پرایس، سخنگوی وزیرخارجه آمریکا بدون اشاره به زیاده خواهی‌های کشورش ادعا کرد: اگر ایران می‌خواهد لغو تحریم‌ها فراتر از برجام باشد، باید به نگرانی‌های ما نیز که فراتر از برجام است، رسیدگی کند.

در واقع به نظر می‎رسد هر دو طرف سعی دارند به هر نحوی مسائل اختلافی به حداقل برسد و همه چیز به چارچوب برجام بازگردد.

آزادسازی پول‎های بلوکه شده

اخباری مبنی بر آزادسازی پول‌های بلوکه شده از کشورهایی که مشخص نیست مطرح می‎شود. با اینکه مطرح می‌شود این پول‌ها از کره جنوبی نیست، اما با شرایط تحریمی آزادسازی این پول‌ها بی ربط به مذاکرات وین نخواهد بود.

از سوی دیگر آزادسازی برخی زندانیان دو تابعیتی یا خارجی را می‌توان از همین روند دنبال کرد. در واقع در مدت اخیر شاهد خبرهای مختلف این چنینی هستیم که ردپای مذاکرات وین در آن به خوبی نمایان است.

مذاکرات تهران و ریاض

آخریی نشانه از تحرکات مثبت در مذاکرات وین را شروع دوباره مذاکرات عربستان و ایران می‌توان دانست.

دور پنجم مذاکره تهران و ریاض بار دیگر در بغداد انجام شده است. سایت نورنیوز، رسانه وابسته به شورای امنیت دور پنجم گفتگوهای ایران و عربستان در بغداد را واجد "چشم‌انداز روشن برای از سرگیری مناسبات" خواند و نوشت، زمینه برای نشست قریب‌الوقوع وزاری خارجه ایران و عربستان فراهم شده است.

در واقع تا به امروز مذاکرات ایران و عربستان در سطح مقامات امنیتی انجام شده است و حال به نظر می‌رسد به سمت دیگری حرکت می‌کند.

بدون شک در پس تمام اخباری که اشاره شد باید روند مذاکرات برای احیای پرونده برجام دنبال کرد. با اینکه پالس‌های منفی بسیاری از مخالفین برجام در داخل ایران و آمریکا فرستاده می‎شود، اما به نظر می‎رسد روند به سمت آماده‌سازی شرایط برای شکل گیری یک توافق می‎رود و بزودی امکان گرفتن عکس یادگاری وزرای خارجه ۵+۱ در کوبورگ وجود دارد.

روز هفتاد و یکم مذاکرات وین

ساعت ۱۶:۰۰

پیشنهاد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به امیرعبداللهیان؛

گفت‌وگوها بین انریکه مورا و علی باقری از نزدیک پیگیری شود

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «جوزپ بورل» دیشب (جمعه شب) دوم اردیبهشت بعد از حدود یک ماه و نیم از گفت‌وگوی قبلی در تماسی تلفنی درباره مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران به رایزنی پرداختند.

در گفت‌وگوی قبلی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این‌که مذاکرات وین در نقطه حساسی قرار دارد، اظهار داشت: اکنون آمریکا و ایران در تبادل پیام‌ها باید انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهند و تلاش کنند بر محدودیت زمانی غلبه کنند. وزیر امور خارجه ایران نیز از  اهتمام و تلاش هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین و پیشرفت‌های حاصله قدردانی و تصریح کرد: اگر واقع بینی بر رفتار همه طرف‌ها حاکم باشد، همچنان به نقطه وصول توافق خوب و قوی نزدیک هستیم. طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچ گونه توجیه منطقی نداشته و با مواضع این کشور در مورد دستیابی سریع به توافق در تناقض است.

وزیر امور خارجه در آن گفت‌وگو خطاب به مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ماست قابل مذاکره نیست، تصریح کرد: طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچگونه توجیه منطقی ندارد.

و اما در گفت‌وگوی تلفنی شب گذشته، باز هم امیرعبداللهیان با اشاره به اراده ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار، خطاب به مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تصریح کرد که آمریکا باید زیاده خواهی‌ها و تردید را کنار گذاشته و در مسیر واقع بینی و راه‌حل گام بردارد. گفتنی است پیش از این و یک روز بعد از اعلام وقفه در مذاکرات وین، امیرعبداللهیان در ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در گفت‌وگویی تلفنی با همتای قطری ضمن انتقاد از طرح موضوعات جدید از سوی آمریکا در مذاکرات، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با جدیت برای حصول توافق خوب، قوی و پایدار تلاش می‌کند. 

جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیشب (دوم اردیبهشت ۱۴۰۱) در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان با اشاره به اراده مثبت طرف ایرانی در مذاکرات وین گفت: باور داریم که ایران خواهان توافق است و ابتکارات متنوعی وجود داشته و تداوم دارد.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طولانی شدن تنفس در مذاکرات را سازنده نخواند و پیشنهاد کرد که گفت‌وگوها مجددا بین نماینده اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد ایران از نزدیک پیگیری شود.

 درباره جزییات پیشنهاد بورل به امیرعبداللهیان پیگیر شد، ولی پاسخی دریافت نکردیم که آیا بزودی سفر و رفت و آمدی بین علی باقری و انریکه مورا در دستورکار قرار دارد یا کماکان همان رایزنی‌های تلفنی برقرار خواهد بود.

در حالی که نزدیک به یک ماه و نیم از وقفه در مذاکرات وین می‌گذرد، ولی تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا از طریق انریکه مورا در جریان است. در همین راستا مورا علاوه بر اینکه با علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران در تماس است، هفتم فروردین در تهران با باقری و همچنین حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد. 

امیرعبداللهیان در دیدار انریکه مورا گفت: فقدان تصمیم سیاسی آمریکا برای رفع تحریم‌ها مانع کنونی رسیدن به نتایج نهایی بوده و برای ما برخوردار شدن از منافع کامل اقتصادی و رفع موثر تحریم‌ها اولویت اساسی است.

 در همین راستا هم سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه دوشنبه ۲۹ فروردین ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: روابط ما در چارچوب گفت‌وگوهایی که در وین انجام می‌شود با اتحادیه اروپا به صورت عادی انجام می‌شود و رفت و برگشت پیام‌ها بین تهران و واشنگتن از طریق آقای انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها انجام می‌شود. از سوی دیگر «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم ۳۰ فروردین ماه و یک روز بعد در اظهاراتی اعلام کرد که «انریکه مورا» همچنان به انتقال پیام‌ها بین واشنگتن و تهران ادامه می‌دهد و در تلاش است تا این مذاکرات را به نتیجه موفقیت‌آمیز برساند.

سعید خطیب‌زاده ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ درباره سفر «انریکه مورا» به تهران هم گفت: آقای مورا در این سفر حامل برخی نکات بود و می‌خواست با ما تبادل نظر کند. موضوعات مدنظر خودمان را به مورا گفتیم، در پاسخ به سؤالاتی که مطرح شده بود. پیام، پاسخ‌ها و خواست ما روشن بود. از وین هم روشن بود و البته سفر مورا برای این بود که بتوانیم از این شرایط خارج شویم. تلاش کردیم به عنوان ایران، مسیر دیگری را مجددا امتحان کنیم  برای این‌که موضوعات باقیمانده حل و فصل شود. تا امروز بیشترین ابتکارات را جمهوری اسلامی ایران داشته است، به شهادت آنهایی که پیام بردند و آوردند. آقای مورا با پیام و پاسخ‌های ایران، تهران را ترک کرد و ما همچنان منتظر پاسخ‌های طرف مقابل هستیم، ولی پاسخ جدیدی هنوز دریافت نشده است.

روز پنجشنبه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نیز حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه اظهار داشت: تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا در حال انجام است و در این مسیر بارها تاکید کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران نه به زیاده خواهی‌ها توجه دارد و نه حاضر است از خطوط قرمز خود عقب نشینی کند. مسیر دیپلماسی به خوبی کار می‌کند و از رسیدن به توافق خوب و پایدار دور نشده‌ایم.

روز دوشنبه ششم دی ماه ۱۴۰۰ دور هشتم مذاکرات در شهر وین برای رفع تحریم‌ها آغاز و در نهایت ۲۰ اسفند ماه مذاکرات برای رایزنی‌های نهایی در پایتخت‌ها دچار وقفه شد. در همین زمینه «جوزپ بورل» روز جمعه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ در توئیتی نوشت: به دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفت‌وگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌ عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و آمریکا برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد. پس از آن سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به موفقیت در گفت‌وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما به منظور حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت. همزمان هم مطلع شدیم که این وقفه به معنای توقف در مذاکرات نیست و رایزنی‌ها کماکان از پایتخت‌ها ادامه خواهد داشت. 

ساعت ۲۳:۰۰

تقاضاهای فرابرجامی آمریکا از ایران

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در حالی درباره این تقاضاهای فرابرجامی سخن گفت که روز دوشنبه ۳۰ فروردین ماه نیز "ند پرایس" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همین اظهارات را بیان کرد.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش بیان نشده، بدون اشاره به زیاده خواهی های واشنگتن مدعی شده است: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: ما به صورت علنی مذاکره نمی کنیم اما اگر ایران می خواهد لغو تحریم ها فراتر از برجام باشد، باید به نگرانی های ما نیز که فراتر از برجام است، رسیدگی کند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به اینکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی کشورش است، در ادامه ادعاهایش گفت: اگر آنها نمی خواهند از این مذاکرات برای حل سایر مسایل دوجانبه استفاده کنند، ما اطمینان داریم که می توانیم به سرعت به یک درک مشترک در خصوص برجام برسیم و اجرایی کردن آن را آغاز کنیم. ایران باید تصمیم بگیرد.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در تداوم سیاست هراس از نفوذ منطقه ای ایران و بدون اشاره به حمایت کشورش از گروههای تروریستی، تهران را متهم به حمایت از تروریسم کرد  و مدعی شد: تحت هرگونه بازگشت به برجام، آمریکا ابزارهای قدرتمند خود  برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران و حمایت آن از تروریسم و گروه های تروریستی و به‌ویژه برای مقابله با سپاه پاسداران را حفظ خواهد کرد و به طور جدی (تهاجمی) از آن استفاده خواهد کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی با مدعی شد ما از ابتدا بیان کرده ایم که آماده ایم به اجرایی شدن کامل برجام بازگردیم.

پرایس بدون اشاره به زیاده خواهی های کشورش ادعا کرد: اگر ایران می خواهد لغو تحریم ها فراتر از برجام باشد، باید به نگرانی های ما نیز که فراتر از برجام است، رسیدگی کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: اگر آنها نمی خواهند از این مذاکرات برای حل سایر مسایل دوجانبه استفاده کنند، ما اطمینان داریم که می توانیم به سرعت به یک درک مشترک در خصوص برجام برسیم و اجرایی کردن آن را آغاز کنیم.

وی در تداوم ادعاهایش گفت که این ایران است که باید این تصمیم گیری را انجام دهد. همه طرف ها که به صورت مستقیم در این مذاکرات شرکت داشته اند،  می دانند چه کسی پیشنهادات سازنده ارائه کرده  و چه کسی با حسن نیت مذاکره نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا در خصوص حذف سپاه از فهرست موسوم به سازمان های تروریستی تصمیمی گرفته است، اظهار داشت که ما در مورد این مسائل علنی صحبت نمی کنیم. ایرانی ها از مواضع ما در مورد مسائل مختلف آگاهی دارند.

وی مدعی شد ما به دنبال یک بازگشت مشترک به پایبندی به برجام هستیم. اگر آنها می خواهند در خصوص مسائل خارج از برجام مذاکره کنند ما می توانیم آن را انجام دهیم اما آنها باید با حسن نیت و به صورت اقدام متقابل وارد این مذاکرات شوند.

این در حالی است که گروهی متشکل از ۴۰ مقام دولتی سابق آمریکا و اروپا و کارشناسان برجسته منع اشاعه تسلیحات هسته ای در بیانیه ای از جو بایدن رییس جمهوری آمریکا خواستند تا مذاکرات برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران را با موفقیت به پایان برساند.

روزنامه واشنگتن پست روز پنجشنبه به وقت محلی نوشت که این کارشناسان اعلام کردند عدم تغییر سیاست‌های دولت ترامپ که از توافق بین قدرت‌های جهانی و ایران در سال ۲۰۱۸ خارج شد، "غیرمسئولانه" است.

همزمان روزنامه واشنگتن فری بیکن نیز در گزارشی درباره پیشنهاد دولت بایدن درباره رفع تحریم‌های سپاه به طرح های ضد ایرانی جمهوریخواهان پرداخته و در عین حال به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است: دولت بایدن برای احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ (برجام) "آماده اتخاذ تصمیمات دشوار" است.

 نشریه راستگرای واشنگتن فری بیکن در گزارشی درباره آنچه آخرین پیشنهاد دولت بایدن خوانده، ادعاهایی را مطرح کرده و نوشته است این پیشنهاد می تواند تحریم ها علیه دستکم ۸۰ هزار عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را رفع کند.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

 قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است: در حال حاضر جو وین منفی نیست، چراکه ایران و ۱+۴ همه کارهای خود را انجام داده‌اند و منتظر پاسخ مناسب از سمت واشنگتن هستند تا نگرانی‌ها را برطرف کنند، واشنگتن سیاست تاخیر را در پیش گرفته است و وین همچنان جو مناسبی برای احیای برجام است.

ساعت ۲۲:۴۰

چهل مقام پیشین آمریکا در نامه‌ای به بایدن از بازگشت به برجام حمایت کردند

چهل مقام دولتی پیشین و متخصص عدم اشاعه هسته‌ای از رییس‌جمهور آمریکا خواستند تا مذاکرات جهت بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران را با موفقیت به پایان برساند.

در بیانیه این متخصصان که پنج‌شنبه منتشر شده آمده است: شکست در بازگشتن از سیاست‌های دولت ترامپ "غیرمسئولانه" است و خطر تبدیل شدن ایران "به یک کشور دارای تسلیحات هسته‌ای" را افزایش خواهد داد.

به گزارش واشنگتن پست، بیشتر جمهوری‌خواهان آمریکایی مخالفت خود با توافق با ایران را ابراز کرده‌اند. این مخالفت از زمانی که گزارش‌هایی درخصوص خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست به اصطلاح ترویستی آمریکا منتشر شده، شدت یافته است.

در بیانیه این متخصصان، آمده است: برخی در کنگره تهدید می‌کنند که اجرای گام‌های لازم برای بازگرداندن ایران به محدودیت‌های برجامی‌اش را متوقف می‌کنند.

در این بیانیه عنوان شده است: فشار حداکثری ترامپ که قرار بود به دستاوردهای "بهتر" و "توافق جامع‌تر" برسد نه تنها نتوانست به نتایج مطلوب برسد، بلکه مسیری برای ایران باز کرد تا محدودیت‌های برجامی‌اش را زیرپا بگذارد و توانایی‌اش برای توسعه مواد لازم برای ساخت بمب هسته‌ای را تسریع ببخشد.

مذاکرات وین در پی برخی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی بین‌المللی در پی حمله روسیه به اوکراین، اعمال تحریم‌های متعدد واشنگتن علیه روسیه و کشمکش‌های تهران- واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، فعلا متوقف شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره گفته بود: آن چه که در وین هست به خاطر رویکرد آمریکا در نقطه توقف قرار دارد.

خطیب زاده با بیان این که دولت واشنگتن در مورد موضوعات باقی مانده در مذاکرات وین هنوز تصمیمات سیاسی خود را نگرفته است تصریح کرد: آمریکا تلاش می کند موضوعات باقی مانده در این مذاکرات را گروگان مسائل سیاست داخلی خود کند.

او افزود: ما ملت صبوری هستیم ولی تا ابد صبر نمی‌کنیم و اگر آمریکا می‌خواهد توافقی صورت بگیرد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد.

ساعت ۹:۳۸

امیرعبداللهیان: تبادل پیام ها بین ما و آمریکایی ها از طریق اتحادیه اروپا در حال انجام است

حسین امیرعبداللهیان و فیصل المقداد وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سوریه امروز (پنجشنبه) تلفنی گفت‌وگو کردند.

در این گفت‌وگوی تلفنی درباره موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه و برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر شد.

امیرعبداللهیان سوم فروردین ماه سفری به دمشق داشت و با فیصل المقداد و همچنین بشار اسد رییس جمهور سوریه دیدار و گفت‌‌وگو کرد. وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با همتای سوری خود با بیان این‌که به طرف آمریکایی به صراحت گفته‌ایم از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد، گفت: اگر آمریکا واقع بینانه برخورد کند، آمادگی داریم در آینده نزدیک توافق را با حضور وزاری خارجه عضو کمیسیون مشترک برجام در وین نهایی کنیم.

نه به زیاده خواهی‌ها توجه داریم و نه از خطوط قرمزمان عقب می‌نشینیم

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلفنی با فیصل المقداد درباره روند مذاکرات وین خاطرنشان کرد: تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا در حال انجام است و در این مسیر بارها تاکید کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران نه به زیاده خواهی‌ها توجه دارد و نه حاضر است از خطوط قرمز خود عقب نشینی کند.

ساعت: ۱۴:۳۵

یکی از موضوع‌های مورد بحث در مذاکرات، خارج کردن سپاه از لیست تحریم‌ها است

کریمی قدوسی گفت: علاوه بر اختلاف نظرهای ایران و آمریکا بر سر راستی آزمایی و ادعای آژانس بین المللی انرژی اتمی، بیش از هزار شخصیت حقیقی و حقوقی هم در فهرست تحریم‌ها هستند که سپاه پاسداران تنها یکی از آنهاست؛ اما برخی به گونه‌ای موضوع را جلوه می‌دهند که اگر سپاه قربانی شود، مذاکرات به نتیجه می‌رسد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۶ فروردین ماه امسال در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، از اختلاف نظر میان ایران و آمریکا درباره خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست تحریم‌ها گفت. امیرعبداللهیان اضافه کرد خارج کردن اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و تحریم‌های یکجانبه آمریکایی‌ها از موضوعات اصلی جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای است.

او گفت که «یکی از موضوع‌های مورد بحث در مذاکرات، خارج کردن سپاه پاسداران از لیست تحریم‌هاست.»

با این حال، امیرعبداللهیان گفت: «مقامات ارشد سپاه همواره به ما یادآوری می‌کنند که در راستای منافع ملی کشور، هرچه لازم است انجام بدهید و موضوع سپاه پاسداران را در اولویت خود قرار ندهید؛ این از خودگذشتگی سپاه پاسداران است، اما بالاخره سپاه از مجموعه‌های اصلی کشور است.»

پس از این گفته که برخی «امکان دستیابی به توافق بدون خروج سپاه از فهرست تحریم‌ها» را برداشت کرده بودند، امیرعبداللهیان هفتم فروردین ماه در صفحه اینستاگرامش نوشت که « آنچه گفته شد رویکرد فرماندهان عالی است که حتی لحظه‌ای تأمین و حفاظت از منافع ملت به شرط دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار عقب نیفتد.»

او اضافه کرد «چنین توافقی فقط با رعایت کامل خطوط قرمز و بدیهیات می‌تواند حاصل شود. موضوع اصلاً عبور و یا مصالحه بر سر خطوط قرمز نیست.»

همان روز، خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی هم اعلام کرد که «سپاه پاسداران یک نیروی نظامی ملی است و نمی‌توان آن را به‌صورت سازمان تروریستی طبقه‌بندی کرد.»

پیش از گفته‌های وزیر امور خارجه درباره خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست تحریم‌ها، خبرگزاری رویترز گزارش داده بود درخواست ایران برای خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی، از «موانع دشوار» ایجاد شده برای رسیدن ایران و ایالات متحده آمریکا به توافق است.

ادعای یک نشریه آمریکایی: تحریم علیه ۸۰ هزار عضو سپاه رفع می‌شود اما نیروی قدس سپاه در تحریم باقی می‌ماند

به تازگی و در ۳۱ فروردین ماه، رسانه‌ها به نقل از نشریه راستگرای واشنگتن فری بیکن، نوشته‌اند در آخرین پیشنهاد دولت بایدن، آمده که تحریم‌ها علیه دستکم ۸۰ هزار عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قابل رفع است.

این رسانه به نقل از مقامات کنگره آمریکا ادعا کرده که با این پیشنهاد، سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی حذف می‌شود و ورودشان را به آمریکا آسان‌تر می‌کند.

اگرچه واشنگتن فری بیکن گفته نیروی قدس سپاه پاسداران در این فهرست باقی می‌ماند تا خروج سپاه از این فهرست جبران شود.

در پیشنهاد ادعایی اعلام شده، تحریم‌ها علیه ۸۰ تا ۱۸۰ هزار عضو سپاه رفع خواهند شد اما علیه حدود ۲۰ هزار عضو نیروی قدس سپاه همچنان باقی می‌ماند. با این حال گفته شده برخی از دموکرات‌های ایالات متحده مخالف چنین اقدامی هستند.

این مسائل در حالی مطرح می‌شود که از ۲۰ اسفند پارسال، مذاکرات وین در دور هشتم به یک تنفس به علت «عوامل بیرونی» رفت؛ کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره موضع اروپا نسبت به ایران در مذاکرات گفته « مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دائماً تماس می‌گیرد و صبح بخیر می‌گوید و ارتباطش را حفظ می‌کند.»

مقامات جمهوری اسلامی ایران می‌گویند برای دستیابی به یک توافق خوب، آمریکا باید تصمیم سیاسی‌اش را اتخاذ کند و واقع بین باشد.

ساعت ۱۰:۰۰

آمریکا تصمیم خود درباره سپاه را به اروپایی‌ها اطلاع داد

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی مدعی شده دولت «جو بایدن»، رییس‌جمهور آمریکا همتایان اروپایی خودش را از تصمیم خود در خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطلع کرده است.

پایگاه «تایمز اسرائیل» به نقل از یک مقام ارشد دیپلماتیک رژیم صهیونیستی مدعی شده دولت بایدن به مذاکره‌کنندگان اروپایی گفته برنامه‌ای برای خارج کردن نام سپاه از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» به عنوان بخشی از مذاکرات وین ندارد.

​ساعت ۸:۰۰

بریتانیا خواهان دستیابی توافق در وین است

سخنگوی جانسون در پاسخ به پرسش دیگری درباره ارزیابی انگلیس از آخرین وضعیت مذاکرات وین هم گفت: موضع ما و به طور کلی تیم مذاکره کننده انگلیس این است که ما به پایان گفت‌ وگوها در وین رسیده‌ایم و توافق خوبی روی میز است. وی ابراز امیدواری کرد که بتوان از این فرصت برای از سرگیری اجرای برجام استفاده شود.

تماس تلفنی نخست وزیر اسرائیل با جو بایدن؛

اسرائیل مطمئن است که آمریکا سپاه را از لیست تروریسم حذف نمی کند