۰ نفر

انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه؛

مکرون و لوپن، کدام یک پیروز انتخابات خواهند بود؟

۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۳۰
کد خبر: 627263
مکرون و لوپن، کدام یک پیروز انتخابات خواهند بود؟

دور اول انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه در حالی برگزار شد که امانوئل مکرون با ۲۸ درصد و مارین لو پن با ۲۳ درصد آراء به دور دوم انتخابات راه یافتند.

اقتصاد آنلاین – پرستو بهرامی راد؛ مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تا دو هفته دیگر (۲۴ آوریل) برگزار می‌شود. مشارکت در دور اول انتخابات نزدیک به ۷۵ درصد بوده است. از سوی دیگر راهیابی نامزدی از جناح راست افراطی تنها با اختلاف چهار درصد نسبت به نامزدی از جریان میانه به دور دوم نشانگر تغییر نگرش فرانسوی‌ها به سیاستمداران در این کشور است. زیرا این فاصله در انتخابات ۲۰۱۷ بیشتر از این دوره بود. رای‌گیری در فرانسه به طور رسمی تا ساعت ۲۰ به وقت محلی ادامه داشت اما در بسیاری حوزه‌ها در ساعت ۱۹ پایان گرفت.

به نظر می‌رسد مارین لوپن توانسته است با یک برنامه انتخاباتی هوشمندانه برنامه‌هایش را نسبت به قبل معتدل‌تر نشان دهد. او توانست خود را نامزدی بسیار مردمی‌ معرفی کند. علاوه بر لوپن، قرار گرفتن سه کاندیدای تندروی دیگر از جناح چپ و راست در جایگاه‌های سوم تا چهارم با رایی بسیار بالاتر ازجناح‌های سنتی فرانسه، نشان از ناامیدی فرانسوی‌ها از احزاب سنتی در این کشور دارد.

این شرایط به امانوئل مکرون که فقط حدود چهار درصد از مارین لوپن بیشتر رای آورد به خوبی نشان داد که دور دوم انتخابات این دور با پنج سال پیش بسیارمتفاوت است.

همان گونه که انتظار می‌رفت و طبق پیش‌بینی‌ها، امانوئل مکرون و کاندیدای راستگرایان به دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری راه یافتند. گفتنی است که در ۲۰ سال گذشته هیچ یک از روسای جمهور فرانسه در دوردوم انتخابات موفق به کسب آرای مردمی نشده‌اند.

مارین لوپن ۵۳ ساله، رهبر حزب جبهه ملی فرانسه، برای سومین مرتبه در رقابت‌های ریاست جمهوری شرکت کرده است. لوپن منادی محدود کردن مهاجرت و مزایای اجتماعی برای خارجی‌هاست و  با شعارهای ضد مهاجرتی و ملی‌گرایانه وارد کارزار انتخاباتی شده است. مکرون که در سال ۲۰۱۷ مواضع چپ‌تری داشت، اکنون به طور فزاینده‌ای مواضع جریان لیبرال - محافظه‌کار را نمایندگی می‌کند. 

در این انتخابات موضوع جنگ اوکراین نقش پررنگی بازی می‌کند. مکرون، رئیس جمهور کنونی فرانسه طی هفته‌های اخیر به شدت درگیر بحران اوکراین بوده است. از زمان شروع جنگ اوکراین  تصاویری از صحبت های مکرون با پوتین منتشر می‌شد که آن را با نگاهی انتخاباتی بررسی می‌کردند. مکرون وعده داده که در صورت راهیابی دوباره به الیزه، موضوع مسکن، اشتغال و تامین اجتماعی را در اولویت قرار دهد.

اگرچه برگزیده شدن در دور انتخابات در دو دهه گذشته در فرانسه بدون سابقه بوده است اما با توجه به شرایط جنگ اوکراین و مسائل اقتصادی فرانسه باید دید آیا مکرون می‌تواند صف شکن این سنت بیست ساله باشد یا خیر؟