۰ نفر

تهران و واشنگتن، به دنبال امتیازگیری بیشتر؛

آیا به مرگ برجام نزدیک می شویم؟

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۳۰
کد خبر: 626650
آیا به مرگ برجام نزدیک می شویم؟

تهران و واشنگتن بر سر امتیازگیری بیشتر از متن توافق، پرونده احیای برجام را به مرگ نزدیک کرده اند. هر چه از زمان شروع تعویق مذاکرات در وین می‌ گذرد، اخبار منفی در خصوص مذاکرات بیشتر می شود.

اقتصادآنلاین – پرستو بهرامی‌راد؛ اخبار ضد و نقیضی از تهران و واشنگتن در خصوص پرونده احیای برجام مخابره می‌شود. همین بلاتکلیفی اخبار در خصوص ادامه مذاکرات باعث نوسانات بازار ایران شده است. با این حال هنوز نمی‌توان به طور قطع از توافق یا مرگ پرونده برجام صحبت کرد. هنوز بسیاری منتظر عکس یادگاری وزرای خارجه ۱+۵ در هتل کوبورگ هستند. 

مذاکرات برای احیای برجام بیستم اسفند ۱۴۰۰ متوقف شد. از طرف دیگر سه هفته از انتقال پیام ایران به واشنگتن توسط انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‎گذرد. ولی هنوز کاخ سفید پاسخی به پیام ایران نداده است. 

در حال حاضر ایران و آمریکا در حال متهم‌کردن یکدیگر به ایجاد اخلال در روند مذاکرات هستند و این همان شرایطی است که احیای برجام را به موضوعی پیچیده‎تر تبدیل کرده است. 

از سوی دیگر مخالفان احیای برجام در تهران و واشنگتن دست به کار شده‌اند. در مجلس شورای اسلامی و کنگره ایالات متحده آمریکا هر طرف به نوعی سعی دارند روند مذاکرات به توافق نینجامد. هر دو مجلس سعی دارند با صدور بیانیه‌ها و دریافت امضاهای بیشتر روند مذاکرات را به بن بست بکشانند.  

با این حال طبق گفته تحلیلگران، پیشنویس توافق همچنان بر روی میز قرار دارد و دلیل توقف ایجاد شده این است که هم تهران و هم واشنگتن قصد دارند تا از این طریق امتیازات بیشتری کسب کنند. 

حذف سپاه از لیست تروریستی

تیتر یک این روزهای مذاکرات وین، مساله حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی است. ایران این موضوع را به عنوان یکی از شروط تمدید توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ اعلام کرده است.

به تازگی نیز آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با ان بی سی نیوز در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا از نظر شما سپاه یک «سازمان تروریستی» است، گفت: «بله، همین‌طور است.» در ادامه مجری برنامه پرسید: آیا سپاه همچنان «سازمان تروریستی» باقی خواهد ماند یا خیر؟ و بلینکن در پاسخ عنوان کرد: «درباره اینکه در مذاکرات در چه مرحله‌ای قرار داریم وارد جزییات نمی‌شوم.»

رابرت مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران به تازگی تاکید کرده بود که حتی اگر نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف شود، این نهاد تحت تحریم‌های آمریکا باقی می‌ماند.

در واقع دولت بایدن به دلیل فشارهای داخلی نمی‌تواند سپاه را از لیست تحریم‌ها خارج کند. اما در عین حال باید راهکار جدیدی نیز ارائه کند تا بتواند ایران را به سمت توافق پیش ببرد. 

برخی رسانه‌های غربی از پیشنهاد اروپا پرده برداشته‌اند که بر اساس آن، ایران متعهد می‌شود تنش‌های منطقه‌ای را کاهش داده و حمله به آمریکایی‌ها را متوقف کند به اضافه آنکه سپاه از لیست تروریستی خارج شود. با این حال شرایط هنوز مثبت به نظر نمی رسد. 

از سوی دیگر جنگ اوکراین نیز اختلال در شرایط روابط بین‌الملل ایجاد کرده است. بدون شک این جنگ در مذاکرات وین نیز بی تاثیر نبوده و نخواهد بود. با این حال جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال تنش بیشتر در خاورمیانه نیست بر همین اساس هنوز راه دیپلماسی را در خصوص پرونده ایران دنبال می‌کند. با این حال باید دید که که در هفته‌های آینده پرونده احیای برجام به کدام سمت حرکت می‎کند.