۰ نفر

رییس کمیسیون اروپا؛

شواهد کافی برای اثبات جنایت جنگی مسکو وجود ندارد

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۰۴
کد خبر: 626629
شواهد کافی برای اثبات جنایت جنگی مسکو وجود ندارد

رییس کمیسیون اروپا با بیان اینکه مدارک کافی برای اثبات ارتکاب جنایت جنگی توسط نظامیان روس وجود ندارد، درعین حال روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرد و از همکاری اتحادیه اروپا با مقامات اوکراین برای جمع آوری مدارک لازم در این خصوص خبر داد.

 به گزارش رویترز، «اورزولا فون درلاین» روز شنبه گفت: به نظر می رسد نظامیان روس با هدف قرار دادن غیرنظامیان در اوکراین، مرتکب جنایت جنگی شده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی با بیان اینکه فطرتم به من می گوید که اگر اینها جنایت جنگی نیست پس چه چیزی جنایت جنگی است، گفت: من پزشک هستم و حقوقدانان باید موضوع ارتکاب جنایت جنگی توسط نظامیان روس را بررسی کنند.

این مقام اروپایی به بازدید میدانی خود از بوچا در حومه کی یف اشاره کرد و افزود: ویرانی شهر، هدف قرار گرفتن ساختمان های غیرنظامی را نشان می دهد.

«فون درلاین» با بیان اینکه مدارک کافی برای اثبات ارتکاب جنایت جنگی توسط نظامیان روس وجود ندارد، از همکاری اتحادیه اروپا با اوکراین برای جمع آوری مدارک علیه روسیه برای استفاده در دادگاه های بین المللی خبر داد.

ماه گذشته، کریم احمد خان دادستان کل دادگاه لاهه از شروع تحقیقات این دادگاه بین المللی برای بررسی جنایات جنگی احتمالی در اوکراین خبر داد.

روسیه از تلاش اوکراین برای فضاسازی علیه نظامیان این کشور خبر داده و سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز گفت: نیروهای امنیتی اوکراین در حال انتقال اجساد و فضاسازی، برای متهم کردن روسیه به کشتار غیرنظامیان در ایرپین هستند.

دولت اوکراین هر روز اتهامات جدیدی را متوجه نظامیان روس می کند که کشتار غیرنظامیان در منطقه بوچا در حومه کی یف از جمله آنها بود. حمله موشکی به ایستگاه راه آهن کراماتورسک در شرق اوکراین نیز از تازه ترین این اتهامات است.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.