۰ نفر

اسرائیل نشنال نیوز بررسی کرد؛

توقف مذاکرات، دست به کار شدن اسرائیل

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۰۰
کد خبر: 626474
توقف مذاکرات، دست به کار شدن اسرائیل

پایگاه اینترنتی اسرائیل نشنال نیوز نوشت: گروه بین پارلمانی موسوم به دوستان فرا-آتلانتیکی اسرائیل (TFI) وابسته به کمیته یهودیان آمریکا (AJC) میزگردی مجازی را به ریاست مشترک برد اشنایدر و اندرو گاربارینو از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا و با حضور ۲۲ عضو کنگره آمریکا، کنست اسرائیل و قانونگذارانی از اروپا و کانادا برگزار کرد.

اقتصاد آنلاین – پرستو بهرامی‌راد؛ به گزارش اسراییل نشنال نیوز، در حالی که مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران در وین ادامه دارد، روز دوشنبه قانونگذارانی از تمامی طیف‌های سیاسی و از هر دو سوی اقیانوس اطلس در مورد چالش‌های موجود بر سر نحوه پرداختن به تلاش تهران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای، رفتار منطقه‌ای و حمایت این کشور از تروریسم جهانی به رایزنی پرداختند.

در این نشست اشنایدر عضو مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشت: این به نفع جهان است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند و ما باید برای حصول اطمینان از اینکه هرگز این اتفاق نمی‌افتد هر کاری که لازم است انجام دهیم. تنها راه پایان دادن صلح آمیز به جاه طلبی‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای ایران دیپلماسی است، اما ما باید از این مطمئن شویم که همه گزینه‌ها روی میز است.

در این نشست گاربارینو عضو دیگر مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: ضرورت دارد که از جانب کنگره حمایت دو حزبی صورت گیرد تا این اطمینان بدست بیاید که هر آنچه انجام می‌شود مداوم خواهد بود و قوانین تغییر نخواهند کرد. از این طریق توافق قوی‌تری خواهیم داشت و این چیزی است که باعث می‌شود همه در کنار هم قرار بگیرند و از آن توافق حمایت کنند. 

وی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حمایت فعال مالی و تسلیحاتی خود از سازمان‌های تروریستی که می‌خواهند اسرائیل را از روی زمین محو کنند، ادامه می‌دهد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که این کار ادامه داشته باشد. خارج کردن آنها از لیست سازمان‌های تروریست پاداشی است که مستحق آن نیستند.

آنا میشل آسیماکوپولو، رییس گروه دوستان فرا-آتلانتیکی (دو سوی اقیانوس اطلس) اسرائیل و نماینده یونانی پارلمان اروپا از حزب مردم اروپا هم در این نشست گفت: ما در حال حاضر شاهد این هستیم که در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای از سوی روسیه تا چه اندازه فضای مانور ما را در زمینه عقب راندن این کشور از تهاجم به اوکراین، محدود کرده است. این ایده که ممکن است در مورد ایران هم در موقعیت مشابهی قرار بگیریم، بسیار وحشتناک است.

جیمز بیزان، نماینده پارلمان کانادا از حزب محافظه‌کار این کشور هم در این نشست تاکید کرد: برای غیر ممکن کردن دستیابی ایران به خواسته‌های هسته‌ای و گسترش وحشت از سوی این کشور در سراسر جهان و هدف نهایی یعنی حمله به اسرائیل، از هیچ تلاشی نباید فروگذار کرد.

در این نشست مجازی اعضای کنست اسرائیل از دو گروه ائتلاف و اپوزیسیون نگرانی‌های خود را در مورد تشدید تنش هسته‌ای ایران مطرح کردند. یووال اشتاینیتز عضو کنست از حزب لیکود گفت: جهان باید از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند. سناریویی که در زمینه کره شمالی رخ داد در خاورمیانه هم تکرار خواهد شد. اسرائیل باید از این کار جلوگیری کند، اما من امیدوارم که این کار ضرورت نداشته باشد. با این وجود ما باید برای هر سناریویی آماده باشیم. در گذشته، اسرائیل دو بار - در عراق و سوریه – پروژه‌های هسته‌ای نظامی را، پس از اینکه جهان هیچ کاری صورت نداد، نابود کرد. امیدوارم این بار وضع متفاوت باشد.

موشه تورپاز از حزب یِش عَتید، که عضو کمیته امور خارجی و دفاع کنست هم است، گفت: در هفت سال گذشته، ایران اقدامات تروریستی بیشتری را صورت داده و در حال حاضر حاکمیت در این کشور نسبت به سال 2015 بیشتر افراطی تر است. نمی‌توان با دیدی خوش بینانه به ایران نگریست. اسرائیل به تنهایی در برابر ایران نخواهد ایستاد.