۰ نفر

واکنش آمریکا به وقایع جنگ اوکراین؛

بایدن اتفاقات بوچا را جنایت جنگی بزرگ دانست

۱۷ فروردین ۱۴۰۱، ۲۳:۰۹
کد خبر: 625975
بایدن اتفاقات بوچا را جنایت جنگی بزرگ دانست

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا واقعه بوچا در اوکراین را محکوم کرد و آن را "جنایت جنگی بزرگ" دانست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، جو بایدن رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در سخنانی اظهار داشت: مطمئنم که شما تصاویر منتشر شده از بوچا را دیده‌اید، پس از عقب‌نشینی نیروهای روس، اجساد در خیابان‌ها رها شده‌اند، برخی از آنها با دستان بسته از پشت سر به آنها  شلیک شده‌ است.

او گفت: این اقدامات هیچ چیز کمتر از جنایات جنگی بزرگ ندارد.

همزمان با اعلام مقامات اوکراینی در ۱۴ فروردین (۳ آوریل) مبنی بر آزادسازی تمامی مناطق پایتخت، از کنترل نیروهای روسیه، انتشار تصاویری دلخراش از اجساد غیرنظامیان در خیابان‌های شهر "بوچا" جهان را بهت‌زده کرد.

رسانه‌های غربی با انتشار تصاویری از شهر  بوچا در نزدیکی کی‌یف مدعی شدند نیروهای روسیه هنگام خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده اند و کرملین قاطعانه اتهام دست داشتن در کشتار غیرنظامیان شهر بوچا را رد کرد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین و واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.