۰ نفر

در حاشیه سومین اجلاس همسایگان افغانستان؛

امیرعبداللهیان با وزیر خارجه چین دیدار کرد

۱۱ فروردین ۱۴۰۱، ۲۰:۵۴
کد خبر: 624421
امیرعبداللهیان با وزیر خارجه چین دیدار کرد

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و« وانگ ای» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در حاشیه سومین اجلاس وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان، پیرامون موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وزرای امور خارجه دو کشور بر ضرورت تسریع در نهایی سازی پروژه‌های معرفی شده و ادامه رایزنی در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی تاکید کردند.

 امیر عبداللهیان با ابلاغ سلام دکتر رییسی به رییس جمهور چین، با توجه به حمایت قوی مقامات عالیه دو کشور از همکاری‌های فیمابین، بر ضرورت فعال سازی ظرفیت‌های بزرگ دو کشور خصوصا در حوزه‌های اقتصادی تاکید کرد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت مبادلات مردمی میان دو کشور، تسهیل بازگشت دانشجویان ایرانی را اقدامی موثر در این زمینه  دانست که اگرچه محدودیت‌های کرونا تا کنون مانع از بازگشت آنها به چین بوده، اما شایسته است با همکاری بخش‌های مربوطه در چین به شرایط قبل باز گردد.  

امیر عبداللهیان همچنین همکاری دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی و مقابله مشترک با سیاسی سازی حقوق بشر و دخالت در امور داخلی کشورها را از ابعاد مهم روابط خواند.

وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری استفاده غیر قانونی کشورهای غربی از تحریم علیه ملت‌های مستقل، مقابله با این امر را برای کمک به ثبات و پیشگیری از بحران سازی حائز اهمیت دانست.

وانگ ای وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار  ضمن ابلاغ سلام‌های گرم رییس جمهور چین به رییس جمهور کشورمان، از مشارکت طرف ایرانی در سومین اجلاس همسایگان افغانستان قدردانی کرد و بر همکاری‌ها و رایزنی نزدیک طرفین برای عملیاتی کردن سند ۲۵ ساله و همکاری در سازمان‌های بین‌المللی تاکید کرد.

دوطرف همچنین در خصوص آخرین تحولات مرتبط با گفتگوهای وین به تبادل نظر پرداختند و مقابله با تحریم‌های یک جانبه و نامشروع برخی کشورهای غربی را مورد تاکید قرار دادند.