۰ نفر

آنتونیو گوترش خواستار آتش بس فوری در اوکراین شد

۸ فروردین ۱۴۰۱، ۲۱:۱۶
کد خبر: 623852
 آنتونیو گوترش خواستار آتش بس فوری در اوکراین شد

آتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در اوکراین شد تا امکان پیشرفت در مذاکرات جدی سیاسی فراهم شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود که خواهان یک آتش بس فوری بشردوستانه هستم تا امکان پیشرفت در مذاکرات جدی سیاسی، با هدف دستیابی به توافق صلح بر اساس اصول منشور سازمان ملل فراهم شود.

گوترش اظهار داشت: از مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کننده بشردوستانه سازمان ملل در سراسر جهان، خواسته‌ام که فوراً با طرف‌های درگیر، توافق‌ احتمالی برای آتش‌بس بشردوستانه در اوکراین را بررسی کند.

وی اضافه کرد: از آغاز تهاجم روسیه در یک ماه پیش، این جنگ منجر به کشته شدن بیهوده هزاران نفر، آوارگی ده میلیون عمدتاً زنان و کودکان، تخریب سیستماتیک زیرساخت های اساسی و افزایش سرسام آور قیمت مواد غذایی و انرژی در سراسر جهان شده است.

دبیر کل سازمان ملل با بیان اینکه این امر باید متوقف شود، افزود: راه حل این فاجعه انسانی بشردوستانه نیست بلکه باید از طریق سیاسی حل شود.

گوترش تصریح کرد: بنابراین من خواهان یک آتش بس فوری بشردوستانه هستم تا امکان پیشرفت در مذاکرات جدی سیاسی، با هدف دستیابی به توافق صلح بر اساس اصول منشور سازمان ملل فراهم شود.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: توقف خصومت‌ها به ارائه کمک‌های بشردوستانه ضروری کمک می‌کند و غیرنظامیان را قادر می‌سازد تا در امنیت تردد کنند.

وی اظهار داشت: توقف درگیری ها همچنین جان انسان ها  را نجات می دهد، از رنج جلوگیری کرده و از غیرنظامیان محافظت می کند.

گوترش گفت من قویا از طرف های درگیر در این مناقشه و به طور کلی از جامعه بین المللی می خواهم که در همبستگی با مردم اوکراین و سراسر جهان با ما برای برقراری صلح همکاری کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین و واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.