۰ نفر

بلومبرگ؛

فشار امارات و اسرائیل به دولت بایدن برای اخذ تضمین امنیتی در صورت احیای برجام

۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۰۴
کد خبر: 620628
فشار امارات و اسرائیل به دولت بایدن برای اخذ تضمین امنیتی در صورت احیای برجام

امارات متحده عربی و اسرائیل در حال لابی گری با ایالات متحده به منظور تدوین استراتژی امنیتی برای خاورمیانه در صورت احیای برجام هستند. جنگ در اوکراین و افزایش قیمت نفت اهرمی است برای به دست آوردن تضمین‌هایی که در سال ۲۰۱۵ نتوانستند کسب کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، در ادامه این مطلب آمده است:  پنج منبع آگاه به این موضوع گفتند ابوظبی و تل آویو خواستار رویکردی منسجم هستند که شامل تقویت دفاع موشکی و اشتراک اطلاعات است.

سه نفر از این افراد گفتند که اسرائیل و امارات به طور جداگانه با مقامات دولت بایدن تماس گرفته‌اند، اما در بحبوحه نگرانی از این که ایران پس از احیای برجام از درآمدهای نفتی خود برای افزایش حمایت مالی از گروه‌های نیابتی مسلح در سراسر خاورمیانه استفاده کند، با یکدیگر هماهنگی می‌کنند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت ایالات متحده به اینکه شرکای آن در منطقه از «تجاوز خارجی» در امان باشند متعهد است و با آنها برای مقابله با تهدیدات ایران همکاری می کند. یک مقام ارشد دولت بایدن نیز گفت بحث‌های مداومی در مورد چشم‌انداز تهدید در حال تحول وجود دارد. ولی این مقامات تعهد ایالات متحده به یک طرح خاص یا جدید را تایید نکردند.

وزارت خارجه اسرائیل از اظهار نظر در این باره خودداری کرد و وزارت دفاع به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد. وزارت خارجه امارات متحده عربی نیز به ایمیل درخواست اظهار نظر، پاسخ نداد.

دولت‌های عرب خلیج فارس و اسرائیل با برجام که برنامه هسته‌ای ایران را در ازای کاهش تحریم‌ها محدود می‌کرد، مخالفت کرده و گفتند که این توافق نتوانسته نگرانی‌های آنها را در مورد موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی یا حمایت این کشور از شبه‌نظامیان از جمله حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن برطرف کند.

نارضایتی از آن زمان تشدید شد و دولت‌های عربی خلیج فارس را وادار به گسترش روابط با روسیه و چین به عنوان پوششی در برابر جدایی خزنده ایالات متحده از منطقه کرد.

روابط به حدی بدتر شده است که آنها تمایلی به حمایت از تلاش های ایالات متحده برای منزوی کردن مسکو و اطمینان بخشیدن به بازارهای انرژی پس از حمله ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به اوکراین که قیمت نفت را به بالاترین حد در 13 سال گذشته رساند، نداشتند.

مذاکرات احیای برجام هفته گذشته پس از 11 ماه بدون هیچ جایگزین روشنی برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای تهران به حالت تعلیق درآمد که به طور بالقوه بر نگرانی‌های امنیتی منطقه‌ای افزوده است.

نفت در ازای امنیت

عزم دولت بایدن برای آرام کردن بازارهای انرژی حتی با تشدید تحریم ها، به امارات متحده عربی، سومین تولیدکننده بزرگ اوپک، اهرم جدیدی در گفتگو با مقامات آمریکایی داده است.

سه تن از این منابع مطلع گفتند هفته گذشته باربارا لیف، مدیر ارشد خاورمیانه در شورای امنیت ملی کاخ سفید، برای کاهش تنش ها به ابوظبی سفر کرد و با شیخ طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات و سلطان الجابر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک)، دیدار کرد.

آنها افزودند که این مذاکرات حول محور تقاضای امارات برای تضمین های امنیتی و تمایل بایدن برای افزایش تولید نفت اوپک بود.

مدت کوتاهی پس از آن جلسه، امارات متحده عربی بیانیه ای از طریق نماینده خود در واشنگتن صادر کرد و گفت که از اعضای اوپک پلاس می خواهد تا تولید نفت را با سرعت بیشتری افزایش دهند.

در پی این اظهارات، قیمت نفت کاهش یافت و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده از این پیشنهاد استقبال کرد. وزیر نفت امارات بعداً انتظارات را کاهش داد و مجدداً تأکید کرد که کشورش به مصوبات اوپک متعهد است.

اوپک پلاس که تحت سلطه عربستان سعودی است و روسیه نیز در آن حضور دارد، تاکنون در برابر درخواست های کاخ سفید و مصرف کنندگان عمده نفت برای تسریع تولید مقاومت کرده است.

تحریم های جدید علیه حوثی ها؟

از زمان پیروزی بایدن که وعده انتخاباتی اش فشار بر بزرگترین صادرکننده نفت جهان به دلیل قتل جمال کاشقجی در سال 2018 بود، روابط عربستان سعودی با ایالات متحده تیره شده است. جو بایدن به جای ولیعهد قدرتمندی که امور روزانه عربستان را اداره می کند، ارتباط مستقیم با ملک سلمان را انتخاب کرده است.

به گفته چندین نفر از افراد مطلع، این سیاست به این معنی است که کاخ سفید بسیاری از اهرم های خود را در ریاض از دست داده است و تعداد فزاینده ای از مقامات دولت بی سر و صدا از تغییر مسیر حمایت می کنند.

اسکای نیوز گزارش داد بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا ممکن است این هفته به عربستان سفر کند و از روابط بهتر خود با ولیعهد سعودی برای فشار آوردن با هدف آرامش بیشتر بازارهای نفت استفاده کند.

روابط ایالات متحده با امارات نیز در پایین ترین سطح خود در سال های اخیر قرار دارد، واقعیتی که به طور علنی پذیرفته شده است، اما تنها در پی جنگ اوکراین به آن پرداخته شده است.

عمق اختلاف زمانی ظاهر شد که امارات متحده عربی در شورای امنیت سازمان ملل به قطع نامه محکومیت حمله روسیه به اوکراین رای ممتنع داد و متحدان خود را غافلگیر کرد.

دو نفر از این منابع مطلع گفتند که امارات از توجه مجدد ایالات متحده برای درخواست پوشش گسترده تر پاتریوت و تاد در منطقه پس از سیل حملات موشکی و پهپادی به ابوظبی در سال جاری استفاده می کند.

منابع مطلع افزودند انتظار می‌رود ایالات متحده برخی مشوق های دیگر، از جمله بسته ای از اقدامات برای هدف قرار دادن حوثی های یمن را نیز به امارات ارائه دهد. این اقدامات احتمالاً شامل تحریم‌های جدید و بستن حساب‌های شبکه های اجتماعی حوثی‌ها می‌شود، اما بازگرداندن نام این گروه به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی در دستور کار نیست.

امارات متحده عربی از ایالات متحده خواسته است که حوثی ها را پس از حملات موشکی آنها در فوریه که ابوظبی را هدف قرار داد، دوباره در لیست تروریستی قرار دهد، اما گروه های امدادی می گویند که این امر توانایی آنها را برای رساندن غذا به غیرنظامیانی که با یکی از بدترین فجایع انسانی روبرو هستند، مختل می کند.