۰ نفر

ابتلا سریع به کرونا

چند شهر چین در قرنطینه فرو رفت

۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۷:۴۷
کد خبر: 620589
چند شهر چین در قرنطینه فرو رفت

افزایش سریع موارد ابتلا به کرونا در چین باعث اعلام مقررات سخت قرنطینه در چندین شهر از جمله دو شهر پرجمعیت این کشور شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، از سیزده میلیون شهروند شنژن، در جنوب‌شرقی چین خواسته شده یک هفته از خانه و شهر جز در موارد ضروری خارج نشوند. حمل‌‌ونقل عمومی هم متوقف می‌‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، شنژن راه اتصال سرزمین اصلی چین به هنگ‌‌کنگ است که خود گرفتار شیوع کرونای اُمیکرون است. آمار ابتلا در شنژن در روز یکشنبه ۶۶ نفر بود؛ اما در جوار آن هنگ‌‌کنگ نزدیک به ۳۲/ ۵هزار نفر مبتلای جدید داشت.

در شانگهای، بزرگ‌ترین شهر چین با حدود ۲۶میلیون نفر جمعیت مدرسه‌ها تعطیل شده‌‌اند و از ساکنان خواسته شده جز در موارد اضطراری از شهر خارج نشوند و خروج از شهر فقط با ارائه تست منفی در ۴۸ ساعت قبل میسر است.

این بندر عظیم که از مهم‌ترین‌‌ پایگاه‌های اقتصادی چین است هنوز قرنطینه کامل اعمال نکرده و بیشتر با محدودیت موقت و آزمایش همگانی و ردیابی مبتلایان سعی در مهار شیوع دارد. با این حال بسیاری از رستوران‌‌ها و فروشگاه‌ها و مراکز تجمع تعطیل کرده‌‌اند.

در مقابل بیمارستان‌‌ها برای آزمایش کرونا صف تشکیل شده است. با اینکه آمار ابتلا در کل چین چندان بالا نیست و تقریبا ۳۴۰۰ نفر است، اما موارد ابتلا دوبرابر شده و این برای دولت که سیاست «کرونای صفر» را در پیش گرفته زنگ خطری بوده است.

در دیگر نقاط چین، در ۱۸ استان به‌ویژه در شمال‌‌‌شرقی، آمار ابتلا به کرونا رو به افزایش است؛ ترکیبی از اُمیکرون و دلتا. در استان جی‌‌لین کانون شیوع در شمال‌‌شرقی روز یکشنبه قرنطینه محدود اعمال شد؛ درحالی‌که شهردار شهر جی‌‌لین نیز اخراج شد.

در این شهر شش دور تست همگانی انجام و دیروز اعلام شد ۲۲۰۰ مبتلا به اُمیکرون شناسایی شده‌‌اند. در یانجی با ۷۰۰هزار نفر جمعیت در نزدیکی مرز با کره‌شمالی، مردم یکشنبه در خانه ماندند. چین سیاست کرونای صفر را از زمانی که این ویروس حدود دو سال پیش در این کشور شناسایی شد با سختگیری و قاطعیت اجرا کرده اما مسری‌‌تر بودن اُمیکرون اعمال آن را هر چه دشوارتر می‌‌کند.

تا به حال چین برای آزمایش کرونا از شیوه‌‌ای استفاده می‌‌کرد که باید افراد آموزش دیده انجام می‌‌دادند؛ اما اکنون دولت اعلام کرده تست آنتی‌‌ژن را که خود شهروندان می‌‌توانند انجام دهند، در اینترنت و درمانگاه‌ها عرضه می‌‌کند. کارشناسان درباره پیامدهای منفی سیاست «کرونای صفر» و اعمال قرنطینه‌های سختگیرانه و وسیع هشدار داده‌‌اند.