۰ نفر

زلنسکی:

تیم‌ مذاکره کننده به دنبال ملاقات من و پوتین هستند

۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۵۵
کد خبر: 620308
تیم‌ مذاکره کننده به دنبال ملاقات من و پوتین هستند

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین اعلام کرد که وظیفه اصلی هیات مذاکره کننده اوکراین فراهم کردن امکان ملاقات میان او و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه است.

به گزارش  الجزیره، زلنسکی با اشاره به اینکه هیات مذاکره کننده اوکراین در گفت وگوها با روسیه با "وظیفه دشوار" مواجه است گفت: نمایندگان کشورهای ما روزانه از طریق ویدئو کنفرانس با یکدیگر گفت‌ وگو می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، زلنسکی همچنین ادعا کرد که روسیه از حرکت کاروان کمک‌های بشردوستانه به شهر ماریوپل جلوگیری کرده است.

وی افزود، این کاروان روز دوشنبه بار دیگر تلاش خواهد کرد این کمک‌ها را به شهر ماریوپل منتقل کند.

رئیس جمهور اوکراین دوباره درخواست خود از کشورهای غربی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را تکرار کرد.

زلنسکی خطاب به کشورهای غربی گفت: اگر شما منطقه پرواز ممنوع ایجاد نکنید، مدتی طول نخواهد کشید که موشک‌های روسیه در سرزمین شما فرود خواهد آمد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین روز یکشنبه اعلام کرد که مذاکرات با اوکراین از روز دوشنبه از سر گرفته می‌شود.

تاکنون چند دور مذاکره میان هیات‌های روسیه و اوکراین در سطوح مختلف انجام شده اما به آتش بس فراگیر منجر نشده است. مذاکرات وزیران خارجه دو طرف در ترکیه نیز دستاورد ملموسی نداشت. تنها نتیجه این مذاکرات، ایجاد زمینه برای برقراری آتش‌بس موقت در برخی مناطق، به منظور خروج غیرنظامیان از مسیرهای بشردوستانه بوده است.

مخالفت غرب با ایجاد منطقه پرواز ممنوع

زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تاکنون چندین بار درخواست خود از ناتو برای وضع منطقه پرواز ممنوع در حریم هوایی اوکراین را تکرار کرده، اما آمریکا در پاسخ گفته است که ایجاد منطقه پرواز ممنوع در آسمان اوکراین ایده‌ی خوبی نیست زیرا این اقدام به این معنی خواهد بود که نیروهای آمریکایی باید جنگنده‌های روسیه را هدف قرار دهند.

چنین مطالبه‌ای با پاسخ صریح و منفی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز مواجه شده و به نظر نمی‌رسد دیگر کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی هم با آن موافق باشند.

بخش عمده‌ای از بحران کنونی میان روسیه و اوکراین و یکی از توجیه‌های ولادیمیر پوتین برای حمله به این کشور، احتمال عضویت اوکراین در ناتو است. امری که روسیه آن را به‌ عنوان یک تهدید امنیتی جدی برای خود تلقی می‌کند.

رهبران کشورهای عضو ناتو و به‌ویژه جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که با وجود حمایت دیپلماتیک، لجستیک و نظامی از اوکراین، نیرویی به این کشور اعزام نمی‌کنند.

برقراری منطقه پرواز ممنوع به این معنا است که سامانه پدافند ضد هوایی، هواپیماها را در محدوده هوایی مشخص هدف قرار می‌دهد. در صورت موافقت ناتو با درخواست زلنسکی این امر به معنای ورود مستقیم ناتو به جنگ با روسیه است؛ امری که این سازمان نظامی-امنیتی بین‌المللی به هر شکلی از آن احتراز می‌کند.

تنش میان ناتو و مسکو، پیشاپیش و پس از دستور ولادیمیر پوتین به آماده‌باش سامانه موشک‌های هسته‌ای به‌اندازه کافی بالا است.

رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است.