۰ نفر

نماینده بریتانیا در وین: آماده توافق هستیم

۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۴۵
کد خبر: 619548
نماینده بریتانیا در وین: آماده توافق هستیم

مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین بعد از اعلام مکث در این گفت‌وگوها در توییتر نوشته که سه کشور اروپایی آماده توافق هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، استفنی القاق مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، ساعاتی بعد از اعلام وقفه در این گفت‌وگوها مدعی شد که تلاش‌های سه کشور اروپایی برای به سرانجام رساندن گفت‌وگوها ادامه دارند.

او در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «به شدت از وقفه در مذاکرات وین متأسفم. توافق جامع و منصفانه روی میز قرار دارد. ایران و آمریکا برای حل مسائل نهایی سخت تلاش کرده‌اند. تروئیکای اروپا آماده‌اند این گفت‌وگوها را همین حالا به سرانجام برسانند. مسائل بیرونی باید ظرف چند روز آینده حل شوند وگرنه ممکن است توافق دچار فروپاشی شود.»

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز جمعه اعلام کرد که مذاکرات وین به دلیل «برخی عوامل خارجی» به وقفه نیاز دارد. او با وجود این تصریح کرد: «متن نهایی اساساً آماده و روی میز است.»

تارنمای خبری میدل ایست‌آی ساعاتی پیش‌تر نوشت این گفت‌وگوها بعد از اعلام آمریکا مبنی بر توقیف محموله‌های نفتی دو کشتی ایران دچار وقفه شد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران بلافاصله بعد از اعلام مکث در مذاکرات وین نوشت که «هیچ عامل خارجی» بر اراده مشترک برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد داشت.

طی روزهای گذشته گزارش‌هایی از کارشکنی‌های طرف آمریکایی در مذاکرات منتشر شده است. به عنوان مثال، خبرگزاری آسوشیتدپرس ۱۹ اسفندماه گزارش داد که آمریکا محموله‌های ۲ نفتکش مظنون به انتقال نفت ایران را توقیف کرده است.

دور هشتم مذاکرات از ششم دی‌ماه سال جاری در وین آغاز شده است و شرکت‌کنندگان به دنبال تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی هستند.آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از توافق برجام خارج شد.