۰ نفر

هزینه‌ های نظامی دانمارک افزایش یافت

۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۰۳
کد خبر: 618114
هزینه‌ های نظامی دانمارک افزایش یافت

دانمارک به عنوان یکی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو ) در بحبوحه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، افزایش بودجه دفاعی و قطع وابستگی خود به گاز طبیعی مسکو را در دستور کار قرار می دهد.

به گزارش رویترز، مت فردریکسن نخست وزیر دانمارک شامگاه یکشنبه اعلام کرد که کشورش بودجه دفاعی را افزایش می دهد و قصد دارد وابستگی خود به گاز روسیه را متوقف کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، این کشور اسکاندیناوی هزینه های دفاعی خود را بتدریج افزایش خواهد داد تا در سال ۲۰۳۳ به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی برسد. این میزان معادل افزایش هزینه های دفاعی سالانه حدود ۱۸ میلیارد کرون دانمارک (۲.۶۵ میلیارد دلار) بر اساس توافق بین احزاب اصلی پارلمان است.

احزاب همچنین توافق کردند که در طول دو سال آینده هفت میلیارد کرون برای تقویت دفاع، دیپلماسی و تلاش های بشردوستانه دانمارک کنار بگذارند.

فردریکسن در یک کنفرانس مطبوعاتی در کپنهاگ گفت: زمان های تاریخی مستلزم تصمیم گیری های تاریخی است.

وی افزود که این "بزرگترین سرمایه گذاری در بحث دفاعی دانمارک در زمان های اخیر" بوده است. دانمارک یکی از اعضای ناتو در سال ۲۰۱۹ موافقت کرد که هزینه های نظامی خود را از ۱.۳۵ درصد تولید اقتصادی خود به ۱.۵ درصد تا سال ۲۰۲۳ افزایش دهد.

آلمان هفته گذشته اعلام کرد که بشدت هزینه های دفاعی خود را به بیش از ۲ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش می دهد و بسرعت وابستگی خود به انرژی روسیه را کاهش می دهد.

فردریکسن گفت: «حمله بی‌معنا و وحشیانه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به اوکراین خبر از عصر جدیدی در اروپا و واقعیتی جدید داده است.»