۰ نفر

کی یف آماده گفت و گو درباره عدم پیوستن به ناتو با روسیه است

۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۷:۰۲
کد خبر: 618099
کی یف آماده گفت و گو درباره عدم پیوستن به ناتو با روسیه است

داوید اراخامیا مذاکره کننده اوکراینی اعلام کرد که کی یف آماده گفت و گو با روسیه درباره صرف نظرکردن از پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، اراخامیا یکی از مذاکره کنندگان اوکراینی روز شنبه (به وقت محلی آمریکا) به شبکه خبری فاکس نیوز گفت که کی یف مایل به مصالحه در مورد حاکمیت ارضی خود در مذاکرات با روسیه نیست اما این کشور آماده گفت وگو در مورد "مدل‌های غیر ناتو" برای آینده است.  

اوکراین به عنوان همسایه غربی روسیه به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو بوده که هر دو این اقدامات مورد مخالفت مسکو قرار گرفت. ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه عضویت احتمالی اوکراین در ناتو را به عنوان تهاجم این ائتلاف نظامی به مسکو می داند.

اراخامیا تصریح کرد: پاسخی که ما از کشورهای ناتو می گیریم این است که آنها حتی آماده گفت وگو در مورد حضور ما در این پیمان برای پنج یا ۱۰ سال آینده نیستند.

او با اشاره به اینکه اوکراین مایل به صرف نظر از عضویت در ناتو است، تشریح کرد: ما آماده گفت وگو در مورد برخی مدل های غیر ناتو هستیم. برای مثال، ضمانت های مستقیمی می تواند توسط کشورهای مختلف مانند آمریکا، چین، انگلیس، شاید آلمان و فرانسه وجود داشته باشد. ما آماده گفت وگو در مورد چنین چیزهایی در یک چرخه بزرگتر، نه تنها در گفت وگوهای دوجانبه با روسیه، بلکه با دیگر شرکا هستیم.

هیات های مذاکره کننده اوکراین و روسیه دو دوره مذاکره را از زمان حمله مسکو  در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) تا کنون انجام دادند.

روز پنجشنبه گذشته، طرفین توافق کردند که کریدورهای بشردوستانه را برای خروج غیرنظامیان از برخی مناطق جنگی ایجاد کنند؛ هرچند در اجرای آنها تاخیر وجود داشته است. به گفته طرف اوکراینی، دور بعدی مذاکرات روز دوشنبه برگزار می شود.