۰ نفر

​فکر می کنم امیرعبداللهیان به وین سفر خواهد کرد

۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۲۳:۴۲
کد خبر: 617688
​فکر می کنم امیرعبداللهیان به وین سفر خواهد کرد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی در نشست خبری وین خود گفت: من با وزیرخارجه ایران گفت‌وگوی موفقی داشتم و فکر می‌کنم او قصد دارد برای انجام مذاکرات پایانی به وین سفر کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری گفت: ما مذاکرات خوبی در ایران داشتیم. توانستیم درباره یک بیانیه مشترک به توافق برسیم که قدم‌های ما در ماه‌های آینده را تعیین می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که چرا درباره سه سایت توافق کردید؟ گفت: ما سوال دیگری درباره یکی از تأسیسات نداریم و به همین دلیل درباره تأسیسات باقی مانده گفت‌وگو شد. ما برخی فعالیت‌های برای آشکار شدن انجام دادیم، سوالاتی را مطرح کردیم و فکر می‌کنیم سوال بیشتری در حال حاضر وجود ندارد.

او بیان کرد: مذاکرات ما در ایران در چارچوب توافق موقت اجرایی بود که با ایران منعقد شده تا زمانی که اجرای کامل برجام از سر گرفته شود. من گفت‌وگوی خوبی با وزیر خارجه ایران داشتم. به نظر می‌رسید او برای بازگشت به برجام مشتاق بود اما این سوالی است که از جمهوری اسلامی ایران باید بپرسید.

گروسی گفت: واژه‌هایی که در بیانیه وجود دارد به دقت انتخاب شده است. رسیدن به نتیجه به همکاری ایران بستگی دارد. اگر ایران همکاری کند تا زمان تعیین شده می توانیم به توافق برسیم. پروسه امروز با پروسه‌ای که در سال ۲۰۱۵ طی شد کاملا متفاوت است. ما کار می‌کنیم، ایران هم متعهد شده با کار کند و فکر می‌کنم همه چیز در حال حاضر خوب پیش می‌رود.

گروسی گفت: در رابطه با اینکه چه اتفاقی ممکن است در آینده رخ دهد، ما تلاش می‌کنیم به نتایجی قطعی در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران برسیم. نتیجه‌گیری این تحقیقات ممکن است در هر مسیری باشد. ممکن است شواهدی به دست آید که برخی فعالیت‌ها در گذشته اشاره کند و ممکن است نتایجی به دست بیاید که رضایت ما فراهم شود.

او بیان کرد: من متعهد هستم که به نتیجه برسیم. این برداشت من است. ایران نگفته است که برجام را به طور کامل اجرا نمی‌کنیم. یک چیزی که ما از ایران می‌خواهیم به آن پاسخ دهد این است که دقیقا چه اتفاقاتی برای تجهیزاتی که در تورقوزآباد انبار شده بود افتاده است.

گروسی در ادامه اظهار کرد: تا ۲۰ مارس باید به مجموعه‌ اول از سوالات که مطرح کردیم از سوی ایران پاسخ داده شود. مسائل پادمانی راه حل سیاسی ندارند. پروسه (تحقیقات) تا هر زمانی که اعلام کنیم راضی شده ایم یا به نتیجه رسیده‌ایم - هر نتیجه‌ای - ادامه خواهد داشت.

او گفت: من یک مأموریت دارم، باید اقدامات و بررسی‌های فنی لازم را انجام دهم و مهم نیست که من درباره روند مذاکرات درباره بازگشت به برجام چه ارزیابی دارم.

گروسی در ایران

محل نشست خبری رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در وین

گروسی در پاسخ به اینکه اگر نتیجه تحقیقات شما را راضی نکند آیا باید اجرای برجام متوقف شود؟ گفت: این سوالی است که طرف های مذاکره کننده برجام به آن پاسخ دهند نه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.