۰ نفر

اسلامی؛

آژانس روندی غیر سیاسی با ایران اتخاذ کند

۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۳۴
کد خبر: 617497
آژانس روندی غیر سیاسی با ایران اتخاذ کند

رییس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری با رافائل گروسی گفت: آژانس روند حرفه ای و غیر سیاسی با ایران اتخاذ کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، امروز ۱۴ اسفند ماه محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‎المللی انرژی اتمی دیدار کرد و در نشست خبری با حضور خبرنگاران ایرانی و خارجی شرکت کردند. 

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: امروز با آقای گروسی مسائل پادمانی را که در سنوات گذشته مورد گفت‌و‌گو قرار گرفته بود، مرور کردیم و به جمع‌بندی رسیدیم که با مبادله اسناد مرتبط با پرونده ایران در آژانس، تا خرداد ماه این مسأله را حل کنیم

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری مشترک با رافائل گروسی گفت: امروز با آقای گروسی مسائل پادمانی را که در سنوات گذشته مورد گفت‌و‌گو قرار گرفته بود مرور کردیم و به جمع‌بندی رسیدیم که با مبادله اسناد مرتبط با پرونده ایران در آژانس، تا خرداد ماه این مسأله را حل کنیم و با حل و فصل مذاکرات وین همانگونه که در برجام ٢٠١۵ تعیین شده بود مورد تصویب قرار بگیرد. برای ما مهم این است که این مسائل باید در روال طبیعی حل شود و هیچ نفوذ سیاسی که بتواند تاثیر بگذارد نباید وجود داشته باشد و در مسیر حرفه‌ای و ضوابط آژانس طی شود.

وی ادامه داد: بسیار خوشبین هستیم که این مانعی که دشمنان ایجاد کردند و کارهای مخربی که ما تجربه کرده‌ایم، تکرار نشود.

رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: ایران برای توسعه فناوری صلح آمیز هسته‌ای خود برنامه بلندمدتی دارد و این برنامه بلندمدت را که در این ماه‌ها تهیه شده و در دولت سیزدهم نصب‌العین قرار خواهد گرفت، این‌ها ملاک عمل است و آژانس از ظرفیت قانونی و تکالیف قانونی خودش که برای پشتیبانی، شتاب بخشیدن و حمایت و مساعدت برای توسعه برنامه‌های صلح‌آمیز است، استفاده حداکثری را خواهد کرد. امیدواریم روند توسعه و همکاری‌ها یک روند طبیعی، کاملا غیرسیاسی و حرفه‌ای باشد و ملت ایران بتواند آثار آن را در زندگی خود مشاهده کنند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: برخی به اصل محرمانگی آژانس احترام نمی‌گذارند. به دنبال سازوکاری برای ایجاد قوانینی هستیم که اطلاعات را از درز کردن حفظ کنیم.

رافائل گروسی در نشست خبری مشترک با محمد اسلامی گفت: این افتخار است که در ایران هستم. ما گفت‌وگوهایی خوب و ثمربخش داشتیم. ما و دکتر اسلامی بصورت مداوم با یکدیگر در ارتباط هستیم و موضوعات مهم را مرور کرده‌ایم. چند موضوع خاص که باید در مقابل شورای حکام آژانس شفاف‌سازی شود را مرور کردیم که پیش‌تر موفقیتی در این زمینه نداشتیم. تلاش کردیم رویکرد عملکرانه ای را اتخاذ کنیم و نظام مند تبادل نظر کردیم. از چند جهت خیلی مهم است و من به دو مورد اشاره می‌کنم؛ نکته اول این است که در حالی که ما اینجا در حال مذاکره هستیم مذاکرات وین برای احیای برجام هم در جریان است. این دو در دو مسیر موازی در حال طی شدن هستند که البته هرگز به هم نمی‌رسند اما بسیار به هم وابسته هستند. در صورتیکه ایران و آژانس در خصوص پادمان تفاهم نداشته باشند رسیدن به تفاهم جامع امکان‌پذیر نیست. برای همین لازم است بدانیم که باید با هم کار کنیم و به درک متقابل برسیم که همراه با حرفه‌ای‌گری و تعهد باشد. نکته دوم این است که من امیدوارم رو به جلو و آینده باشد این است که انرژی اتمی قابلیت‌های فراوانی دارد که برای همه کشورهای جهان مهم است. با در نظر گرفتن همه وقایع دنیا از جمله گرمایش زمین به این نتیجه می‌رسیم که تولید انرژی پاک هسته‌ای خیلی مهم است. برای اینکه پیش برویم باید بتوانیم از این موضوعاتی که در حال حاضر میان ما وجود دارد عبور کنیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در خصوص اصل محرمانگی در این نهاد که بارها نقض شده و اطلاعات ایران در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است، گفت: من بارها این را از خودم پرسیده‌ام پاسخ این است که برخی به اصل محرمانگی آژانس احترام نمی‌گذارند. می‌دانید ما اعضای زیادی داریم که ممکن است هرکدام این اطلاعات را درز دهند. به دنبال سازوکاری برای ایجاد قوانینی هستیم که اطلاعات را از درز کردن حفظ کنیم.

گروسی همچنین در خصوص موضع آژانس در قبال تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: گروسی درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: تا جایی که به ما مرتبط است تمرکز آژانس بر همکاری با ایران است و اگر در جامعه بین‌المللی ببینید مثال‌های مشابهی وجود دارد، این مخاطرات اجتناب‌ناپذیر است ولی آژانس با حرفه‌ای‌گری کار خود را انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که پرونده پادمانی ایران بر مبنای اطلاعات جاسوسی رژیم صهیونیستی شکل گرفته تا کی قرار است ایران تحت فشار این پرونده‌ها باشد، گفت: اجازه بدهید چیزی را توضیح بدهم، کاری که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌دهد، تحت امر، اعلام نظر یا مدیریت هیچ کشوری نیست. ما زمانی اقدام می‌کنیم یا سوالی را از کشوهای عضو من جمله ایران، مطرح می‌کنیم که باور داشته‌ باشیم شواهد یا اطلاعاتی در اختیار داریم، چه از اطلاعات خودمان، چه از اطلاعات منابع در دسترس همگان یا نتایج تحلیل‌های خودمان، که متضمن پرسیدن سوالی باشد.

گروسی یادآور شد:‌ شما از من سوال می‌کنید که دلیل یا انگیزه این کار چه می‌تواند باشد. من هرگز نمی‌توانم برای کاری که کشورهای دیگر انجام می‌دهند تصمیم یا آن را تحت تاثیر قرار دهم. مهم‌ترین موضوع برای شما و برای بقیه جامعه بین‌المللی این است که نهادی وجود داشته‌باشد که مستقل باشد. فشار همیشه وجود خواهد داشت.  موضوع مهم این است که با این فشار چه کنیم، جلوی آن تسلیم شویم یا آن را نادیده بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بازرسان ما به این موضوع عادت دارند، شما می‌توانید مطمئن باشید که بدون توجه به اینکه کشورهای دیگر دوست داشته‌باشند، ما همواره بر اساس قضاوت مستقل خودمان راهنمایی خواهیم شد. به همین دلیل است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هر موضوعی غیرقابل چشم‌پوشی است.