۰ نفر

گفت و گوی پوتین و نخست وزیر پاکستان درباره همکاری های دو جانبه

۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۵۰
کد خبر: 614919
گفت و گوی پوتین و نخست وزیر پاکستان درباره همکاری های دو جانبه

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با عمران خان نخست وزیر پاکستان در مسکو دیدار کرد و دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد دو طرف درخصوص اوضاع منطقه جنوب آسیا و همکاری های دوجانبه گفت و گو کردند.

به گزارش  اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، دفتر مطبوعاتی رییس جمهوری روسیه روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: پوتین و عمران خان در دیدار در کاخ کرملین در مورد مسائل مربوط به همکاری های دوجانبه گفت و گو کردند.

در بیانیه گفته شد: رییس جمهوری روسیه و نخست وزیر پاکستان درخصوص مسائل مهم منطقه ای ازجمله وضعیت جنوب آسیا تبادل نظر کردند.

جزییات بیشتر این دیدار اعلام نشده است.

به گزارش ریانووستی، سفر نخست وزیر پاکستان به مسکو برای نخستین بار در ۲۳ سال اخیر انجام می گیرد و آخرین بار نواز شریف نخست وزیر اسبق پاکستان در سال ۱۹۹۹ به روسیه سفر کرده بود. 

 موضوعات مربوط به انرژی، اسلام‌هراسی و اوضاع افغانستان محورهای اصلی سفر «عمران‌خان» به مسکو اعلام شده بود. 

پیش از ظهر امروز وزیران امور خارجه پاکستان و فدراسیون روسیه در مسکو دیدار کردند.

دیدار وزیران خارجه دو کشور ساعاتی پیش از دیدار رسمی عمران‌خان با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه انجام شد.

«شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان امروز (پنجشنبه) با حضور در وزارت امور خارجه روسیه با «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود دیدار کرد.

مقامات ارشد ۲ کشور از جمله قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان و نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان در این دیدار حضور داشتند.

روابط عمومی وزارت امور خارجه پاکستان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: قریشی و لاوروف آخرین تحولات مرتبط با همکاری‌های دوجانبه‌، مسائل منطقه‌ای از جمله اوضاع افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

طرفین با تاکید بر عزم متقابل برای افزایش همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف از جمله اقتصادی، تجاری و انرژی، خواستار نقش آفرینی جامعه جهانی برای کمک به مردم افغانستان شدند.

همزمانی این سفر با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین نگرانی‌هایی را در پاکستان به دنبال داشته و ناظران سیاسی این کشور خواستار خردمندی دولتمردان پاکستانی نسبت به تحولات جاری و اتخاذ موضع غیرجانبدارانه در قبال تنش‌های مسکو و کی‌یف شدند.

سفیر پاکستان در کی‌یف پیش از سفر رسمی «عمران‌خان» به روسیه، از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت کرد؛ اقدامی که ناظران سیاسی در پاکستان آن را یک تصمیم متعادل می‌دانند.

در همین حال رسانه‌های پاکستانی به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گزارش دادند که واشنگتن، اسلام‌آباد را در جریان مواضع خود درباره اوکراین و عملیات نظامی روسیه قرار داده است.