۰ نفر

پوتین اوکراین را به عملیات علیه دونباس متهم کرد

۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۰۹
کد خبر: 613783
پوتین اوکراین را به عملیات علیه دونباس متهم کرد

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در نشست شورای امنیت این کشور اعلام کرد که اوکراین عملیات جنگی تمام عیار علیه منطقه دونباس را آغاز کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، پوتین روز دوشنبه در آغاز نشست شورای امنیت روسیه گفت: کی یف قبلا دو عملیات سرکوبگرانه علیه دونباس اجرا کرد، بنظر می رسد عملیات سرکوبگرانه سوم را آغاز کرد.

وی افزود: همه این سالها (از سال ۲۰۱۴ به این طرف) دولت اوکراین، ساکنان منطقه دونباس را تحقیر کرد و دایما این مناطق را بمباران کرده و تحت محاصره قرار داد.  

رییس جمهوری روسیه افزود: افرادی هم که در مناطق نزدیک به خطوط حایل در منطقه دونباس زندگی می کنند، در این سالها مجبور به پناه گرفتن در زیرزمین ها شده و خود و بچه هایشان در این مکان ها سکونت می کنند.

پوتین در تشریح تاریخچه مناقشه منطقه دونباس پس از سال ۲۰۱۴ گفت: ساکنان این منطقه، دو جمهوری مستقل جمهوری مردمی دونتسک و جمهوری مردمی لوگانسک تشکیل می دهند.

وی افزود: از اینجا رویارویی دولت کی یف و افراد ساکن این جمهوریها آغاز شد.

پوتین گفت: روسیه از ابتدا تمام تلاش های لازم را بکار برد تا از راه های صلح جویانه و مسالمت آمیز همه اختلافات را حل کند. با این وجود دولت کی یف دو بار عملیات سرکوبگرانه اجرا کرد و امروز شاهد آغاز یک عملیات نظامی دیگر برای بار سوم هستیم.

دولت اوکراین توافقنامه مینسک را اجرا نمی کند

پوتین در ادامه گفت: در جریان روند مذاکرات، طرح صلحی بدست آمد که توافقنامه مینسک نامیده می شود. اما همه رویدادهای پس از امضای این سند نشان می دهد که دولت کنونی کی یف قصد اجرای این توافقنامه را ندارد.

وی افزود: آنها بطور علنی و در عالی ترین سطح حکومتی اعلام کردند که نمی خواهند مفاد این توافقنامه را اجرا کنند. امروز کاملا مشخص است که قصد اجرای توافقنامه مینسک را ندارند.  

 پوتین گفت: روسیه با وجود این مسایل تمام نلاش های ممکن را برای رفع مشکلات و مسایل از راههای صلح آمیز بکار می گیرد.

بررسی درخواست استقلال جمهوری های مردمی دونتسک و لوگانسک

پوتین در ادامه نشست گفت: هدف ما از برگزاری نشست امروز، شنیدن دیدگاه های همکاران و تعیین گام های بعدی در مورد درخواست سران جمهوری های مردمی دونتسک و لوگانسک برای به رسمیت شناختن استقلال این مناطق از سوی روسیه است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تامین امنیت بین المللی ازجمله قاره اروپا اظهار داشت: استفاده از اوکراین به عنوان ابزار برای رویارویی با کشور روسیه، تهدید بسیار جدی محسوب می شود.

 رییس جمهوری روسیه گفت: به همین خاطر در ماه های اخیر و در اواخر سال گذشته، کار با شرکای اصلی ما در واشنگتن و ناتو را برای کسب توافق در مورد تدابیر امنیتی و تامین شرایط برای پیشرفت و رفاه کشور در شرایط صلح آمیز را افزایش دادیم.

 تضمینی برای پذیرفتن اعضای جدید ناتو وجود ندارد 

رییس جمهوری روسیه سپس به مخالفت کشورش با گسترش ناتو به شرق اشاره کرد و افزود: برخی کشورها مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستند. اما به رغم مخالفت این کشورها در سال ۲۰۰۸ در بخارست تفاهم نامه ای را برای فراهم آوردن امکان عضویت اوکراین و گرجستان امضا کردند.

پوتین با بیان اینکه این اقدام تحت فشار آمریکا صورت گرفت، خاطرنشان کرد: اگر یک گام تحت فشار امریکا برداشتند چه تضمینی وجود دارد که گام دوم تحت فشار این کشور برداشته شود. چنین تضمینی وجود ندارد.  

وی سپس به افراد حاضر در نشست شورای امنیت روسیه ازجمله سرگیی لاوروف وزیر خارجه و دیمیتری کوزاک معاون دفتر رییس جمهوری پیشنهاد کرد که دیدگاه های خود را در این موارد بیان کنند.