۰ نفر

ماکرون: ایران از فرصت کنونی برای نجات برجام استفاده کند

۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۱۳
کد خبر: 612705
ماکرون: ایران از فرصت کنونی برای نجات برجام استفاده کند

امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه ضمن تاکید بر لزوم دستیابی به توافقی در مذاکرات وین تا زمانی که فرصت باقی است، گفت ایران باید از فرصت استفاده کند و تصمیمات سیاسی که حفظ توافق وین را ممکن می‌سازد، اتخاذ کند. رییس‌جمهوری فرانسه مدعی شد تا زمانی که فرصت هست، باید در مذاکرات وین به یک توافق برسند.

به گزارش اقتصادآنلاین، «امانوئل ماکرون» رییس‌جمهور فرانسه مدعی شد تا زمانی که فرصت هست، باید در مذاکرات وین به یک توافق برسند.

کاخ الیزه طی بیانیه‌ای به روایت گفته‌های ماکرون در تماس تلفنی با آیت‌الله دکتر «سید ابراهیم رییسی» رییس‌جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

در این بیانیه آمده است: «رییس جمهور فرانسه در تماس با همتای ایرانی خود بر ضرورت دستیابی به توافق هسته‌ای تا وقتی که زمان کافی وجود دارد، تاکید کرد».

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، ماکرون در تماس با رییسی گفت دستیابی به راه حلی که به منافع همه طرف‌ها احترام بگذارد و از یک بحران جدی هسته‌ای جلوگیری کند، امکان پذیر است.

بر اساس بیانیه الیزه، وی همچنین افزود: «ایران باید از فرصت استفاده کند و تصمیمات سیاسی که حفظ توافق وین را ممکن می‌سازد، اتخاذ کند».

دکتر رییسی نیز با بیان اینکه هیات ایرانی بارها اعلام کرده از ابتکاراتی که متضمن تامین و حفظ حقوق ملت ایران باشند، استقبال می‌کند، افزود: فشارها یا ادعاهای سیاسی با هدف حفظ اهرم فشار بر ملت ایران مطرح شده‌اند و چشم‌انداز حصول توافق را تضعیف می‌کنند. (جزئیات بیشتر)

کشورهای غربی از زمان آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین انجام عملیات‌های رسانه‌‌ای و روانی برای مقصرنمایی ایران را در دستور کار قرار داده‌اند. وزیر خارجه فرانسه نیز اخیراً ضمن بیان این که مذاکرات وین به نقطه اوج خود رسیده، با انداختن توپ در زمین ایران خواستار اتخاذ تصمیمات سیاسی از سوی تهران شد.

این در حالی است که «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان این که «بیش از هر زمان به توافق در وین نزدیک شده‌ایم»، گفت ایران تصمیمش را گرفته و اکنون نوبت طرف‌های مقابل است که تصمیم بگیرند.

در ساعات پایانی چهارشنبه شب ۲۷ بهمن ماه نیز باقری در توئیتی نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم، اما تا وقتی درباره همه‌ چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است. واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه چهار سال گذشته لازمه تحقق این هدف است. زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرارسیده است.

پس از آن هم «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز ضمن موافقت با اظهارات باقری، گفت: اکنون زمان اتخاذ تصمیمات نهایی در مذاکرات وین درباره برجام است.

ساعات پایانی سه‌شنبه شب ۲۶ بهمن ماه «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات جاری در وین رعایت خطوط قرمز را برای ایران مهم خواند و یادآور شد: روند رو به جلوست، اما هنوز برخی موضوعات مهم، پیش روی ماست. ابتکارات طرف ایرانی توافق را در دسترس قرار داده، اما حصول توافق نهایی منوط بر «رفتار مسئولانه» طرف غربی است.