۰ نفر

اشتاین مایر رییس جمهور آلمان باقی ماند

۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۰۵
کد خبر: 610713
اشتاین مایر رییس جمهور آلمان باقی ماند

"فرانک والتر اشتاین مایر" در انتخابات ریاست جمهوری مجمع فدرال آلمان که امروز (یکشنبه) برگزار شد بار دیگر از طرف اکثریت نمایندگان به عنوان رییس جمهور بعدی این کشور انتخاب شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، به نقل از نشریه دی سایت آلمان، امروز (یکشنبه) انتخابات ریاست جمهوری آلمان توسط نمایندگان مجمع فدرال این کشور برگزار شده و بر اساس نتایج اعلام شده "فرانک والتر اشتاین مایر"، برای دومین دور به عنوان رییس جمهور آلمان انتخاب شد.

در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آلمان سه چهره دیگر به عنوان رقیب اشتاین‌مایر در صحنه حضور داشتند: گرهارد ترابرت که پزشک است و از سوی حزب چپ‌ها به عنوان نامزد مقام ریاست جمهوری معرفی شد. ماکس اوته که اقتصاددان است و از سوی حزب راستگرای جایگرینی برای آلمان وارد رقابت شده و خانم اشتفانی گباویر که فیزیک‌دان است و به عنوان نامزد رأی‌دهندگان مستقل و آزاد شرکت کرده است.

اشتاین مایر توانست در اولین دور رای گیری همان گونه که انتظار می رفت اکثریت لازم را به دست آورد و برای دومین دور رییس جمهور آلمان شود.

در این رای گیری اشتاین مایر 1045 رای از نمایندگان مجمع فدرال، گرهارد ترابرت 96 رای، ماکس اوته 140 رای و دکتر گباویر 58 رای را به دست آورد. در مجموع 1437 رای داده شد که 12 مورد نامعتبر و 86 رای ممتنع داده شد.

فرانک والتر اشتاین مایر، رییس جمهور فعلی آلمان از حزب سوسیال دموکرات در 28 ماه می سال 2021 اعلام کرد که علاقمند است یک دوره دیگر ریاست جمهوری آلمان را بر عهده گیرد.

رییس جمهور در آلمان هر پنج سال یک بار انتخاب می‌شود، البته نه از طریق رأی مستقیم مردم بلکه از طرف مجمع فدرال. این نهاد متشکل است از نمایندگان پارلمان آلمان و به همان تعداد؛ نمایندگانی که پارلمان‌های ایالتی به این مجمع می‌فرستند.

اشتاین‌مایر خود از حزب سوسیال دموکرات آلمان است، اما در دوران ریاست جمهوری‌ با توجه به نقش فراحزبی‌ رییس جمهور و همچنین نمایندگی کردن همه مردم، این مقام باید تعلق حزبی‌ خود را کنار بگذارد.

مجمع فدرال آلمان که انتخاب رییس جمهور این کشور را بر عهده دارد، نهادی است که هر پنج سال یک بار و تنها به این منظور تشکیل می‌شود.

از آنجایی که شمار نمایندگان مجلس سراسری آلمان (بوندس‌تاگ) در هر دوره تغییر می‌کند، شمار اعضای مجمع فدرال نیز به همان نسبت متغیر است.

مجمع فدرال در این دوره مجموعا 1472 نفر را در برگرفت. نیمی از آنها (736 نفر) نماینده پارلمان آلمان و نیمی دیگر فرستاده پارلمان‌های ایالتی بودند و در واقع تمامی اقشار جامعه را نمایندگی می‌کردند. در میان آنها هم شهروندان عادی حضور دارند و هم چهره‌های سرشناس.

"آنگلا مرکل" ، صدر اعظم سابق آلمان هم زمان با انتخابات ریاست جمهوری به این مجمع فرستاده شده و در این انتخابات شرکت کرد.

این مجمع ساعاتی قبل به ریاست "باربل باس"، رییس پارلمان آغاز به کار کرد. وی در آغاز این ای گیری با توجه به همه گیری کرونا شهروندان را به شجاعت و حفظ اعصاب در این شرایط سخت فراخوانده و همچنین به دیگر چالش های پیش روی آلمان از جمله مناقشات اوکراین، جنبش های مهاجرتی کنترل نشده، تغییرات آب و هوایی و افزایش قیمت ها اشاره کرد.

از سال 1994 به این سو گردهمایی مجمع فدرال به منظور انتخاب رییس جمهور جدید همواره در ساختمان پارلمان آلمان (Reichstagsgebäude) برگزار می‌شود.

اما امسال به دلیل شرایط ویژه و محدویت‌های کرونایی تصمیم گرفته شد که 1472 عضو مجمع فدرال در ساختمان پاول لوبه (همجوار پارلمان) که از فضای لازم برای برگزاری مراسم انتخاب رییس‌جمهور برخوردار است، گرد هم آیند. این رای گیری در 5 طبقه و با رعایت فاصله گذاری فیزیکی برگزار شد.

"فرانک والتر اشتاین‌مایر" 66 ساله پیش از انتخاب به عنوان رییس جمهوری آلمان ریاست فراکسیون حزب سوسیال دموکرات در بوندس‌تاگ را عهده‌دار بود و در کابینه "آنگلا مرکل" وزیر خارجه آلمان بود. وی پنجمین رییس جمهور در آلمان است که برای دور دوم انتخاب می شود.

رییس جمهور، رییس دولت فدرال آلمان محسوب می شود که به لحاظ تیوری بالاتر از مقام صدر اعظمی است، اما اختیارات او محدود است. قانون اساسی وظایف زیادی را بر عهده ریاست جمهوری در آلمان قرار داده و البته نسبت به روسای جمهوری کشورهایی مانند فرانسه و آمریکا قدرت کم تری دارد.

وی باید وظایف و مسیولیت خود در کشور را بی طرفانه انجام دهد. به طور سنتی رییس جمهور در آلمان بیشتر به عنوان یک مرجع اخلافقی تلقی می شود. رییس جمهور در سخنرانی ها و بیانیه ها سعی می کند بر سیاست و جامعه تاثیر بگذارد.

رییس جمهور در آلمان بر اساس قواعد بین المللی نماینده دولت است و به نام دولت با کشورهای دیگر معاهداتی را منعقد می کند. برخی تجارت های عادی و بازدیدهای دولتی و پذیرش دیپلمات ها هم توسط رییس جمهور انجام می شود. وی می تواند با سخنرانی ها و سفرهای خود برخی رویکردهای سیاسی را تعیین کند.

مشارکت در تشکیل دولت هم از دیگر وظایف رییس جمهور در آلمان است. وی یک صدر اعظم را برای انتخاب به پارلمان پیشنهاد داده و سپس او را منصوب می کند. اگر این نامزد اکثریت را کسب نکند رییس جمهور می تواند پارلمان را منحل کند. وی همچنین وزرا را به پیشنهاد صدر اعظم منصوب و عزل می کند. قوانین تا زمانی که رییس جمهور در آلمان آن را امضا نکند نمی تواند اجرا شود. البته رییس جمهور تنها به دلایلی مبتنی بر قانون اساسی می تواند از امضاء خودداری کند.